عصر کرد

آخرين مطالب

نگذاریم کرمانشاه بار دیگر قرمز شود مقالات

نگذاریم کرمانشاه بار دیگر قرمز شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کرمانشاه پس از ماه‌های نسبتا آرامی که در زمینه درگیری با ویروس مرگبار کرونا سپری کرد، این روزها در حال و روز نامساعدی به سر می‌برد، روند صعودی مبتلایان گویای قوی شدن روز به روز این ویروس شهر آشوب است.
اکنون که کرمانشاه از نظر شیوع کرونا در وضعیت نارنجی و یا همان پرخطر قرار گرفته، بدان معنا است که با وجود هشدارهای وزارت بهداشت و رسانه های جمعی درباره اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و پرتردد، آن گونه که انتظار می‌رفت پروتکل ها از سوی برخی شهروندان رعایت نشده و باید تلاش کرد تا به وضعیت قرمز از لحاظ شیوع به این ویروس مهلک قرار نگیریم.
کرمانشاه در آبان سال 99 قرمز شد و تبعات ناگواری برای مردم استان شد؛ آمار فوتی های ناشی از کرونا در یک روز در این استان به 24 نفر رسید و تعداد مبتلایان هم به هزار و 200 نفر رسید و مردم این استان بابت قرمز شدن خسارات جانی ومالی فراوانی پرداخت کردند.
خیابان گردی های بی هدف، ازدحام در بازار شب های عید و اکنون نیز دید و بازدیدها و طبیعت گردی های متعدد کرمانشاه را اکنون به رنگ نارنجی درآورده و در زمینه شیوع ابتلا در وضعیت پرخطر قرار داده است.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر شهرستان ها نیز در وضعیت خوب قرار ندارند و شهرستان های اسلام آبادغرب و گیلانغرب نیز همچنان به ترتیب در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.
شهرستان های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت زرد و شهرستان های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر هم در وضعیت آبی قرار دارند.
انتظار می رفت که در چنین وضعیتی قرار بگیریم
از همین رو یک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که چرا کرمانشاه در چنین وضعیتی از نظر شیوع کرونا قرار گرفته است، گفت: روند صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در ایام نوروز قابل انتظار بود، بالا رفتن دید و بازدیدها، کاهش حساسیت ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی، خریدهای نوروزی و سفرها در بالا رفتن آمار تاثیرگذار است.
«فیض‌الله منصوری» افزود: همچنان بسیاری از مجالس جشن و عزا با حساسیت های کمتر در حال برگزاری است و باید تا جایی که امکان دارد از تجمع خودداری شود.
حساس‌تر شویم
وی ادامه داد: سرعت انتشار این موج نیز بالا است، حتی حساسیت ها بیشتر از گذشته باید باشد در بسیاری از خانواده ها سرعت انتشار 100درصد است و همه خانواده را درگیر می کند، درگیرشدن افراد در سنین پایین‌تر و انتشار کامل در محیط خانواده موضوعی است که ما را نگران می کند.
این پزشک متخصص یادآور شد، نه تنها قدرت انتشار ویروس کاهش پیدا نکرده، بلکه شدت بیماری زایی آن بالا رفته و موجب تشدید نگرانی ما شده است و باید حساسیت ها را بالا ببریم تا زمان موج چهارم کوتاه تر شود.
پیوست ضدکرونا تشکیل دهیم
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز به ایرنا، گفت: هرگاه رنگ‌بندی شهری تغییر کند محدودیت های کرونایی نیز برهمان اساس اعمال می شود.
«مهدی محمدی» افزود: به عنوان مثال حتی اگر محدودیت اعمال نشود و ورودی و خروجی شهرها کنترل نشود، فردی که می تواند در این برهه از زمان به فریادمان برسد خود ما هستیم و باید تصمیم بگیریم که یک پیوست ضدکرونا برای خود تعریف کنیم.
او اضافه کرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که به سلامتی افرادی مطمئن باشیم که با آنان به دل طبیعت می رویم و یا جمع می شویم، دورهمی چه در خانه و چه در طبیعت در فاصله نزدیک و بدون رعایت کامل همه پروتکل ها، تنها یک تهدید بزرگ برای سلامتی است.
محمدی با تاکید براینکه اگر به دورهمی ها ادامه دهیم، با جان خود بازی کرده ایم، افزود: این ویروس رفتار غیرقابل پیش بینی دارد و معلوم نیست اگر به آن مبتلا شویم بتوانیم بازهم سلامتی خود را به دست بیاوریم، توان ابتلای بیشتر در این موج وجود دارد و میزان مرگ و میر آن بالا است در این روزها باید با توجه به دستورات بهداشتی به خود و خانواده رحم کنیم.
ضریب استفاده از ماسک را بالا ببریم
فرماندار کرمانشاه نیز در این ارتباط به ایرنا، گفت: گزارشات کشوری حاکی از روند صعودی ویروس است و در استان و شهر کرمانشاه براساس مراجعه بیماران با روند صعودی مواجه هستیم، این یک علامت خطر است چرا که پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از شهروندان رعایت نمی شود و مراسمات جمعی همانند دوره قبل از کرونا و یا با کاهش حساسیت ها برگزار می شود.
«فضل‌الله رنجبر» ادامه داد: برای اینکه از لحاظ شیوع کرونا وارد وضعیت قرمز نشویم و بیمارستان ها مملو از بیماران نشود باید از دید و بازدیدهای دسته جمعی خودداری کنیم، متاسفانه در برخی از بوستان ها و اماکن تفریحی مشاهده می شود که چند خانواده دور هم جمع می شوند و فاصله اجتماعی را نادیده می گیرند.
وی ادامه داد: مشخص است که خریدهای نوروزی و ازدحام در خیابان های شهر تبعاتی را به همراه دارد و از شهروندان می خواهم ضریب استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات را بالا ببرند و از هیات های مذهبی درخواست کرده ایم مراسمات را به صورت جمعی برگزار نکنند، چراکه قدرت سرایت این ویروس در مکان های سربسته بسیار بالا است.
دوست نداریم ناچار به تعطیلی کسب و کار شویم
فرماندار کرمانشاه یادآور شد، از مردم خواهان رعایت بیشتر هستیم در غیر این صورت محدودیت هایی برای بازار، تجاری و مراکز خدماتی ایجاد می شود و اگر می خواهیم در چنین وضعیت اقتصادی کسب و کار تعطیل نشود باید رعایت کنیم.
رنجبر تاکید کرد، کسبه باید نسبت به رعایت کامل پروتکل ها اهتمام ورزند و از همه مشتریان بخواهند تا بدون ماسک وارد مغازه نشوند.
وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم افرادی که در مجتمع های تجاری فعالیت می کنند یک نفر را به عنوان نگهبان تعیین کنند تا از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و اعلام خطر می کنیم تا به سمت تعطیلی بازار نرویم.
رنجبر اضافه کرد، از سوی دیگر اقداماتی برای ادارات تشدید می کنیم و نظارت ها را بالا می بریم، چرا که زنگ خطر به صدا درآمده و روند مبتلایان و بستری شدگان بالا رفته است، افرادی که می خواهند هم اقتصاد و هم سلامت را داشته باشیم باید پروتکل ها را رعایت کنند.
فرماندار کرمانشاه خاطرنشان ساخت، در آرامستان ها نیز اگر مردم پروتکل ها را رعایت نکنند باز هم مجبور به تعطیلی می شوم و نباید به سمتی رویم که مجبور به تعطیلی تالارداران و بازار شویم.
ستاد کرونای استان کرمانشاه اعلام کرد: با توجه به وضعیت استان، تمام بوستان ها، مراکز تفریحی و تفرجگاه‌های استان در روز طبیعت یا سیزده بدر تعطیل است.
تعطیلی مراسم آیینی و پایگاه‌های صلواتی به مناسبت اعیاد پیش رو، تعطیلی استخرها و باشگاه‌های ورزشی تا روز شنبه 14 فروردین از دیگر تصممیات ستاد کرونای استان کرمانشاه بود.
گزارش از زهره کریم زاده
برچسب‌ها ویروس کرونا کرمانشاه محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/197734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در کردستان، ممنوع

اعلام برنامه‌های ‌هفته سنه در شهر سنندج

دعوت کشتی‌گیر کردستانی به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری | حرف های جنجالی یک کارگردان درباره جانی

یاسین سلمانی در تمرینات پرسپولیس

حیرت بارسلونا: داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

شور ساحری در صحنه سیرک

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود

توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری 91 میلیارد ریالی

تمام ظرفیت‌های مریوان برای برگزاری کنکور سراسری استفاده می‌شود

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در استان کردستان

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان

مهلت 7 روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز در کرمانشاه

دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند

مرگ 109 نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند