عصر کرد

آخرين مطالب

زنگ خطر تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه سياسي

زنگ خطر تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مهر / زنگ خطر تعطیلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه در حالی به صدا در آمده که تداوم فعالیت این دفتر نیازمند نگاه ویژه مسئولین استانی و کشوری است.
مرزهای طولانی استان کرمانشاه با کشور عراق، دروازه کربلا و نجف بودن این استان از سال‌های دور که به واسطه قرار داشتن قبور مطهر امامان معصوم(ع) و برگزاری آئین اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی موجب تردد بالای زوار سراسر کشور از این استان به کشور عراق می‌شود، همچنین حجم عظیم صادرات از طریق مرزهای کرمانشاه به عراق، پتانسیل‌های قوی در بخش کشاورزی، صنعتی، گردشگری و…، وجود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه غرب کشور در استان کرمانشاه را برای حل و فصل و پیگیری مسائل، موانع و مشکلات مختلف ضروری می‌کرد.
در سال 1390 به دلیل مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور و همسایگی با کشور عراق، این دفتر در استان کرمانشاه با حضور معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت امور خارجه و مسئولان استانی افتتاح شد تا پیگیر انجام امورات مربوط به وزارت امور خارجه در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و حتی لرستان را عهده‌دار باشد.
از جمله مهمترین کارکردها و اهداف این دفتر در غرب کشور ارائه تسهیلات ویزایی، رسیدگی به امور اتباع خارجی، همکاری با سرکنسولگری عراق و تبیین سیاست خارجی بود.
اهمیت تشکیل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه به مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور تا جایی بود که حسن قشقاوی ، معاون کنسولی وزارت امور خارجه در زمان افتتاح آن، کرمانشاه را به دلیل وجود زمینه‌های مختلف، استعدادهای صادراتی بالا به خارج از کشور و نیز وجود یک فرودگاه بین المللی در استان کرمانشاه، مستعد تبدیل شدن به یک استان بین المللی دانست و گفت: وجود بیش از سه هزار نفر از اتباع خارجی در استان کرمانشاه، دسترسی به مناطق غربی کشور، زیرساخت‌های مناسب، وجود بازارچه‌های پرویزخان و خسروی از دیگر پتانسیل‌های استان کرمانشاه برای تبدیل شدن به یک استان بین المللی است.
از بدو تأسیس و راه اندازی این دفتر در استان کرمانشاه، فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور همواره فراز و نشیب‌هایی را به دنبال داشته است.
در حال حاضر دایره تأیید اسناد وزارت امور خارجه، از طریق نمایندگی غرب کشور به ارائه خدمات کنسولی خود را در اموری مانند تأیید مدارک تحصیلی، وکالت نامه‌ها و اسناد تجاری، ملکی و غیره به مردم استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان، کردستان و لرستان می‌پردازد.
اسناد تهیه شده توسط این نمایندگی شامل 2 دسته اسنادی که در خارج از کشور تنظیم شده و در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اسنادی که از سوی شهروندان ایرانی ترجمه شده و قصد ارائه آن به خارج از کشور را دارند، است.
این نمایندگی در حوزه اجتماعی نیز وظیفه پیگیری مسائل هم‌وطنانی که در خارج از کشور خصوصاً در کشور عراق دچار مشکل از سوی پلیس این کشورها می‌شوند و نیز امور مربوط به دانشجویان خارج از کشور را دارد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور با اشاره به فعالیت 20 دفتر نمایندگی فعال وزارت امور خارجه در سراسر کشور، گفت: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور از سال 89 با حضور معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت امور خارجه رسماً به مرکزیت کرمانشاه، استان‌های ایلام، کردستان، همدان و بخش عمده‌ای از مراجعین لرستان را زیر پوشش قرار داده است.

عصر کرد


وی افزود: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور با هدف تقویت و توسعه روابط خارجی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان کرمانشاه به سایر کشورها با توجه به ارتباطی که این نمایندگی با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج و داخل کشور دارد، دایر شده است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور بیان کرد: این دفتر به ارائه خدمات کنسولی به اتباع ایرانی خارج از کشور که ارتباطی با پنج استان غربی کشور دارند و نیز پیگیری مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور می‌پردازد.
سبحانی پور با اشاره به دلایل انتخاب استان کرمانشاه به عنوان نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور، گفت: از دلایل اساسی این انتخاب مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور و نیز مرز طولانی و وجود پنج مرز زمینی با کشور عراق و اقلیم کردستان عراق است که بخش عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق از طریق این مرزها صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: وجود فرودگاه بین المللی و پروازهای خارجی به استان کرمانشاه در آن مقطع زمانی از جمله دیگر دلایل اصلی افتتاح این دفتر در کرمانشاه بود.
سبحانی پور به فعالیت‌های اصلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور اشاره کرد و افزود: از جمله این فعالیت‌ها در بخش هماهنگی ارتباطات اقتصادی است که روابط خارجی استان در بخش اقتصادی در حوزه کاری اتاق بازرگانی، سازمان صمت ، استانداری و نهادهای دیگر با سفارتخانه‌های کشورهای خارجی را هماهنگ می‌کند.

عصر کرد


وی با تاکید بر اینکه دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه رفت و آمد مسافرین عراقی را در بخش توریسم درمانی تسهیل می‌کند، ادامه داد: با وجود شیوع ویروس کرونا طی یک سال اخیر، این نمایندگی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ارتباطات گسترده‌ای را برای مراجعین عراقی با بیمارستان‌های غرب کشور را فراهم کرده است.
سبحانی پور به ارتباطات خوب این نمایندگی با دانشگاه‌های غرب کشور در جذب و رفع مشکلات دانشجویان خارجی خصوصاً دانشجویان عراقی اشاره کرد و گفت: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور در چارچوب وظایف ذاتی خود ارتباط منظم و تنگاتنگی با کنسولگری کشور عراق و حتی کنسولگری کشورهای دیگر دارد و نیز ارتباطات نهادهای دولتی و نیمه دولتی موجود در استان را با کنسولگری عراق فراهم می‌کند.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور با اشاره به مهاجرت تعدادی از عراقی‌ها به استان‌های غربی کشور چه در دوران جنگ تحمیلی و چه قبل از آن و ساکن شدن اکثر آنها در کرمانشاه، تصریح کرد: این دفتر نمایندگی با رسیدگی و انجام درخواست‌ها و امورات در کمترین زمان ممکن خدماتی را به این مهاجرین ارائه می‌دهد.
وی افزود: علاوه بر ارائه خدمات در حوزه اقتصادی و فرهنگی، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این نمایندگی به ارائه خدمات کنسولی می‌پردازد به طوری که سالانه حدود 15 هزار سند دانشجویی، تجاری، اوراق قضائی و اقتصادی را تأیید و برای ادامه روند مربوطه به خارج از کشور ارسال می‌شود.
سبحانی پور پیگیری امور تاجر و زندانیان اتباع ایرانی در کشور عراق را از جمله دیگر خدمات این دفتر دانست و اظهار کرد: با توجه به ارتباطات قومی و فرهنگی و همسایگی کرمانشاه با چند استان عراق و وجود بیش از 10 بازارچه رسمی و مرز فعال در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام مسائل مختلفی از قبیل بروز حوادث پیش بینی نشده‌ای برای تاجرین و یا زندانی شدن اتباع ایرانی اتفاق می‌افتد که اهمیت نمایندگی دفتر امور خارجه در کرمانشاه و نزدیک به مرز عراق برای اطلاع رسانی به خانواده‌ها، پیگیری‌های قضائی و انجام اقدامات به موقع را دو چندان می‌کند.
وی با تاکید بر اهمیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه، افزود: وجود این دفتر توانسته است از سفرهای غیر ضروری هزاران مراجعه کننده طی سال به پایتخت و یا استان‌های همجوار که علاوه بر صرف هزینه‌های مالی برای افراد، ممکن است با مخاطرات جانی همراه باشد، جلوگیری کند.
سبحانی پور با بیان اینکه ارائه تمام خدمات کنسولی توسط این نمایندگی موجب جلوگیری از تحمیل هزینه‌های مالی اضافی به مراجعه کنندگان غرب کشور می‌شود، خاطر نشان کرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور در ماه بیش از یک هزار سند دارالترجمه را تأیید می‌کند.

عصر کرد


رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور با بیان اینکه یکی از وظایف این دفتر ارتقا جایگاه سیاسی استان، فراهم نمودن سفر مقامات ارشد استان به خارج از کشور و برقراری ارتباط سیاسی با همتایان خارجی در دیگر کشورها است، ادامه داد: یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا امکان برقراری با دیگر کشورها وجود نداشته اما ارتباط استاندار کرمانشاه با استان‌های سلیمانیه و حلبچه عراق فراهم شده است.
وی گفت: این دفتر علاوه بر اینکه مُعَرف کرمانشاه است می‌تواند با ارتباط و هماهنگی‌های لازم با کنسولگری کشورهای خارجی به خوبی ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان را به خارج از کشور معرفی کند که از این نظر یک بازوی توانمند برای استانداری کرمانشاه است.
سبحانی پور به اقدامات این دفتر نمایندگی برای خواهرخوانده شدن شهرهای استان کرمانشاه با شهرهای مورد نظر کشورهای دیگر با در نظر گرفتن شرایط مساوی 2 شهر اشاره کرد و گفت: در این زمینه به شهرداران سطح استان اعلام شده تا شهرهای هدف خود را معرفی کند که در صورت اعلام آمادگی شهرداران تفاهم نامه‌های خواهرخواندگی برای شهردار کشور مورد نظر ارسال می‌شود.
وی با اشاره به مزیت‌های خواهرخواندگی شدن، بیان کرد: خواهرخواندگی شدن شهرها امکان برقراری ارتباطات گردشگری و مردمی، برگزاری مناسبت‌های فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت‌ها و تجربه‌های همدیگر را فراهم می‌کند که تمامی این مزیت در ارتقا جایگاه فرهنگی استان کرمانشاه بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه تأمین کارشناس و پرسنل دفاتر استانی وزارت امور خارجه به طور مشترک از استانداری و وزارت خارجه است، تأکید کرد: تداوم و ادامه فعالیت این دفتر نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان کرمانشاه و وزارت امور خارجه و نیز در اختیار قرار دادن پرسنل مورد نیاز و تقویت امکانات زیر ساختی است.
به گفته سبحانی پور، در حال حاضر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور تنها توسط رئیس این نمایندگی اداره می‌شود و اداره آن با توجه به ظرفیت و تعدد خدمات به مراجعین توسط یک نفر با سختی مواجه است.
سبحانی پور بر ضرورت وجود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه تاکید و اظهار کرد: اهمیت تدوام این دفتر به دلیل قرار گیری مرزهای گسترده استان کرمانشاه در مسیر اصلی ارتباط زمینی عراق با ایران، انجام تردد عمده زوار ایرانی و عراقی از مرزهای کرمانشاه و ایلام، تعدد روزانه مراجعه کنندگان خصوصاً مراجعه کنندگان عراقی و نیز در دسترس بودن کنسولگری عراق از لحاظ بُعد مسافتی است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور با تاکید بر اینکه منفعت وجود این نمایندگی برای مردم کرمانشاه و اتباع و مسافرین عراقی به این استان است، افزود: در صورت تعطیلی این دفتر علاوه بر ایجاد مشکلات و تحمیل هزینه‌های اضافی برای تجار و اتباع ایرانی خصوصاً کرمانشاهی‌ها جهت انجام کارهایی از قبیل امور کنسولی و قضائی، کسب خبر از بستگان خود در خارج کشور و ارسال اسناد و مدارک دانشجویی و غیره و مسائل و مشکلات این چنینی نیز برای اتباع عراقی ساکن در استان‌های غربی کشور به وجود می‌آورد.

عصر کرد

پیگیری‌های میدانی از فردی آگاه به مسائل این حوزه ادامه داشت و این فرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استانداری کرمانشاه در آن زمان به دلیل موقعیت استراتژیک این استان تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوانی را با وزارت امور خارجه برای افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور به مرکزیت کرمانشاه انجام داد و نیز در قالب انعقاد تفاهم نامه‌ای متعهد به انجام پشتیبانی‌های لازم از این دفتر شد.
وی افزود: این دفتر در اوایل امورات مربوط به استان‌های غربی را پیگیری و انجام می‌داد، اما هم اکنون به دلیل بی توجهی بعضی از مسئولان ذیربط استانی به حال خود رها شده و عنوان نمایندگی در غرب کشور در حال تبدیل شدن به نمایندگی در استان کرمانشاه است.
وی ادامه داد: در آن زمان، یکی از دیپلمات‌های برجسته کشور به عنوان اولین سکاندار نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور انتخاب شد اما بعدها با تغییر مدیریت ارشد استان کرمانشاه، متأسفانه نه تنها پشتیبانی‌های لازم از این دفتر صورت نگرفت، بلکه حتی محل اسکان از رئیس این دفتر گرفته شد و این شخص شب‌ها در همان دفتر کار استراحت می‌کرد.
در شرایط کنونی کشور و تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه مردم ایران نباید نگاه سنتی و صرفاً پیگیری امور کنسولی به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها خصوصاً استان مرزی کرمانشاه به دلیل ظرفیت صادرات بالا به کشورهای همسایه و ورود ارز به کشور حاکم باشد و ایجاد یک نمایندگی وزارت امورخارجه در استان‌ها به معنای ارتباط آن با بیش از 130 دفتر نمایندگی وزارتخانه در خارج از کشور است.
در این راستا، وجود و تقویت تأمین زیر ساخت‌های نمایندگی داخلی وزارت امور خارجه در استان کرمانشاه با توجه به موقعیت استراتژیک و مهم این استان در منطقه و نقش آن در دیپلماسی اقتصادی کشور که تاکنون اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده است، ضرورت انکار ناپذیری است که از تأثیرات مثبت این نمایندگی در کرمانشاه می‌توان به رفع مشکلات و دغدغه ویزا تجار کشورهای ایران و عراق در ادامه مسیر تعامل و همکاری اتاق‌های بازرگانی 2 کشور اشاره کرد.

عصر کرد


مسیر فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمانشاه بعد از افتتاح تا کنون با موانع و مشکلاتی روبرو بوده است که برای حفظ و تقویت آن نیازمند مسئولیت پذیری و تلاش مدیران و مسئولان استانی است، اما متأسفانه به دلایل متعددی از جمله سو مدیریت، وجود مدیران غیربومی و غیر دلسوز زنگ خطر تعطیلی این دفتر بیش از گذشته بلندتر نواخته می‌شود. و این در حالی است که دیگر استان‌های غربی درصدد و پیگیر انتقال دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور به استان خود هستند.
متأسفانه کرمانشاه در گذشته نه چندان دور به دلایل ناتوانی و سو مدیریت شاهد تجربه‌های تلخی بوده است که با وجود مرکزیت در غرب کشور، مرز طولانی مشترک با کشور عراق و داشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار بالا، مزیت‌هایی از جمله بین المللی بودن فرودگاه اشرفی اصفهانی و مرکزیت راه آهن غرب کشور را از دست داده است؛ و این مساله شایسته و بایسته استانی که هشت سال سینه خود را در زمان جنگ تحمیلی در مقابل دشمنان سپر و از آب و خاک و تمامیت ایران اسلامی با خون جوانان غیور و ولایت مدار خود جانانه دفاع کرد تا جایی که مقام معظم رهبری کرمانشاه را سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی خواند، نیست که با وجود رتبه بالای بیکاری در کشور با سو مدیریت و بی توجهی مسئولان غیردلسوز و غیربومی استان واقع شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/191165/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا