عصر کرد

آخرين مطالب

چند گام به سمت عدالت فرهنگی اجتماعی

چند گام به سمت عدالت فرهنگی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - همین که رونمایی نه در پایتخت بلکه در سنندج برگزار می‌شود، نشان می‌دهد تلاش‌هایی برای مرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد عدالت و رقابت فرهنگی در حال انجام است. اتفاقی که هر قدر هم کوچک به نظر بیاید مشروط بر تداوم و تبدیل شدن به یک سیاست و رویه همیشگی، می‌تواند به توسعه فرهنگی استان‌های کشور و به تبع آن توسعه‌های اجتماعی و اقتصادی هم کمک کند و زیرساخت آنها را فراهم آورد.
کتابی که برای اولین بار 4 سال پیش از آن رونمایی شد، راوی خاطرات رزمنده‌ای در 8 سال دفاع مقدس است که هم کرد کردستان است و هم سنی‌مذهب. از طرفی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی در گوشه و کنار خاک ایران با ظهور و سقوط گروهک‌های مختلف رقم خورده و هیچ نیرویی بیش از نیروهای مردمی از خود اقوام ساکن در آن مناطق در حل و رفع تهدید این گروهک‌ها موثر نبوده‌اند. این بدان معناست که روایت بخش مهمی از تاریخ ایران بر زبان خاموش اقوام در جای جای این جغرافیا قرار گرفته و حالا یادداشت رهبری آمده است تا مهر این خاموشی را بشکند. در واقع روایت کلیت هم‌بسته تاریخ ایران بدون نقل اجزای آن امکان‌پذیر نیست. همه این‌ها را گفتیم تا از اهمیت فرامتن‌ها و زیرمتن‌های مراسم رونمایی از یادداشت رهبری بر کتابی درباره مردی در کردستان حرف بزنیم. از این که مراسم و همایش فرهنگی تا وقتی به اهداف واقعی خود در صحنه فرهنگ و اجتماع نرسیده باشد و چیزهایی را در فکر و روح مردم و نگرش آنها به مسائل اصلی کشور از جمله مسائل قومی و مذهبی تغییر نداده باشد، کنش بی‌اهمیتی برای پرکردن بیلان کاری برگزارکنندگان نیست. یادداشت‌ها، نامه‌ها و پیام‌های رهبری نوشته می‌شوند تا چیزهایی را تغییر دهند و کاش کوچک‌تر از این افق در حد و اندازه فروش تبلیغات یک کتاب به آنها نگاه نکنیم. ‌با اسماعیل احمدی دبیر همایش «کردستان فرهنگی» به همین بهانه گفت‌وگو کردیم.
نشست‌های تخصصی کردستان فرهنگی چه رابطه‌ای با کتاب عصرهای کریسکان دارد؟
کردستان سرشار از فرصت و ظرفیت است و قابلیت برجسته‌ای در همه حوزه از جمله حوزه فرهنگ و اقتصاد دارد. واقعیت این که کتاب عصرهای کریسکان علاوه بر این که بحث پاسداشت و مقاومت یکی از جوان‌های این سرزمین را مطرح می‌کند در عین حال حاکی از این مساله است که هنوز جا دارد تا کردستان مورد توجه قرار گیرد و هنوز این استان نتوانسته است بسیاری از ظرفیت‌‌ها و فرصت‌های خودش را نشان دهد. در این راستا به بهانه تقریظی که رهبر معظم انقلاب بر این کتاب نوشته‌اند، تعدادی برنامه‌های مفصل جنبی پیش‌بینی شد که همایش کردستان فرهنگی هم یکی از همین برنامه‌ها بود. این همایش قرار است در قالب چند پنل تخصصی با حضور فرهیختگان، چهره‌های دانشگاهی و فعالان عرصه‌های علم و پژوهش برگزار شود تا فرصتی برای بازاندیشی و بازشناسی ظرفیت‌های استان به این واسطه پدید آید.
«کردستان؛ تقریب مذاهب و وحدت اسلامی»، «فرصت‌های نهفته در فرهنگ، هنر و ادبیات کردی»، «سلحشوری کردها در حفاظت از مرزهای ایران»، «صبر و مجاهدت زنان کرد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی»، «جوان کرد و گام دوم انقلاب اسلامی» و «ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی مناطق کردی» عناوین پنل‌های مختلف همایش هستند که قرار است امروز در محل پردیس سینمایی سنندج برگزار شود و طلیعه مراسم اصلی است که روز هجدهم برای رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب در نظر گرفته شده است.
این همایش و مراسم رونمایی به صورت حضوری برگزار می‌شود یا مجازی؟
مراسم رونمایی از تقریظ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همین مکان برگزار خواهد شد. درباره محتوای خود کتاب و ارتباطش با کردستان توضیح بدهید.
آقای سعیدزاده از جوانان غیور کرد در سال‌های دفاع مقدس است که چند بار به اسارت گروهک‌ها درآمدند. عصرهای کریسکان به سرنوشت این جوان و مهم‌تر از آن سرگذشت خانواده ایشان می‌‌‌پردازد که در نبود ایشان چه رنج‌ها و مرارت‌هایی را متحمل شدند. این سرگذشت به قلم آقای کیانوش گلزار‌راغب نوشته و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
انتشار این کتاب و تقریظ رهبری بر آن تا چه اندازه می‌تواند برای کردستان فرصت‌های توسعه و سهم بیشتری در رسانه پدید آورد؟
یقینا هر اتفاقی که بتواند بخشی از ظرفیت کردستان را بازتاب دهد کمک خواهد کرد تا کردستان یک گام به پیش برود. حوزه فرهنگ به عنوان یک فرصت مغتنم و برجسته می‌تواند نقش مهمی در توسعه این ظرفیت داشته باشد و کردستان هم در این حوزه بسیار قدرت بالقوه بالایی دارد و ظرفیت فرهنگی آن در صدر ظرفیت‌ها و استعدادهایش است. توجه به این که کردها در بلندای تاریخ، میراث‌دار حراست از مرزهای ایران بزرگ بوده‌اند و سلحشورانه از آن پاسداری کرده‌اند، هم برای کردستان افتخار بزرگی است و هم نشان دهنده عمق ریشه‌های فرهنگی ایرانی در مناطق کرد است و جامعه ایران هم بیش از پیش باید به این استعداد توجه داشته باشد.
اطلاعی دارید که در حوزه مناطق کردنشین چقدر از ظرفیت طرح سوژه‌های دفاع مقدس در کتاب‌ها استفاده شده است و چقدر این اتفاق را موثر می‌دانید؟
واقعیت این که در این حوزه هم کردستان مورد غفلت قرار گرفته و چندان به آن توجه نشده است. امیدوارم این کتاب فرصتی فراهم آورد تا دریچه‌ای رو به این موضوع باز شود و مسائل کردستان به این بهانه مورد توجه همه کشور قرار گیرد. منبع: فاطمه ترکاشوند - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/191971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس