عصر کرد

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران

عملیات اجرایی تبدیل 10 معبر به «خیابان کامل» آغاز شد شهرداری تهران

عملیات اجرایی تبدیل 10 معبر به «خیابان کامل» آغاز شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهر: خیابان کامل با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حمل و نقل بین همه اقشار، کاربران و گونه‌های مختلف حمل و نقلی ساخته می‌شود.

محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در گفتگو با شهر ، در تعریف «خیابان کامل»، بیان کرد: خیابان کامل هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد. خیابانی کامل است که در آن تردد همه آدم‌ها (کودک، سالمند، توانیابان، افراد کم توان و ...) ایمن و به سهولت صورت گیرد. علاوه بر آن فضای کافی برای همه مدهای حمل و نقلی وجود داشته باشد و جذابیت‌های خیابان سبب مکث و تأمل شهروندان شود.
او با تأکید براینکه از ابتدا می‌بایست همه خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل طراحی می‌شدند اما این عمل صورت نگرفت، افزود: خیابان‌های شهر تهران نظیر دیگر شهرهای جهان برای سواره‌ها طراحی شده است. پس از گذشت سال‌ها نتایج کارکرد خیابان‌ها برای سواره‌ها، احصاء شده و در همین راستا مهندسان راهکارهایی برای رفع مشکلات اندیشیده‌اند.
ذاکری افزود: یکی از این راهکارها ساماندهی و بازطراحی خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل است. اگر این امکان وجود داشته باشد که همه خیابان‌های تهران تبدیل به خیابان کامل شوند، چه بهتر. اما به یک‌باره برای شهر تهران با جمعیت بالغ بر 13 میلیون نفر و خودروهای بسیار و همچنین عادت دیرینه خودرو محوری این کار امکان پذیر نیست و نمی‌توان خیابان‌های شهر را زیر و رو کرد.
معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با طرح این پرسش که باید از کجا کار را برای یک شهر ساخته شده و خودرو محور و همچنین بدون خیابان کامل آغاز کرد، گفت: یکی از اقدامات معاونت تهیه دستورالعملی بود که براساس آن می‌بایست خیابان‌های مطلوب‌، کم عارضه‌ و کم هزینه‌تر برای باز طراحی شناسایی شود. این دستورالعمل پس از تهیه به همه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد و مبنای آغاز کار قرار گرفت. برای انتخاب خیابان‌ها، مناطق 22گانه لیست‌های بلندتری را به معاونت اعلام کردند که این لیست‌ها در سه مرحله با استفاده از معیارهای دستورالعمل غربالگری شد تا از یک لیست 100 تایی به یک لیست 36 تایی برای یک سال رسیدیم.
او در ادامه افزود: پس از غربالگری مجدد، وارد جزییات کار 36 خیابان شدیم که اگر قرار بر اجرا باشد کدام خیابان‌ها پتانسیل بیشتری دارند. درنهایت لیست نهایی برابر با انتخاب 22 خیابان شد. البته به این معنا نیست که در هر منطقه تهران یک خیابان بازطراحی و بهبود داده می‌شود.
به گفته ذاکری سهی؛ علاوه بر این، برنامه پنج ساله حمل و نقل تهران تکلیف کرده که هرسال تعدادی از خیابان‌ها به خیابان کامل تبدیل شوند.
معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با تأکید بر اینکه رویکرد معاونت حمل و نقل صفر و یک نیست، توضیح داد: اینگونه نیست که معاونت در ارزیابی یک خیابان اعلام کند این خیابان کامل نیست پس نمره صفر دریافت می‌کند و برای کامل شدن باید نمره آن به 100 ارتقاء یابد. درحال حاضر سیاست این است که خیابان‌هایی که از لحاظ ترافیکی دردسر کمتر یا عرض بیشتری دارند، تغییر نمره و بهبود داده شوند.
او درباره فاز اجرایی توضیح داد: مطالعات فاز یک اقدامات ترافیکی و فاز دو نقشه برداری و همچنین نقشه اجرایی براساس فاز یک برمبنای دستورالعمل‌ها انجام شد. فاز سوم نیز مربوط به بررسی طرح‌ها در کمیته فنی و تخصصی مربوطه است. در جلسه شورای ترافیک تهران، 10 خیابان به عنوان آغاز سریع اجرای کار معرفی شدند؛ چون اعتبار سریع‌تر به این 10 خیابان تخصیص یافت زودتر وارد مرحله اجرایی شدند. این کار ارجاع داده شده به مناطق تا با تسری بیشتری کار ادامه یابد. البته یکی دو موارد بزرگ به معاونت فنی و عمرانی سازمان فنی و مهندسی واگذار شد.
ذاکری درباره نخستین خیابان کامل، گفت: نخستین خیابان کامل (خیابان ایرانیت) در منطقه 20 سال گذشته اجرا شد. این خیابان جدید و تازه ساخت بود برهمین مبنا امکان جانمایی همه مدها در آن وجود داشت. یکی از اشکالات خیابان ایرانیت این است که کاربری‌ها به صورت کامل شکل نگرفته و جذابیت لازم برای یک خیابان وجود ندارد. البته زمانی‌که کاربری و نوع فعالیت‌ها تکمیل شود، خیابان ایرانیت هم می‌تواند یک خیابان کامل خوب محسوب شود.
معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه معیارهای انتخاب خیابان‌ها براساس نوع و درجه اختلاف کاربری‌ها در خیابان، عرض خیابان، سطح سرویس خیابان، عبور خطوط حمل و نقل همگانی، نور و روشنایی، موقعیت جغرافیایی و ... است، افزود: بهترین حالت ایده آل برای خیابان کامل وجود مدهایی نظیر حمل و نقل عمومی، پارکینگ، دوچرخه، عابرپیاده، رمپ توان‌یابان، مناسب سازی و کاربری‌های گوناگون است.

عصر کرد


خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/192296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

همت بلندی که 160 بومی را صاحب شغل کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی