عصر کرد

آخرين مطالب

دوشنبه، سه‌شنبه‌های ملاقات مقالات

دوشنبه، سه‌شنبه‌های ملاقات
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


ایسنا/کرمانشاه این دو روز هم مانند همه دوشنبه‌های یکی دو سال پیش و سه‌شنبه های چند وقت اخیر این اتاق شلوغ و پر از آدم هایی است که گرفتارند و از سر ناچاری گذرشان به اینجا افتاده.
همه به بخاطر یک اختلاف پایشان به اینجا کشیده شده، اختلافی که شاید با کمی گذشت، دقت و یا حتی شناخت می توانست هیچگاه بوجود نیاید و کلی هزینه و هدر رفتن روزها در راهروهای دادگاه را روی دستشان نگذارد.
این آدم ها همه با امید اینجا آمده اند، امید به گشایش در گرفتاری‌شان.
تعداد زیادی از آنها پشت در اتاق ایستاده اند و منتظرند و تعدادی هم داخل اتاق روبروی قاضی القضات کرمانشاه نشسته و از گرهی که مدتهاست در کلاف زندگیشان افتاده و پای آنها را به اینجا کشانده، می گویند.
زنی سالخورده روبروی میز رئیس کل ایستاده و به محض گرفتن یک دستخط از قاضی القضات که در آن خواسته به پرونده‌اش سریعتر رسیدگی شود، دست هایش را بالا می برد و دعاگویان و خوشحال از اتاق بیرون می رود.
حالا نوبت دیگری است. زنی میانسال که سر درد و دلش باز می شود و از دردهای زندگیش برای عالی ترین مقام قضایی کرمانشاه می گوید، از اینکه شوهری از کار افتاده و سه فرزند دارد، از اینکه مستاجر است و صاحبخانه جوابش کرده. اما یک امید برای کنار زدن همه این مشکلاتش دارد و آن هم ارثی است که از پدرش برجای مانده و از سال گذشته به عنوان یکی از وراث راهی راهرو دادگاه ها شده تا بتواند با سهم الارثش کمی از بدبختی هایش را کم کند، ولی پرونده اش گیر و گرفت دارد و باید کمی صبر کند.

عصر کرد

حرف هایش را می زند رو به قاضی القضات می کند و می گوید: صاحبخانه جوابم کرده و می خواهم سریع به پرونده ام رسیدگی کنید.
رییس کل دادگستری هم آرام و از سر حوصله در پاسخش این نکته را یادآور می شود که باید سطح توقع خود را پایین بیاورد، چون قضاوت تند و سریع اصلا امکان ندارد.
او که می رود یکی یکی نوبت بقیه کسانی می شود که در اتاق نشسته اند. از مردی که همسرش ماه هاست که متارکه کرده و زنی که شوهرش ماه هاست او را رها کرده، تا مردی که چندسال پیش دار و ندارش را فروخته تا خانه ای را از طریق سایت دیوار بخرد، اما بعدا معلوم می شود که کلاه سرش رفته و .....
قاضی القضات تمام مشکلات این آدم ها را با آرامش گوش می دهد. برای آنهایی که در پرونده شان هیچ مستندی ندارند، توضیح می دهد و سعی می کند تا آنها را قانع کند که رای دادگاه را قبول کنند. برای آنهایی هم که راه دارد دست‌خطی می نویسد و دستور می دهد تا پرونده شان سریعتر رسیدگی شود.
به گزارش ایسنا، پرویز توسلی زاده حدود 21 ماهی است که بر مسند ریاست کل دادگستری کرمانشاه تکیه زده و طی این مدت تلاش داشته تا بتواند دو رویکرد مهم را اجرایی کند.
یکی از رویکردهای مهمی که در این مدت داشته و در روز انتصابش قولش را داد، در دسترس بودن برای مردم بود و رویکرد دیگر هم کاهش اختلافات بین مردم است.
وی در لابلای جواب دهی به مراجعه کنندگانش فرصتی پیدا می کند تا در رابطه با این دو رویکرد مهمش توضیحاتی را به ما بدهد و می گوید: طی سال 1398 جمعا حدود سه میلیون و 800 هزار نفر به دستگاه قضایی کرمانشاه مراجعه کردند که تقریبا دو برابر جمعیت استان است، این حجم از مراجعات ناشی از حجم بالای اختلافات بین مردم است‌.
وی تصریح می کند: وقتی این حجم از اختلافات را دیدم، باتوجه به اینکه بخش زیادی از آنها مربوط به عقود و قراردادها بود تلاش کردیم تا از طریق راهکارهایی به مردم توصیه کنیم تا در معاملات و قراردادهای خود دقت کرده و از بستن قراردادهای مبهم امتناع کنند.
توسلی زاده ادامه می دهد: مردم باید بدانند اگر اختلافی ایجاد شود و به دادگستری کشیده شود، باید سالها در دادگستری و مراجع قضایی دوندگی کنند و گاها در پایان گاهی هم چون مستند و حقی ندارند، به نتیجه‌ای نمی رسند.
وی می گوید: حدود 30 درصد از پرونده های دادگستری استان مربوط به اختلافات خانوادگی و مطالبات مهریه است و درصد بالایی از پرونده ها را نیز قراردادهای مالی و کلاهبرداری تشکیل می دهد.
رییس کل دادگستری استان در ادامه به رویکرد دوم خود طی این حدود دو سال هم اشاره ای می کند و ادامه می دهد: از ابتدای این مسئولیت به مردم قول دادم تا در دسترس آنها بوده و حرف های آنها را بشنوم و در حدود قانون پاسخگویشان باشم. براین اساس روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته را به دیدار با مردم اختصاص داده و تقریبا در هر کدام از این دو روز 250 تا 300 نفر از مردم را ملاقات می کنم.
توسلی زاده اضافه می کند: علاوه بر این دو روز در سایر روزهای هفته هم در اتاقم به روی مردم باز است و پاسخگوی درخواست ملاقات آنها هستم.
وی ادامه می دهد: همچنین سامانه 4141 را نیز برای مردم اختصاص داده ایم تا مشکلات قضایی خود را از طریق این سامانه برای ما ارسال کنند و خودم شخصا پیام های ارسالی را بررسی می کنم.
رییس کل دادگستری کرمانشاه در پایان حرف هایش خواسته هایی از مراجعه کنندگان دارد و در این رابطه چنین توضیح می دهد: از مردم می خواهیم تصمیمات قضات را بپذیرند و به زندگی خود ادامه دهند، نه اینکه بخاطر پرونده ای که هیچ سند محکمی در آن ندارند، کار را به دادگاه بکشانند.

عصر کرد

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/217106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد