عصر کرد

آخرين مطالب

جمعی که کم می‌کند مقالات

جمعی که کم می‌کند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در را باز می‌کند و وارد می‌شود، خانه تاریک است، دلش به درد می‌آید و ذهنش می‌رود به 2 ماه قبل که مادر با چه شوقی به استقبالش می‌آمد، حالا اما...

به گزارش ایرنا، به خودشان اطمینان داشتند و آخر هفته‌ها را خانه پدر و مادرشان دور هم جمع می‌شدند و گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند، همه چیز خوب بود، از خودشان مطمئن بودند که بهداشت را با همه توان‌ رعایت می‌کنند، پس جای نگرانی نبود.
فکر می‌کردند که هشدارها برای پرهیز از دورهمی ها برای آنهایی است که اعضای یک خانواده نیستند، آخرین بار که به دیدن والدین پیرشان رفته بودند، یکی از بچه‌های کوچک کمی تب داشت و مادربزرگ برایش بخور پونه درست کرد تا حالش خوب شود.
دو هفته بعد مادر بزرگ در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد، پدربزرگ هم نفس‌های آخرش را می‌کشید، بچه ها هم در خانه قرنطینه بودند و نگران حال پدر و مادری که دیگر نمی‌توانستند حتی از دور آنها را ببینند.
خانه پدر و مادر حالا سرد سرد است و دیگر از هیاهوی دورهمی‌های آخر هفته خبری نیست، شمعی کنار عکس‌شان روشن می‌کند و اشک امانش نمی‌دهد، شب یلدای پارسال حافظ را که باز کرد دلش یک هویی فرو ریخت، بیت اول این بود: سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت - آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت
یک سالگی شوم و بیمارستان‌های خانوادگی
کرونا در دنیا یکساله شد، همین چند وقت قبل تولد شومش بود ولی هیچکس از ورودش خوشحال نبود، روزها، هفته‌ها و ماه‌ها از آمدنش می‌گذرد و حالا شتری است که درب خانه همه خوابیده و خانه به خانه می‌گردد و همه خوشه خانواده را زمین‌گیر می‌کند.
گاهی فروکش می‌کند و همین کوتاه آمدنش باعث می‌شود تا فکر کنیم تمام شده و به قول معروف دور برداریم و به دیدن هم برویم، کمی کش ماسک را شل کنیم و گاهی بَرش داریم، برویم خرید و خیابان و ... غافل از اینکه کرونا مانند صیادی به انتظار نشسته تا ما دامش را هر روز بیشتر از قبل پهن کنیم و او بتواند تعداد بیشتری از ما را صید کند.
این روزها دیدن تعداد آگهی‌های ترحیم مجازی برای چشم‌مان عادت شده، عادتی که این مرض بر سرمان آورد و تا یکی از اعضای خانواده‌ یا خودمان را درگیر نکرد نتوانستیم بفهمیم کرونا جدی است و تمام نشده است.
این روزها مرگ راحت در می‌زند و با قدم آن مهمان یا عضو خانواده وارد می‌شود، در تمام خانه گشت می‌زند و قربانی خود را انتخاب می‌کند، این روزها نه به دستمان اعتماد داریم نه به کنار دستی‌مان، آن روز یک سرد و گرم چشیده روزگار می‌گفت این همان قیامتی است که فرزند از پدر و مادر و والدین از فرزندشان گریزان هستند.
اوایل هر کسی مبتلا می‌شد بیماری آنقدر برایش عار بود که پنهان می‌کرد، انگار که گناه بزرگی از او سر زده باشد که البته بازی با جان خود و دیگران گناه است، رفته رفته که کرونا، کمی بیشتر چترش را پهن کرد، گاهی بعضی مجبور می‌شدند بگویند مبتلا هستند، حالا اما دیگر خانوادگی و طایفه‌ای درگیر می‌شوند و بقول پزشک یکی از بیمارستان‌های شهر، سوئیت‌های خانوادگی در بخش‌های کرونا به راه افتاده است.
یلدای تلخ و شیری
بزودی یلدا از راه می‌رسد و ایران، هنوز درگیر بیماری فراگیر و مرگبار کروناست، نگرانی جدی اینکه مردم رعایت نکنند و یلدا به دید و بازدید بروند و ناگهان با انفجار اتمی کرونا مواجه شویم، آنگاه دیگر حتی امکانات پزشکی کشور جوابگو نخواهد بود و شاید آخرین یلدای قرن، به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.
سال‌های قبل قرار بر این بود که در طولانی ترین شب سال، همه از دنیا مجازی فاصله بگیرند و مادربزرگ‌ها همان دم در گوشی‌ها را می‌گرفتند تا همه در جمع صمیمی خانواده کنار هم باشند، امسال اما خیلی‌ها تصمیم گرفته‌اند این شب را از طریق تلفن و اینترنت با همدیگر در تماس باشند و به دیدار کسانی که دوست شان دارند، نروند. این یلدا بر خلاف همه هزاره‌های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و دورهمی یک ظلم بزرگ.
«یلدای ما بعد از شکست کرونا»؛ این شعاری است که در فضای مجازی به راه افتاده و مردم در حال یک قرار و مدار ملی هستند تا یلدای امسال را موکول کنند به زمانی که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته باشد و آن وقت، آجیل و شیرینی بخرند و به دید و بازدید بروند تا سنت زیبا و ایرانی یلدا را ولو با تاخیر به جا بیاورند ولی امسال در شب یلدا، دور هم بودن در خانه را تجربه می‌کنند تا عمرشان صد شب یلد شود نه یک شب یلدا.
هزار نفر کم...
کرونا هنوز در کردستان یکساله نشده ولی در همین چند ماه، هزار نفر از جمع‌مان کم شده، بیشترشان پدر و مادرهایی بودند که هنوز سال‌ها به بودن‌شان احتیاج داشتیم اما شاید بی توجهی خودمان و رفتن به دیدن آنها باعث شد تا حسرت دوباره دیدن شان را تا آخر عمر با خود همراه داشته باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در روزهای اخیر با کاهش روند تعداد فوتی‌ها و بستری در مراکز درمانی، کرونا در این استان مواجه بودیم اما اگر مردم شب یلدا دور هم جمع شوند حتما خیز جدیدی از شیوع این ویروس را شاهد خواهیم بود.
دکتر فرزین رضایی اظهار داشت: مردم استان و کشور همه ساله مراسم خاصی بنابر سنت چند هزار ساله را در شب یلدا کنار هم سپری می‌کنند که امسال باید برگزاری این مراسم متفاوت از سال‌های قبل و غیر حضوری باشد.
وی با بیان اینکه بخش عمده انتقال ویروس کرونا در دورهمی‌های خانوادگی است، افزود: با وجود اینکه در روزهای اخیر آمار فوتی‌ها و بستری‌های کرونا در این استان کم شده اما بشدت نگران هستیم که مردم با بی توجهی‌های خود در شب یلدا و دورهمی‌ها، باعث خیز جدید کرونا شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در خانه و برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی، از مرگ و میر و آسیب به خود و اطرافیان جلوگیری کرده تا زمستان سخت و سیاه پردردی را شاهد نباشیم.
رضاعی با بیان اینکه شمار فوتی‌های کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون در استان به یک هزار و 5 نفر رسیده‌ و چهار رقمی شده است، تاکید کرد: کرونا به شدت تابع رفتار مردم است و مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی شب یلدا می‌تواند مهمانی مرگ باشد.
شه‌­و چله از شبکه کردستان
هر چند دور هم بودن و خاطره گفتن و تفال به دیوان حافظ از مهمترین رسوم شب یلدا یا «شه‌و چله» در کردستان است، امسال اما اگر دور هم نباشیم باید خودمان را به گونه‌ای سرگرم کنیم، شبکه تلویزیونی استانی کردستان امسال با پخش دو ویژه برنامه شه و چله میهمان خانه‌های مردم در بلندترین شب سال خواهد بود.
مسوول روابط عمومی صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: صدای مرکز کردستان با «ویژه برنامه شه‌­و چله» به مدت 90 دقیقه در شب یلدا را بصورت زنده اجرا می‌کند، ویژه برنامه شه­و چله رادیو با حضور هنرمندان و صاحبنظران عرصه فرهنگ در رابطه با آداب و رسوم و فرهنگ و خرده فرهنگ های استان اطلاعات دوباره ای را به مردم می‌­دهد.
دعوت از شخصیت‌های مردمی و معتمدین اجتماعی، هنرمندان و خوانندگان، اجرای برنامه موسیقی زنده، پخش ترانه‌­های شاد از جمله محورهای این برنامه است.
دارا سید عباسی افزود: «شه‌­و چله» عنوان ویژه برنامه سیمای شبکه کردستان نیز است که در شب یلدا میهمان لحظات هم استانی­ها خواهد بود.
گزارش مردمی چگونگی برگزاری شه­و چله در ایام کرونا، خاطره بازی با شب‌ یلدای سال‌های دور شبکه استانی با اجرای مرحوم فرشا، گزارش از خانه سالمندان شهر سنندج، گزارشی از اجرای پر مخاطب ترین برنامه نمایشی طنز رادیو به نام نقل کردی در استودیو، اجرای موسیقی دهل و سرنا به صورت زنده در برنامه، دعوت از نخبگان، اساتید برتر دانشگاه، هنرمندان، مجریان برتر و چهره های سرشناس طنز، بررسی آیین­های ویژه شب یلدا در کردستان از جمله آیتم های برنامه شه ­و چله است.
همچنین به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت و گو با کادر بهداشت و درمان استان، سرود، نمایش طنز و ارتباط با مراکز شهرستان‌ها از دیگر بخش‌های این برنامه است.
سخت اما شیرین
هر چند دوری از عزیزان سخت است اما وقتی به عاقبت شیرین این دوری که فکر کنیم حتی اگر نتوانیم، مجبوریم که با این سختی تلخ کنار بیاییم تا شاید سال بعد یا سال‌های بعد به این روزها کرونایی حتی دیگر فکر هم نکنیم.
تفال امسال حافظ‌مان این باشد که «بر سر آنم که گر ز دست برآید - دست به کاری زنم که غصه سر آید»
به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا اطلاع ثانونی آذر ادامه دارد.
هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در وضعیت نارنجی و 6 شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.
در حال حاضر 226 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد 125 نفر در سنندج، 21 نفر در سقز، 7 نفر در مریوان، 26 نفر در قروه، 12 نفر در کامیاران، 14 نفر در بانه، 12 نفر در بیجار، 7 نفر در دیواندره و 2 نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر جمعه 28 آذر در مجموع هفت هزار و 121 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 178 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به یک میلیون و 145 هزار و 561 نفر رسیده و 53 هزار و 273 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که 865 هزار و 474 نفر بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یلدای متفاوت محدودیت های کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/167992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

انصاری‌فرد از بازی خاص محروم شد

کامبک دقیقه آخری ازبکستان؛ گل دوم ازبکستان به ویتنام

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی

صحبت های امین میرزازاده ملی پوش کشتی فرنگی

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود

لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان

ارتقا امنیت در کرمانشاه محسوس‌تر می‌شود

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

خلیفی به لاپورتا؛ این ایده احمقانه را کنار بگذارید

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

علیرضا فغانی فینالیست آسیا را مشخص کرد!

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

برفروبی محور ارتباطی سروآباد پاوه بعد از 5 ماه مسدودی

شهربانو منصوریان و صدیقه دریایی مدال طلا گرفتند

توقیف محموله تلفن همراه آیفون قاچاق در بانه

ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان

300 نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند

پیش‌بینی هفته‌ای بهاری برای استان کرمانشاه

گل اول تیم فوتبال بعثت کرمانشاه به فولاد هرمزگان

اعزام 2کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کرمانشاه

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد