عصر کرد

آخرين مطالب

صاحب خانه شدن به چه قیمت؟ اقتصادي

صاحب خانه شدن به چه قیمت؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


در سال‌های اخیر طرح مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران با هدف فراهم‌کردن سرپناه برای قشر ضعیف جامعه به اجرا درآمده، اما بی‌اعتنایی به کیفیت‌های اجتماعی‌فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی در این مسکن‌ها و نادیده‌انگاشتن نیازهای سکونتی ساکنان، سیاست و ماهیت این طرح را با معضلات زیادی رو به رو کرده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرک منظریه از شهرک‌های مسکونی حومه شهرکرد است که آغاز ساخت آن به عنوان طرح مسکن مهر در دولت هشتم پس از انقلاب اسلامی آغاز شد تا افرادی بتوانند صاحب مسکن شده و از منازل اجاره‌ای خلاص شوند، اما اکنون پس از تکمیل این آپارتمان‌ها شاهد نارضایتی مردم و انتقاد کارشناسان هستیم زیرا این شهرک با جمعیتی افزون بر 12 هزار نفر کمترین امکانات رفاهی و خدماتی را دارد و علاوه بر آن از نظر ایمنی و تاب آوری نیز با مشکلاتی مواجه است.
«مریم تادی» یکی از ساکنان این منطقه با ابراز گلایه از نبود ایمنی و امکانات در این شهرک می‌گوید: منظریه از بسیاری موارد ایمن نیست و این موارد گاهی از زبان مسئولان نیز گفته می‌شود، اما تا اکنون هیچ اقدامی نشده است.
«مهرداد خلیلی» دیگر ساکن این منطقه می‌گوید: پیمانکار پروژه و متولیان برایشان راحتی شهروندان مهم نبوده ما برای زندگی در این مسکن‌ها هزینه کرده و امید داشتیم تا به خیال آسوده و فارغ از دغدغه در آن زندگی کنیم، اما دوری از مرکزیت شهر و نبود بسیاری مراکز خرید را نادیده گرفتیم تا صاحب خانه شویم البته شاید با وقوع یک زلزله تاوان سختی دهیم که ناشی از بی‌تدبیری مسئولان وقت است.
وی ادامه می‌دهد: ایمنی از موارد بسیار مهمی است که در مسکن مهر کمتر به چشم می‌آید یا در مواردی صلاح دیده نمی‌شود و آیا باید تنها هنگام حادثه به فکر چاره بود؟
سنگ بنای شهر تاب آور «فروغ کریمی‌دهکردی» مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد در این باره به ایمنا می‌گوید: شهرها به عنوان یکی از مهم‌ترین دست ساخته‌های بشر است که در طول دوران حیات خود تحولات شگرفی را از سر گذراندند و برای ادامه حیات فراز و فرودهای بسیاری را پشت‌سر گذاشتند.
وی می‌افزاید: برخی از شهرها همچون بغداد، استانبول و تبریز در این سیر تحولات توانستند حوادث طبیعی و غیرطبیعی را تحمل کنند و به زندگی خود باز هم ادامه دهند، اما برخی از شهرها در برابر حوادث تاب مقاومت نداشته و از ادامه حیات بازماندند.
این کارشناس حوزه شهرسازی با بیان اینکه ایران در مواجهه با سوانح طبیعی جز 10 کشور آسیب پذیر جهان است، تصریح می‌کند: امروز اکثر شهرها و سکونتگاه‌ها در محل‌هایی بنا نهاده شده است که خواه ناخواه در معرض مخاطرات طبیعی اعم از سیل، زلزله، طوفان، سونامی، آتش سوزی، خشکسالی و … و یا مخاطرات انسانی همچون جنگ قرار دارد.
وی اظهار می‌کند: این شهرها و سکونتگاه‌ها برای اینکه بتوانند در مقابل این قبیل سوانح مقاومت کنند باید تاب آوری داشته باشند.
کریمی‌دهکردی خاطرنشان می‌کند: تاب آوری شهری اصطلاحی است که برای اندازه گیری توانایی یک شهر برای بهبود از یک بلا به کار می‌رود و در حقیقت شهرهای تاب آور از قبل برای پشت سرگذاشتن و بهبود اثرات مخاطرات طبیعی طراحی شده است.
وی ادامه می‌دهد: واژه تاب آوری به معنای بازگشت به گذشته و برگشت به عقب است و نخستین بار توسط هالینگ در سال 1973 این اصطلاح مطرح شد.
این کارشناس با بیان اینکه تاب آوری شهری ابعاد و شاخص‌های متفاوتی دارد، می‌گوید: تاب آوری کالبدی شاخص‌هایی چون شکل یا فرم شهر، کاربری زمین، شبکه ارتباطی راه‌ها و فضاهای باز عمومی و … است.
وی تاکید می‌کند: تاب آوری اجتماعی شامل شرایطی است که تحت آن افراد و گروه‌های اجتماعی با تغییرات محیطی انطباق پیدا می‌کنند.
کریمی‌دهکردی می‌افزاید: تاب‌آوری اقتصادی، واکنش و سازگاری افراد و جامعه در برابر مخاطرات به نحوی که قادر به کاهش خسارت ناشی از مخاطرات باشند.
منظریه بر روی گسل وی تاکید می‌کند: ایران روی کمربند زلزله خیز آلپ - هیمالیا واقع شده و به طور متوسط هر پنج سال در مواجهه با زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر است که به طور کلی نمی‌توان از تلفات و خسارات ناشی از زلزله جلوگیری کرد، اما با تمهیداتی می‌تواند از میزان این مشکلات کاست.
مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد اظهار می‌کند: شهرکرد دارای دو گسل غیر فعال به نام هفشجان - خوربه در جنوب شهر و سامان فریدن در منطقه میرآباد و منظریه است و با توجه به محدودیت گسترش شهرکرد به ناچار منظریه بر روی این گسل ساخته شده است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به قرارگیری منظریه در نزدیکی این گسل باید برای تاب‌آوری آن تمهیداتی صورت می‌گرفت یا اینکه از این به بعد صورت گیرد.
کریمی‌دهکردی عنوان می‌کند: از لحاظ تاب آوری بُعد کالبدی مواردی همچون دسترسی‌های مناسب در سطح شهر، طراحی بافت شهر به گونه‌ای که از نفوذ ناپذیری بالایی برخوردار باشد در زمان بروز سانحه مخصوصاً زمین‌لرزه‌ها که امکان ریزش دیواره‌ها و مسدود شدن مسیرها وجود دارد، وجود فضاهای باز به ویژه میان آپارتمان‌ها که بر اساس ارتفاع مفید ساختمان باید بین‎ آن فاصله باشد، تراکم ساختمانی و… از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر 500184

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/219741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد