عصر کرد

آخرين مطالب

الماس‌های ترقی کردستان سياسي

الماس‌های ترقی کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - دانش آموزان نسل های آینده‌ای هستند که به هر میزان توانمند و ماهر تربیت شوند می‌توانند در توسعه جامعه خود مثمرثمر باشند و این الماس‌های گرانبها تعدادشان در کردستان زیاد است و راهیابی 13 نفر از آنها به المپیاد نانو آینده درخشانی را برای این استان رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، سال ها است که برچسب محرومیت بر پیشانی کردستان زده شده است و هرچند خیلی ها آن را به استانی کم برخوردار تغییر دادند ولی همچنان در سطح عامه مردم با شنیدن نام این استان کلمه محرومیت هم در ذهنشان متبادر می شود.
این محرومیت بیشتر نشات گرفته از بی توجهی‌هایی است که طی سالیان قبل از انقلاب به این استان شده و بعد از انقلاب هم درگیری با مخالفان و جنگ تحمیلی عامل عقب افتادنش از محور توسعه شده است.
در این بین وجود نیروی انسانی خلاق و توانمند به عنوان یکی از ظرفیت‌های ارزشمند در توسعه کردستان مطرح است و این مهم آینده درخشانی را پیشروی این استان قرار داده است؛ رویایی که با وجود دانش آموزان مستعد و تلاشگر کردستانی و به شرط فراهم شدن زمینه کار و فعالیتشان در داخل استان قابل تحقق است.
این روزها مرحله نهایی یازدهمین المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور به میزبانی کردستان و در شهر سنندج در حال برگزاری است؛ 15 نفر به این مرحله راه یافتند که 13 نفر از آنها را دانش آموزان کردستانی تشکیل دادند و همین هم عامل اصلی انتخاب این استان به عنوان میزبان این دوره از المپیاد علوم و فناوری نانو است.

عصر کرد


نانو؛ فناوری و تکنولوژی میان رشته‌ای است
محمدسینا قادری دانش آموز پایه دهم که در رشته علوم تجربی در دبیرستان علامه حلی شهرستان قروه مشغول به تحصیل است به مرحله نهایی یازدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو راه پیدا کرده است.
این دانش آموز کردستانی در مرحله نخست این المپیاد در بین حدود 10 هزار دانش آموز شرکت کننده موفق به کسب رتبه 24 و در مرحله دوم هم در میان 300 نفر رتبه ششم را از آن خود کرده و حال در مرحله سوم و نهایی این رقابت قرار گرفته است.
محمدسینا قادری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نحوه آشنایی خود با نانو و المپیاد نانو اشاره کرد و گفت: پوستر برگزاری مسابقات نانو را بر روی تابلو اعلانات مدرسه دیدم و به شرکت در آن مشتاق شدم.
وی با اشاره به اینکه پیش از برگزاری این مسابقات فقط اطلاع داشتم نانومتر یعنی یک میلیاردمتر است، افزود: اکنون شناخت کافی از انواع نانو مواد و روش های ساخت و چگونگی بررسی وروش های مشخص یابی و کاربرد نانو مواد بدست آوردم.
هرچند مدرسه او آزمایشگاه دارد ولی از امکانات مرتبط با نانو برخوردار نیست و همه تجهیزات آن در ابعاد ماکرو است و به گفته محمد سینا قادری این مسئله برای آنهایی که به مرحله سوم المپیاد راه پیدا می‌کنند مشکلاتی بوجود می‌آورد.
وی اظهار داشت: از طریق پژوهسرای استان برای دانش آموزانی که به مرحله سوم راه یافتند کلاس آموزشی برگزار کردند و علاوه براین هم منابع دیگری را مطالعه کرده تا در مرحله نهایی بتواند بر رقبایش پیروز شود.
این دانش آموز کردستانی امسال با تولید فیلم سه دقیقه ای در جشنواره علمی پژوهشی نانو هم رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است.
قادری با بیان اینکه نانوفناوری و تکنولوژی میان رشته ای است و هر شخصی در هر رشته ای می‌تواند به مطالعه و کار در خصوص آن بپردازد، گفت: از آنجا که نانو در دندانپزشکی هم کاربرد دارد هدف و آرزویم برای آینده ادامه تحصیل در این رشته است.

عصر کرد


برای یادگیری و آموزش از فضای مجازی استفاده شود
بیتا زندسلیمی از مدرسه فرزانگان سنندج که امسال در پایه دهم مشغول به تحصیل است از دیگر دانش آموزان کردستانی راه یافته به این دوره المپیاد کشوری نانو است.
او از طریق یکی از مربیان ترویج نانو در مدرسه با این فناوری آشنا شد و سپس در کلاس‌های مربوط به آموزش آن شرکت کرد و در با رتبه 30 در بین دانش آموزان شرکت کننده کل کشور به مرحله نهایی المپیاد علوم و فناوری نانو راه پیدا کرده است.
این دانش آموز کردستانی در ارتباط با منابع در اختیارش افزود: از آنجا که نانو علم و فناوری است که به روز در حال پیشرفت است بنابراین نمی‌توان به منابع 10 سال گذشته در این خصوص رجوع کرد.
زندسلیمی اضافه کرد: از مقالاتی که به روزرسانی شدند و چند کتاب معرفی شده در این رابطه برای افزایش اطلاعات و دانش خود در این حوزه بهره گرفتم.
وی در زمینه میزان وقتی که به حضور در شبکه های اجتماعی اختصاص می‌دهد گفت: حضور در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام خیلی وقت‌گیر است و مطالب و موضوع مفیدی هم در آن یافت نمی شود.
این دانش آموز کردستانی با اشاره به اینکه تنها از یوتیوب آن هم برای آموزش استفاده می‌کند، یادآور شد: بسیاری از فرمول های مربوط به نانو را در فایل های آموزشی یوتیوب بخوبی درک کردم و یادگرفتم.
او به دختران هم سن و سال خود توصیه کرد حضور خود را در فضای مجازی کاهش دهند و به این سه سال دوره متوسطه دوم که سرنوشت ساز است اهمیت بیشتری دهند.
بیتا زندسلیمی هدف خود را ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی دکترا پیوسته دانشگاه تهران قرار داده و برای رسیدن به آن هم از همین الان برنامه‌ریزی کرده است.

عصر کرد


شرکت در المپیادها مشوقی برای درس خواندن بهتر و بیشتر است
روژان پهلوانی از دیگر دانش آموزان کردستانی که در بین 30 راه یافته به مرحله نهایی یازدهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو راه پیدا کرده است او مدال برنز دهمین دوره این المپیاد و رتبه سوم جشنواره خوارزمی در رشته ادبیات فرانسه را در کارنامه فعالیت دانش آموزی خود دارد.
حال او دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است و معتقد است برخلاف گفته افرادی که شرکت در المپیاد و مسابقات علمی مانع از درس خواندن می‌شود، بهترین مشوق و انگیزه برای بهتر مطالعه کردن و پرداختن به کتاب‌های درسی است.
این دانشجوی کُرد رشته پزشکی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایه دهم بودم که در همایشی شرکت کردم و در آن با نانو آشنا و جذب آن شدم.
پهلوانی اضافه کرد: نانو ما را با دنیای نوین و جدید آشنا می کند و در زندگی روزمره هم کاربرد فراوانی دارد و بی‌شک در 10تا 15 سال آینده کشورهایی که در این زمینه پیشتاز باشند از لحاظ علمی پیشرفته تر خواهند بود.
وی از دختران هم سن و سالش خواست هیچگاه خود و توانایی هایشان را دست کم نگیرند و به سخنان عده‌ای که می‌گویند کُردها را در هیچ المپیاد و جشنواره‌ای حتی اگر برنده شوند پیروز اعلام نمی‌کنند و تبعیض قائل می‌شوند، گوش ندهند چراکه برای من ثابت شده چنین حرف‌هایی صحت ندارد.
پهلوانی یادآور شد: کسی که تلاش کند و با علاقه رشته و حوزه‌ای را دنبال کند قطعا به موفقیت می‌رسد بنابراین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم از زمان طلایی این دوره‌ای که در آن قرار دارند برای ساختن آینده‌ای بهتر استفاده بهینه کنند.
وی با اشاره به اینکه تا زمان کنکور گوشی تلفن همراه نداشته و در صورت نیاز از تلفن همراه پدر و مادرش استفاده می‌کرده است، اظهار داشت: لطمه ای هم از نداشتن تلفن همراه ندیدم و اکنون با خیال راحت زمانی را به فضای مجازی و تفریحات دیگر اختصاص می‌دهم.
ایامی که استفاده از شبکه های مجازی و صرف وقت زیادی در آن شده یکی از دغدغه‌های اجتماعی جامعه امروز ما؛ دانش آموزان و نوجوانانی هستند که بیشترین وقت خود را به مطالعه و تحقیق و شرکت در مسابقات و المپیادها اختصاص می‌دهند.
نوجوانانی که معتقدند استفاده از فضای مجازی اجتناب ناپذیر است ولی باید به صورت اصولی و فقط برای افزایش اطلاعات و یادگرفتن مطالبی مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل این دانش آموزان موفق؛ تنها استفاده از یوتیوب را در بین شبکه‌های اجتماعی بدلیل داشتن فایل‌های آموزشی مناسب‌تر می‌دانند.
بخش دانش آموزی المپیاد علوم و فناوری نانو هر سال برای دانش آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار و شرکت‌کنندگان در سه مرحله رقابت می‌کنند.
مرحله اول یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، شهریور سال جاری در قالب یک آزمون مجازی با سوالات تستی در سامانه آزمون باشگاه نانو برگزار شد.
در مرحله دوم این المپیاد که مهر امسال در 19 شهر و 17 استان، در قالب آزمون تستی - تشریحی، برگزار شد، 418 دانش آموز منتخب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور با هم به رقابت پرداختند که در نهایت 30 نفر برای حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.
استان‌ کردستان با 13 دانش‌آموز برگزیده، مقام اول کشور را در این مرحله از المپیاد کسب کرد و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، هر کدام با سه برگزیده به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
مرحله نهایی المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور روزهای 14، 15 و 16 اسفند مجتمع آزمایشگاهی تیزهوشان ناحیه 2 سنندج برگزار می‌شود.
برچسب‌ها
کردستان المپیاد دانش آموزی سنندج وزارت آموزش و پرورش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/190980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است