عصر کرد

آخرين مطالب

سرنجیانه شهرکی در کردستان برای تولید مقالات

سرنجیانه شهرکی در کردستان برای تولید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اجرای فاز نخست شهرک صنعتی شماره چهار "سرنجیانه" سنندج با استقبال خوب از سوی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران روبرو بوده و این نوید بخش آغاز سیر و خیزش تولید در این شهرک صنعتی است.

به گزارش ایرنا، 6 ماه از بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی واحدهای تولیدی درشهرک صنعتی شماره چهار سنندج که به دلیل نزدیکی به روستای سرنجیانه ( روستایی در 10 کیلومتری شهر سنندج) به همین نام شناخته شده است، می‌گذرد؛ اقدامی که بعد از گذشت 2 دهه از مصوب شدن احداث این شهرک تحقق پیدا کرد.
تملک اراضی در این شهرک صنعتی سال1381 آغاز شد و سپس فاز نخست آن سال 1385 کلید خورد ولی به دلیل داشتن معارض ملکی این طرح متوقف و آنگاه در سال 1396 بار دیگر اجرای آن از سرگرفته شد.
وسعت این شهرک 290 هکتار است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده اراضی آن قرار شده در سه فاز به متقاضیان واگذار شود و در حال حاضر فاز نخست آن در 75 هکتار زون بندی شده و به تعدادی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان واگذار شده است.
امکانات زیربنایی هم چون آب، برق، گاز و تلفن در بخش‌های زیادی از این شهرک ایجاد شده است به گونه ای که گازرسانی در فاز نخست به طور کامل اجرایی شده برق رسانی اعم از فشار ضعیف و قوی هم همین طور ولی طرح آبرسانی آن بیش از 80 درصد اجرایی شده است.
برای 401 قطعه زمین در 75 هکتار فاز نخست این شهرک 530 نفر متقاضی زمین هستند که بعد از بررسی ها و سنجش صلاحیت افراد و اینکه آیا براستی قصد انجام کار تولیدی را دارند یا نه بدنبال دریافت زمین و سپس خرید و فروش آن هستند، زمین به آنها تحویل داده می‌شود.
40 خیابان 200 متری در این 75 هکتار ایجاد شده و در مجموع شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در این شهرک فراهم شده است .

عصر کرد


فرصت یک ساله برای احداث واحدهای تولیدی
بعد از گذشت 6 ماه از کلنگ زنی عملیات اجرایی ساخت واحدها در شهرک صنعتی شماره چهار سنندج بازدیدی از روند پیشرفت احداث واحدها در این شهرک انجام دادیم؛از نگاه نخست تغییر آنچنانی نسبت به زمان افتتاحیه آن مشاهده نمی‌شد و تعداد واحدهایی که اقدام به اجرای فنداسیون و سوله سازی کرده بودند به چشم نمی‌آمدند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد واحدهایی که خاکبرداری و فنداسیون و سوله‌سازی را در این شهرک انجام دادند را 20 واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد تنها 2 واحد به مرحله ساخت سوله رسیدند.
احمد خسروی با اشاره به اینکه تاکنون 170 قرارداد واگذاری زمین به متقاضیان در این شهرک منعقد شده است، افزود: 360 نفر دیگر هم در متقاضی دریافت زمین در این شهرک هستند و در نوبت قرار گرفتند.
وی یادآور شد: واگذاری اراضی از شهریور امسال به متقاضیان آغاز شده و این افراد فرصت دارند تا یک سال آینده اقدام به احداث واحد خود کنند و در صورت عدم تحقق این مهم زمین از آنها پس گرفته می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: برخلاف پیش بینی عده‌ای سرمایه‌گذاران استقبال پرشوری از حضور و سرمایه‌گذاری در این شهرک داشتند و ثبت‌نام بیش از قطعات اراضی آماده شده فاز یک گواهی بر این مدعا است.
فاز یک شهرک صنعتی سرنجیانه در پنج زون شامل غذایی، نساجی، سلولزی، فلزی و شیمیایی تعریف شده و جانمایی و قرار گرفتن واحدها در این شهرک با درنظر گرفتن بادغالب در این منطقه طراحی شده است.
مساحت اراضی که در این شهرک به واحدهای کارگاهی واگذار شده و می‌شود 300 مترمربع و به واحدهای صنعتی و بزرگ هم از 500 مترمربع تا بیش از 2 هزارمترمربع است.

عصر کرد


اختلاف شُرکا سد راه احداث نخستین واحد در سرنجیانه شده است
نخستین واحدی که احداث آن در شهرک صنعتی سرنجیانه آغاز شده از واحدهای تولیدکننده محصولات پایین دستی پتروشیمی است که مراحل فنداسیون و سوله سازی آن انجام و بعد از آن متوقف شده است.
گفته می‌شود دلیل توقف در عملیات احداث این واحد به اختلاف پیش آمده بین شرکای آن برمی‌گردد و فعلا معلوم نیست آیا این اختلاف برطرف می‌شود و روند ساخت ادامه می‌یابد یانه.
بغیر از این واحد که متوقف شده عملیات احداث در دیگر واحدهای موجود در این شهرک در جریان است؛ البته ناگفته نماند برخی مسائل هم مانند بالابودن هزینه خاکبرداری با توجه به توپوگرافی منطقه، سردی هوا و مشکلات اقتصادی موجب تاخیر در ساخت واحدها شده است.
پیش به سوی تولید در "سرنجیانه"
ایجاد شهرک سرنجیانه باعث شده بسیاری از تولیدکنندگانی که در سطح شهر و در مغازه‌ها و کارگاه‌های کوچکی به امر تولید مشغول هستند، به فکر توسعه فعالیت خود و استقرار در مکانی بزرگ تر باشند.
یکی از این افراد مالک حدود هفت مغازه تولید لبنیات محلی در سطح شهر سنندج است که طی چند سال اخیر به دلیل کیفیت محصولاتش هم توانسته بازار خوبی بدست آورد و به برندی در این شهر تبدیل شود.
محمد نصرتی این تولیدکننده لبنیات محلی در سنندج به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر در هفت مغازه به تولید و توزیع محصولات لبنی اعم از شیر، ماست و دوغ و همچنین روغن حیوانی مشغول هستیم.
وی که 10 سال است در حوزه تولید لبنیات فعالیت می‌کند، اضافه کرد: همواره یکی از برنامه‌هایم تولید محصولات محلی در سطح صنعتی بوده است که با دریافت قطعه‌ای زمین به مساحت 2 هزار و 400 مترمربع از اراضی شهرک صنعتی سرنجیانه در حال اجرایی کردن این هدفم هستم.
این تولیدکننده محصولات لبنی افزود: همه تجهیزات لازم برای تولید محصولات لبنی و روغن حیوانی را در اختیار دارم و به محض مهیا شدن شرایط اقدام به ساخت واحد خود در سرنجیانه خواهم کرد.
در واحدهای کوچک تولید و عرضه لبنیات آقای نصرتی 27 نفر در حال حاضر مشغول بکار هستند و با راه‌اندازی واحد تولیدی او در شهرک صنعتی سرنجیانه و بهبود شرایط معیشتی و افزایش قدرت خرید مردم بی‌شک میزان اشتغالزایی آن هم افزایش می یابد.
از جمله مشکلاتی که پیش روی برخی از واحدهای تولیدی که مکان آنها استیجاری است و می خواهند به شهرک سرنجیانه نقل مکان کنند هزینه انشعاب برق و گاز است؛ علی رضوانی مدیر واحد تولید قند در سنندج از جمله افرادی است که به دلیل داشتن مکان استیجاری؛ متقاضی زمین در شهرک سرنجیانه بوده و زمین موردنیاز هم به او تحویل داده شده است.
وی با اشاره به اینکه از 2 سال گذشته فعالیت خود را در بخش تولید قند آغاز کرده است، افزود: هم اکنون در شهرک صنعتی شماره یک سنندج و با 16 نفر نیرو مشغول به تولید هستیم.
این تولید کننده سنندجی یادآور شد: 2 سال پیش برای امتیاز، انشعاب و کابل کشی برق یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه کردم و برای نقل مکان به شهرک شماره چهار هم باید مجددا انشعاب خریداری کنم.
رضوانی افزود: برای اینکه هزینه زیادی بر تولیدکنندگان در شهرک سرنجیانه تحمیل نشود انتظار می‌رود فاصله ترانس برق با واحدهای تولیدی به گونه‌ای طراحی و در نظر گرفته شود که هزینه‌ها را به حداقل برساند.
وی با بیان اینکه علاوه بر خاکبرداری و هزینه انشعابات ما باید هزینه زیادی هم در حدود 10 میلیارد ریال بابت جابه جایی واحد خود بپردازیم، گفت: علی‌رغم این موارد همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا عملیات ساخت واحد خود را در سرنجیانه در موعد مقرر انجام دهیم و انتظار داریم مسوولان هم در این راستا ما را حمایت کنند.

عصر کرد


شهرک سرنجیانه در شهریور امسال به بهره‌برداری رسید و بعد از انجام کارهای اداری اوایل فصل زمستان هم زمین به متقاضیان تحویل داده شد و بسیاری از این افراد سرد بودن هوا را یکی از عوامل اصلی شروع نکردن کار آماده سازی و احداث واحد تولیدیشان مطرح کردند.
کمال مرصادی که 10 سال است در زمینه پرورش بلدرچین فعالیت دارد و توانسته نخستین واحد صنعتی پرورش بلدرچین غرب کشور را در کردستان با برند تخم طلا ایجاد کند، اکنون به دنبال ایجاد واحد بسته‌بندی انواع تخم مرغ در شهرک صنعتی سرنجیانه سنندج است و در این راستا زمین مورد نیاز هم به او تحویل داده شده است.
مرصادی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند روزی است که کار سیستم آب و فاضلاب شهرک انجام شده است و پیش از این امکان آغاز کار هم به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت ها و هم سردی هوا وجود نداشت و اگر مشکلات اقتصادی پیش نیاید ظرف مدت هفت، هشت ماه واحد بسته بندی خود را احداث خواهیم کرد.
وسعت شهرک های صنعتی شماره یک و سه سنندج هر کدام 60 هکتار است و با توجه به وسعت 290 هکتاری شهرک شماره چهار این شهر با آغاز بکار واحدهای تولیدی و صنعتی در آن شاهد تحول چشمگیری در اقتصاد مرکز استان خواهیم بود.
وسعت اراضی شهرک های صنعتی در کشور 150 هزار هکتار است و کمتر از یک درصد آن در کردستان که یک هزار و 375 هکتار می‌شود، وجود دارد.
سرانه زمین صنعتی در کشور 17 مترمربع و در کردستان 9 مترمربع است که با پروژه‌ها و چشم‌اندازهای تعریف شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در دهه آینده امکان رسیدن این سرانه به حد کشوری وجود دارد.
برچسب‌ها
کردستان جهش تولید شهرک صنعتی سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/190303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان

تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد

برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک بانوان کشور در سقز

داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است

پرداخت 133 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته