عصر کرد

آخرين مطالب

اسراف در بهره‌برداری از منابع امری غیرمومنانه و غیرانسانی است اقتصادي

اسراف در بهره‌برداری از منابع امری غیرمومنانه و غیرانسانی است
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به لحاظ آموزه‌های دینی و اخلاقی، اسراف در بهره‌برداری از منابع، غیر مومنانه و غیرانسانی است و امسال بدلیل کاهش نزولات جوی شاهد کاهش تولید برق هستیم که نیاز است با اصلاح الگوی مصرف به عبور از این شرایط کمک کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، به لحاظ آموزه‌های دینی و اخلاقی، اسراف در بهره‌برداری از منابع، غیر مۆمنانه و غیرانسانی است، خداوند در قرآن کریم آیه 141 سوره انعام به مسئله اعتدال در مصرف اشاره دارد که همان معنای صرفه جویی و بهینه‌سازی مصرف در اقتصاد امروز جهان است.
خداوند در این آیه اعتدال در مصرف و دوری از اسراف و تبذیر را اصلی مهم برشمرده و در آیه 31 سوره اعراف و نیز 26 سوره اسراء و همچنین 67 سوره فرقان برآن تاکید می‌ورزد.
درحقیقت از نظر اسلام و قرآن، اعتدال در مصرف و میانه‌روی و صرفه‌جویی به معنای مصرف درست و متناسب، اصلی اساسی و از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مؤمنان برای دست یابی به کمال شخصی و جمعی و امت اسلامی برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر باید آن را در نظام اقتصادی خویش درنظر گیرند.
این روزها سخن از تابستانی سخت و خشکسالی در ایران است و استان کردستان نیز به دلیل بارندگی کم در سالجاری و کم شدن میزان آب پشت سدها با کاهش تولید برق روبروست.
خاموشی هر لامپ، روشنایی همیشگی
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان افزایش دما، کاهش بارش و کمبود تولید برق در نیروگاههای برق آبی موجب بالا رفتن مصرف انرژی در استان شده و برای عبور از این شرایط نیاز به مدیریت صحیح مصرف توسط مشترکان خانگی، ادارات و سایر بخش‌هاست.
هیوا لهونیان معتقد است؛ اگر هر مشترک در ساعات پیک مصرف، یک لامپ 100 واتی اضافه را خاموش کنند مصرف برق 60 مگاوات مدیریت خواهد شد و مانع اعمال خاموشی می‌شود.
براساس اطلاعات موجود 10 هزار مگاوات کمبود تولید برق در کشور داریم که 6 هزار مگاوات آن مدیریت شده و چهار هزار مگاوات دیگر نیاز به جبران با بهره‌گیری از روش‌های مختلف دارد.
اجرای قطعی برق ادارات و دستگاههای پرمصرف از جمله برنامه‌های شرکت برق استان برای مدیریت مصرف است که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان از دهم خردادماه اعمال می‌شود و ادارات پرمصرف در صورت دریافت سه بار اخطار، به مدت یک هفته برقشان قطع خواهد شد.
لهونیان تمام تلاش شرکت برق را حفظ آسایش و آرامش مردم دانست و بیان کرد: مردم بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و رفاه دارند و این مهم در حوزه برق، استمرار انرژی پایدار و تأمین برق با کیفیت محقق می‌شود.
وی اضافه کرد: در سالجاری به دلایلی از جمله کاهش بارش نزولات آسمانی در فصول بارانی و کاهش ظرفیت نیروگاههای برق آبی به میزان 60 درصد از یکسو و وجود پدیده‌ای به نام ماینرهای استخراج رمز ارز و همچنین گرمای بی‌سابقه که به گفته کارشناسان در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است از سوی دیگر چالشی را برای صنعت برق، مردم و مشترکین بوجود آورده است.
لهونیان با تأکید بر نقش ائمه جماعات در این زمینه از آنان خواست تا یاریگر صنعت برق در مشارکت و همراهی مردم در مدیریت مصرف برق و گذر از شرایط پیش‌رو باشند.
وی در ادامه به استفاده از کولر گازی و کولر آبی در این ایام اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو استفاده از کولرگازی در ادارات را در این ایام ممنوع کرده و لازم است از کولر‌های آبی با دور کند استفاده شود و در صورت استفاده از کولرهای گازی، دمای کولرهای گازی روی درجه 25 الی 26 تنظیم شود تا از این بحران عبور کنیم و بتوانیم برقی مطمئن و پایدار برای بخش خانگی و دیگر بخش‌های حساس تأمین کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: بخش کشاورزی در مدیریت مصرف برق باید مدیریت و برنامه‌ریزی و در ساعات پیک بار پمپاژهای چاه‌های آب کشاورزی آنان خاموش شود.
لهونیان تأکید کرد: کمیته نظارت و تصمیم گیری در خصوص رمز ارزها در تمام شهرستان‌ها با مشارکت دادستانی، نماینده اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، نماینده فرمانداری‌ها و مدیریت برق شهرستان‌های تابعه بزودی تشکیل می‌شود تا با برنامه‌ریزی مدون و بررسی‌های دقیق، از استخراج رمز ارزها به صورت غیر‌مجاز پیشگیری و متعاقبا برخورد قانونی صورت پذیرد.
افزایش مصرف برق سیرصعودی دارد
معاونت بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان نیز از افزایش دما و بالطبع افزایش مصرف برق در استان کردستان خبر داد که می‌تواند شبکه برق را با چالش‌های جدی رو به رو کند و نگرانی‌هایی در خصوص خاموشی‌های برق به همراه آورد.
سید محمد فتحی بیان کرد: افزایش مصرف برق از اوایل هفته، سیر صعودی داشته است که یکی از دلایل اصلی آن افزایش دما در استان طی روزهای اخیر بوده است.
وی با اشاره به نقش شرکت توزیع برق در خاموشی‌های اخیر اذعان داشت: شرکت‌های توزیع، برق تولید شده از نیروگاه‌ها را دریافت کرده و از طریق شبکه‌های توزیع، آن را به مشترکان کردستانی ارائه می‌نمایند لذا با توجه به سهمیه بندی هر استان در سطح کشور و با توجه به مقدار مگاوات تعیین شده به عنوان سهمیه از سوی شرکت توانیر به صورت روزانه برنامه‌ریزی می‌شود اگر توازن پیک مصرف برق در استان با سهمیه مورد نظر همخوانی نداشته باشد، مجبور به اعمال خاموشی‌های پراکنده در سطح استان خواهیم بود.
معاونت بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به سهمیه مگاوات تعیین شده برای شرکت توزیع برق کردستان اذعان داشت: در طول روزهای اخیر به صورت میانگین حدود 360 مگاوات سهمیه شرکت توزیع برق بوده است این در حالی است که میزان پیک مصرف در استان به مقدار بیش از 480 مگاوات نیز می‌رسد و ما باید با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق این مابه‌التفاوت را جبران کرده که خاموشی‌ها حذف و یا به حداقل ممکن برسد.
فتحی اضافه کرد: مشترکین با راهکارهای ساده اگر تنها 10 درصد از برق مصرفی خود را کاهش دهند کمک شایانی به صنعت برق می‌کنند و شرکت توزیع را در ارائه برق مطمئن و پایدار همراهی می‌‌نمایند.
اصلاح شبکه فشار ضعیف 12 روستای سنندج
مدیر توریع برق امور جنوب شهرستان سنندج نیز از اصلاح شبکه فشار ضعیف 12 روستا از توابع شهرستان سنندج با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال خبر داد و بیان کرد: بیش از 20 کیلومتر از شبکه سیم مسی 12روستای (گندمان – گزنه – قصریان - سمان – هوانله - نران – عنبربزان - کانی مشکان – دربنده – حلوان - دادانه و دولاب ) این شهرستان به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.
اسعدخالدی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری شبکه‌های توزیع همه روستاهای حوزه امور جنوب شهرستان سنندج به کابل خود نگهدار تبدیل می‌شوند، افزود: این روستاها بدلیل فرسودگی زیاد شبکه‌های برق، عارضه دار شده و در زمان ناپایداری جوی با قطعی برق مواجه می‌شود، اصلاح و اورهال شبکه توزیع برق این روستاها در دستورکار این امور قرارگرفت و تمامی تیرهای فشارضعیف آسیب دیده تعویض، تیرهای واقع شده در وسط کوچه و معابر، ساماندهی شده و مشکل حریم نیز مرتفع شد.
وی افزود: هدف از تبدیل شبکه فرسوده و فشارضعیف برق به کابل خودنگهدار کاهش مخاطرات برق گرفتگی، افزایش ضریب ایمنی بالا، کاهش تلفات، نوسازی شبکه، بهبود مبلمان شهری و روستایی، افزایش طول عمر شبکه، کاهش سرقت و جمع‌آوری انشعابات غیر‌مجاز دانست.
مدیر توزیع امور برق جنوب شهرستان سنندج در پایان سخنان خود تأکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و شرایط آب و هوایی استان و همچنین فرسودگی تاسیسات و شبکه‌های توزیع برق در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور لزوم اجرای این طرح‌ها در این مناطق دو چندان است.
هشدار به مشترکین پرمصرف باغ و ویلاها
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از هشدار شرکت توزیع برق کردستان به مشترکین پرمصرف باغ ویلاها(خانه باغ‌ها) در خصوص عدم رعایت اصلاح الگوی مصرف و افزایش مصرف بی‌رویه برق هشدار داد.
کوهسار رسولی‌تبار گفت: با توجه به اطلاع رسانی گسترده درخصوص لزوم کاهش ومدیریت مصرف برق بویژه دربخش خانگی (خانه باغ‌ها) و کشاورزی، متاسفانه برخی ازصاحبان و ساکنین باغ ویلاها با وجود هشدارها و اخطارهای مکرر، نه تنها مصرف برق خود را به میزان تعیین شده کاهش نداده‌اند بلکه اقدام به نصب چراغ و نورپردازی دربیرون ازساختمان باغ ویلا و یا اطراف آن نموده‌اند به همین دلیل به منظور جلوگیری ازبروز روند خاموشی، شرکت توزیع برق کردستان با ارزیابی و پایش مستمر، درصورت مشاهده مواردی ازاین قبیل، اقدام به قطع برق این مشترکان خواهد کرد.
وی کاهش و مدیریت مصرف را دراین برهه زمانی برای تامین برق کشوربسیار حیاتی و ضروری عنوان کرد و هشدارداد: هرمشترکی که ابلاغیه‌های مربوط به اصلاح الگوی مصرف را رعایت نکند بطورحتم با قطع برق واعمال خاموشی مواجه خواهد شد.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان اضافه کرد: عملکرد تمامی مشترکین این بخش رصد شده و درصورت عدم همراهی و توجه به دستورالعمل‌ها و این اخطارها برقشان قطع به یقین قطع خواهد شد.
وی عنوان کرد: رعایت الگوی مصرف بیش ازگذشته نیازمند همکاری مردم و مشترکان برق در بخش خانگی است تا با این امر شاهد کاهش برنامه مدیریت اضطراری بار و اعمال خاموشی‌های گسترده باشیم.
به گفته مسئولان و کارشناسان امر، تابستان امسال در تامین برق بسیار سخت خواهد بود و نیاز است با کاهش استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های گرم روز به جلوگیری از قطعی برق و پشت سر گذاشتن شرایط سخت امسال کمک کنیم، بی‌شک تبذیر و اسراف در مصرف منابع، موجب کاهش منابع شده و مشکل آفرین خواهد بود.
پایان پیام/713

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/217102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس