عصر کرد

آخرين مطالب

نانو ورود به دنیای نو سياسي

نانو ورود به دنیای نو
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نانو، فناوری نوینی است که امروزه با سرعت هرچه تمام‌تر در میان جوانان و نوجوانان کشور در حال رشد بوده و در صدد است نسل آینده‌ساز کشور را به دنیایی جدید وارد کند.

به گزارش ایرنا، فناوری نانو که از آن با عنوان موج چهارم انقلاب نام می‌برند انسان را وارد دنیای علمی جدیدی از داده‌های اتمی و مولکولی کرده و زمینه‌ای فراهم می‌کند که به تمام گرایش‌های علمی دسترسی پیدا کند.
ورود دانش‌آموزان به این فناوری و برگزاری المپیادهای نانو و رقابت تنگاتنگ با یکدیگر زمینه‌ای فراهم می‌کند تا این نسل آینده‌سازبا علوم و فناوری‌های نوین بیشتر آشنا شده و آینده‌ای علمی برای کشور رقم بزنند.
براین اساس تاکنون 10 دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در سطح کشور برگزار شده و مرحله نهایی یازدهمین دوره این المپیاد نیز به میزبانی چهار استان فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کردستان در روزهای 14، 15 و 16 اسفند با حضور 29 راه‌ یافته به این مرحله برگزار شد.
مرحله نهایی المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور با حضور 15 نفر از این تعداد دانش‌آموز راه‌یافته به میزبانی استان کردستان و شهر سنندج برگزار شد و با توجه به اینکه 13 نفر از برگزیدگان دانش‌آموزان استان کردستان ، یک نفر همدان و یک نفر ایلام بود، افتخار میزبانی این رویداد علی نصیب سنندج شد.
سیمین محمدی دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه فرزانگان 2 سنندج یکی از دانش‌آموزان کردستانی راه‌یافته به مرحله نهایی یازدهمین دوره المپیاد نانو تکنولوژی است که از کلاس نهم و از طریق پژوهشسرای دانش‌آموزی با نانو آشنا شده است.
نانو وسعت دید را بیشتر می‌کند
این دانش‌آموز کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال اول آشنایی‌ام با نانو هرچند کلاس‌هایی را در مدرسه نیز برگزار کردند وبا منابع و المپیاد تا حدوی آشنا شدم ولی آن را خیلی جدی نگرفتم اما پس از آن خیلی جدی‌تر وارد عمل شده و با مطالعه منابع بیشتر با نانو همراه شدم.

عصر کرد


وی در پاسخ به این سوال که نانو لطمه‌ای به درس وارد می کند یا نه گفت: نانو مثل المپیادهای دیگر منابع زیادی ندارد که به درس خیلی لطمه بزند هرچند شاید گاهی این اتفاق بیفتد اما اگر انسان هدف داشته باشد و با برنامه پیش برود می‌تواند به هر 2 مورد برسد.
محمدی معتقد است، از وقتی که با نانو آشنا شده وسعت دیدش به مسائل اطرافش کاملا تغییر کرده و خیلی از چیزهایی که در اطرافش می‌بیند را تحلیل می‌کند و علاوه بر آن برخی از مطالب درسی همانند فیزیک وشیمی در مدرسه برایش کاملا تکراری است چون از طریق نانو آن را قبلا یاد گرفته است.
وی یادآور شد: به عقیده من نانو یا هر علم دیگری اگر بتوانی درست وارد آن شوی دید جدیدی از دنیا به انسان می‌دهد.
این دانش‌آموز برگزیده کردستانی قرار بوده که امسال در المپیاد شیمی نیز شرکت کند اما شرایط تحصیل در سال جاری بدلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت را از وی گرفته اما گفت: تا جایی که بتوانم و فرصت داشته باشم سعی می‌کنم در المپیادهای علمی شرکت کنم.
وی در مورد نحوه برگزاری مرحله نهایی المپیاد نانو در این شرایط کرونایی نیز اظهار داشت: این المپیاد قبلا در تهران برگزار می‌شد اما امسال به توجه به شرایط موجود در شهرهای خودمان برگزار شد و ایمنی لازم در این زمینه رعایت شده وتست پی‌سی آر هم دادیم.
محمدی اظهار داشت: طی سه روز برگزاری این مرحله تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و پارسال کارها گروهی بود اما امسال انفرادی شده با فصله‌‍گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.
ادیب سبحانی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی مدرسه زانیاران سنندج اوابسته به دانشگاه کردستان ز دیگر دانش‌آموزان کردستانی راه‌یافته به مرحله نهایی یازدهمین المپیاد نانو است که حدود 13 سال پیش که ساکن یکی از کشورهای خارجی بوده از طریق ستاد نانو که از یاران به آن کشور رفته‌اند با نانو آشنا می‌شود.
وی از همان زمان و با مشاهده شی ‌توپ مانند (باکی بال) که از اولین مباحث نانو است به این تکنولوژی علاقمند شده و برایش انگیزه می‌شود که وارد این راه شود و در دهمین المپیاد نانو موفق به کسب مدال برنز می‌شود و متظر است که ببیند امسال چه نتیجه‌ای بدست می‌ آورد.
این برگزیده المپیاد نانو یادآور شد: نانو تاثیر بسیار مثبتی در آینده درسی‌ام داشته و مطالبی که از طریق نانو فرا گرفته‌ام شاید همسن وسالانم در دانشگاه به آن مباحث برسند بنابراین می توانم به جرات بگویم سطح فکری را کاملا بالا می‌برد.

عصر کرد


درآمدزایی با نانو
وی اظهار داشت: دانش‌آموزانی که در دوران تحصیل خود با نانو آشنا شده و یافته‌های پژوهشی و علمی را از این طریق بدست آورده‌اند می‌توانند در آینده و دوران دانشجویی از این داشته‌ها برای خود درآمدزایی نیز بکنند.
سبحانی با بیان اینکه المپیادها بویژه المپیاد نانو می تواند پلی برای رشد فکری انسان باشد گفت: وقتی فردی قبل از کنکور با نانو آشنا شده وارد دانشگاه نیز بشود از لحاظ فکری از سایر دانشجویان متمایز است چون بیشتر مباحث برایش تکراری است و قبلا آنها را فرا گرفته است.
وی اضافه کرد: هرچند شاید شرکت در المپیادهای علمی از جمله نانو بیشتر وقت یک دانش‌آموز را بگیرد و در جاهایی به درس‌های خودش نرسد اما برآیندگری نشان می‌دهد که شیرینی‌های آن بر سختی‌هایش می‌چربد.
این دانش‌آموز کردستانی به برگزاری این دوره از المپیاد نانو نیز اشاره کرد و یادآور شد: امسال برگزاری یازدهمین دوره نانو مثل سال گذشته جذابیت نداشت بدلیل اینکه با هم نبودیم کارها به جای گروهی انفرادی بود و تبادل تجربه‌ای که قبلا صورت می‌گرفت امسال انجام نمی‌شد.
ایجاد مکانی برای تبادل تجربه
وی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط سخت‌افزاری نانو در استان فراهم است اما مکانی که برگزیدگان این المپیاد علمی بتوانندگردهم آمده و با هم تبادل نظر و تجربه کنند در استان نداریم.
سبحانی افزود: ‌پژوهش‌سراهایی که وجود دارند نیز در حد دانش‌آموزی است اما برگزیده‌های زیادی هستند که از چرخه دانش‌آموزی خارج شده و الان دانشجو بوده و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند بنابراین اگر مکانی برای جمع شدن این افراد کنار هم و تبادل تجربه باشد می‌توان با خلق ایده و فکری اشتغالی را نیز تولید کرد.

عصر کرد


چهار استان کشور میزبان المپیاد یازدهم
سرپرست المپیاد و جشنواره فناوری نانو تکنولوژی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله نهایی یازدهمین دوره المپیاد نانو در چهار استان کشور و با حضور 29 دانش‌آموز مدال آور برگزار شد.
نسیم ذوقی افزود: دانش‌آموزان راه‌یافته به این مرحله طی سه روز کارهای عملی و آزمایشگاهی خود را که به دلیل شیوع کرونا مقداری عقب افتاده بود انجام دادند و هفته آینده یعنی روزهای 20، 21 و 22 اسفند نمونه‌هایشان را بصورت آنلاین تحویل می‌دهند و اختتامه آن نیز 25 بصورت آنلاین برگزار می‌شود .
بخش دانش آموزی المپیاد علوم و فناوری نانو هر سال برای دانش آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار و شرکت‌کنندگان در سه مرحله رقابت می‌کنند. مرحله اول یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، شهریور سال جاری در قالب یک آزمون مجازی با سوالات تستی در سامانه آزمون باشگاه نانو برگزار شد.
در مرحله دوم این المپیاد که مهر امسال در 19 شهر و 17 استان، در قالب آزمون تستی - تشریحی، برگزار شد، 418 دانش آموز منتخب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور با هم به رقابت پرداختند که در نهایت 30 نفر برای حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.
استان‌ کردستان با 13 دانش‌آموز برگزیده، مقام اول کشور را در این مرحله از المپیاد کسب کرد و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، هر کدام با سه برگزیده به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
مرحله نهایی المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور روزهای 14، 15 و 16 اسفند مجتمع آزمایشگاهی تیزهوشان ناحیه 2 سنندج برگزار می‌شود.
المپیاد دانش‌آموزی نانو رویداد مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است و در راستای تفاهم‏نامه میان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در سال جاری با همکاری و هماهنگی این دو نهاد برگزار شده است.
برچسب‌ها
کردستان نخبگان سنندج علمی دانش آموز

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/191642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس