عصر کرد

آخرين مطالب

کوله های معیشت کولبران وزن قانونی به خود می گیرد؛ بازگشت برکت به خانه های مرز نشین اجتماعی

کوله های معیشت کولبران وزن قانونی به خود می گیرد؛ بازگشت برکت به خانه های مرز نشین
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- یکی از تهدیدات همزاد با مرز پدیده شوم قاچاق است پدیده‌ای که تاکنون هزینه‌های زیادی را به کشور و حتی اهالی این منطقه تحمیل کرده، اما این روز ها خوشبختانه با قانونی شدن فعالیت کولبران برای واردات 100 قلم کالا با 819 ردیف تعرفه کوله های آن ها وزن قانونی به خود گرفته است.
قدس آنلاین-گروه استان ها: کولبران به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناس می‌شوند.
گرچه بازارچه‌های موقت مرزی یا در اصطلاح «معابر کولبری» تنها می‌تواند مرهمی موقت برای برون رفت از رکود اقتصادی و جلوگیری از افزایش بیکاری باشد و به اعتقاد مسئولان وکارشناسان اقتصادی ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان تنها راه اساسی برای ساماندهی وضعیت کولبران است اما همین حمایت های قانون موجب ایجاد رضایت در بین کولبران مناطق کرد نشین شده است.
اجرای طرح «کاک برکت»
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با بیان اینکه امکانی فراهم شده تا به‌صورت قانونی این کار انجام شود توضیح می دهد: در گذشته ایرادهایی برای رفع این محدودیت‌ها وجود داشت که حدود سه ماه است این ایرادها برطرف شده و واردات این کالاها از مبادی قانونی با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و وزارت کشور انجام می‌شود.
خالد جعفری با بیان اینکه واردات کالاهای خانگی از مبادی رسمی موجب رونق بازار مرزی در این چند ماه شده است ادامه داد: درحال حاضر پیگیر این موضوع هستیم که رقم سود بازرگانی افزایش پیدا کند تا کولبران و مردم مناطق مرزنشین درآمد بیشتری داشته باشند.
وی می گوید: در کنار تمام این اقدامات با همکاری بنیاد برکت با اجرای طرحی تحت عنوان «کاک برکت» مخصوص مناطق کردنشین تلاش شده با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد متقاضی برای آنها ایجاد اشتغال کنیم و البته توجه داشته باشید که این یک برنامه بلندمدت است و ما تلاش داریم با افزایش درآمد مرزنشینان بتوانیم زمینه رونق منطقه را فراهم آوریم تا شیوه‌های قدیمی کولبری که خطرات زیادی به‌همراه داشته است از بین برود ومردم شغل و درآمد ثابتی داشته باشند.

عصر کرد

وی اذعان می کند: در حال حاضر بازشدن رسمی مرز سیرانبند بانه از طرف دولت مرکزی عراق در یک ماه گذشته، اتفاق خوبی بوده است ضمن اینکه بانه منطقه ویژه اقتصادی شده است و مراحل واگذاری آن در حال انجام است.
جعفری بیان می کند: زیرساخت‌های این کار از قبل انجام شده بود و ما تلاش داریم بسرعت این موضوع را به سرانجام برسانیم و در واقع با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با استقلال واحدهای صنعتی کمک بسیار شایانی به مردم بویژه مرزنشینان و کولبران خواهد شد. در واقع تمرکز سرمایه گذاری‌ها در این مناطق روی مواد غذایی و لوازم خانگی است.
تصویب منطقه ویژه اقتصادی
«خالد جعفری» با بیان اینکه بیش از 100 سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی بانه اعلام آمادگی کردند اظهار داشت: فراهم‌سازی زیرساخت‌های این منطقه از قبل انجام شده و در حال حاضر تلاش داریم بسرعت این موضوع را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: در واقع می‌خواهیم با استقرار واحدهای صنعتی شرایطی را برای مردم بویژه مرزنشینان و کولبران ایجاد کنیم که آنها شغل و درآمد ثابتی داشته باشند و دیگر شاهد کولبری در این استان نباشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با تأکید براینکه تمرکز سرمایه گذاری‌ها در این منطقه روی مواد غذایی و لوازم خانگی است، ادامه داد: در یکسال گذشته با شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، مرزنشینان شرایط نامناسبی را تجربه کردند اما با شروع به کار دوباره بازارچه سیرانبند و واردات 100 قلم کالای مجاز برای مرزنشینان و کولبران این شرایط در حال حاضر بهبود یافته است.
جعفری گفت: از آنجایی که این کالاها از معافیت سود بازرگانی بهره‌مند هستند افراد با داشتن کارت‌های بازرگانی می‌توانند ماهانه 700 هزار تومان کالا وارد کنند البته این مقدار به ازای هر خانواده ماهانه 2میلیون و 800 هزار تومان است.
جعفری از راه ‌اندازی دو بازارچه «خانم‌شیخان» در مریوان و «مله‌خورد» در سروآباد در راستای بهبود معیشت مرزنشینان خبر داد و افزود: تمام کمبودهای زیرساختی این بازارچه‌ها تأمین شده و در حال حاضر این بازارچه‌ها در انتظار ورود اولین سری کالاها هستند.
وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشید جدا از کالاهای کوچک، واردات لوازم خانگی سنگین و لاستیک هم به این بازارچه‌ها مجاز است و این کالاها در حال حاضر از مبادی دیگری وارد کشور نمی‌شوند.
واردات لوازم خانگی
«اسماعیل رستم پور»، فرماندار بانه نیز می گوید: چند ماهی می‌شود که فعالیت بازارچه سیرانبند بانه با تمرکز بر لوازم خانگی و دیگر کالاها از سر گرفته شده است. در حال حاضر کولبران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: در واقع افراد می‌توانند با استفاده از هر کارت الکترونیکی مرزنشینی که چهار نفر از اعضای خانواده را پوشش می دهد، کالا با معافیت گمرکی وارد کنند .
فرماندار بانه با بیان اینکه تمام تجار شهرهای کردستان و تجار غیر بومی نیز می‌توانند کالای خود را با استفاده از طرح مبادلات مرزی وارد کنند و تخفیف سود بازرگانی را به مرزنشینان پرداخت کنندافزود: البته تجار موظف هستند که تعرفه‌های مجاز با داشتن نمایندگی در کشور را وارد کنند چرا که اداره گمرک و صنعت، معدن و تجارت مسئولیت کالاهای غیر مجاز را نمی‌پذیرد.
وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام شده در واردات هر محموله کالا باید تعداد کارت‌هایی که از سود تخفیف بازرگانی بهره‌مند می‌شوند، مشخص شود و این تخفیفات به حساب سرپرست خانوار واریز شود.
فرماندار بانه با اشاره به اینکه 479 خانواده مرزنشین تاکنون از این درآمدها بهره‌مند شده‌اند، افزود: با رایزنی‌های انجام شده در تلاش هستیم این مقدار را افزایش دهیم. البته هدف نهایی ما ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است. با تصویب منطقه ویژه اقتصادی بانه امیدواریم شاهد حضور سرمایه گذاران و بهبود شرایط اقتصادی مرزنشینان باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/178216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس