عصر کرد

آخرين مطالب

سیزده‌ای که به چهار گره خورد مقالات

سیزده‌ای که به چهار گره خورد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایرنا، کردستان نیز مانند بسیاری از استان‌های کشور، روزهای آرام خود را می گذراند، بیشتر مناطق آن از لحاظ شیوع کرونا آبی و یا زرد بودند، هر چه که به روزهای پایانی سال نزدیک تر شدیم، هشدارها جدی‌تر شد، بازارها شلوغ بود و مردم بی توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در تدارک برگزاری جشن نوروز بودند.
می گفتند، پارسال دلمان پوسید، همه تعطیلات در خانه بودیم و هیچ جا نرفتیم، برنامه سفر ریختند و بعد از دید و بازدید حسابی و فشرده در 2 روز اول سال، راهی مسافرت شدند.
عده‌ای راه شمال را در پیش گرفتند و عده ای هم راهی مناطق مرکزی کشور شدند، فضای مجازی پر شد از عکس هایی که نشان می داد در سفر چقدر به آنها خوش گذشته است.
خانواده ای در قروه، چند روز مانده به عید به سفر رفتند، به هوای اینکه در ایام تعطیلات شلوغ است و مبادا کرونا بگیرند، چند روزی را در مسافرت بودند و برای سال تحویل برگشتند، دقایقی بعد از تحویل سال نو به دیدن بزرگترها رفتند و همانجا بود که فهمیدند فرزند خردسالشان به شدت تب دارد، بعد از چند روز تب و استفاده از دارو، نوبت علائم گوارشی بود، دکتر گفته بود احتمال 90درصد فرزندشان مبتلا به کرونا شده است.
تا پایان تعطیلات در خانه ماندند و نگران از اینکه چند خانواده ای که در عید با آنها دید و بازدید داشته اند، مبادا مبتلا شوند.
مادر خانواده می گفت: در طول تمام سفر نهایت دقت را داشتیم و بهداشت را رعایت می کردیم.
ظاهرا چند لحظه غفلت فرزند خردسال آنها را مبتلا کرده بود و کل خانواده تمام تعطیلات عید را با کرونا دست و پنجه نرم کردند و این حکایت بسیاری از خانواده‌هایی است که در این روزهای با ویروس کرونا دست و پنجه گرم می‌کنند.

عصر کرد

افزایش سفرها
اماکن تفریحی و جاذبه های گردشگری که پارسال را در سکوت مطلق گذرانده بودند، امسال طاقت نیاورده و پذیرای گردشگران شدند.
بخش خدمات به ویژه هتل‌ها و صنعت گردشگری کردستان پارسال بخاطر کرونا بشدت آسیب دید و اقتصاد صاحبان آن، با خطر جدی مواجه شده و خیلی ها عطای کار را به لقایش بخشیدند.
امسال 20 هزار و 906 نفر مسافر نوروزی در هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل آپارتمان‌های کردستان اقامت داشتند.
البته این اقامتها بدون نظارت نبود و معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار داشت: یک هزار و 69 مورد بازدید نظارتی انجام و 67 مورد تذکر، اخطار و تعلیق به صاحبان اماکن متخلف داده شد.
خانه مسافرها از پذیرش مهمان منع شدند و تنها 32 هتل، 24 مهمانپذیر، 22 اقامتگاه بوم‌گردی و 2 هتل آپارتمان با مجموع ظرفیت اسکان چهار هزار و 500 نفر در شبانه روز فعالیت داشتند.
آرمان وطن‌دوست بیشترین آمار اقامت مربوط به شهرهای مریوان، سنندج، سقز و بانه اعلام و اضافه کرد: دریاچه زریبار مریوان، منطقه اورامان، بازار بانه و مریوان، عمارت‌های تاریخی شهر سنندج و روستای پالنگان امسال بیشترین آمار بازدید گردشگران نوروزی را داشتند.
روزهای پررفت و آمد
البته این تنها تعداد مسافران مقیم بود و خیلی از مسافران که به کردستان می آیند یا بومی های استان هستند که در دیگر شهرها ساکن هستند و یا دوستان و آشنیانی هستند که آمدند تا دیدارها را تازه کنند، این را میزان تردد در استان در این روزها می گوید.
رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: از ابتدای طرح نوروزی(25 اسفند پارسال) تا پایان روز 13 فروردین، پنج میلیون و 24 هزار و 282 مورد تردد در جاده‌های استان ثبت شد.
دانش زندی اظهار داشت: آمار ترددهای ثبت شده این مدت در محورهای مواصلاتی کردستان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته حدود 89 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به ثبت 39 هزار و 566 مورد تردد ورودی به استان در 13 فروردین و افزایش 388 درصدی آن، افزود: آمار ترددهای خروجی از استان نیز 44 هزار و 480 مورد و 415 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر بود.

عصر کرد

بهار قرمز و نارنجی
مردم خسته از کرونا که حالا کم کم ترسشان هم ریخته بود، به دیدن هم رفتند، مهمانی گرفتند، عروسی رفتند، جشن‌های معوق یک ساله را برپا کردند، غافل از اینکه بهارشان دارد رنگ عوض می کند و روزهای شکوفه بارانشان رفته رفته، خزان کرونایی را به خود می بیند.
27 اسفند پارسال بود که ابتدا وضعیت کرونا شهرستان دیواندره نارنجی شد و بعد از حدود یک هفته سقز، بانه و قروه هم به آن پیوستند.
سقز که اسفند 1398 شروع کرونا در کردستان را به اسم خود ثبت کرده بود، 11 فروردین 1400 اولین شهر قرمز کردستان شد و شمار بستری‌ها و موارد ابتلا به کرونا در آن رو به افزایش رفت.
13 فروردین سنندج هم به جمع شهرهای نارنجی پیوست و رییس شبکه بهداشت این شهرستان درباره وضعیت کرونا هشدار داد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا و شروع خیز چهارم بیماری کووید19 در استان باعث شده تا شهرستان‌های سنندج، بانه، دیواندره و بیجار در وضعیت نارنجی و سقز در شرایط قرمز قرار گیرند.
آرزو فلاحی با بیان اینکه وضعیت اکثر نقاط استان به لحاظ شیوع کرونا، تعداد بستری و ابتلا صعودی و نگران‌کننده است، افزود: خطر ورود استان به پیک چهارم همه‌گیری کرونا جدی و در حال آغاز است.
کردستان اول فروردین امسال 65 بیمار جدید مبتلا به کرونا داشت و این تعداد در چهار فروردین به 82 نفر رسید و قروه هم در جمع شهرهای نارنجی قرار گرفت.
با وخیم شدن اوضاع تعداد بیماران استان در هفت فروردین جهش یافت و سه رقمی شد و به 146 بیمار رسید، رقمی که در اسفند 1399هم تجربه نشده بود و این شروعی شد تا آمار کرونا در کردستان همچنان افزایشی باشد و از 11 فروردین این رقم به بالای 200 نفر رسید.
شمار بستری ها هم افزایش یافت و بستری های کرونا هم از حدود 100 نفر در اسفند به 217 نفر تا 11 فروردین افزایش یافت.
مردمی که به فکر کادر درمان نبودند، نهایت استفاده را از تعطیلات می بردند و حتی منع تردد و محدودیتها هم حریف آنها نشد و در 13 اسفند ترددها در کردستان رکورد زد.
ترددهای ثبت شده در روز 13 فروردین در جاده‌های استان 300 هزار و 934 مورد بوده که این رقم در مقایسه با روز مشابه آن در سال گذشته 376 درصد افزایش داشت.
نتیجه همه این بی توجهی ها بحرانی خواهد بود که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آن را از 20 فروردین به بعد دانسته است.
ابراهیم قادری افزود: با توجه به رفتار مردم در اسفند ماه پیش بینی این افزایش موارد بیماری را داشتیم و انتظار می رود که از 20 فروردین با افزایش شدید بستری های کرونا مواجه شویم.
وی موج جدید کرونا را مزمن اعلام و تاکید کرد: این موج ممکن است تا خرداد هم طول بکشد.
اعتقاد ندارم!
در ایام تعطیلات بود که به اجبار و برای حضور در شیفت کاری، در مسیر بین شهری با چهار مسافر دیگر همسفر شدم، تنها یک نفر ماسک داشت و راننده هم می گفت که اعتقادی به ماسک ندارد، انگار این هم به اعتقادات اضافه شده که تا یقه خودمان را نگیرد، همچنان به آن بی توجه می مانیم.
تعطیلات تمام شد، تعطیلاتی که برای ما مردم عادی بود، نه برای کادر درمان و حالا آنها بعد از تعطیلات ما باید باز هم سرپا بمانند تا رنج بیماری ما را از پا نیندازد.
کاش امسال هم دندان روی جگر می گذاشتیم تا کرونا شعله‌ور نشود.
در 24 ساعت منتهی به ظهر روز شنبه 14 فروردین، 216 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی و سه نفر جان خود را از دست دادند.
در حال حاضر 216 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که 40 نفر آنها در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.
از اسفند سال 1398 تاکنون یک هزار و 112 کردستانی قربانی کرونا شده‌اند.
برچسب‌ها کرونا کردستان اقامتگاه بوم گردی بهداشت و سلامت نوروز 1400

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/198548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است