عصر کرد

آخرين مطالب

25 درصد برق کردستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اقتصادي

25 درصد برق کردستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اعلام کرد که 1.6 درصد مشترکین برق کردستان با حدود 11 هزار اشتراک به بخش کشاورزی مربوط است که حدود 25 درصد انرژی استان را مصرف می‌کنند که مدیریت در این بخش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

هیوا لهونیان صبح امروز یکشنبه در جلسه مشترک شرکت توانیر کردستان با سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد که هرگاه اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گیرد مدیریت بسیار قابل توجهی را از آن‌ها شاهد خواهیم بود و در اجرای طرح‌های مختلف شرکت توانیر این موضوع ثابت شده است.
وی با بیان اینکه صرفه‌جویی به معنی یافتن مدل‌های به صرفه اقتصادی است، افزود که ایران یکی از کشورهای بد مصرف دنیاست و فاصله زیادی میان بد مصرفی تا صرفه‌جویی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه ایران در بخش خانگی 5 برابر بخش خانگی کشورهای اروپایی برق مصرف می‌کند، تصریح کرد که مصرف برق در ایران 2.8 برابر، آب 2 برابر، گاز 2.8 برابر و بنزین 6 برابر استاندار جهانی است.
وی با بیان اینکه رشد مصرف انرژی ایران پس از کشورهای چین و کره جنوبی در مقام سوم قرار دارد عنوان کرد که شرکت توانیر با رشد مصرف مشکلی ندارد اما متاسفانه رشد مصرف انرژی در ایران در بخش تولید و صنعتی صورت نمی‌گیرد.
لهونیان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال ثبت بیشترین دماهای 50 سال اخیر در جهان است ادامه داد که افزایش 1 درجه‌ای دمای هوا موجب افزایش یک هزار مگاواتی برق می‌شود که افزایش 5 درجه‌ای هوا معادل مصرف 10 برابری زمان پیک استان کردستان است.
وی با اشاره به کاهش 60 درصدی ظرفیت سدها خاطرنشان کرد که استفاده از ظرفیت تولید برق در سدها بستگی به بارش‌ سالیانه دارد و حتی در زمان‌های پربارش نیز استفاده از این نیرو با محدودیت مواجه است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مصرف‌های ناشناخته و ناگهانی برق همانند تولید رمزارز ها یکی از مشکلات شرکت توزیع نیرو است و برآوردها حاکی از آن است 2 هزار تا 2 هزار و 500 مگاوات از ظرفیت برق کشور به استخراج رمزارزها اختصاص می‌یابد.
وی اظهار کرد که انشعاب‌های غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات شرکت توزیع نیرو برق است که خوشبختانه با تلاش نیروهای برق کردستان این انشعابات برچیده شده‌اند.
لهونیان با بیان اینکه سال بسیار دشواری در پیش است و باید مدیریت بحران صورت گیرد افزود که میانگین رشد مصرف از سال 93 تا سال 99 در ماه‌های فروردین و اردیبهشت حدود 1.8 درصد بوده که امسال این رقم در کشور 22 درصد بوده و در کردستان 25 درصد برآورد شده است.
وی تصریح کرد که نیاز مصرف پیش‌بینی شده 66 هزار مگاوات بوده و این در حالی است که ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور 58 هزار مگاوات است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه در زمستان‌های گذشته 15 تا 20 هزار مگاوات برق مازاد به منظور صادرات تولید می‌شد، عنوان کرد که کمبود گاز در فصل زمستان و در مدار ماندن نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجب شد تا تعمیرات این نیروگاه‌ها در فصل کم کار خود صورت نگیرد و این نیز بر مشکلات کنونی شرکت توانیر افزوده است و تعمیرات آن‌ها هم‌اکنون انجام شده و موجبات کاهش 8 تا 9 هزار مگاواتی برق را فراهم کرده است.
وی ادامه داد که نیروهای متخصص صنعت برق با تمام توان مشغول تعمیرات این نیروگاه‌ها هستند که تا هفته آینده دوباره وارد مدار تولید شوند.
لهونیان خاطرنشان کرد که خروج نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از مدار موجب شد تا از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی برای جبران کمبودها استفاده شود که برخلاف سال‌های گذشته از این ظرفیت در فصل بهار و نه در مرداد و شهریور ماه استفاده شده است.
وی گفت: 1.6 درصد مشترکین برق کردستان با حدود 11 هزار اشتراک به بخش کشاورزی مربوط است که حدود 25 درصد انرژی استان را مصرف می‌کنند که مدیریت در این بخش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار کرد که 30 درصد مصرف کل کشور به سیستم‌های سرمایشی مربوط است و صرفه‌جویی در این بخش می‌تواند تا 5 هزار مگاوات نیز باشد.
وی با بیان اینکه هر درجه کاهش دمای کولر گازی مصرف انرژی را 5 درصد افزایش می‌دهد افزود که با قراردادن کولر د
آبی در دور کند و تنظیم کولرهای گازی در دمای 25 درجه سانتیگراد می‌تواند به صرفه‌جویی مناسبی منتهی شود.
لهونیان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مشترکین برق کردستان از دو بخش خانگی و تجاری است تصریح کرد که با کاهش 100 وات مشترکین این دو بخش 70 مگاوات صرفه‌جویی می‌شود که در این صورت قطعی برق نخواهیم داشت.
وی عنوان کرد که ادارات سیستم‌های روشنایی خود را به صفر برسانند و از نور طبیعی برای روشنایی استفاده کنند همچنین اتمام ساعت اداری پیش از ساعت 13 یکی از پیشنهادهای شرکت توزیع نیروی برق است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به وجود 150 مگاوات ظرفیت ژنراتورهای اضطراری ادارات استان و عدم قطعی برق درصورت استفاده از آن ادامه داد که بنابر آن بوده که از این ظرفیت طی روزهای آینده استفاده شود اما تاکنون نیم‌ مگاوات وارد مدار شده است.
وی با بیان اینکه قطع برق خانگی از خط قرمزهای شرکت توزیع نیروی برق است، خاطرنشان کرد که قطعی برق 4 ساعته بخش کشاورزی در دوران پیک مصرف می تواند در مصرف بار در این دوران بحرانی بسیار موثر باشد.
فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خشکسالی سال زراعی جاری در نوع خود بی سابقه بوده اظهار کرد که از 15 اسفند ماه بارندگی موثری در کردستان اتفاق نیافته و یکی از خشک‌ترین فرودین‌ ماه‌های اخیر ثبت شده است.
وی با اشاره به افزایش 4 درجه سانتیگرادی متوسط درجه حرارت افزود که افزایش هر درجه حرارت میانگین برابر است با افزایش 15 درصدی نیاز آبی گیاهان که این مورد بر تنش آبی می‌افزاید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های همه کشورهای دنیاست، تصریح کرد که برای حل مشکل برق کشاورزان قروه و دهگلان که چاه آب داشتند مکاتبات مستمری با شرکت توزیع نیروی برق صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کردستان گندم 14 استان دیگر کشور را تامین می‌کند، عنوان کرد که طولانی شدن قطعی برق در بخش کشاورزی می‌تواند به امنیت غذایی لطمه وارد کند پس باید حداکثر هماهنگی و برنامه‌ریزی درخصوص توزیع برق به واحدهای کشاورزی صورت گیرد.
سپری با اشاره به ضرورت استفاده از پنل‌های خورشیدی در پایان یادآور شد که تامین سوخت واحدهایی که ژنراتور اضطراری دارند به جد پیگیری می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/216703/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت