عصر کرد

آخرين مطالب

شهید صیاد شیرازی ذخیره نظام بود اجتماعی

شهید صیاد شیرازی ذخیره نظام بود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایرنا؛ آیت‌الله «مصطفی علما» روز شنبه در آیین گرامیداشت سالروز شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی در محل ستاد فرماندهی لشکر 81 زرهی کرمانشاه، افزود: یکی از خصوصیات امام راحل این بود که با امثال شهید صیاد و شهید قرنی در ارتباط بود و انصافاً صیاد شیرازی شخصیت کم نظیری بود که نقش تعیین کننده ای در پیروزی رزمندگان ایرانی داشت.
نماینده ولی فقیه دراستان کرمانشاه تصریح کرد: شهید صیاد در زمان طاغوت با استفاده از موهبت دین و مذهب در ارتش روشنگری می کرد، در ارتش از این گونه شخصیت ها خوشبختانه زیاد داریم لذا باید بدانیم امثال حاج قاسم، صیاد، و سپهبد قرنی حقیقتاً بی نظیر بودند.
آیت الله علما با اشاره به شخصیت شهید صیاد شیرازی و نوع تفکر وی خاطر نشان ساخت: می بینیم دشمن با فکر این افراد کار داشته و فکر امثال صیاد باعث اذیت و آزار دشمنان می شده است و به خاطر تفکر بالای او و این که مطیع امامین است او را به شهادت می رسانند.
امام جمعه کرمانشاه با اشاره به روز فناوری هسته ای هم بیان داشت: اگر امروز جزو کشور های مطرح دنیا در فناوری هسته ای هستیم به برکت خون شهدا و مدیریت مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) است لذا باید قدر این موقعیت گرانقدر را بیش از پیش بدانیم.
شهید صیاد شیرازی یار امام و رهبری
به گزارش ایرنا؛ امیرسپهبد شهید علی صیاد شیرازی، در سال 1323 شمسی در کبود گنبد از توابع شهرستان درگز در شمال خراسان، در خانواده ای مذهبی دیده بر این دنیای خاکی گشود. پس از پایان آخرین سال دوره متوسطه در دبیرستان امیر کبیر تهران، در سال 1343 وارد دانشکده افسری شد و سه سال بعد، پس از اخذ درجه لیسانس، از دانشگاه افسری فارغ التحصیل شده و برای به پایان رسانیدن دوره مقدماتی توپ خانه، عازم اصفهان گردید.
در سال 1351 پس از اتمام آموزش زبان انگلیسی در تهران، به دلیل لیاقت ها و دقت هایش در کار، برای تکمیل تخصص های توپ خانه، از طرف ارتش، عازم آمریکا شد تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند. او پس از بازگشت از آمریکا، به عنوان استاد در مرکز آموزش توپ خانه اصفهان به تدریس پرداخت.
شهید صیاد شیرازی پس از آن که به دلیل مخالفت هایش با بنی صدر، درجات تشویقی اش توسط وی لغو و از مسؤولیت عملیات غرب کشور بر کنار شد، با دعوت شهید کلاهدوز، در سپاه پاسداران مشغول خدمت شد و تا برکناری بنی صدر، به مدت چهار ماه در معاونت طرح و عملیات سپاه انجام وظیفه کرد. او پس از انتخاب شهید رجایی به سمت ریاست جمهوری، دوباره با درجه سرهنگی به ارتش فراخوانده شد و قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور را تشکیل داد و به پاک سازی شهرهای بوکان و اشنویه پرداخت.
شهید صیاد شیرازی در ردیف اولین فرماندهانی بود که وارد کردستان شد و شهید دکتر چمران را در حل بحران پدید آمده در غرب کشور، یاری نمود. طرح هایی که باعث شکستن محاصره شهرهای سنندج، پادگان مریوان، بانه و سقز شد، از طرح هایی بود که شهید در آن ها دخالت اساسی داشت و آن گاه که این طرح ها با موفقیت به پایان رسید، با ارتقای درجه با درجه سرهنگی، به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.
بدین ترتیب، لشکرهای 28 کردستان، کرمانشاه، تیپ 23 نیروهای مخصوص، بخشی از لشکر 16، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز نیروهای انتظامی کردستان، همگی تحت فرماندهی وی قرار گرفت.
پس از شهادت سرلشکر فلاحی در سال 1360، با حکم امام خمینی رحمه الله به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد. صیاد در سال 1368، به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و با موافقت مقام معظم رهبری، به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.
در دوران دفاع مقدس در عملیات های مختلفی شرکت جست که از آن جمله می توان به عملیات های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، مطلع‌الفجر، محرم، والفجر 1، 2، 3، 4 و 8 و 9، خیبر، بدر و قادر اشاره کرد.
امیر شهید علی صیاد شیرازی، حدیث دلدادگی را با شکوه و جاودانگی تمام، پس از سال ها جست وجوی شیرین شهادت، سرانجام در صبح روز 21 فروردین 1378 شمسی، مصادف با 23 ذیحجه 1419 قمری، به نمایش گذاشت. وی که بیست سال در پی صید گران بهای شهادت، دشت و دمن و شرق و غرب کشور از پاوه تا چزابه و فاو را طی کرده بود، سرانجام در کمند زلف یار گرفتار آمد و جام عشق لایزال الهی را مستانه سرکشید و با تن پوشی از یاس و ارغوان راهی بهشت شد و امروز، همه شکوفه های بهاری، از داغ سترگ شقایق در سوز و گدازند.
برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران مصطفی علماء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علی صیاد شیرازی کرمانشاه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/200841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس