عصر کرد

آخرين مطالب

ایده‌های نخودی علمي

ایده‌های نخودی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - آفتاب‌‌نیوز :
قرار است رویداد «شتاب نخود» به منظور شناسایی ایده‌های برتر در زمینه توسعه کشت و فرآوری محصول نخود در سه محور تولید، زنجیره تامین و صنایع تبدیلی در سطح استان برگزار شود.
سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه، شورای ملی نخود، دانشگاه جامع علمی کاربردی و پارک علم و فناوری متولیان اصلی این رویداد هستند که قصد دارند با استفاده از ایده‌های نوین محصول کرمانشاه را نخود تمام آش‌های کشور کنند.
براساس آنچه تاکنون در فراخوان این رویداد منتشر شده است، شرکت کنندگان می‌توانند از 15 اسفند ماه ایده‌های خود را به دانشگاه جامع علمی کابردی ارسال کنند تا در نهایت خرداد ماه سال آینده ایده‌های برتر معرفی و مورد حمایت ارگان های مربوطه قرار گیرند.
جلوگیری از خام فروشی
به گفته متولیان، رویداد شتاب نخود می تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا از خام فروشی نخود کرمانشاه جلوگیری شود و سوآوری محصول را افزیش دهد.
سالانه بیش از 150 هزار تن نخود از سطح 180 هزار هکتار از مزارع کرمانشاه برداشت می‌شود که چیزی معادل 60 درصد نخود تولید شده در کشور است؛ نخودی که به گفته کارشناسان کشاورزی نسبت به محصولات دیگر نقاط کشور مرغوبیت بیشتری دارد.
به گفته مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه کمتراز هزار تن از نخود کرمانشاه فرآوری می‌شود و مابقی آن به صورت خام و با قیمتی بسیار ناچیز به فروش می‌رسد.
«کورش مهرابی» در رابطه با این رویداد به خبرنگار ایرنا، گفت: هدف اصلی ما از راه اندازی این رویداد شناسایی ایده جدید برای فرآوری و افزایش سودآوری محصول نخود است.
وی افزود: در رویداد شتاب نخود محورهای صنایع تبدیلی و زنجیره تأمین به نسبت محور تولید از اولویت بالاتری برخوردار هستند.
به گفته مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه این رویداد به منظور گسترش ابعاد و اثربخشی در سه محور تولید، زنجیره تامین و صنایع تبدیلی برگزار خواهد شد.
بازار نخود کرمانشاه
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه 40 درصد نخود تولید کرمانشاه در داخل استان مصرف و 60 درصد آن به دیگر استان ها و خارج از کشور صادر می‌شود.
محسن دارابی چندی پیش در گفت وگو با ایرنا، به آمار صادرات نخود اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از 14 میلیون و 447 هزار دلار نخود به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، امارات، آذربایجان، آلمان، قطر، مالزی، سنگاپور، بلغارستان، آلبانی، کانادا، اوکراین و هلند صادر شد.
وی عنوان کرد: در سه ‌ماه نخست امسال نیز بیش از یک میلیون و 992 هزار دلار نخود به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، آلمان، کانادا، مالزی، بحرین و انگلستان صادر شده است.
رییس سازمان صمت کرمانشاه یادآور شد:‌ نخود ایران به واسطه شیوع بیماری کرونا بازار خود را از دست‌ داده‌ است و اکنون پاکستان و افغانستان خریداران عمده نخود ما هستند.
سود نخود در دیگر نقاط کشور
تجربه دیگر استان‌های کشور در فرآوری نخود نشان می‌دهد که این محصول می تواند سودآوری بسیار بالایی برای مردم منطقه داشته باشد و به راحتی زمینه را برای اشتغالزایی فراهم کند.
به گزارش ایرنا، 90 درصد کل نخودچی موردنیاز دنیا و 99 درصد کشور در شهر «ممقان» و 95 درصد لپه موردنیاز کشور هم در شهر «آذرشهر» استان آذربایجان شرقی فرآوری می‌شود که سالانه میلیون ها دلار ارز را وارد کشور می‌کند و حدود 20 هزار شغل را در این استان ایجاد کرده است.
بیش از 15 سال است دستگاه‌های نخودپزی ماشینی با هزار و 300 کارگاه در ممقان سالانه 100 هزار تن نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند و همچنین 180 کارگاه لپه‌سازی در آذرشهر نیازهای داخلی را تامین و از این طریق برای هزاران نفر اشتغال‌زایی شده است.
زنجیره ارزش افزوده نخود
میزان تولید بالا، زمین‌های آبی و حاصلخیز، آب و هوای مطلوب، مصرف کم آب برای تولید و مرغوبیت نخود کرمانشاه نشان می‌دهد، در صورتی که از ارزش افزوده نخود استفاده شود، بسیاری از جوانان کرمانشاهی را صاحب شغل و درآمد پایدار خواهد کرد.
در این راستا تکمیل زنجیره ارزش افزوده نخود و رونق صنایع تبدیلی آن مورد تاکید مدیران استانی قرار دارد و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: با تمام توان به دنبال استفاده حداکثری از مزیت تولید و تجارت نخود هستیم تا با استفاده از آن و رونق صنایع تبدیلی در این بخش میزان اشتغال‌زایی کرمانشاه را افزایش دهیم.
هدایت حاتمی، از عزم جدی مدیران استان برای تکمیل زنجیره ارزش نخود در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت از سرمایه‌گذاران و ارایه تسهیلات برای فرآوری نخود روند تکمیل زنجیره تسهیل شود.
وی توضیح داد: در زنجیره ارزش افزوده نخود علاوه بر تولید، بسته بندی، تولید لپه، تولید نخودچی، تولید کنسرو، تولید آرد نخود، تولید خوموس، تولید خمیر نخود برای استفاده در مواد غذایی و تهیه لقمه‌های غذایی نیمه آماده طراحی شده است.
به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، نخود فرآوری شده و مشتقات آن مانند نخودچی آجیل، آرد نخود، لپه و غیره طرفداران بسیاری را در داخل، کشورهای همجوار و اروپا دارد که اگر این زنجیره تولید نخود در استان وجود داشته باشد هم سود بیشتری را نصیب کشاورز می‌کند و هم تحولی را در اشتغال استان ایجاد خواهد کرد.
کرمانشاه قطب کشاورزی کشور
به گزارش ایرنا، کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.
کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.
داشتن 11 اقلیم آب و هوایی، بارش های 2 برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.
از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و 2 هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/190445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو