عصر کرد

آخرين مطالب

زنانی که با دستمزدهای ناچیز ثروت خلق می کنند/ گره‌های فرش، گره‌گشای اقتصاد مقالات

زنانی که با دستمزدهای ناچیز ثروت خلق می کنند/ گره‌های فرش، گره‌گشای اقتصاد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - فرش کردستان که از آن به قالی «کُردی» یاد می‌شود، بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان سنندجی، بیجاری و برخی نقاط کردستان می‌داند. با نگاهی به فرش‌های موجود در موزه‌ فرش ایران و موزه‌های اروپا می‌توان درستی این ادعا را ثابت کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، فرش کردستان که از آن به قالی «کُردی» یاد می‌شود، بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان سنندجی، بیجاری و سایر نقاط کردستان می‌داند که با نگاهی به فرش‌های موجود در موزه‌ فرش ایران و موزه‌های اروپا می‌توان درستی این ادعا را ثابت کرد.
اما با این همه قدمت ظرفیت و زیبایی، متاسفانه فرش بومی کردستان جایگاه اصلی خویش را به دلیل عدم حمایت و بی‌توجهی‌های مسوولان و متولیان امر بدست نیاورده و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری موثر بخش دولتی و بخش خصوصی از رونق افتاده است.
بانوان در خانواده هایی که برای بهبود وضعیت معیشت خود می خواهند کار کنند و هیچ سرمایه ای هم برای خرید ملزومات و تجهیزات لازم را ندارند بهترین گزینه همکاری با یکی از کارگاه های تولید فرش است چراکه همه ابزار کار اعم از دار قالی و نخ و دیگر وسایل مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده می شود.
این بانوان با همت و توان خود به خلق قاب های زیبایی از فرش و تابلو فرش می پردازند که هم برای خود و خانواده‌شان و هم برای کارگاهی که چندین نفر از وجود آن ارتزاق و هم برای استان و کشور درآمدزایی و سود آوری می کنند.
هشت هزار نفر بافنده فرش و تابلو فرش در ناحیه منفصل نایسر سنندج
90 هزار نفر بافنده در کردستان شناسایی شدند که از این تعداد براساس آخرین پایش انجام شده 60 هزار نفر فعال و مابقی غیر فعال هستند؛ از این تعداد بافنده 12 هزار نفر زیر پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و حدود 35 هزار نفر هم متقاضی استفاده از بیمه هستند.
بیشتر این بافندگان را زنان و دختران تشکیل دادند به گونه ای که فقط در ناحیه منفصل نایسر سنندج حدود هشت هزار نفر بافنده فرش و تابلو فرش وجود دارد که تعدادی از این افراد در قالب کارگاه و تعدادی هم در خانه مشغول به انجام این هنر گرانبها هستند.

عصر کرد

10 سال است که در حوزه فرشبافی کار می کنم
نرگس ملایی یکی از بافندگان فرش دستباف ساکن ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج با اشاره به اینکه 10 سال است که در حوزه فرشبافی کار می کند، اظهار داشت: از 12 سالگی شروع به فرشبافی کردم و اکنون مهارت لازم را در تولید این هنر زیبا بدست آوردم.
وی اضافه کرد: اگر چه سن و سالی ندارم ولی به دلیل کار زیاد و فرشبافی هم چون یک فرد میانسال از درد کمر و ضعف بینایی رنج می برم با این وجود همچنان در این حوزه کار می کنم تا در تامین هزینه های زندگی کمک خرجی برای خانواده ام باشم.
ملایی که تا کلاس پنجم ابتدایی تحصیل کرده است، افزود: ما نیز همانند دیگر افراد شاغل در عرصه های مختلف انتظار داریم با افزایش هزینه های زندگی دستمزد ما هم که همه وجود خود را برای کارمان گذاشتیم، زیاد شود ولی متاسفانه این محقق نشده است.

عصر کرد

تنها رنگرز باقی‌مانده در راسته رنگرزان بازار سنندج
استاد ماشاءالله تنها رنگرز باقی‌مانده در راسته رنگرزان بازار سنندجی است که این روزها از نداشتن آینده روشن این کار با وجود سختی و طاقت‌فرسا بودن آن سخت گله دارد .
وی که 60 سال زندگی‌اش را در این عرصه صرف کرده می‌گوید: امروزه کمتر کسی ارزش هنر و هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و سال‌های زیادی از زندگیشان را وقف ماندگاری هنر رنگرزی کرده‌اند، می‌دانند، حتی آنهایی که به نوعی با این حرفه ارتباط دارند گاها موجب رنجشمان می‌شوند.
وی افزود: ساعت‌ها در سرما و گرمای هوا پای دیگ‌ رنگرزی با عشق و علاقه، خامه مشتری را رنگ می‌کنم، اما به موقع حق‌الزحمه را پرداخت نمی‌کنند و هزار و یک درد بی‌درمان و نبود مکان مناسب تا گران بودن هزینه حامل‌های انرژی و غیره کاملا ناامیدمان کرده است.
این استاد رنگری گفت: قبلا تعداد فرشبافان در همین شهر سنندج آنقدر زیاد بود که ارزش کار کردن داشت، اما الان بازار بافت فرش کساد است و تولیدکننده هم رغبتی برای بافتن ندارد.

عصر کرد

بیش از 90 درصد نیروهای کارگاه تولیدی سنندج را بانوان تشکیل داده است
مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج با اشاره به اینکه صفر تا صد طراحی تابلوفرش ها در این واحد انجام می شود، اظهار داشت: یکی از بخش های بسیار مهم در تولید تابلوفرش طرح، بافت و رنگ است که همه این مراحل در این واحد تولیدی انجام می شود.
مسعود نظرپور با اشاره به اینکه آزمایش رنگ هم در این واحد انجام می شود، اضافه کرد: برای طراحی تابلوفرش ها جهانی فکر می کنیم تا بتوانیم به سایر کشورها هم آنرا صادر کنیم.
وی با بیان اینکه پنج نفر در این واحد به کار طراحی مشغول هستند، افزود: خلاقیت و ایده پردازی از مولفه های اساسی در طراحی تابلوفرش است که این مهم در نیروهای شاغل در این کارگاه وجود دارد و این را می توان در نتیجه کارهای تولیدی بخوبی مشاهده کرد.
مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور با بیان اینکه 30 نفر در این کارگاه کار می کنند، گفت: 80 نفر هم در خانه اقدام به بسته بندی نخ می کنند و 700 نفر هم بافنده داریم.
نظرپور با اعلام اینکه سالانه به طور متوسط یک هزار و 500 مترمربع فرش و تابلوفرش تولید می کنند، یادآور شد: سال هایی هم بوده هم چون سال 98 که سه هزار مترمربع فرش و تابلو فرش تولید کردیم.
نظرپور دلیل تمام این مشکلات را عدم واگذاری زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی کردستان عنوان می‌کند و می‌گوید شرکت شهرک‌ها 8 سال پیش اعلام کرد که برای راه‌اندازی چنین کارگاهی زمین در شهرک‌های صنعتی ندارد و از همین رو با خرید زمین کشاورزی و تغییر کاربری آن به صنعتی مجبور شدیم کارگاه را در ناحیه نایسر سنندج احداث کنیم و همین امر باعث شده از نعمت برق، گاز و آب بی‌بهره باشیم.

عصر کرد

فرش کردستان برندی معتبر در بازارهای جهانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با توجه به سابقه درخشان، کیفیت و تنوع جنس و رنگ فرش دست‌باف ایرانی در عرصه بین‌الملل، کشور ما بعنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدگنندکان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد.
محمد دره‌وزمی اظهار کرد: خوشبختانه استان کردستان هم توانسته از قدمت و سابقه درخشان خود در گذشته به نحو احسن بهره برده و با استفاده از استادکاران ماهر، طراحان و فرش‌بافان خبره، در سطح بازارهای داخلی و خارجی بعنوان یک برند معتبر، خود را به دوستداران این صنعت بشناساند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: باید به صنعت فرش بعنوان یک مزیت بسیار تاثیرگذار توجه ویژه‌ای داشت در غیر اینصورت و عدم توجه جدی‌تر به بازارهای خارجی، یعنی خود را عامدانه از بازارهای گسترده، بیرون رانده و سهم بازار خود را به رقبایمان تقدیم کرده‌ایم.
دره‌وزمی با بیان اینکه سالانه 170 هزار مترمربع فرش و تابلو فرش در کارگاه‌های فرش بافی کردستان تولید می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر 90 هزار کردستانی در حوزه فرش دست‌باف فعالیت دارند که از مجموع این تعداد حدود 12 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی قرار دارند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر زنجیره تولید فرش در استان کامل است و حتی در حوزه تولید پشم نیز مشکلی نداریم اما متاسفانه پشم‌های تولیدی به صورت خام به استان‌های دیگر منتقل شده و کارگاه‌های تولید فرش کردستان برای خریداری دوک‌های نخ باید به هنان استان‌ها مراجعه کرده و این کار هزینه‌های تهیه مواد اولیه را چند برابر می‌کند.

عصر کرد

شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست به گریبان است موجب رشد مشاغل خانگی به ویژه در بین بانوان شده و در این بین فرش‌بافی یکی از پرطرفدارترین فعالیت ها به ویژه در روستاها و مناطق حاشیه شهرها است.
انتهای پیام/
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/207494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد