عصر کرد

آخرين مطالب

ستاره داوود یا نشانه های نمرود در تمبر اقلیم کردستان؟ مقالات

ستاره داوود یا نشانه های نمرود در تمبر اقلیم کردستان؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - پرسش اصلی از طراحان تمبر یادبود اقلیم کردستان عراق این است که رسیدن به آرمانهای قومی با چه هزینه ای؟ آیا می توان تاریخی سراسر افتخار کردها را از پیوستگی به دین اسلام نادیده گرفت؟
به گزارش مشرق، سفر چهار روزه پاپ به عراق با بازدیدهایی از نجف و اربیل و موصل با حاشیه های فراوانی همراه بود قرابت و نزدیک شدن ادیان آسمانی و مکاتب دینی پدیده ای ممدوح و پسندیده است که با همه گلایه هایی که از مسحیت نسبت به ظلم مضاعف غربیها که از سوی سربازانشان وجود دارد و با آویزان کردن صلیب به گردشان قدم به سرزمینهای اسلامی مرتکب جنایت می شوند و بعضا هم که کشته می شوند با آداب و سنن مسیحی بخاک سپرده می شوند در حالیکه تماما پایبند به فرامین مسیحیت و آموزه های کلیساها می باشند.
از زاویه ای دیگر می توان گفت قدرتهای متجاوز جهانی با پشتیبانی دین مسیحیت به جنگ سرزمینهای اسلامی می آیند، جرج بوش پدر و پسر یک خانواده کاملا مقید و پایبند به عقاید مسیحی بودند که جنایات بزرگی را در بلاد اسلامی مرتکب شدند، ترامپ دیوانه با استعانت از کلیسا جنایت حذف رهبران مقاومت از جمله سردار سلیمانی و ابو مهندس المهدی را مرتکب شد، بایدن برای پیروزی در انتخابات در کلیسای قدیمی زادگاه خودش حضور یافته و به راز ونیاز می پردازد. جنایاتی که در شبه جزیره بالکان صورت گرفت و هزاران مسلمان بیگناه به مسلخ کشیده شدند و یکی از نسل کشیهای بلاشک تاریخ را رقم زدند بنام کلیسا به سرانجام رساندند.
حال با این پیش فرض که پاپ با هدف دلجویی و قرابت دینی قدم به این وادی نهاده را می توان حرکتی بدیع دانست. کاش پاپ در این سفر تاریخی جواب و دلجویی برای مسلمانان به ارمغان می اورد، اما استنتاجاتی که از این سفر گردیده کاملا قابل تامل می باشد، انتشار تمبر یادبود پاپ در درون نقشه تخیلی کردستان اعتراضات گسترده ای را در منطقه بوجود آورد بطوری که سخنگوی رسمی اقلیم کردستان عراق رسما اعلام کرد که این پیشنهاد چند نفر هنرمند بوده که به تصویب دولت اقلیم هم نرسیده بود و تنها بصرف یک نماد یادبودی از آن پرده برداری گردید، اگر چه هم مدیران تصمیم ساز اقلیم که عمدتا در اربیل متراکم شده اند و هم آگاهان سیاسی این منطقه بخوبی می دانند که این حرکت فراتر از یک مزاح سیاسی است و چون با انتقادات بیرونی و داخلی همراه گردیده است چاره ای جز غیرجدی تلقی کردن آن را نداشتند. 
در این بین چند ملاحظه جدی وجود دارد که لازم است برخی وسوسه گران آنرا جدی بگیرند اولا اینکه از سفر یک رهبر دینی سوء استفاده نشود و سرنوشت تشکیل دولت مستقل کردی را به دین مسیحیت گره زدن اهانت آشکار به مسلمانان و این همه مسجد و تکیه و خانقاه و عالمان مسلمان اقلیم کردستان عراق و دولت عراق که بر اساس بنیانهای دین اسلام شکل گرفته است، می باشد.
اگر عکس پاپ در روی یکی از نمادهای منطقه ای اقلیم کردستان حک می شد پیام کم حاشیه تری را بدنبال داشت اما وقتی که ستاره داوود بعنوان نماد یهودیت در کنار عکس پاپ بعنوان مجسمه عینی دین مسیح در نقشه ای ساختگی که سرزمینهای برخی کشورها را در آن گنجانده باشند چه پیامی می تواند داشته باشد؟ هر چند که بر کسی پوشیده نیست که این تمبر کاملا هدفمند و معنادار و حساب شده طراحی و منتشر شده است که می تواند حاصل حضور قدرتمند جریانات تبشیری در کردستان عراق می باشد که رهبران آن از فعالیت و حضور آنان بی اطلاع نیستند.
طراحان تمبر یادبود پیش بینی این را هم کرده بودند که در صورت هرگونه اعتراضی انتشار تمبر را یک مزاح تلقی نمایند. برکسی پوشیده نیست تمبر یادبود بعنوان یک اثر معنوی است که بعنوان نماد پیوند و همبستگی با موضوعی خاص منتشر می گردد. بنابراین وقتی که این نماد همبستگی معنوی همزمان با ورود پاپ به اربیل منتشر می گردد شکی نیست که عالیترین سطح مدیریتی اقلیم در جریان این طراحی بوده است ولی با فشارهای داخلی و خارجی مجبود به توجیه کردن آن گردیدند.
اما پیام دیگری که این تمبر یادبود دارد این است که برخی رهبران اقلیم پرده را کنار زده و آشکارا جهت رسیدن به آرمانهای قومی خود چشم به نیروهای فرامنطقه ای با نماد ستاره داوود و صلیب کلیسا دوخته اند، درست است که اقلیم کردستان عراق سرزمین همزیستی ادیان و مذاهب و اقوام بوده است اما این نوع اقدامات تفرقه انگیز نوعی شکاف جدی بین این همبستگی ملی ایجاد خواهد نمود که چنین استنباط می گردد در راستای رسیدن به این آرمان قومی راهی جز با طی کردن طریق نمرود های زمان میسر نمی شود همان نمادها و نشانه های نمرودی که هزاران زن و کودک عراقی را در این سرزمین به بهانه نبرد با صدام و بقایای آن به خاک و خون کشیدند کاش این پرسش اساسی در عراق از پاپ می شد که دلیل ورود صلیبیان در مناطق مسلمانان با چه هدف و انگیزه ای صورت گرفته است؟ و حال پرسش اصلی از طراحان این تمبر یادبود این است که رسیدن به آرمانهای قومی با چه هزینه ای؟ آیا می توان تاریخی سراسر افتخار کردها را از پیوستگی به دین اسلام نادیده گرفت؟ آیا امکان "مسیحیزه کردن" کردستان با افتخارات بزرگی مانند صلاح الدین ایوبی امکان دارد؟
آیا هزاران جوان و عالم دینی سلحشور منطقه اقلیم اجازه چنین انحراف آشکاری را به چند مدیر بلندپرواز میدهد؟ آیا این اقدام نابخردانه همسایگان عراق و دولت اسلامی مرکزی این کشور را تحریک نمیکند که تجربه چند دهه مدیریت قومی در اقلیم کردستان عراق را به تزلزل بیندازید؟ از طرف دیگر فکر نمیکنید این سکنجبین سیاسی موجب فزونی صفرای اقلیم گشته و آنرا از حیظ انتفاع باز دارد؟
منبع: کردتودی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/193516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند