عصر کرد

آخرين مطالب

شبی با نوکر شیطان مقالات

شبی با نوکر شیطان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - نمایش نوکر شیطان قصه رنجی مضاعف از آدم‌هایی را به تصویر می کشد که جایگاهشان در جامعه به درستی تعریف نشده است. فضای قهوه خانه ای در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 که در آن آدم های داخل صحنه بجز قهوه‌چی همه در فرمی متفاوت، همچون مجسمه های گچی ثابت اند.
سمت راست قفسی پُر از کبوتر و انتهای چپ صحنه نمایش، یک پنکه قدیمی که بی‌صدا می چرخد؛ قهوه‌چی نیز پارچی آب درون سماور می ریزد و آدم‌ها از حالت ثابت خارج می شوند؛ یکی چای می خورد و دیگری قلیان می کشد و آن دیگری سیگار.
نمایشی که در خانه هنر آبان واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند در فضای یک قهوه خانه دیالوگ محور به روی صحنه می رود و لحظاتی سرشار از زندگی در قالبی رئال و با شخصیت های متفاوت به تصویر می کشد.
حسن خط خطی، رحیم دراز، غلام افیونی، علی سیاه، رضا چهارصد و اصغر ریشی شخصیت های این نمایش اند که هر شب در این قهوه خانه بساط خاطره می کنند و از هر جایی سخن می رانند.
شخصیت هایی این نمایش لحظه هایی کمدی، اجتماعی و درام را برای مخاطبان می آفرینند.
گاهی بحث های شخصیت های این نمایش به کنایه و دعوا تبدیل می شود و از کوره در می روند؛ "حسن خط خطی" خشمگین با آتش سیگارش پشت دست علی سیاه را می سوزاند و "علی سیاه" نعره ای از اعماق وجود کشیده و با تسبیح به صورت حسن تازیانه می زند. این 2 شخصیت نمایش با هم گلاویز می شوند و بقیه آن‌دو رو از هم جدا می کنند.
گاهی آنقدر غرق در بزم شادی می شوند و در تکرارهای مجدد، سرعت خواندن و رقصیدنشان تند می شود که بی اختیار به جان هم می افتند و همه چیز را بهم میریزند.
در سکانسی از این نمایش، حسن خط خطی به جان غلام افیونی می افتد؛ بقیه میانجگری می کنند که ناگهان با نعره دردآگین حسن خط خطی خشکشان می زند.
حسن خط خطی بهت زده برمی خیزد و در سکوتی مرگبار جلوی پنکه میرود و خود را خنک می کند سپس با فریادهایی جانکاه نقش زمین می شود... .
غلام افیونی نیز حبه تریاک را می‌بلعد و می‌گوید: "تو زندگی هر کسی یه لحظه ای هست که تو اون لحظه باید بمیره! مهم نیست چطوری، فقط باید بمیره. عین برگی که دیگه باید از رو شاخه بیفته پایین. آه ... . حالا میفهمم که وقتی به سگام گوشت سمی دادن، بیچاره ها چه دردی کشیدن تا که مردن. آره، اصغر راست میگفت. این دیگه شیرجه آخربود ... ."
قهوه چی چایی می نوشد و با بازی پسربچه ای، در قفس باز می شود و کبوترها بیرون می پرند و آژیر آمبولانسی که صحنه نمایش را پُر می کند.
این پایان تلخ نمایش نوکر شیطان است اما تنها چیزی که در ذهن ها می ماند دیالوگ هایی ماندگار از شخصیت های این داستان که یکی از آنها علی سیاه، دیگری حسن خط خطی، آن یکی اصغر ریشی و همچنان هستند افرادی که واژه واژه هایشان تا عمق وجودت نفوذ کرده اند.

عصر کرد

دیالوگ حسن خط خطی که می گوید: "خماریت مرامِ خودمه علی سیاه، خطای رو صورتمو که داری؛ همش خط و نشون که واسه اینو اون کشیدم. حالا باز تو بهتری من به وقتش شش دونگ خَرم."
شخصیت دیگر این قصه، اصغر ریشی است که حرف هایش درباره زنان جالب است وقتی که برای مثال می گوید: زن بلاست ولی خب خدا خونه هیچکس رو بی بلا نزاره که اون دیگه فوق بلاست.
"رضا چهارصد" یکی دیگر از شخصیت های این نمایش است که دلش از دست زنان پُر است و داد می زند: من که میگم خدا هیچ مردی رو جهنم نمیفرسته چون تو این دنیا به قدر کافی به دست این زنا زجرشون میده.
"جهنمی" دیگر شخصیت این نمایش است؛ او خطاب به جمع حاضر در قهوه خانه می گوید: ولی من اگه جای شماها بودم دارو میدادم که جهنمی نشم.
رحیم دراز دیگر پرسناژ این نمایش شیطانی دیالوگ جالبی دارد که می گوید: چله تابستون ما خودمون هفتاد درجه زیر صفریم، فقیر فقرا که میگن ماییم دیگه.

عصر کرد

زن داستان هم در دفاع از ساحت زنان به پرسناژهای قصه می گوید: زن تا بوده همین بوده؛ بارو خر میبره یابو میخوره؛ آقایون باس به عرضتون برسونم تا حالا خیلی عین شما پاپتی هارو رو دامن چین چینم بزرگ کردم، میدونین وقتی سراغ باباشونو ازم میگرفتن چی بهشون میگفتم!؟ میگفتم تو این دنیا هیچکسی نیست که بتونه بابای شماها بشه، شاید اگه خودمم بابا داشتم اینجوری آب دهن شما نکبتا نمیشدم، شماها مرد شَرین نه مرد زندگی. حالام نیومدم مهمونداری کنم ولی از میدون داری هم بدم نمیاد. مردش هستین هستم گول صدامو نخورین یه مرد پشت این حنجره است."
غلام افیونی اما معتقد است: یه روزی همه چیز عین سیگار دود میشه میره هوا، آدمام بی اختیار دنبال خوشبختیشونن در حالی که اصلا خوشبختی وجود نداره؛ لااقل تا زمانی که زنده اند. تو زندگی همه آدما یه لحظه ای هست که باید بمیرن، مهم نیست چجوری فقط باید بمیرن. مثل برگی که از رو شاخه درختا میوفتن زمین. مام میمیریم.
نوکر شیطان داستانی است که تمام می شود اما لحظه هایش در یادها می ماند.
فاطمه زمانی کارگردان نمایش نوکر شیطان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این نمایش در سالن آبان این نمایش با 12 بازیگر از تاریخ یک اسفند تا 22 اسفند در حال اجراست می گوید: گروه سافاتا حدود چهار ماه این نمایش رو تمرین کرد و این پنجمین اثر گروه است.
او اضافه می کند: داستان نمایش بسیار جذاب است و امیدوارم مورد استقبال عموم قرار بگیرد.
زمانی عوامل این نمایش را معرفی کرده و ادامه می دهد: رسول بانگین نویسنده، مهیار مهدیخانی، سیما کیخا مقدم و نگار رضایی دستیاران کارگردان، نرگس زارعی منشی صحنه، سارا واحد نوعی مدیر اجرایی، سعیده کشاورز و زهرا شاهسوند مدیر صحنه، امیر حسین شعبانی دستیار صحنه و منیر صمدانی نیا طراح گریم هستند.
او بازیگران را محمد اشکان مهر، سهیل قسیمی، شایان محمدی، امیر دشتی، مهرداد قادری، پویا آصفی، دیانا بابا اعظمی، نیما رضایی فراز، عطیه کیوان شکوهی، دلارام ذوالفقاری، اویان براتی فرو سجاد یار احمدی نام می برد.
برچسب‌ها خیابان کریم خان زند شهر تهران تئاتر نمایش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/191110/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی