عصر کرد

آخرين مطالب

به بهانه هفته سلامت مردان

طاقت بیار و مرد باش مقالات

طاقت بیار و مرد باش
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج‌ - همه چیز از یک گفت و گوی دوستانه شروع شد و یکی از خانم‌ها، از پدر یکی از همکلاسی‌های دخترش می‌گفت که در روزهای سخت کرونا، مشکل روانی پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، حرفهایمان که گل انداخت، مثل همیشه کرونا پای ثابت اظهارنظرها بود و یکی از دوستان از روزهای سختی گفت که همه انرژی پدر و مادرها صرف آموزش مجازی بچه‌ها می شود و بعدش ادامه داد که یکی از همکلاسی‌های دخترش، بخاطر مشکلات خانواده در این شرایط، دچار بیماری روانی شده و پدرش هم به شدت درگیرهمین مشکل روانی است.
بیشتر از آن که ذهنم مشغول مشکل روانی کودک شود، متوجه پدری شد که در شرایط کرونا هم باید مراقب به خانواده‌اش بود و هم معیشت خانواده را مراقبت می‌کرد تا دچار مشکل نشود.
یادم هست همان اوایل کرونا بود که کسب و کارها به شدت آسیب دید و خیلی‌ها که آن روز پیش هیچ کس سر خم نکرده بودند، برای کوچکترین نیاز خود باز ماندند.
اگر چه زنان هم از آسیب‌های کرونا، صدمه دیدند ولی در این میان مردان بخش دیده نشده کرونا بودند و آنها حتی اگر بیمار هم می شدند، علاوه بر درد مریضی باید همچنان به فکر معیشت خانواده بودند و به غیر از درد جسمانی، فشار روانی حاصل از به هم ریختن کسب و کار را هم تحمل می کردند.
همان چیزی که وزیر بهداشت چندی پیش به آن اشاره کرد و در این باره گفت که فشار روانی و مردان به خاطر مسائل اقتصادی باید جدی گرفته شود.
مرد بودن، مساله‌ سختی است، همانی که در جامعه ما از این جنسیت به عنوان یک نماد قدرت و قوی بودن ساخته است، همانهایی که نمی توانند درد دلهایشان را بگویند، گاهی غر می‌زنند، گاهی عصبانی می‌شوند و پرخاش می‌کنند اما هیچگاه، هیچ کدام از اینها کمکی به بروز احساسات آنها نبوده است.

عصر کرد


بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر مردان کردستانی
در سال جاری با توجه به شیوع کووید 19 در دنیا و شدت ابتلا و مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان هفته ملی سلامت مردان ایران با شعار " همه گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامت مردان" نام گرفت.
زن ها وقتی ناراحتند گریه می‌کنند، آه و ناله سر می‌دهند، قهر می‌کنند اما مردها هیچ کدام از این خاصیتها را ندارند، چون آنها مرد هستند و در اثر فشار بیش از حد روانی در نهایت بتوانند با سکته قلبی تمام درد خود را بروز دهند، آن چیزی که بیشترین عامل مرگ و میر در میان مردان کردستان است.
باورهای غلط فرهنگی مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت موجب شده که مردان کمتر به سلامت خود اهمیت دهند و در مقایسه با زنان کمتر اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.
بیماری‌های قلبی و عروقی با 43 درصد شایعترین علت مرگ و میر مردان بوده است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ارزیابی‌های انجام شده در سال گذشته نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی و عروقی با 43 درصد شایعترین علت مرگ و میر مردان بوده است.
دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: براساس آمار سال گذشته، سه علت اصلی مرگ ومیرها در استان، بیماری‌های قلبی عروقی با 43 درصد، سرطان و تومورها 16 درصد و سوانح و حوادث با 11 درصد گزارش شده که از این تعداد بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به مردان به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: اگر چه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ، زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان 2 فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند و ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می شود، در سال‌های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موارد آلودگی، شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند گفت: علاوه بر مرگ و میر ناشی از کووید 19، به طور کلی مردان در همه گروه‌های سنی، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاه‌تری نسبت به زنان به دلایل مشابه دارند و مشکلات، مواجهات و عوامل خطر اختصاصی متعددی نیز، سلامت آنان را تهدید می کند.
ابراهیم قادری گفت: رفتارهای پرخطر بیشتر، مواجهات خطرناک شغلی، خشونت، سوانح و حوادث ترافیکی و شغلی کشنده، شیوع و بروز بیشتر بیماری‌های مزمن کشنده مانند سکته قلبی و مغزی در مردان از مهمترین دلایل مرگ و میر بالاتر و عمر کوتاهتر آنان است که این امر را به یک بحران مهم سلامتی در همه دنیا تبدیل کرده است.
وی نقش عوامل بیولوژیکی، فاکتورهای ژنتیکی، هورمونی و تأثیر برخی آنزیم‌ها، برخی عوامل اجتماعی، مسوولیت های شغلی و اقتصادی را در سلامت مردان تعیین کننده دانست و اظهار داشت: این فاکتورها در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید 19 در مردان نقش تاثیرگذاری دارند.
قادری سرطان‌های شایع مردان در استان را سرطان معده، پوست، مثانه، ریه و کولورکتال اعلام کرد و گفت: وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، عروق مغز در مردان بیش از زنان بوده و رفتارهای ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف دخانیات در میان مردان شایع‌تر است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: در 2 دهه اخیر سلامت مردان به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی گرفته است.

عصر کرد


مردهایی که پیر نمی‌شوند
سن امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می دهد هر انسانی، چند سال زندگی می‌کند و می‌تواند توقع حیات داشته باشد و معمولاً بر اساس خدمات درمانی و امکانات بهداشتی که در کشورهای مختلف به افراد جامعه ارائه می‌دهند متفاوت است که البته سن امید به زندگی در میان زنان همیشه بیشتر از مردان است.
متوسط سن مردگان در کشور در مردان 62.8 سال و در زنان 67 سال است؛ این را سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته اعلام کرد.
روان‌درمانگر و روانشناس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مردها کمتر به سن پیری می‌رسند، اظهار داشت: مردها زودتر پیر می‌شوند و از نظر خودمراقبتی هم در رده‌های خیلی پایین‌تری نسبت به زنان قرار دارند.
کاوه قادری با بیان اینکه خودمراقبتی مردان در تمام دنیا نسبت به زنان کمتر است، افزود: زنان بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و به سلامت خود حساس هستند ولی مردان، با بی توجهی به سلامت خود دیرتر متوجه بیماری خود می شوند و برای همین احتمال فشار خون بالا و سکته قلبی در آنها بالاتر است.
در ذهن پسربچه ها چنین القا می شود که باید قوی باشد و احساسات خود را بروز ندهد و همین باعث می شود تا هیجان سرکوب و احساسات نادیده گرفته شود
وی به بعد دیگری از بیماریهای مردان در زمینه سلامت روانی اشاره کرد و افزود: از کودکی در ذهن پسربچه ها چنین القا می شود که باید قوی باشد و احساسات خود را بروز ندهد و همین باعث می شود تا هیجان سرکوب و احساسات نادیده گرفته شود.
قادری اضافه کرد: این مساله ظلم مضاعفی در حق مردان است که هم تجربه هیجانات و هم امکان بروز احساسات خود را نداشته باشند و کلیشه‌های جنسیتی درباره اینکه مرد باید قوی باشد و نشکند، به یک باور تبدیل شده تا مرد همیشه قوی باشد و تجربه روانی وی در این زمینه تقریبا هیچ باشد.
وی یکی از مصادیق بی اهمیت بودن مردان به سلامت خود را آمار کم مراجعان مرد به کلنیکهای روان درمانی دانست و افزود: بیشتر مردها این کار را بیهوده و عبث می دانند و هم در حوزه سلامت جسمی و هم روانی بی تفاوت هستند که همی مساله، ریزفاکتورها و عوامل خطر برای این قشر را افزایش داده است.
مواجهه بیشتر با کرونا
روان‌درمانگر و روانشناس دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره مواجهه بیشتر مردها با کرونا اظهار داشت: در شیوع این بیماری اگرچه زنان هم در معرض مواجهه با این ویروس هستند ولی مردها به دلیل اینکه معیشت خانواده را بر عهده دارند، لذا بیشتر از زنان در محیط بیرون از خانه و در نتیجه مواجه بیشتر با این ویروس قرار دارند.
قادری با بیان اینکه این مساله احتمال ابتلا و درگیری مردان با بیماری را بیشتر کرده است، افزود: یکی از مسائل مهم در هنگام ابتلا به کرونا استراحت مطلق است و از آنجا که مردان همزمان باید مراقب سلامت خانواده و معیشت آنان باشند، رد نتیجه در صورت بیماری تا آخرین لحظه سعی در انکار بیماری خود دارند و بعد از آن هم کمتر می خواهند استراحت کنند تا زودتر به سرکار برگردند و برای همین موارد مزمن و مرگ و میر مردان بالاتر است.

عصر کرد


دومین داغ بعد از مرگ عزیزان
روان‌درمانگر و روانشناس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه از دست دادن شغل بعد از مرگ عزیزان به‌عنوان درد و داغی بزرگ به شمار می رود، افزود: مهمترین مساله برای هر مردی شغل اوست چرا که کسب و کار او، بستر آسودگی و رفاه خانواده‌اش را تشکیل می‌دهد.
افزایش نیاز خانواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی، شیوع کرونا و بیماری باعث شده تا امکان هماهنگی بین این مسائل برای مردها مسیر نشود و مشکلات روانشناختی و خودمراقبتی جسمی و روانی مردان در این دوران چند درجه دیگر افت پیدا کند.
وی اضافه کرد: در ادارات هم با تمرکز بر سلامت روان مردان، دوره های آموزشی ویژه خودمراقبتی و سلامت روان برگزار شود.
این روزها باید پای درد دل مردها نشست و همسران و فرزندان باید ببینند چه چیزی مرد خانواده را اذیت می کند و به ابراز احساسات وی کمک کنند تا بار روانی وی کاهش یابد
قادری به خانواده‌ها و فرزندان هم توصیه کرد که پدر خانواده را در نقش قهرمان قرار ندهند و تاکید کرد: این روزها باید پای درد دل مردها نشست و همسران و فرزندان باید ببینند چه چیزی مرد خانواده را اذیت می کند و به ابراز احساسات وی کمک کنند تا بار روانی وی کاهش یابد.
وی اضافه کرد: از لحاظ مالی، روانی و اجتماعی، خانواده باید نقش ایفا کند تا کل فشار روی مرد احساس نشود.
بی‌توجهی به خودمراقبتی، آسیب به خانواده
تحمل فشار و گذشتن از مراقبت از خود از سوی مردان در نگاه اول شاید فداکاری تلقی شود، ولی اگر خانواده ای برای همیشه پدرش را از دست بدهد...
روان‌درمانگر و روانشناس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مردها باید بدانند، حس قدرت و حفاظت از کیان خانواده ارزشمند است ولی زمانی که خودمراقبتی پایین باشد، مرد خانواده دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و در نتیجه مراقبت مرد خانواده از خود، بصورت غیرمستقیم بر حفظ آرامش خانواده کمک می‌کند.
قادری گفت: استرس در مردها مزمن است و اگرچه علائم ظاهری مانند افزایش ضربان قلب، تعریق و دیگر علائم را ندارد اما خود را به صورت دردهای عضلانی، خستگی مفرط، خواب آلودگی و تغذیه نامناسب نشان می دهد و فردِ تحت استرس، شاید علائم خود را نادیده بگیرد ولی منجر به افت سیستم ایمنی بدن شده و او را در معرض ابتلا به کرونا قرار می دهد و از سویی ریسک حملات قلبی هم از همین استرس مزمن منشاء می گیرد.
وی به بیماران مردم هم گفت: مراجعه نکردن به بیمارستان و دریافت نکردن خدمات درمانی را به منزله قوی بودن ندانند و در صورت بروز علائم بیماری مدام به خود بگویند: من بیمارم و برای حمایت از خانواده باید سالم باشم.
طاقت بیار و مرد باش
حالا دیگر معنی این شعر "امیر ارجینی" را بیشتر درک می‌کنم:
اگرچه هیچکس نیامد سری به تنهاییت نزد
اما تو کوه درد باش طاقت بیار و مرد باش
روزهای زیادی در زندگی شنیده بودم که به زنانی که یک تنه زندگی خود را اداره می کنند، گفته بودند مثل یک مرد است و چه زنهایی که با همین جمله احساس قدرت داشتند.
اما حالا دیگر می دانم برای مرد بودن، نیازی نیست سخت و خشن باشی، نمی خواهد خودت را فدا کنی، مردها همینقدر که خودشان را خالی کنند و از دردهایشان بگویند، همچنان مرد هستند، این روزها سنگ زیرین آسیاب بودن برای هر مردی سخت است، کاش نگاه‌ها به مرد بودن کمی عوض شود.
برچسب‌ها
سرطان معده ویروس کرونا سازمان ثبت احوال کشور کردستان دیابت بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/189637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد