عصر کرد

آخرين مطالب

گره‌ گرانی گوشت قرمز در کرمانشاه اقتصادي

گره‌ گرانی گوشت قرمز در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش ایرنا، اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار استان کرمانشاه 150 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز 130 هزار تومان است در حالیکه قیمت بطور مثال قیمت این فرآورده‌های دامی در بازار تهران به ترتیب 130 و 110 هزار تومان است این یعنی گوشت قرمز در محل تولید بیش از قیمت آن در استان‌های مصرف کننده، است.
تولید گوشت مازاد نیاز در کرمانشاه
در استان کرمانشاه سالیانه 40 هزار تن گوشت قرمز و 75 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که از این تولیدات، سالیانه 10 هزار تن گوشت قرمز و 12 هزار تن گوشت سفید (مرغ) مازاد بر مصرف نیاز به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
با توجه به اینکه کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز کشور است لذا می‌بایست قیمت این محصول پر مصرف ارزان‌تر از دیگر مناطق کشور باشد اما این موضوع برعکس است و دلیلش را باید در چرخه معیوب توزیع گوشت از دامدار تا قصاب جستجو کرد.
از این رو با توجه به اینکه کرمانشاه یکی از قطب های تولید گوشت قرمز در کشور است، باید قیمت گوشت در این استان ارزانتر از دیگر استان‌ها باشد اما این موضوع برعکس شده است و دلیلش را باید در چرخه معیوب توزیع گوشت از دامدار تا قصابی جستجو کرد.
واسطه‌ها دلیل افزایش قیمت گوشت
رییس سازمان جهاد کشاورزی نیز عمده دلیل افزایش بی‌رویه قیمت گوشت را مربوط به بعد از کشتارگاه و از طرف واسطه‌ها دانست و افزود: وجود این واسطه‌ها باعث شده شاهد حباب قیمت 20 تا 30 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز باشیم.
«نوربخش حاتمی» یادآور شد: با اینکه زحمات اصلی بر دوش دامدار است اما کمترین سود را او می‌برد و بیشترین سود به جیب واسطه و دلالان سرازیر می‌شود.
نکته دیگری که رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه به آن اشاره کرد تفاوت قیمت گوشت گاو پیر، ماده با گوشت گاو و گوساله جوان در میدان دام بود بطوریکه از 20 تا 45 هزار تومان در هر کیلوگرم متغیر است اما در عمل قصابی‌ها این نوع گوشت را با حداکثر قیمت و به صورت برابر می‌فروشند.
طبق فرمولی که او ارایه داد اگر هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده را حداکثر 45 هزار تومان فرض کنیم باید در نهایت بعد از کشتار با قیمت 90 هزار تومان در قصابی‌ عرضه شود حتی اگر برخی هزینه‌های جانبی هم به آن اضافه شود این قیمت باید 100 یا 105 هزار تومان باشد اما در عمل اینگونه نیست.

عصر کرد

روند معیوب فعالیت کشتارگاه‌ها
2 کشتارگاه دام بیستون و ماهیدشت در کرمانشاه فعال هستند و سالیانه حدود 30 هزار تن گوشت قرمز را برای عرضه به بازار آماده می‌کنند که به گفته مدیران اقتصادی کرمانشاه روند فعالیت این کشتارگاه‌ها با مشکلاتی روبه رو است و در نهایت به افزایش قیمت گوشت در بازار استان منجر می شود.
ستاد تنظیم بازار کرمانشاه در آخرین نشست خود، موضوع ساماندهی کشتارگاه‌های دام را مورد بررسی قرار داد و تصمیمات لازم برای تغییر در روند این واحدها اتخاذ کرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده کشتارگاه‌های استان از 20 تیر امسال صنعتی خواهند شد.
«بهزاد باباخانی» افزود: نواقص لجستیکی و بهداشتی این کشتارگاه‌ها تقریبا حل شده و تا 2 ماه دیگر موظف‌اند همه نواقص را برطرف و به استانداردهای لازم جهت ادامه فعالیت دست یابند.

عصر کرد

انحصار کشتارگاه‌ها
انحصار کشتارگاه‌ها دیگر موضوعی بود که رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه به آن اشاره کرد و گفت: ما در استان هم اکنون 2 کشتارگاه اصلی بیستون و زاگرس را داریم اما انحصارگرایی افرادی خاص باعث شده تا کشتارگاه بیستون به عنوان یکی از سه کشتارگاه صنعتی برتر کشور تقریبا تعطیل شود و دیگر کشتارگاه نیز با کمتر از ظرفیت و استاندارد فعال باشد.
حاتمی با اشاره به کشتار روزانه حداکثر تا 500 راس گوسفند و 200 راس گوساله در استان بر خارج کردن انحصار از کشتارگاه و رقابتی کردن فضای کاری آنها تاکید کرد.
فعالیت قصابان به صورت حق العملی و اعتباری دیگر موضوعی بود که مسوول جهاد کشاورزی استان به آن اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از قصابان به صورت حق العملی و اعتباری برای افراد خاص فعالیت می‌کنند.
به گفته حاتمی، برخی از قصابان سرمایه کافی برای خرید گوشت به صورت مستقیم را ندارند در این شرایط واسطه‌ها و دلالان، دام می‌خرند و پس از ذبح در اختیار قصاب قرار داده و سهم بیشتری از سود را می‌برند که این کار در قیمت تمام شده گوشت اثر دارد.

عصر کرد

سود بیشتر قصاب
مدیر کشتارگاه دام بیستون در خصوص چرایی گرانی گوشت به خبرنگار ایرنا گفت:‌ حاشیه سود قصابان باید هشت درصد باشد اما در عمل می‌بینیم اینگونه نیست و برخی با هزینه تراشی عمدی می‌خواهند دستشان در افزایش سود باز باشد.
«سیاوش میری» ادعا کرد تحویل گوشت از کشتارگاه تا قصابی بدون هزینه است در نتیجه حتی اگر قصاب سود 20 هزار تومانی بر روی هر کیلوگرم گوشت ببرد نباید قیمت‌ها اینگونه باشد که می‌بینیم حتی تا کیلویی 140 هزار تومان هم می‌رسد.
از کشتارگاه تا قصابی بدون هزینه گوشت تحویل می شود و در نتیجه حتی اگر قصاب سود 20 هزار تومانی بر روی هر کیلو گوشت ببرد نباید قیمت ها اینگونه باشد که می بینیم حتی تا کیلویی 140 هزار تومان هم می رسد.
به گفته وی، اگر گوساله زنده کیلویی 40 هزار تومان قیمت داشته باشد زمانی که به کشتارگاه می‌رود به صورت پاک شده قیمتش 2 برابر می‌شود و دیگر هیچ هزینه‌ای برای قصاب ندارد.

عصر کرد

کمبود نظارت‌ها
رییس اتحادیه قصابان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کمبود نظارت‌ها را دلیل افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: در نهایت این نهادهای نظارتی هستند که باید مشخص کنند قصاب دام را فلان مبلغ بخرد و به فلان مبلغ هم بفروشد اما از طرفی باید حق داد که با 14 بازرس در سازمان بازرسی اصناف نظارت بر 6 هزار عضو کار دشواری است.
«حسن آمویی» با اشاره به فعالیت 210 قصابی جواز دار در شهر کرمانشاه، حاشیه سود آنها را از محل فروش هر کیلوگرم گوشت 10 درصد اعلام کرد و افزود:‌ بسیاری از قصابان مستاجر هستند و هزینه‌هایی برق و مالیات و ذبح را اگر به اجاره مغازه اضافه کنیم می‌بینیم درآمد زیادی ندارند.

عصر کرد

افزایش کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه
گرانی گوشت و عدم مدیریت مناسب باعث شده تا این روزها شاهد رشد قارچ گونه لاشه‌های دام آویزان «کشتار غیرمجاز» در گوشه و کنار شهر باشیم موضوعی که علاوه بر زشت کردن سیمای شهری سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کند.
در گذشته وقتی از کرمانشاه خارج می‌شدیم در کنار جاده شاهد ذبح گوسفند و لاشه‌های آویزان بودیم اما امروز این اقدام غیرمتعارف را در مناطق شهری نیز می‌بینیم.
به گفته فرماندار کرمانشاه، موضوع کشتار غیر مجاز دام آنقدر افزایش پیدا کرده که چند نقطه شهر از جمله انتهای دولت آباد، شهرک اسلامی و ده مجنون علاوه بر ذبح دام به محلی برای فروش دام زنده نیز تبدیل شده‌اند.
موضوع کشتار غیر مجاز آنقدر افزایش پیدا کرده که چند نقطه در شهر کرمانشاه از جمله انتهای دولت آباد، شهرک اسلامی و ده مجنون علاوه بر ذبح دام به محلی برای فروش دام زنده تبدیل شده است.
«فضل الله رنجبر» در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خواستار ورود دادستان برای پلمب دایمی (جوشکاری) اماکن فروش دام زنده شد و گفت: جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مربوطه و متولی باعث افزایش کشتار غیرمجاز دام در این شهر شده است.
او از کوتاهی برخی دستگاه‌ها در برخورد قاطع با متخلفان انتقاد کرد و اظهار داشت: لازم است برای برخورد با این پدیده، اجراییات شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست پای کار بیایند.
رنجبر خواستار مطرح شدن موضوع کشتار غیرمجاز در جلسه شورای تامین استان که مصوباتش لازم الاجرا است، شد.
به گزارش ایرنا، موضوع گرانی قیمت گوشت در کرمانشاه نسبت به دیگر نقاط کشور از سال‌های گذشته در ستاد تنظیم بازار مطرح شده اما تاکنون به غیر از زمان‌های کوتاهی، این اختلاف قیمت جبران نشده است.
بدون شک برای کنترل قیمت گوشت در یکی از قطب‌های تولید دام کشور، بیش از هر چیز نیازمند ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و کوتاه کردن دست واسطه‌هایی است که سود خود را در افزایش قیمت گوشت در بازار کرمانشاه می‌بینند.
برچسب‌ها استانداری کرمانشاه گوشت قرمز دام و طیور

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/216332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس