عصر کرد

آخرين مطالب

واکسنی ‌که مُمد حیات است مقالات

واکسنی ‌که مُمد حیات است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج ‌‑ ایرنا ‌‑ تجربه تلخی بود، هنوز هم وقتی به یاد سه ماه قبل می‌افتم قفسه سینه‌ام سنگین می‌شود و در دلم می‌گویم، کاش هیچ‌کس گرفتار این بیماری نشود، حال واکسنی از راه رسیده که مُمد حیات است.

به گزارش ایرنا، سردردهای عجیب، ضعف و بی حالی شدید، سرفه، بی اشتهایی و خیلی از علائم دیگر، هر چند شبیه سرماخوردگی بود اما آنقدر آزار دهنده بود که گاهی فکر می کردم اگر امشب بخوابم فردا دیگر بیدار نخواهم شد.
روزهای سختی که هیچ وقت حاضر به تجربه دوباره آن نیستم، با اینکه خیلی تلاش می کردم تا مبتلا نشوم اما کرونا بالاخره به سراغ من هم آمد و تک تک ثانیه‌های 14 روز قرنطینه برایم به اندازه سالها طول کشید، روزهایی که تنها به این فکر می‌کردم کاش هیچ وقت بی دقتی نمی‌کردم ، چون مبتلا نشدن به کرونا آسان‌تر بود.
هرچه بود گذشت و حالا نگرانی من برای پدر و مادرم است که هم پیر هستند و هم بیماری زمینه‌ای دارند، دغدغه ای که خیلی از افراد این روزها دارند و چشم به راه هستند تا واکسیناسیون علیه کووید19 عمومی شود.
یک سال قبل
یک سال قبل که کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شد، مسوولان می گفتند دستیابی به واکسن کرونا شاید یک سال و حتی بیشتر زمان ببرد چون ویروس ناشناخته و پیچیده است و نمی توان با قطعیت زمان مهار آن پیش‌بینی کرد.
کرونا که آمد با خود خیل شایعات را هم به همراه داشت، از همان اوایل برخی آن را دست ساخته بشر دانستند، عده ای از سیاسی بودن آن حرف زدند و برخی دیگر گفتند که آخرالزمان رسیده است، ویروسی که هیچکس نمی خواهد شاهد یک سالگیش باشد.
در آستانه یک سالگی، بیماری کووید 19، ویروس کرونا آن روهای دیگر خودش را نشان داد و قصد دارد با تابعیت کشورهای مختلف، به همه دیار سر بزند و فعلا از انگلیسی و آفریقایی بودن خوشش آمده است.
ویروس همه گیر کرونای جدید چالش های بسیاری را برانگیخته است و دانشمندان به شدت سعی در غلبه بر موانع پیش رو برای از بین بردن یا غیر فعال کردن این ویروس داشته و دارند و برای همین جستجو و پژوهش برای پیدا کردن راه درمانی و یا واکسن مؤثر در برابر ویروس کرونای جدید ادامه داشته و آزمایش های بسیاری در این رابطه در نقاط مختلف جهان انجام گرفت تا اینکه انواعی از آن مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشت.
رفته رفته که عمر ویروس بیشتر شد عمر شایعات کوتاه شد تا اینکه واکسن و بعد هم انواع انگلیسی و آفریقایی آن خود را نشان دادند تا باز هم بازار شایعات قوت بگیرد که واکسن کرونا چنین است و چنان است و طب سنتی به مواجهه تمام قد با این واکسن برخیزد.
و اما بعد از آن دستیابی برخی کشورها به فناوری تولید واکسن کرونا و ورود به فاز انسانی آن با تأییدیه سازمان‌های غذا و دارو در کشورهای مختلف، باعث شد نگرانی‌هایی درباره برخی عوارض تزریق واکسن کرونا ایجاد شود و مطالبی درباره پیامدها و عوارض تزریق واکسن کرونا شکل ‌گیرد. در حالی‌ که دنیا امیدوار است با واکسیناسیون همگانی، انسان‌ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، هراس از انجام واکسیناسیون‌ در میان برخی افراد جامعه به مشکل تازه‌ای تبدیل شده است.
در گیر و دار مطالبه خرید واکسن خارجی، بالاخره واکسن روسی خریداری و وارد کشور شد و تب خرید واکسن که فروکش کرد این بار شایعات عوارض آن بالا گرفت ولی هیچکدام از دریافت کنندگان واکسن به غیر از عوارض خفیفی که با دریافت هر واکسنی معمول است، عارضه دیگری نداشتند.
این واکسن برای ایجاد مصونیت علیه ویروس کرونا و واکسنی نو ترکیب با استفاده از "وکتور آدنو ویروس انسانی26" برای واکسن نوبت اول و "آدنوویروس انسانی 5" برای واکسن نوبت دوم تولید شده است.
بر اساس نظر متخصصان اثربخشی این واکسن علیه ابتلا به بیماری 91.6 درصد است، هر چند ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.

عصر کرد


عوارض خفیف
روزی که واکسن کرونابرای نخستین بار در کردستان در بیمارستان توحید سنندج تزریق شد، اولین دریافت کنندگان آن فوق متخصصان ریه بودند تا نشان بدهند که به این واکسن اعتماد دارند و همان روز با اطمینان در صف دریافت واکسن ایستادند و تزریق هم کردند.
مسوول بخش آی سی یو بیمارستان توحید نیز از اولین‌ها بود، همان روز تزریق از اثر بخشی 91 درصدی این واکسن سخن گفت و افزود: اگر این واکسن ایمنی لازم را داشته باشد می توان به قطع زنجیره کرونا حداقل در بین کادر درمان امیدوار بود.
ناصر حسنی تاکید کرد: میزان ابتلای کمتر کادر درمان به کرونا، کیفیت خدمات درمانی را بیشتر خواهد کرد.
مسوول آی سی یو بیمارستان توحید سنندج گفت: بیشتر کادر درمان شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان، به کرونا مبتلا شدند و امیدواریم که این واکسن سرآغازی برای تغییر و کاهش سیر بیماری در کشورمان باشد.
بعد از حدود 10 روز دوباره به سراغ دکتر حسنی رفتم و از عوارض واکسن پرسیدم، گفت: برای چند ساعت عوارض خفیفی مانند سردرد و ضعف عمومی داشتم اما بعد از 24 ساعت حالم خوب بود.
وی تاکید کرد: آماده است که دُز دوم واکسن را ( 21 روز بعد از تزریق دز اول) دریافت کند.
دکتر حسنی در بخش آی سی یو بیمارستان توحید سنندج همچنان مشغول ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کروناست.
پرستار بالین بخش آی سی یو بیمارستان توحید سنندج نیز یکی از دریافت کنندگان واکسن کرونا بود که بعد از تزریق واکسن و بروز علائم پیشمان بود که چرا واکسن را تزریق کرده است.
سنور حاجی میرزایی علائمش شدیدتر بود، سردرد شدید، تهوع، بی اشتهایی، بدن درد و ضعف می رفت که او را زمین گیر کند.
او که 11 ماه از بیماران مبتلا به کرونا پرستاری کرده بود و در این مدت مبتلا نشده بود، حالا فکر می کرد که با دست خودش کرونا را وارد بدنش کرده است ولی این عوارض تنها 5 ساعت به طول انجامید و بعد از آن انگار آبی بر همه دردهای آتشین بدنش ریخته اند.
این پرستار که 10 سال سابقه خدمت به بیماران در کسوت پرستاری را دارد ، حالا خوشحال است که واکسن را تزریق کرده و بی صبرانه منتظر تزریق دُز دوم واکسن است.

عصر کرد


38 نفر با علائم خفیف
184 نفر از کارکنان بخش آی سیو در بیمارستانهای کردستان واکسن کرونا دریافت و تزریق کردند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره وضعیت عمومی این افراد گفت: از این تعداد 38 نفر علائم خفیفی داشتند که حداکثر 24 ساعت طول کشید.
فرزین رضاعی با اشاره به اینکه 670 نفر در کل استان در بخش‌های آی سی یو فعالیت دارند، افزود: قرار است در هفته جاری حدود سه برابر محموله قبلی (محموله اول برای 180 نفر بود) وارد استان شود.
رضاعی گفت: به تدریج در هفته های آینده محموله های دیگری وارد استان خواهد شد و همه تمهیدات لازم برای زنجیره صف انجام شده تا این کار به سرعت انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون فرآیندی طولانی دارد و متوقف کردن چرخه انتقال نیازمند زمان زیادی است، گفت: شروع واکسیناسیون جای امیدواری و خوشحالی دارد ولی به معنای رفع خطر بیماری نیست و باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باید همچنان ادامه داشته باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، استفاده از ظرفیت رسانه ای و سمن‌ها را برای فضاسازی لازم در زمینه واکسیناسیون عمومی را خواستار شد.
مراقبتها نادیده گرفته نشود
هرچند این واکسن امید برای رسیدن به پایان کرونا را زنده کرد ولی هنوز آغاز راه است تا همه به ایمنی کامل در برابر این بیماری برسند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره عوارض واکسن اظهار داشت: هر واکسنی عوارض خاص خود را دارد و تحریک سیستم ایمنی واکنش بدن برای ایمنی زایی را در پی دارد و آنچه که در دریافت کنندگان واکسن مشاهده شد، یک فرایند و واکنش طبیعی است.
ابراهیم قادری گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 کمک بزرگی برای کنترل بیماری است ولی تا زمانی که درصد بالایی از مردم واکسیناسیون نشوند، حفظ و رعایت پروتکل‌ها الزامی است.
وی تاکید کرد: برنامه اعلام شده این است که تا آخر پاییز آینده همه مردم واکسن شوند اما به نظر می رسد که به این سرعت امکان انجام نباشد و لذا جمعیت‌های لازم و ضروری در ابتدا علیه بیماری ایمن می شوند
وی اضافه کرد: واکسیناسیون بعد از کارکنان بخش های مراقبت ویژه به تدریج برای سایر گروه‌های آسیب‌پذیر بعد افراد بالای 65 سال و بیماران زمینه ای و سپس گروههای هدف دیگر گسترش می یابد تا به پوشش بالای 70 درصد در کشور برسیم.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هدف ما این است که تا ایجاد ایمنی مناسب از طریق واکسیناسیون، شرایط و وضعیت خوبی را در آن به سر می بریم تداوم داده و از موج‌های بزرگ بیماری پیشگیری کنیم.

عصر کرد


پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی
اگرچه واکسن کرونا، تواسنت دریچه های تازه ای از امید را به روی مردم دنیا باز کند ولی هنوز تا دستیابی به ایمنی جمعی در برابر این بیماری، زمان نیاز است.
همانگونه که سال گذشته در اوایل شیوع این بیماری برای دستیابی به واکسن زمانی حداقل یک ساله اعلام شد، حالا اعلام می شود که برای ایمنی جمعی هم زمانی حداقل یک ساله نیاز است.
در این فرصت و تا رسیدن به ایمنی با واکسن، باید همچنان از ماسک استفاده کنیم و به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشیم.
این روزها عروسی ها از سر گرفته شده و مهمانی ها به راه است، یادمان باشد که هنوز کرونا در صدر مجلس ها جا دارد و هر جایی سرک می‌کشد تا قربانیان بیشتری را گرفتار خود کند.
داریم به استقبال نوروز 1400 می‌رویم و بازارها شلوغ شده است، کاری نکینم که این عید آخرین عید خود و یا عزیزانمان باشد.
کم کم به نوبت دوم تزریق کرونا در استان نزدیک می شویم و از سویی موج چهارم این بیماری این بار قوی‌تر ما را تهدید می کند، خیلی‌ها آرزو دارند که این واکسن که مُمد حیات است را دریافت کنند و واکسن کرونا دوباره مصداق این عبارت از گلستان سعدی شیرازی است:
"هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات ست و چون برمی آید مفرح ذات".
برچسب‌ها
کرونا کردستان واکسن کرونا بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/187745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو