عصر کرد

آخرين مطالب

محکی دیگر برای نبرد با کرونا مقالات

محکی دیگر برای نبرد با کرونا
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - چند روزی می‌شود اوضاع اغلب شهرهای کشور از جمله سنندج به لحاظ آمار بستری‌ و فوتی‌های بیماری کووید 19 قرمز شده و ستاد ملی مقابله با کرونا به ناچار محدودیت‌هایی را از اول آذر اجرا کرد که باید دید مردم، اصناف، ادارات و دیگر بخش‌ها چقدر همکاری می‌کنند.

به گزارش ایرنا، گمان می‌رفت با گذشت زمان، از قدرت کرونا کاسته شود اما اینگونه نشد، این ویروس حالا با توان بیشتری در حال تاخت و تاز است و هر روز در کشور چند صد خانواده را داغدار می‌کند.
شاید اواخر بهمن پارسال که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، کسی تصورش را نمی‌کرد بخاطر این ویروس ماه‌ها و شاید هم سال‌ها سبک زندگی تغییر کند و باید با محدودیت‌های زیادی کنار آمد ولی حالا که 9 ماه از شیوع کووید19 می‌گذرد، اوضاع بدتر شده و آمار بستری‌ها و فوتی‌ها هر روز در حال افزایش است.
از زمان شیوع این بیماری تاکنون چندین بار طرح‌های محدودیت فعالیت ادارات و کسب و کارها و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شد و در مراحلی تا حدود زیادی با همکاری مردم از تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها کم شد اما همین که محدودیت‌ها برداشته شد باز هم اغلب، پروتکل‌ها را فراموش کردند و آمارها هم به تبع آن روند صعودی به خود گرفت.
اوضاع به همین منوال پیش رفت تا اینکه وزارت بهداشت اعلام کرد در صورت بی‌توجهی مردم به رعایت دستورالمعل‌ها و جدی نگرفتن خطر کرونا، همزمان با آمدن پاییز و سرد شدن هوا باید منتظر آمارهای بالای بستری‌ها و فوتی‌ها باشیم و فصل خزان امسال برگ زندگی خیلی از هموطنان خواهد ریخت.
مردم باز هم زیاد به هشدارها توجه نکردند و همچنان دورهمی‌ها، مجالس عزا و عروسی برگزار شد و اینک شاهد افزایش نگران کننده مبتلایان و آمار فوتی‌های روزانه در کشور و به تبع استان کردستان هستیم بطوریکه در این استان آمار فوتی‌ها در روزهای پایانی هفته قبل به 16 و 17 نفر در روز نیز رسید که بی‌سابقه و نگران کننده است.
وضعیت به جایی رسید که قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت باز هم محدودیت‌های جدیدی را برای تردد خودروها، فعالیت اصناف و ادارات در مناطق قرمز، نارنجی و زرد و به تناسب موقعیت هر منطقه اعمال و اجرایی کند.
«طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» به مدت 2 هفته از شنبه اول آذر در سراسر کشور آغاز شد، که استان محور نیست بلکه شهر محور است و متناسب با وضع بیماری در شهرها ادامه می‌یابد تا وضعیت از قرمز، نارنجی و زرد به حالت عادی باز گردد.
در این طرح همه مشاغل به جز گروه یک (با 50 درصد ظرفیت) در مناطق قرمز کرونا تعطیل خواهد بود، همچنین یک سوم کارمندان ادارات در محل کار حاضر می‌شوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت و ممنوعیت مواجه شده است.
در طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا، اگر پنج شهر یا بیشتر در هر استانی دارای شرایط نارنجی یا قرمز باشند، فقط برای آن شهرها تصمیم گیری می‌شود نه برای کل استان چون این کار موجب خواهد شد این شهرها در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد تقریبا تعطیلی کامل قرار گیرند.
وزیر کشور گفت: به جز مشاغل سطح 1 و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار خود باشند، بقیه کارها در این شهرها تعطیل خواهد بود، بر اساس «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا»، ورود افراد غیر بومی به شهرهای در وضع نارنجی و قرمز ممنوع است و افراد ساکن این شهرها هم اجازه ورود به شهرهای دیگر را ندارند.
اگر افرادی با خودروهای پلاک غیر بومی وارد شهرهای با وضعیت نارنجی شوند در صورت مشاهده در هر 24 ساعت 500 هزار تومان جریمه می‌شوند و اگر وارد شهرهای با وضعیت قرمز شوند در هر 24 ساعت یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

عصر کرد


از همکاری تا اجبار
همانطور که گفته شد براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در طرح محدودیت‌های جدید در شهرهای قرمز غیر از گروه‌های شغلی یک (ضروری) باقی مشاغل باید تعطیل باشند، چون یکی از مهمترین دلایل افزایش شیوع کرونا در شهرها، تجمع و ازدحام در مراکز خرید، بازار و مغازه‌هاست بنابراین نقش بازاریان و اصناف در طرح‌ محدودیت‌های کرونایی به خوبی پیدا است.
غروب شنبه یکم آذر در حالیکه باران می‌بارید سری به خیابان فردوسی و انقلاب سنندج زدم. تعدادی از مغازه‌ها باز بودند، البته مردم بخاطر بارش باران و تعطیلی، حضور کمرنگی در شهر داشتند.
به بهانه خرید وارد مغازه‌ پوشاک فروشی شدم، قبل از اینکه بیرون بیایم راجع به اعمال محدودیت‌های جدید سوال کردم، مغازه دار گفت: ما که کسب و کارمان را تعطیل نمی‌کنیم و چیزی هم اعلام نشده اعلام هم‌ کنند ما کار خودمان را می‌کنیم، مگر آنها می‌آیند اجاره خانه و مغازه و خرجی زن و بچه ما را بدهند؟ صحبت‌هایش به گونه‌ای بود که نمی‌توانستم او را قانع کنم از طرفی نگرانی‌اش بجا بود و از طرفی هم رعایت محدودیت‌ها در شرایط کنونی ضروری.
مغازه‌دار کنار او که موبایل فروشی بود، تقریبا شبیه همان قبلی صحبت ‌کرد، از او پرسیدم آیا سلامتی خود، خانواده و شهروندان برایش مهم نیست که جواب داد: وقتی پول نیاز داری دیگر سلامتی در اولویت نیست، دولت اگر حاضر می‌شود خرجی زن و بچه ما را بدهد، ما هم حاضریم فورا مغازه را برای هر مدتی تعطیل کنیم.
توضیح دادم که قرار است بسته‌های حمایتی در بخش‌های بیمه، استمهال، عوارض، هزینه اجاره، مالیات، چک بانکی، هزینه‌های آب و برق و گاز و تلفن در اختیار اصناف قرار گیرد که نیشخندی زد و گفت: اینها بیشتر حرف است که عملی نمی‌شود، توجه نکنید.
خیابان انقلاب کمی شلوغ‌تر از فردوسی بود بعد از خرید کمی خشکبار، از مغازه‌دار سوال کردم آیا خبر دارد که از فردا تا 2 هفته باید مغازه‌اش را تعطیل کند، گفت: نه خبر ندارم تعطیل هم‌ نمی‌کنم مگر اینکه به زور آن را تعطیل کنند، گفتم این طرح بخاطر سلامتی خود شما و مردم است، می‌بینی که اوضاع اصلا خوب نیست. ادامه داد: آره می‌دانم به هرحال اگر همه مغازه‌های اطرافم تعطیل کنند من هم این کار را خواهم کرد.
یکی دیگر اما منطقی‌تر بود. گویا کسی از اطرافیانش را بخاطر کرونا از دست داده بود او از آمادگی خود برای تعطیلی مغازه‌اش خبر داد و حفظ سلامتی را مهمتر از هر چیزی دانست.

عصر کرد


استفاده از ماسک همچنان در اولویت
در محدودیت‌های جدید که قرار است سفت و سخت‌تر اعمال شود بر ضرورت استفاده از ماسک توسط شهروندان و جریمه کردن در صورت بی‌توجهی تاکید شده است.
این روزها بدلیل افزایش آمار بستری‌ها و به ویژه فوتی‌ها، نگرانی و ترس مردم سنندج هم بیشتر شده است و همین عامل موجب شده درصد بالایی از شهروندان پروتکل‌ها را رعایت و از ماسک استفاده کنند.
در خیابان‌های مرکزی سنندج که کمی قدم زدم بسیاری از مردم ماسک داشتند اما هنوز تعدادی هم ‌بودند که بی‌توجه به سلامت خود و دیگران، بدون استفاده از ماسک در خیابان‌ها قدم می‌زدند.
در خیابان فردوسی جلوی یک موبایل فروشی ایستادم و گوشی‌ها را نگاه می‌کردم که یک نفر بدون ماسک وارد مغازه شد اما با برخورد صاحب مغازه مواجه شد و با حالت ناراحتی و غرولندکنان از مغازه بیرون آمد. مشخص بود که مغازه‌دار قضیه را جدی گرفته و اجازه ورود به افراد بدون ماسک را نمی‌دهد.

عصر کرد


برخورد جدی با متخلفان
جانشین رییس ستاد مقابله با بحران فرمانداری سنندج هم گفت: در محدودیت‌هایی که از اول آذر اعمال می‌شود با افراد و اصناف متخلف به شدت برخورد خواهد شد و هیچگونه اغماضی وجود ندارد.
منصور مولانایی با بیان اینکه براساس دستوالعمل جدید، فقط مشاغل سطح یک و ضروری در شهرهای قرمز قادر به فعالیت هستند، افزود: اکیپ‌های بازرسی با قدرت بیشتری از گذشته اقدام به نظارت بر فعالیت اصناف خواهند کرد و در صورت تخلف، اقدام به پلمب می‌کنند.
وی یکی از نگرانی‌ها را فعالیت دستفروشان دوره‌گرد و فروشنده مواد خوراکی در سنندج دانست و افزود: بازرسان هر روز اقدام به جمع‌آوری این افراد در شهر می‌کنند اما آنان باز هم فعالیت خود را در جای دیگر از سر می‌گیرند، بنابراین مردم باید مراقب باشند و از این افراد مواد خوراکی تهیه نکنند.
مولانایی با بیان اینکه 36 هزار واحد صنفی در سنندج مجوز فعالیت دارند، اضافه کرد: اگر پنج درصد مردم هم نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی بی‌توجه باشند، برای ابتلای مردم و گسترش شیوع کرونا کافی است و تنها با رعایت دقیق پروتکل‌ها می‌شود این زنجیره را متوقف کرد.
واقعیت این است که تنها با اعلام محدودیت‌ها و صحبت کردن از آن، بدون همکاری مردم، اصناف و ادارات و بخش‌های دیگر کاری از پیش نمی‌توان برد، بنابراین تنها راه عبور از بحران کنونی و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا، احساس مسوولیت همه اقشار و تعامل و هماهنگی در این راستا است.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 724 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد 410 نفر در سنندج، 64 نفر در سقز، 90 نفر در مریوان، 46 نفر در قروه، 42 نفر در کامیاران، 31 نفر در بانه، 12 نفر در بیجار، 19 نفر در دیواندره، 6 نفر در دهگلان و چهار نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر شنبه اول آذر در مجموع 12 هزار و 931 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 431 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 841 هزار و 308 نفر رسیده و 44 هزار و 327 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.
برچسب‌ها
کرونا کردستان پروتکلهای بهداشتی اصناف سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/159889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظات شلیک ضدهوایی در پادگان کرمانشاه

باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان

فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صدا‌های شدید در سرپل ذهاب بود

نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند

استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

ببینید | علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه

کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود

شنیده شدن صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

تمرین پدافند در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب /علت چه بود؟

شلیک ضدهوایی از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش پدافندی است

شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب؛ ماجرا چیست؟

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صداهای شدید در سرپل ذهاب بود

رزمایش، علت صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

اقتدار و عزت ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا

فال انبیا فردا پنج شنبه 30 فروردین 1403

عملیات اجرایی سد و شبکه شرفشاه سومار طبق برنامه انجام شود

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

نجات کارگر حادثه دیده در ارتفاع

عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

رژیم صهیونیستی روز به روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود

دیدار صمیمی نماینده ولی فقیه در استان با مردم دیواندره

مریوان در هزارتوی مشکلات شهری

کردستان برای سومین سال متوالی میزبان زوار اربعین می شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

فیلم| تداوم عملیات بازگشایی گردنه تته در کردستان

فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است

هزینه‌کرد 700 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان

نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است

شرکت بیش از2هزار کردستانی در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در مریوان

پیروزی بلندقامتان کردستانی در برابر نماینده زنجان

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

نمایش شکوه صلابت و اقتدار ارتش در کردستان + تصاویر

هزینه‌کرد 700 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان