عصر کرد

آخرين مطالب

نکاتی درباره واکسن تک دوز جانسون اند جانسون برای کووید-19 علمي

نکاتی درباره واکسن تک دوز جانسون اند جانسون برای کووید-19
  بزرگنمايي:

عصر کرد - صدور مجوز باعث می‌شود واکسن Johnson & Johnson سومین واکنسی باشد که در دسترس آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین اکنون زمان خوبیست که نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های میان واکسن Johnson & Johnson و واکسن‌هایی که پیشتر از سوی مدرنا و فایزر عرضه شده‌اند بیندازیم.
مهم‌ترین شباهت میان سه واکسن اینست که هر سه در جلوگیری از ابتلای وخیم به بیماری کووید-19 شدیدا موثر عمل می‌کنند. تحلیل‌ سازمان غذا و دارو از داده‌های به دست آمده از آزمایش‌های بالینی روی 40 هزار داوطلب در سراسر جهان نشان می‌دهد که واکسن Johnson & Johnson طی 14 روز بعد از تزریق، تا 77 درصد از ابتلا به موارد وخیم بیماری جلوگیری می‌کند و با گذشت 28 روز، میزان اثرگذاری به 85 درصد خواهد رسید. در مجموع نیز به نظر می‌رسد واکسن در جلوگیری از ابتلای متوسط تا وخیم به بیماری در بازه 14 روزه یا بیشتر، 66 درصد موثر است.
ارقام نهایی به اندازه ارقام به دست آمده از واکسن‌های mRNA توسعه یافته از سوی مدرنا و فایزر تحسین‌برانگیز که هر دو توانسته‌اند در جلوگیری از ابتلا به علائم اصلی بیماری، بیش از 90 درصد موثر ظاهر شوند. اما اصلی‌ترین هدف هر واکسن اینست که مردم را زنده نگه دارد و از بروز پیچیدگی‌های ناشی از بیماری جلوگیری کند - و واکسن Johnson & Johnson در دستیابی به این هدف موفق بوده است.
در تست‌های بالینی، هیچ‌یک از داوطلبان در بازه 28 روز بعد از دریافت واکسن، به دلایل مرتبط با کووید سر از بیمارستان در نیاورند و جان خود را نیز از دست ندادند. به احتمال فراوان هیچ واکنسی در جلوگیری از مرگ‌ومیر یا بستری شدن در بیمارستان تاثیرگذاری 100 درصدی نداشته باشند، اما این سه واکسن احتمال وقوع این اتفاق‌ها را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهند.

عصر کرد

واکسن Johnson & Johnson ضمنا مزیت‌های خاص خود را نیز دارد. برجسته‌ترین مزیت اینست که تنها در یک دوز تزریق می‌شود و بنابراین لازم نیست مثل واکسن‌های mRNA، به فاصله بیش از یک ماه دوز دوم را دریافت کنید. البته اکنون محققان در حال بررسی این هستند که آیا با یک تزریق ثانویه به فاصله دو ماه، می‌توان میزان تاثیرگذاری واکسن را افزایش داد یا خیر. اما فعلا، در صورت دریافت جواز لازم است سازمان غذا و دارو، مردم به ورژن یک دوزه واکسن دسترسی خواهند یافت.
این واکسن ضمنا در هوای گرم‌تر مقاومت و ثبات بیشتری از خود نشان می‌دهد و یعنی می‌توان از آن در یخچال‌های معمولی و برای مدتی طولانی‌تر نگه‌داری کرد و نگران خرابی واکسن به محض خروج از یخچال نبود. (با این وجود باید گفت که واکسن‌های مدرنا و فایزر هم برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، ظاهرا نیازی به ذخیره‌سازی در یخچال‌های فوق سرد ندارند).
اگر نگران نوظهور بودن تکنولوژی mRNA مورد استفاده در سایر واکسن‌ها باشید (که البته باید گفت حداقل سه دهه از ظهور آن می‌گذرد) واکسن Johnson & Johnson احتمالا به خاطر کارکرد مشابه‌اش با واکسن‌های سنتی، خیالتان را اندکی راحت‌تر کند. این واکسن متکی بر یک ویروس تضعیف شده است (که یعنی نمی‌تواند مثل روال عادی خودش را بازتولید کند) و این ویروس دی‌ان‌ای خارهای پروتئینی کروناویروس را با خود حمل می‌کند، همان چیزی که ویروس عادی از آن برای حمله به سلول‌ها بهره می‌گیرد. ویروس تضعیف شده وارد یک سلول می‌شود و بدن را به واکنش ایمنی به آن خار پروتئینی مشخص ترغیب می‌سازد.
استفاده از ویروس به عنوان یک سیستم دلیوری در داروها، به مراتب باسابقه‌تر از متد mRNA است و سابقه اثربخشی طولانی‌تری هم دارد. اما درست مانند واکسن‌های mRNA، این نخستین باری خواهد بود که واکسن مبتنی بر یک ویروس تنفسی مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد.

عصر کرد

واکسن‌های ویروس‌های تنفسی محدودیت‌های بالقوه خودشان را دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمنی از پیش موجود در برابر ویروس اشاره کرد که اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد. در مورد واکسن Johnson & Johnson، از نوعی ویروس تنفسی استفاده شده که کمتر مردم را آلوده می‌کند و در واقع قرار است این محدودیت‌ها را دور بزند. و از آن‌جایی که واکسن در اقصی نقاط جهان تست شده و به موفقیتی یکسان رسیده، لازم نیست نگران متغیر بودن اثربخشی آن در کشورهای مختلف باشیم.
وقتی صحبت از اثرات جانبی باشد نیز، واکسن Johnson & Johnson احتمالا دست بالا را دارد. بزرگ‌ترین اثرات جانبی بعد از تزریق واکسن درد در محل تزریق (48.6 درصد)، سردرد (38.9 درصد)، احساس خستگی (38.2 درصد) و درد عضلانی (33.2 درصد) بوده‌اند. در سوی دیگر ماجرا، 84 درصد از افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند بعد از تزریق اول یا دوم، تجربه خشکی عضلات در محل تزریق را داشته‌اند و 60 درصد هم دچار حس خستگی شده‌اند.
رویدادهای شدیدتر به ندرت با واکسن Johnson & Johnson اتفاق افتاده‌اند و نبود تفاوت معنادار میان وضعیت افرادی که واکسن را دریافت کرده با افرادی که شبه‌دارو دریافت کرده‌اند، عامل دیگری است که امنیت آن را به نمایش می‌گذارد.
درست مثل دیگر واکسن‌ها، افراد زیر 60 سال به احتمال بیشتری هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند و این موضوع احتمالا مرتبط با پاسخ ایمنی قدرتمندتر در بدن این قشر باشد. در این بین احتمال بسیار اندک واکنش آلرژیک به واکسن هم وجود دارد، اما واکنش آلرژیک تنها در بدن 5 نفر از مشارکت‌کنندگان در تست‌های بالینی دیده شد که آن‌ها نیز مدت کوتاهی بعد از تزریق به این واکنش نه‌چندان شدید دچار شدند. یک نفر در گروه شبه‌دارو هم واکنش داشت.

عصر کرد

سازمان غذا و دارو آمریکا در تحلیل‌های خود آورده که باید به جمع‌آوری اطلاعاتی بیشتر پرداخت تا معلوم شود واکنش آلرژیک یکی از ریسک‌های جدی دریافت واکسن است یا خیر. اما گذشته از این، امنیت و اثربخشی واکسن را تحسین کرده و در گزارش خود آورده که هیچ نگرانی‌ای راجع به امنیت واکسن وجود ندارد که مانع دریافت جوازهای لازم شود.
یک نکته مهم دیگر اینست که واکسن Johnson & Johnson در آمریکا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی تست شد، درست در همان زمانی که واریانت تازه کروناویروس از راه رسیده بود. داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن در برابر این نوع جدید از ویروس در آفریقای جنوبی نیز اثربخش بوده که نگران‌کننده‌ترین واریانت ویروس به حساب می‌آید. ناگفته نماند که واکسن مقداری مقاومت در برابر عفونت‌های بی‌نشانه نیز به وجود می‌آورد که یعنی می‌تواند زنجیره انتقال بیماری را نیز بشکند.
در روز یکشنبه آتی، کمیته مشاوره واکسن و محصولات بیولوژیکی مرتبط در سازمان غذا و داروی آمریکا جلسه‌ای برای صحبت راجع به داده‌های آزمایش‌های بالینی برگزار خواهد کرد و تصمیم نهایی برای استفاده اضطراری از واکسن گرفته می‌شود. اگر همه‌چیز مطابق انتظارات پیش برود، جواز استفاده از واکسن خیلی زود صادر خواهد شد. Johnson & Johnson می‌گوید به محض دریافت جواز، برای عرضه فوری 4 میلیون دوز آمده است. تا پایان ماه مارس نیز این رقم به 20 میلیون دوز خواهد رسید - بنابراین برنامه‌ زمانی دقیقا مشابه برنامه اولیه فایزر و مدرنا برای توزیع واکسن‌شان است. تا آن زمان، هر سه کمپانی بیش از 240 میلیون دوز را به دست عموم مردم رسانده‌اند. در حال حاضر نیز به صورت میانگین، در هر روز 1.4 میلیون آمریکایی واکسینه می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/188932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد