عصر کرد

آخرين مطالب

شوخی‌های بزرگ آقای کارگردان با مسائل حرفه‌ای تولید فرهنگی

شوخی‌های بزرگ آقای کارگردان با مسائل حرفه‌ای تولید
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


دو نسخه از پشت صحنه‌های تولیدات اخیر آقای مهران مهام را دیدم. یکی برای سریال نوروز 99 و دیگری، مرتبط با پخش سریال بوتیمار. که ترکیب سازندگان هر دو مجموعه، همان گروه سال 99 هستند. در این مشاهدات (تیزرها و پشت صحنه‌ها) روی آنتن تلویزیون و صفحات اینستاگرام شخصی دوستان، آقای مهام با حضور مستمر در «صحنه» دیده می‌شود و البته بر حضور وی، نوعی تاکید تصویری هم، وجود دارد! و در هر صحنه ، درحال ترمیم بازی‌ها و صحنه، میزانسن، رفتار بازیگران و.
.. یا اگر بی پرده بگوییم، در حال «کارگردانی» است.
وقتی حاصل کار را دیدم (که حتی از مشاهدات پراکنده، تنها برای چند قسمت، به خوبی عیان است)، گویا حق با آقای مهام بوده است. چون در یک وضعیت متعارف و متعادل، چنین «حضور»ی ، و رسما، کارگردانی توسط تهیه‌کننده سر صحنه، ابهاماتی به وجود می‌آورد.
اگر کارگردان انتخابی، «کارگردان» و کاربلد است، نیازی به این میزان حضور، کنترل و نگرانی توسط تهیه کننده نیست. اگر کارگردان، کار نابلد و در حال تجربه‌ست، خُب در اینصورت ابهامی باقی نمی ماند. که به باور بنده ایشان یک تکنسین متوسط رو به پایین است. نَه یک کارگردان، آنهم در عرصه نمایش.
پس در این مورد، رفتار و نگرانی آقای مهام قابل درک است. که البته انتخاب چنین فردی با این اوضاع اقتصادی و گرانی دستمزدهای دوستان مجرب و حرفه‌ای از سوی تهیه‌کننده، قابل فهم و درک است . در هر مجموعه تلویزیونی، تاثیر شخص کارگردان (یعنی دفاع از هر آنچه که در قاب تلویزیون دیده و شنیده می‌شود با تمامی جزئیات خوب یا بد . حتی کنترل بر عملکرد سایر گروه‌ها). در این اثر ، نه نشانی از قصه و روایت وجود دارد که صحبت در خصوص آن یک شوخی بزرگ است و نه نشانی و اثری از «شخصیت پردازی نمایشی»، که اینهم ، یک شوخی بسیار بزرگتر . نه میزانسن و ریتم و زیبایی‌شناسی که آقای نجف‌زاده حتی در سایه مراقبت‌های تهیه‌کننده هم، نتوانسته هیچکدام از اجزاء تصویری را، از آن خود کند.
با توجه به سابقه نویسندگان محترم اثر، در آیتم نویسی‌های طنز تلویزیونی، طبعا نباید انتظارِ یک قصه منسجم و پُر کشش و دراماتیک را داشت. فی‌الواقع هر سکانس، گویی یک آیتم طنز «خنده بازار»ی است. بدون هیچ نوآوری و خلاقیت در متن و صحنه و رفتار تیپ‌ها. بازی‌ها بسیار تکراری (حتی در جزئیات) و یادآور تیپ‌های قبلی بازیگران محترم است.
هیچگونه پوست‌اندازی و «تفاوت» در ایفای نقش، مشاهده نمی‌شود. این مجموعه، تنها از نام این عزیزان در تیتراژ و تیزر بهره جسته است. البته آنهم، بازیگران باقیمانده برای تلویزیون. دوربین، اساسا در یک فرایند بسیار ساده و ابتدایی بنام «اکسپوژر» - استفاده درست از تکنیک نوردهی- عاجز است. خصوصا در لوکیشن‌های داخلی که تصویربردار محترم درگیر نورپردازی می‌شود. تصاویر هیچ سامانی ندارد. هیچکدام از رنگ‌ها، هایلایت‌ها – سایه‌روشن‌ها - ، سایه‌ها، منطقِ راکوردهای نوری... و غیره، رعایت نشده و سر جای خود نیست.
تصاویر پشت صحنه این کار ، به مراتب بهتر و حرفه‌ای‌تر از تصاویر اصلی و روایی ِ اثر است. امروزه یک جوان موبایل به دست که اندکی از تنظیمات دستی (مود پرو) دوربین گوشی خود، آگاهی داشته باشد بی تردید تصاویری ارزنده‌تری از این مجموعه ضبط می‌کند. نمونه های فراوان آنرا در فضای مجازی (اینستاگرام و یوتیوب و ... ) مشاهده می‌کنید.
البته با یک نگاه به لیست اسامی دوستان در تیتراژ ابتدا و انتهای مجموعه، نکات یاد شده، به راحتی قابل تصور است. حاصل سیاست و ریل چینی فعلی در سیما، چیزی بیش از این نخواهد بود.
با تمام این تفاسیر، همگی خوب می‌دانیم که اصولا تولید یک اثر نمایشی هر چند به جهت کیفیت، غیرقابل قبول، در فصل سرما (چون در کنداکتور اولیه نوروزی شبکه سه بود و توسط مدیران محترم حذف شد) دور از مرکز، با نگرانی‌های همه‌گیری کووید 9 ، کار دشواری است. اما در همین روزگار، تولیدات به نسبت قابل قبولی هم در شهرستان‌های دور با شرایط سخت آب و هوایی در دوران کرونا، تولید شد. برای نمونه مجموعه ( نون . خ ) اثر سعید آقاخانی.
به هر روی، در این برهوت سریال سازی خصوصا در سیما با اقبال بسیار ناچیز مخاطب (خوش بینانه، و اگر نگوییم بدون مخاطب) لحظاتی هر چند کوتاه (با آیتم‌های آنیِ بامزه )، شاد کردن مردم خسته و عصبی، در دوران قرنطینه و فاصله‌گذاری، بسیار غنیمت است و قابل ستایش . خدا قوت
و اما نکته آخر. با توجه به نبود فیلمسازان صاحب سبک و اثر در برنامه‌سازی، خصوصا تولیدات آثار نمایشی در سیما (که به شدت و به سرعت از قافله تولیدات آثار نمایش خانگی عقب مانده است) امیدواریم آقای علیرضا نجف‌زاده، تکنسین این مجموعه، با تلاش و کوششی بیش از پیش، با مطالعه بیشتر و همچنان «آزمون و خطا» در کنار مراقبت‌های آقای مهام، به زودی تبدیل به یک کارگردان شود تا ذخیره مناسبی برای تلویزیون به شمار آید.
برچسب‌ها سریال تلویزیون شبکه سه سیما

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/217588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مریوان ، مسابقات بین المللی کشتی جوانان جام شاهد یادواره شهدای غزه

اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه

رئیس هئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

برگزاری 70 رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد