عصر کرد

آخرين مطالب

بانوی کرمانشاهی کارآفرین برتر کشوری شد معاونت امور زنان و خانواده

بانوی کرمانشاهی کارآفرین برتر کشوری شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

«فلوریا مروتی» بانوی کرمانشاهی به عنوان بانوی کارآفرین برتر کشور معرفی و توسط مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت.
هشتمین دوره معرفی زنان کارآفرین برتر با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و مسوولان استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
این بانوی کارآفرین برتر کشور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال 97 فعالیت خود را برای ایجاد بوم گردی در شهر کرند با کمک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه شروع کردم.
فلوریا مروتی اظهار داشت: خانه قدیمی پدریم که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد را که در زمینی با مساحت 550 متر زیربنا مشرف بر بافت تاریخی و قدیمی شهر ساخته شده را بازسازی مرمت کردم.
او با بیان اینکه در بوم گردی «میلکان» برای 18 نفر؛ سه نفر مستقیم و 15 نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد، افزود: علاوه بر پذیرایی روال معمول از گردشگران و پخت آش و غذاهای محلی، صنایع دستی شهر کرند نیز در معرض دید و بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
مروتی با بیان اینکه این واحد بوم گردی در زمینی به مساحت 550 متر مربع زیربنا در 2 طبقه و 6 اتاق مشرف بر بافت تاریخی شهر ساخته شده‌ است، تاکید کرد: سعی کردم برای گردشگران مکانی مفرح، جذاب و دیدنی برای گردشگران فراهم کنم. 
2 نوع آش محلی شهر کرند ثبت ملی شد
این بانوی کارآفرین با اشاره به وجود انواع گیاهان و درختان جنگلی در مناطق طبیعی بکر شهرستان دالاهو و پخت انواع غذای محلی ویژه این خطه گفت: 2 آش محلی آش «شلم و گیلاخه» را برای ثبت ملی پیشنهاد دادم که به اسم شهر کرند ثبت ملی شد.
مروتی ادامه داد: «آش شلم» به عنوان یه غذای نیمه آماده در اواخر تابستان و اوایل پاییز تهیه می‌شود و از عصاره هفت میوه شامل انار، انگور، به، سیب، گوجه در پخت آن استفاده می‌کنند.
به گفته وی، بعد از مخلوط کردن این مواد با بلغور گندم آن را در آفتاب خشک کرده و در زمستان همراه با حبوبات پخته و آش خوشمزه ای تهیه می‌شود.
او یادآور شد: گیلاخه اولین سبزی وحشی بهاری محسوب می‌شود که در اواخر بهمن رشد می‌کند که می‌توان آن را همراه با لپه و برنج و عصاره آلو، برگ قیسی و پیاز داغ پخت و آش مطبوعی از آن تهیه کرد.
مروتی با اشاره به پتاسیل و ظرفیت بسیار بالای گردشگری طبیعی و صنایع دستی شهرستان دالاهو گفت: منظر ها و مناطق گردشگری بکر طبیعی دلاهو و صنایع دستی آن هنوز به مردم شناسانده نشده که باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم تا این خطه زیبا و بکر به هموطنان و هم استانی ها معرفی شود.
او توسعه زیرساخت‌های شهرستان دالاهو را یکی از عوامل استقبال و آشنایی بیشتر مردم از این منطقه عنوان کرد و افزود اگر بیشتر به زیر زیر ساخت ها رسیدگی شود، مطمئنا گردشگری این خطه با توجه به وجود آب و هوا و سرسبزی و مناطق بکر طبیعی، چند برابر خواهد شد لذا از مسوولان انتظار داریم که به توسعه این شهرستان توجه بیشتری کنند. 
ویروس کرونا خسارت فروانی به مشاغل گردشگری زد
این بانوی کارآفرین به خسارت و آسیب‌های زیاد شیوع ویروس کرونا به گردشگری، بوم گردی و مشاغل مرتبط اشاره کرد و گفت: با شیوع این بیماری منحوس بسیاری از مشاغل حوزه گردشگری بویژه بوم گردی ورشکسته شدند و برای ماندگاری به حمایت جدی مسوولان نیاز دارند.
مروتی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی بوم گردی قبل از شیوع کرونا 430 میلیون تومان تسهیلات بانکی بدون هیچ گونه تنفسی در پرداخت آن گرفتم، تاکید کرد: با کاهش چشمگیر گردشگران بخاطر بیماری کووید 19، در بازپرداخت تسهیلات و حفظ اشتغال موجود دچار مشکل جدی هستم و نیاز به کمک مسوولان دارم.
او در پاسخ به این سوال که چرا از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا استفاده نمی‌کنید؟ گفت: بدلیل نبود درآمد متاثر از شرایط فعلی، پرداخت و بازپرداخت وام 430 میلیون تومانی سخت است ضمن اینکه 37 میلیون تومان تسهیلات کرونایی برایم در نظر گرفته‌ شد، که اصلا جوابگوی حل مشکلاتم نبود لذا اقدام نکردم.
به گزارش ایرنا، «فلوریا مروتی» بانوی کارآفرین برتر کشور شامگاه چهارشنبه در مراسمی از سوی «زهره رستمی» مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت و هدایا و لوح تقدیر ویژه کارآفرین برتر کشور را دریافت کرد.
در طول هشت دوره برگزاری مراسم تجلیل از بانوان کارآفرین کشور، پنج بانوی کارآفرین استان کرمانشاه به عنوان کارآفرین برتر کشوری انتخاب و معرفی شده‌اند. 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/200449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس