عصر کرد

آخرين مطالب

خانه دایه طوبی مقالات

خانه دایه طوبی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ماجرای خانه دایه طوبی ساکن روستای کوله‌ساره کامیاران نقل محافل فضای مجازی و حقیقی شده و هرکسی به طریقی قصه پر غصه این مادر دل شکسته و 2 فرزند توانخواهش را روایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، روستا را بارش باران نوازش کرده است، در همان نگاه اول هر بیننده‌ای نگران آوار شدن خانه بر سر ساکنانش می‌شود البته اشک آسمان هم بر تن گلی، خانه دایه طوبی سنگینی می‌کند.
دایه طوبی همسرش را 6 سال پیش از دست داد و اکنون به 2 فرزند توانخواهش در این به اصطلاح خانه سکونت دارد.
پنجره و درب فلزی آبی رنگ خانه بی حیاط دایه طوبی، با ورود به کوچه به عنوان تابلوی غم انگیزه فقر خودنمایی می‌کند اما این قاب تنها عضوی از یک مجموعه است که برای دیدن تمام آن باید از علمک گاز در کنار درب خانه عبور کرده و سری به داخل خانه بزنید.
دیوارهای تاول زده راهروی باریک و نسبتا تاریک خانه خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد اما برای نشستن سر سفره دل دایه طوبی، دومین راهرو را که وضعیتی به مراتب بدتر از راهروی اول دارد، باید طی کنید و با گذر از اتاقکی که یخچالی کوچک و فرشی پوسیده آن را مزین کرده است به اتاقی بدون در با دیوارهای سفید تاول زده برسید.
چه‌ها در دلت قایم کرده‌ای ای خانه بدون آب؟ من که می‌دانم تو مهربان‌تر از آنی که روشنایی را برای دایه طوبی و فرزندانش حرام بدانی، پس حتما بخاطر سرماست که پنجره‌های خانه با گونی‌های پلاستیکی تزیین شده‌ است.
از نزدیک آنچه در خانه دایه طوبی است را ندیده و لمس نکرده‌ام بلکه من نیز یکی از هزاران بیننده آن فیلم بودم که ماجرای خانه دایه طوبی را روایت می‌کند، این ویدیو توسط یکی از فعالان اجتماعی کامیاران تهیه شد و در پلان آخر با گذر از فرش کهنه به مادری که همچون شمع میان سالار و سردار، 2 پسر توانخواهش نشسته می‌رسد تا سفره دل این مادر را برای همه باز کند.
از آنجا که وضعیت خانه گویای همه چیز است دایه طوبی 66 ساله با بغضی سنگین که آن را به زور در گلو خفه کرده به سقف چوبی و در حال آوار خانه‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید خورد و خوراکمان را مردم روستا تامین می‌کنند اما همه جوره نیازمند کمک هستیم.
این ویدیو در چند روز گذشته از سوی بسیاری از افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و واکنش‌های مختلفی نیز به آن نشان داده شد که خیرین، فعالان اجتماعی، مسوولان و مددکاران نهادهای حمایتی از جمله آنها بودند.

عصر کرد


اولین واکنش‌
بیانیه موسسه معلولین توسکا کامیاران از اولین واکنش‌های رسمی به این ویدیو است که در آن اعلام شد این موسسه در سال جاری با همکاری بهزیستی و دهیاری روستای کوله ساره، اقدام به بررسی‌های کارشناسی برای نوسازی مسکن این خانواده 2 معلولی کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: پس از بررسی‌ها بخشی از تسهیلات احداث مسکن و کمک‌های بلاعوض نقدی به حساب یکی از اعضای خانواده و امین دایه طوبی واریز شد و زمین به ارث رسیده از پدر خانواده به مساحت حدود 60 متر با همکاری و همیاری مردم روستا خاکبرداری شده است.
این خانواده از طریق اداره بهزیستی شهرستان کامیاران به بنیاد مسکن جهت ساخت منزل مسکونی معرفی شد اما بدلیل ناهماهنگی‌های میان اعضای خانواده، مراحل بعدی پرداخت وام مسکن به تاخیر افتاد لذا مقرر شد در صورت رفع مشکل درون خانوادگی نسبت به ادامه پرداخت تسهیلات از سوی دستگاه‌های متولی برای ساخت خانه اقدام ‌شود.
روایت مدیرکل بهزیستی کردستان
مدیرکل بهزیستی کردستان نیز در خصوص وضعیت این خانواده به خبرنگار ایرنا گفت: خانم طوبی قاسمی دارای 2 فرزند معلول (سردار و سالار کرمی‌نسب) و یک فرزند سالم (بختیار کوچکترین فرزند)، ساکن روستای کوله ساره تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است و فرزندان معلول وی نیز زیر پوشش مستمر سازمان بهزیستی هستند.
صباح قریشی افزود: این خانواده از سال 1372 تاکنون زیر پوشش خدمات بهزیستی بوده و به صورت منظم مستمری و کمک هزینه معیشت آنان در این سال‌ها پرداخت شده است.
وی در خصوص اقدامات این اداره کل برای رفع مشکل مسکن خانواده دایه طوبی اظهار داشت: بارها مددکاران بهزیستی به محل سکونت وی مراجعه کرده و بدلیل غیر قابل سکونت بودن منزل به اتقاق دهیار روستا محل سکونت خانواده را به منزل پسر دیگرش در روستا که از لحاظ جسمی سالم و متاهل است، منتقل کردند.
قریشی یادآور شد: بهزیستی شهرستان ماهیانه مبلغی بابت اجاره منزل به پسر (بختیار) خانم طوبی قاسمی پرداخت می‌کرد ضمن اینکه در سال‌جاری جهت ساخت مسکن از طریق طرح محرومیت زدایی به بنیاد مسکن معرفی و مجری ساخت نیز توسط بنیاد مسکن مشخص شد.
وی تاکید کرد: تاکنون یک قسط از تسهیلات و مبلغ بلاعوض نیز آزاد شده که به دلیل عدم مشارکت خانواده ساخت آن با تاخیر مواجه شد که اقدامات لازم جهت ساخت توسط بنیاد مسکن و بهزیستی در حال انجام است.

عصر کرد


پرداخت تسهیلات 17 میلیون تومانی
مدیر بنیاد مسکن کامیاران نیز در این ارتباط گفت: در ابتدای آغاز طرح مسکن محرومین، با همکاری این بنیاد و بهزیستی ساخت یک واحد برای خانواده در کنار منزل قدیمی آنان در نظر گرفته شد.
حمید روحانی یادآور شد: این خانواده به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات کم بهره و بلاعوض معرفی شد و یک مرحله از تسهیلات شامل 12 میلیون تومان کم بهره و پنج میلیون تومان بلاعوض به فرد امین معرفی شده آنان (پسر کوچکتر) توسط بانک پرداخت شده است.
وی یادآور شد: هم اکنون احداث این مسکن توسط فرزند سالم خانواده که به صورت پیمانکار انتخاب شده در حال اجراست البته پس از پی کنی و خاکبرداری عملیات احداث توسط پیمانکار متوقف شد فلذا علت کوتاهی و پیشرفت کم آن منوط به کم کاری از طرف این شخص و خانواده است.
روحانی اضافه کرد: با توجه به عدم تمکین پیمانکار به ادامه ساخت مراحل اجرایی، بنیاد در اسرع وقت نسبت به تعیین پیمانکار جدید اقدام کرده و انتظار می‌رود خیران نیز در صورت تمایل ما را در ساخت این منزل مسکونی یاری کنند.
پیگیری‌های ایرنا حاکی از آن است که امین معرفی شده از سوی دایه طوبی فرزند کوچک وی (بختیار) در روستا ساکن بوده و پس از دریافت قسط اول تسهیلات از بانک، اقدامی برای ادامه احداث خانه انجام نداده است.
فایل ویدیویی دیگری در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد که یک فعال اجتماعی خبر از رسیدن کمک‌های مالی مردم به حد نصاب مورد نیاز برای ساخت خانه دایه طوبی خبر داد و با تشکر از خیران گفت: دیگر پول واریز نکنید و قرار شده با همکاری بهزیستی، بنیاد مسکن و دهیاری روستا از محل تسهیلات دولتی و کمک‌های مردمی این خانه هر چه زودتر احداث شود.
برچسب‌ها
بنیاد مسکن مسکن سازمان بهزیستی کشور کامیاران

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/161567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز