عصر کرد

آخرين مطالب

فصل شکوفه‌های بادام در آرندان سياسي

فصل شکوفه‌های بادام در آرندان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج ‌- کودک بازیگوش دستش را در خاک خیس و نرم فرو می برد و با هر بار خاک‌بازی لبخندی از سر رضایت می‌زند، انگار که مصداق این مثل است که، دست به خاک بزنی طلا بشه.

به گزارش ایرنا، کردستان زمین مسطح کم دارد ولی تا دلت بخواهد، کوه و کمرش زیاد است و مردم سخت کوش آن، قدر وجب به وجب خاکش را می دانند.
اهالی روستای آرندان از جمله همین مردمی هستند که خاک برایشان حکم طلا دارد و نانشان را از خاک می‌خورند.
روستایی با 2 هزار و 500 نفر جمعیت که 10 کیلومتری دورتر از سنندج و در مسیر جاده مریوان قرار دارد و امروز 500 هکتار از سطوح شیب‌دار آن زیر کشت بادام می‌رود.
از همان دور چاله‌ها با نظم و ترتیبی که در دانه‌های انار سراغ داریم چشم را نوازش می‌کند. مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی درختان بادامی را نشان می دهد که سالها قبل این اداره کل کاشته و حالا بهره‌اش نصیب روستاییان می‌شود.
همین باعث شد تا مردم آرندان تعاونی مرتعداری خود را به تعاونی چند منظوره تبدیل کنند و عرصه های طبیعی روستایشان، مرکز کشت بادام در سنندج شود.

عصر کرد

میراث بادامی
مدیرعامل تعاونی چند منظور آرندان که روز پرکاری داشت، خسته از روزها چاله‌کنی برای غرس نهال، پای مصاحبه نشست و گفت: 95 نفر عضو تعاونی هستند و علت انتخاب بادام این است که پدارنمان هم از این درخت کاشته اند و در خانه بیشتر روستاییان آرندانی می شود از این درخت را پیدا کرد.
عادل احمدی بادام را درختی صنعتی دانست و افزود: این درخت می تواند منبع درآمدی برای اهالی روستا باشد.
جلوگیری از مهاجرت مردم روستا، مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی، حفظ جنگل، درآمدزایی، توسعه فضای سبز، و حفظ آب و خاک از جمله مزایایی بود که وی آن را در سایه کاشت این درختان بادام برای برخورداری روستایشان برشمرد.
احمدی عقیده دارد که اگر سطح زیر کشت بادام در روستایشان به یک هزار هکتار برسد، دیگر بیکاری نخواهند داشت و برای این حرفش دلیل منطقی هم آورد.
او اضافه کرد: به، سیب و گلابی از دیگر محصولات باغی است که در روستایمان داریم ولی سود همه آن به جیب دلال و واسطه و فروشندگان میدان میوه و تره بار می رود ولی در مقابل، همین میزان بادامی که در خانه هایمان داریم، مشتری را تا درب منزلمان می آورد و حتی هزینه حمل و نقل را هم نداریم و تنها هزینه روستاییان گونی های هزار تومانی است که بادام را در آن می ریزیم.
طرحی برای فردای همه روستاییان
دهیار آرندان هم جنگل کاری مشارکتی را طرحی برای فردای همه روستاییان اعلام و اظهار داشت: اجرای این طرح های عام المنفعه باعث می شود تا اراضی ملی تنها در دست یک یا 2 نفر نباشد و همه از آن سهم داشته باشند.
امید احمدی چاله‌کنی را مهترین راهکار برای تقویت سفره های آب زیرزمینی روستا دانسته و افزود: زمین مناسب باغداری، زیاد داریم ولی به دلیل کمبود آب بدون استفاده است و اگر برای مسوولان میسر باشد که خط انتقالی از سد آزاد تا روستای آرندان داشته باشند، کمک بزرگی به حل مشکل بیکاری و رونق تولید محصولات باغی و مرتعی می شود.
وی افزود: در این صورت مردم روستا امکان پرورش گیاهان دارویی، شیلات و زنبورداری را هم فراهم می کنند.

عصر کرد

100 هزار اصله درخت در 10 سال
نوبت جمع و تفریق ارزشهای منابع طبیعی که رسید، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اگر تا 10 سال آینده 100 هزار اصله بادام در این زمینها کشت شود، سالانه 80 میلیون تومان عاید هر خانوار روستایی می شود.
طاهر کرمی با بیان اینکه از مساحت پنج هزار هکتاری آرندان، سه هزار و 950 هکتار را مراتع تشکیل می دهد، افزود: 2هزار و 500 هکتار از این مراتع، پاسخگوی نیاز هزار و 400 راس دام وابسته به آن است و اگر در بقیه اراضی جنگل کاری مشارکتی انجام شود، اقتصاد روستا متحول خواهد شد.
وی با اشاره به حفر 400 چاله در سطح 500 هکتار از عرصه های طبیعی برای غرس نهال، افزود: این چاله‌ها 200 مترمکعب آب را در خود ذخیره می کنند که همین مساله می تواند به معضل کم آبی روستا برای کشاورزی کمک کند.
کرمی با اشاره به بهار تماشایی طبیعت آرندان پیشنهاد داد تا 250 هکتار از این منطقه پارک کوهستانی شود و مردم سنندج و دیگر مناطق استان، با تحمل ترافیک زیاد، ساعتها برای رسیدن به پارک آبیدر معطل نشوند.

عصر کرد


جامعه صنعتی و نیاز به فضای سبز
نماینده ولی فقیه در کردستان که امروز برای غرس نهال مهمان آرندانی‌ها بود، گفت: در عصر صنعت با توجه به استهلاک زمین و منابع طبیعی، درختکاری اصلی اساسی است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی افزود: امیدواریم این اقدامات تاثیری بیشتر از گذشته در حفظ و حراست از منابع طبیعی داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت حراست از منابع طبیعی و غرس نهال در آموزه های دینی گفت: این توصیه ها برای تعالی جامعه و بشر است و البته هرآنچه مفید و در خدمت او است.
وی با بیان اینکه در همه آموزه های دینی، انسان محور اصلی است، تاکید کرد: به مردم توصیه می شود تا از این طبیعت محافظت کرده و به بهترین نحو از آن استفاده کنند.
حفظ خاک و توسعه فضای سبز
استاندار کردستان هم پای ثابت همه برنامه‌های درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی است، اقدامات اداره کل منابع طبیعی کردستان را در این زمینه قابل تقدیر دانست.
بهمن مرادنیا در جمع خبرنگاران و در حاشیه جنگلکاری مشارکتی روستای آرندان، بر ضرورت حفاظت از عرصه های طبیعی و توسعه و گسترش فضای سبز در سطح استان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه همه ساله از پانزدهم اسفندماه یک هفته به نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است، افزود: حفظ منابع خاک و توسعه فضای سبز از جمله موارد ارزشمندی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
استاندار کردستان، حفظ عرصه‌های طبیعی و توسعه آن به منظور ایجاد فضای مناسب برای زندگی و انتقال به نسل آینده را مهم دانست و از مردم درخواست کرد علاوه بر مشارکت خود در این سنت پسندیده آن را نیز در جامعه ترویج دهند.
مرادنیا با اشاره به اینکه در چند سال گذشته گام های بلندی در حفظ منابع طبیعی و افزایش درختکاری برداشته شده است، اظهار داشت: همزمان با هفته درختکاری امسال در 500 هکتار از اراضی روستای آرندان نهالکاری صورت گرفته و در ماه های گذشته نیز 350 هکتار دیگر از اراضی اطراف سنندج نهالکاری شده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته نیز 700 هکتار از عرصه های طبیعی در گاوشان کامیاران درختکاری صورت گرفت و امیدوارم این کار همچنان تداوم داشته باشد.

عصر کرد

930 هکتار جنگل‌کاری مشارکتی در سنندج
سنندج اگرچه شهرستانی جنگلی نیست ولی با همتی که شکل گرفته شاید در آینده از جمله مناطق جنگلی کردستان محسوب شود، آن هم با جنگل‌های دست کاشتی که روز به روز بیشتر مورد توجه روستاییان قرار می‌گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون در قالب 2 طرح 930 هکتار از اراضی ملی سطح شهرستان جنگل‌کاری شده است.
محمد رئوف نصری افزود: یکی از اهداف اصلی سازمان جنگل‌ها، توسعه جنگل‌کاری با تاکید بر جنگل‌کاری مشارکتی و اقتصادی است که امسال در 2 سایت در سنندج، 430 هکتار جنگل‌کاری اقتصادی در ماموخ با 18 میلیارد ریال و 500 هکتار جنگل کاری مشارکتی در آرندان با کمتر از 10 میلیارد ریال در دست اجراست.
ذخیره‌سازی باران و رطوبت، جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد اشتعال، افزایش سرانه فضای سبز و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و ایجاد مالکیت ضمنی برای روستاییان از مهمترین اهدافی بود که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج به آن اشاره کرد.
نصری با بیان اینکه طرح‌های اجرا شده در زمینه جنگل‌کاری در سنندج بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآورد شد: در چند سال گذشته بیش از 2 هزار و 300 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان جنگل‌کاری شده است که بیشتر آن به سال‌های 98 و 99 اختصاص دارد.

عصر کرد


درختی برای نسل آینده
فرایند مشارکت، یکی از جنبه های بنیادی در برنامه‌ریزی مدیریت جنگل ها است و تصمیم گیری گروهی و برنامه‌ریزی مشارکت عمومی ضرورتی انکارناپذیر است.
مشارکت مردمی در مدیریت منابع طبیعی به خصوص عرصه های جنگلی ضرورت حضور ذینفعان را می طلبد و می توان از همکاری آنها به شکل برنامه ریزی شده‌ای در اجرا و مدیریت طرح های جنگلداری بهره برد و روند اجرای برنامه ها را تسهیل کرد و تا حدود زیادی از کشمکش ، اختلاف نظر و تضادها جلوگیری کرد.
مدیریت جنگل ها نمی تواند پایدار باشد مگر اینکه مشارکت موثری توسط مردم محلی و دیگر ذینفعان به وجود آید.
کار غرس نهال تمام شد و من به کودکی نگاه می کنم که مشتش را از خاک پر کرده است و پای نهالی می‌ریزد که پدرش امروز کاشت.
سنندج در حال حاضر 4 هزار و 300 هکتار جنگل دارد که بیش از نیمی از آن دست کاشت است.
برچسب‌ها
کردستان تعاونی روز درختکاری سنندج بهمن مرادنیا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/190852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل