عصر کرد

آخرين مطالب

سرمایه‌های کف بازار مقالات

سرمایه‌های کف بازار
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بیرون از مغازه، دستفروشان مشغول کار و کاسبی را می‌بیند که بیشتر از خودش مشتری دارند، فکری به ذهنش می رسد، از فردای آن روز سرمایه‌اش را کف بازار ریخت.

به گزارش ایرنا، سال‌ها قبل کوچه به کوچه می گشتند و اجناسی که با خود همراه داشتند را عرضه می کردند، این روزها اما آنها ثابت هستند و مشتری باید به دنبال آنها باشد.
دوران کودکی خیلی از ما با دستفروشانی گذشت که هر از گاهی به صورت سیار به کوچه و محله می‌آمدند و بستنی و گز آردی و یا خوراکی‌هایی از این دست می‌فروختند، خوراکی‌هایی که بهداشتی نبودند ولی همه شوق و ذوق کودکی ما برای خریدن همین‌ها می گذشت.
گاهی بطری های پلاستیکی و یا دمپایی های کهنه خودمان را به آنها می دادیم و در ازایش خوراکی می‌گرفتیم، شیطنت بچه گانه هم به سراغمان می آمد و دمپایی‌های تازه خود را هم هر طور شده پاره می کردیم تا بتوانیم به آن خوراکی‌ها که آن روزها برای مانتو دست نیافتنی بود دست پیدا کنیم.
حدود سه دهه از آن سال‌ها می‌گذرد و حالا دیگر نه از بستنی فروش‌های سیار و دوره‌گرد خبری هست و نه کودکان امروزی به دنبال دوره گردها می روند، یعنی نمی بینند که بخواهند برند؛ این روزها فقط نان خشکی‌ها و وانت‌های میوه فروش را می توان در سطح شهر و روستا دید که همچنان در کوچه و خیابان،ها می‌گردند و جنس خود را به فروش می‌رسانند.
حکایت دستفروشی حکایت تازه‌ای نیست و حکایت قدیمی هم نخواهد بود اما دستفروشان جدید بعد از فروش آن قدیمی دوره گردان قدیمی که کوچه به کوچه می گشتند تا آخر شب به خانه ببرند خیلی فرق دارد؛ حالا دیگر مغازه دارانی را می توان دید که خود در مغازه نشسته‌اند و جنسشان در پیاده رو بساط است فروشنده‌ای هم به خدمت گرفته‌اند، تا وسایلشان را به فروش برساند و بعضی‌ها هم ادعای مالکیت بر سر نقطه ای را دارند که در آنجا بساط داشتند و می خواهند به هر قیمتی شده، آنجا را در دست داشته باشند.

عصر کرد

از دستفروشی تا پیاده راه
چند سالی از اتمام مطالعات طرح تبدیل خیابان فردوسی سنندج به پیاده راه گذشت و این طرح امسال به کرسی نشست و هسته مرکزی شهر را سامان داد.
این پیاده راه که قرار بود مکانی گردشگری شود، از همان روزهای نخست محل تجمع دستفروشان شد، مکانی به طول 590 متر و به عرض 20 متر بین میدان آزادی و انقلاب حدود 600 دستفروش را در خود جای داد و کل طول پیاده راه پر از آنها شد تا دیگر جایی برای پیاده روی شهروندان نماند.
با توجه به روند رو به گسترش مشاغل غیر رسمی در شهر که در حال تبدیل شدن به بحران است تسریع در ساماندهی محورها و خیابان‌های هسته مرکزی شهر سنندج ضروری بود و اجرای طرح پیاده راه سازی منجر به جانمایی مناسب و ساماندهی فعالیت دستفروشان شد.
مجری این طرح پژوهشی که سابقه همکاری در تهیه طرح‌های مشابه بازآفرینی شهری در بافت قدیم و هسته مرکزی کلان شهری، چون تهران و زنجان را دارد، اظهار داشت: این طرح که برای چند خیابان اصلی هسته مرکزی شهر سنندج در نظر گرفته شده و در حال حاضر در خیابان فردوسی اجرایی شده است.
کیومرث حبیبی افزود: بهبود وضعیت اقتصادی کسبه، ارتقاء کیفیت دسترسی، ارتقاء ایمنی و سلامت شهروندان، بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش ترافیک، کمک به گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران در محیطی با ظرفیت‌های تجاری، فرهنگی و گردشگری، گسترش فضاهای مشارکت جمعی و همگانی، افزایش تعاملات اجتماعی و تجدید حیات و بازآفرینی بافت تاریخی شهر سنندج از جمله مزایایی بوده که در طرح پیاده مداری در نظر گرفته شده است.
حبیبی تاکید کرد: جابه جا کردن دستفرشان در هر مکان و شهری راهکار آسانی نیست و در درجه اول در مکان در اختیار ساماندهی شوند و این هم با برپایی شب بازار، هفته بازار و فعالیت در ساعات خاصی از شبانه روز میسر است.
اجرای پیاده راه فرصت مناسبی برای ساماندهی فعالیت دستفروشان شد و شهرداری سنندج هم سال‌ها به دنبال این بود تا شاهرگ حیاتی شهر را سر و سامانی بدهد وارد عمل شد و از 14 دی نقاطی را برای فعالیت دستفروشان تعیین کرد.
فعالیت دستفروشان با وجود در دست اجرا بودن طرح پیاده‌راه فردوسی همچنان ادامه داشت تا اینکه شهرداری اعلام کرد که با پایان یافتن پیاده‌راه، دیگر اجازه فعالیت دستفروشان در طول روز در این خیابان داده نخواهد شد و فقط به صورت شب بازار می‌توانند بساط پهن کنند.
ساماندهی قاطعانه
چند نشست در این باره برگزار و تصمیم نهایی بر این شد تا دستفروشان در 6 ماهه اول سال از ساعت 20:30 تا یک بامداد و در 6 ماهه دوم از ساعت 18:30 تا 24 فعالیت کنند که حالا این موضوع همچنان مورد اعتراض دستفروشان است.
و حالا این تقابل دو طرفه بین دستفروشان و برخی مغازه داران همچنان ادامه دارد واز سویی این بار دیگر مثل سال‌های قبل نیست و قصد برای ساماندهی قطعی است.
یکی از مغازه داران گفت: اوایل که بحث پرداخت وام به دستفروشان مطرح شد بعضی‌هایشان با همه فامیل و آشناها اینجا آمدند و بساطشان را تقسیم کردند تا از این وام کم بهره بیشتر بگیرند و بعضی از مغازه داران هم اجناسشان را در پیاده راه پهن می کنند و به عنوان دستفروش فعالیت دارند.
وی که نخواست نامش در خبر آورده نشود، افزود:یکی از همین دستفروشان را می شناسم که حقوق ثابت دارد و صاحب چند باب مغازه در یکی از همین پاساژهاست ولی خودش همچنان دسفروشی می کند.
دستفروشان هم بهانه اجاره میز را دارند که قرار است پیمانکار طرف قرار داد شهرداری به ازای آن شبی 10 هزار تومان از آنان بگیرد؛ از سویی آنها دور بودن نقاط هفتگانه را مانعی برای کسب و کارشان اعلام می کنند.
یکی از دستفروشان هم خواستار افزایش ساعات فعالیتشان از ساعت 18 به ساعت 16 است.

عصر کرد

فردوسی پیاده راه می ماند
البته شهردار و شورای اسلامی شهر سنندج کاملا مخالف هر سه خواسته دستفروشان هستند و می خواهند این مکان گردشگری محلی برای تفریح شهروندان باشند و پیاده راه بماند.
شهردار سنندج در این ارتباط با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان یک تصمیم جمعی با مشارکت چندین دستگاه و اداره است و تنها تصمیم شهرداری نبوده که بخواهیم تغییری را به صورت یکطرفه در آن ایجاد کنیم گفت: در واقع این تصمیم در ادامه ابلاغیه وزارت کشور که برگرفته از قانون است اجرا می‌شود و ساماندهی دستفروشان و ایجاد شب بازارها در تمام دنیا جواب داده است.
حشمت‌الله صیدی افزود: هفت نقطه رادر شهر برای این ساماندهی دستفروشان تعیین و میزهایی هم تعبیه شده که حرمت آنان حفظ شود و شهرداری تنها برای ساماندهی محل دستفروشان در شهرک بهاران حدود 300 میلیون تومان هزینه کرده است.
وی یادآور شد: بیشتر کسانی که معترض این ساماندهی شده‌اند یا مغازه دارانی هستند که مغازه خود را به اجاره داده‌اند و یا عوامل خود را برای فروش اجناس مغازه به صورت دستفروشی به خیابان می‌فرستند.
اشتغال دستفروشان بیکار
دستفرشان که در اعتراض به این تصمیم استانی همچنان مقاومت می‌کنند و بساطشان را شبها در فروسی پهن نمی‌ کنند و مدعی شده‌اند که بیکاری اذیتشان می‌کند و معیشت خانواده هایشان به مشکل برخورده، اما مدیریت شهری برای این ادعای آنان هم راه حل ارایه داده است.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج گفت: دستفروشان پیاده‌راه فردوسی در صورت تمایل در پروژه‌های مشارکتی شهرداری به کارگیری خواهند شد.
تورج سلطنت پوری با بیان اینکه برخی از دستفروشان به زمان تعیین شده اعتراض دارند و بحث بیکاری و مشکلات معیشتی را بهانه کرده‌اند، گفت: در راستای رفع مشکلات بیکاری دستفروشان پیاده راه فردوسی رایزنی لازم انجام و برای دسفروشان پیامک دعوت به کار ارسال شده است.
وی افزود: تاکنون هیچ کدام از این افراد به این دعوت به کار تمایلی نشان نداده است و همچنان می خواهند دستفروشی کنند، در حالیکه دستمزد روزانه آنان در یکی از طرح‌های مشارکتی 150 هزار تومان در روز خواهد بود.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری سنندج یادآور شد: طرح ساماندهی دستفروشان که مطالبه اصلی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری است بدون تغییر اجرا می‌شود و امیدواریم که دستفروشان هم خود را با برنامه زمانبندی شده وفق دهند.
گریز از قانون
هرچند امروز معیشت بسیاری از افراد جامعه به ویژه قشر کم‌درآمد با مشکل مواجه شده است اما این مساله نباید دستاویزی برای قانون گریزی شود و همانطور که خرید از دستفروشان در خیابان فردوسی جا افتاده بود، کم کم در همه هفت منطقه دیگر هم جا می‌افتد و از سویی شب بازار می‌تواند به توسعه فرهنگ شهرنشینی و گردشگری بومی نیز کمک کند.
قانون‌گرایی در هر جامعه سبب ایجاد استحکام و ثبات در مناسبات و روابط اجتماعی بین فردی و برقراری آرامش و احساس امنیت جامعه می‌شود و قانون‌گریزی مترادف با نظم‌گریزی است که عوارض آن قانع نبودن شخص به حقوق خود، تعرض به حقوق دیگران، عدم انجام تکالیف، گریز از مسوولیت و رسیدن به مقصود به هر طریق ممکن است که می‌تواند ارکان سلامت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید کند.
عموم مردم سنندج خواستار حفظ وجه گردشگری پیاده راه فردوسی هستند که نشان دهنده فرهنگی بودن استان باشد نه اینکه شبیه بازار روزهایی شود که تنها در نقاط حاشیه ای کشورهای توسعه نیافته می‌توان آن را دید.
برچسب‌ها
حشمت الله صیدی شهرداری سنندج شورای اسلامی شهر سنندج خیابان فردوسی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/172052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد