عصر کرد

آخرين مطالب

مشکلات این‌روزهای بخش کشاورزی/انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی شد اقتصادي

مشکلات این‌روزهای بخش کشاورزی/انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


گروه استان‌ها - مشکلات این‌روزهای بخش کشاورزی استان در حالی مطرح شد که استاندار کردستان خبر از منتفی شدن انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، بهمن مرادنیا در نشست هم‌اندیشی اعضای تشکل‌های بخش کشاورزی استان که در سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه امسال علاوه بر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی نامناسب با سال موضوع خشکسالی مواجه هستیم، نباید نا امید بود، امیدوارم روحیه خود را حفظ و رحمت الهی به سوی مردم گشوده شود.
وی با بیان اینکه موضوع آب یکی از بحث‌های مهم سطح استان است، افزود: خوشبختانه همه مدیران کردستان در این حوزه کمک‌های ویژه‌ای در بخش کشاورزی و تخصیص آب داشته‌اند کمااینکه از روز نخست کار خود هدف بنده نیز افزایش تخصیص آب در استان کردستان بود؛ امیدوارم تخصیص 100 هزار هکتاری به ثمر برسد تا بخشی از مشکلات نگرانی استان برطرف شود.
استاندار کردستان عنوان کرد: انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی و برنامه‌ای برای خروج آب از کردستان نداریم اما کارهای خوبی در بحث انتقال آب صورت گرفته چراکه پروژه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم باهزینه یکهزار و 200 میلیارد تومان به اتمام رسیده و اکنون سد ژواره با آغاز آبگیری و انتقال به دشت قروه انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 670 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سد ژاوه صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: علاوه بر تامین آب شرب شهر ستان‌های قروه و دهگلان در مسیر سد آزاد به قوچم؛ 4 هزار و 300 هکتار اراضی تحت پوشش قرار گرفته، بنابراین در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته و به زودی در بخش کشاورزی خود را نشان خواهد داد.
مرادنیا بیان کرد: بنده معتقدم امورات حوزه کشاورزی نباید برعهده دولت باشد بلکه باید تشکل‌ها حضور قوی‌تر و نقش بزرگی داشته باشند و اگر در انجام رسالت خود کوتاهی کنند، دولت جایگزین خواهد بود.
وی اظهار کرد: باید استان کردستان در بحث قیمت‌گذاری محصولات تولیدکننده خود نقش داشته باشند و نباید اجازه قیمت‌گذاری برای محصولاتی ارزشمند و پر رونق همچون توت فرنگی به مرکزنشینان داده شود و به جیب دلال برود، متأسفانه در این بخش برنامه‌ای نداریم.
استاندار کردستان با ذکر اینکه امسال برای پشتیبانی از کشاورزان 10میلیارد تومان به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص می‌یابد، اذعان کرد: تنها 60 درصد اراضی استان کردستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، اگر کشاورز ما از این فرصت استفاده کنند قطعاً امروز با خسارت‌های بسیار سنگین مواجه نمی‌شود.
وی با ابراز تأسف از اینکه علی‌رغم منابع خوب آبی کردستان، در بخش تولید شیلات توسعه صورت نگرفته است، عنوان کرد: کم‌کاری در این حوزه توجیه‌پذیر نیست و باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
استاندار کردستان با تأکید بر اینکه کشاورزان باید به فکر مترکز کردن سرمایه‌های خود در بانک برای توانمندی و برخورداری از حمایت بیشتر باشند، اعلام کرد: طبق مصوبه همه بانک‌ها باید 15 درصد از منابع خود را برای بخش کشاورزی هزینه کنند، بنده نیز خسارت‌ها را به جدی پیگیر و راهکاری برای تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت سود بانک‌ها در نظر خواهیم گرفت.
مرادنیا در پایان سخنان خود به انتخابات پیش‌رو گریزی زد و یادآور شد: نباید با انتخابات قهر کنیم، به عنوان یک هم استانی و فرزند کردستان نمی‌خواهم آمار مشارکت مردم استان کردستان در پای صندوق‌های رأی پایین باشد.
تأمین اجتماعی معافیت بیمه‌ای کارگاه‌های زیر 5 نفر را لغو کرد
سید صلاح قریشی، مدیرکل تامین اجتماعی کردستان نیز در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده در این نشست در رابطه با بیمه کارفرمایان و تولیدکنندگان استان اظهار داشت: متاسفانه برخی فرصت‌های پیش آمده منجر به از دست دادن موقعیت‌ها می‌شود چراکه مهرماه سال گذشته براساس شرایط قانونی معافیت کارگاه‌های زیر 5 نفر در بخش کشاورزی و غیرکشاورزی، کارفرمایان و بیمه‌شدگان مشکلی در زمینه بیمه نداشتند، اما در قانون جدید معافیت بیمه‌ای کارگاه‌های زیر 5 نفر لغو شده است.
وی افزود: با توجه به برنامه‌های 5 ساله بودجه کسانی که در گذشته از این قانون استفاده کرده‌اند از این معافیت برخوردار و با رایزنی‌های صورت گرفته کارگاه‌های قدیمی این معضل حل شد.
مدیرکل تامین اجتماعی کردستان گفت: متأسفانه برای افراد جدید به دلیل عدم تامین اعتبار، اجرای قانون معافیت قابل انجام نیست، این موضوع استانی نیست بلکه مشکل کل کشور است.
خسارت 67 هزار میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزان کشور
فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این نشست در ارتباط با مشکلات و گلایه‌های کشاورزان اظهار داشت: کل کشور و استان کردستان با مشکل خشکسالی و سرمازدگی روبه‌رو است؛ در کل کشور 67 هزار میلیارد تومان خسارت اعلام شده و 6 هزار و 700 میلیارد تومان معادل 10 درصد خسارت کشور نیز برای کردستان پیش‌بینی شده است.
وی افزود: خسارت حذف دام‌های مازاد، کاهش شهد گل‌ها، کاهش علوفه مناطق، یونجه، بذرگیری با دقت حساب شده است، وظیفه ما گرفتن اطلاعات و دادن اطلاعات درست است چراکه با شما صادق هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: تا کنون 82 میلیارد تومان بار مالی برای کشاورزان در قالب 9 هزارو 250 پرونده نهادینه و 3 هزارو 500 پرونده دیگر در بانک‌های عامل بوده که 32 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.
وی با ذکر اینکه در جلسات مختلف پیگیر خسارت خشکسالی هستیم، اذعان کرد: متأسفانه تأخیر در ارسال تأمین نهاده در سامانه مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کند، 30 میلیون تن نهاده در بنادر با حجم بسیار وارد کشور می‌شود و امیدوارم مشکلات کشاورزان حل و فصل شود.
سپری گفت: طبق بخشنامه، کشاورزان و مرغدارانی که تا زیر 90 درصد انحراف داشته باشند حق جوجه‌ریزی ندارند اما با پیگیری‌های انجام شده تخفیفی از 75 درصد تا 90 درصد طبق صورت‌جلسه انجام شد، لذا نباید جلوی تولید گرفته شود چراکه کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: تامین نهاده دامداری نیز از سال گذشته به سامانه وارد و در قالب دامداری‌های صنعتی و تعداد رأس، سهمیه داده می‌شود اما مشکل امروز ما تامین علوفه در کشور و مراتع است که پیگیر مطالبات کشاورزان هستیم.
وی اظهار کرد: برای افزایش ظرفیت واحدهای مرغداری به واحدهای مرغ تخم‌گذار و واحدهای جدید محدودیت نداریم و به هرکس که در این بخش سرمایه‌گذاری کند کمک خواهیم کرد، کود به وفور وجود دارد و باید از اکنون میان کشاورزان توزیع کنیم.
سپری اعلام کرد: سال گذشته یک هزار و 91میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی استان پرداخت که منجر به ایجاد یک هزار و 84 شغل جدید و تثبیت شغل برای بیش از 16هزار نفر شد.
خبری خوش برای کشاورزان؛ وزیر جهاد کشاورزی با پرداخت خسارت خشکسالی موافقت کرد‌آیین‌نامه اجرایی قانون تعاونی کردن تولیدات بخش کشاورزی ابلاغ شد نگرانی کشاورزان کردستانی از عدم تأمین بذر گندم
سید حسین رحیمی، عضو نظام صنفی کردستان در این جلسه اظهار داشت: امسال متأسفانه با توجه به خشکسالی و سرمازدگی، مزارع استان خسارت زیادی دیده و کشاورزان از این بلاهای طبیعی متضرر شده‌اند.
وی با بیان اینکه کشاورزان جز کم توقع‌ترین و پر تلاش‌ترین افرادهای جامعه هستند، افزود: کشاورزان کردستانی آسیب‌دیده و انتظار حمایت وام کم در صد در بخش تولید دارند که انتظار می‌رود این خواسته روستائیان جدی گرفته شود.
عضو نظام صنفی کردستان اذعان کرد: بسیاری از کشاورزان برای تأمین بذر خود مانده‌اند، اگر تدبیری اندیشده نشود قیمت بذر بالای 10 هزار تومان خواهد شد، امسال بیش از 200 هزار تن گندم در کردستان نخواهیم داشت، بسیاری از مزارع به چرای گوسفندان تبدیل شده و دام‌ها به فروش نمی‌رسد.
رحیمی با ابراز تأسف از اینکه کشاورزان برای یک لیتر سم بلاتکلیف مانده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم حمایت‌های دولت و مرکز از کشاورزان بیشتر شود و ستاد بحران در این زمینه پای کار بیاید.
مشکلات مرغداران کردستانی؛ مسئولان به جای تشویق مانع‌تراشی می‌کنند
صلاح الدین صیدی، رئیس اتحادیه مرغداران استان کردستان نیز در این نشست به مشکلات مرغداران اشاره و اظهار کرد: جوجه ریزی واحدها منوط به گرفتن مجوز جوجه‌ریزی از سامانه است که جدیدا مشروط به اخذ حداقل 90 درصد تأیید تخلیه و مجوز کشتار دوره قبل شده که متأسفانه این قانون بدون هماهنگی با متولیان این صنعت و در نظر گرفتن زمان لازم اجرایی شده است.
وی افزود: این قانون منجر به عدم صدور مجوز جوجه‌ریزی شده و اثرات منفی این عدم صدور مجوز در چهل تا پنجاه روز دیگر به صورت کمبود مرغ نمایان خواهد شد و متأسفانه هیچ ارگانی جوابگو نیست. 
رئیس اتحادیه مرغداران استان کردستان با بیان اینکه مسئولان به جای تشویق مالکان جدید و فعال کردن چرخه تولید، مالکیت واحدهای مرغداری را تغییر داده و سازمان تامین اجتماعی معافیت بیمه کارگران را حذف کرده است، خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات تامین نهاده مرغداران و جلوگیری از افزایش قیمت نهاده و حذف واسطه‌ها سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی ایجاد شده اما متأسفانه بارگذاری نهاده‌ها با تاخیر زیاد انجام می شود، و مرغدار مجوز خرید نهاده از بازار با قیمت زیاد گرفته و سهمیه مورد نظر باطل می‌شود.
صیدی مشکل بزرگ دیگر مرغداران را تعیین قیمت مصوب مرغ خواند و بیان داشت: متاسفانه بعد از افزایش قیمت نهاده‌ها، کرایه حمل و نقل به صورت دولتی، هزینه کارگر و انرژی قیمت‌ها نیز افزایش یافت.
دامداران کردستانی هیچ‌گونه پشتوانه‌ای برای حفظ دام‌های خود ندارد
فرزاد مردادی، مدیر عامل اتحادیه دامداران استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته و تولیدکنندگان و دامداران در خط مقدم قرار دارند، اظهار کرد: متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل عدم خود کفایی کشور در تولید نهاده‌های دامی و نیاز به واردات، این اقلام از خارج کشور وارد و شرایط تحریمی باعث شده که دامداران با هزینه‌های چند برابر و درمان نگهداری دام روبه‌رو شوند.
وی افزود: خشکسالی بی‌سابقه حاکم بر استان نیز مزید بر سایر مشکلات شده که چراگاه‌ها و مراتع ضعیف که قابلیت چرای دام را نداشته باشند و به علت افزایش چشمگیر بها علوفه و کاه غلات و جمع‌آوری کاه و کلش توسط زارعان عملا قابلیت استفاده چرای دام دشتی را ندارد؛ دامداران استان هیچ‌گونه پشتوانه برای حفظ دام‌های خود ندارد که باعث عرضه مازاد بر تقاضای دام، کاهش شدید قیمت دام و حراج گذاشتن دام‌هایشان که سرمایه و اشتغال آنها بوده، شده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کردستان گفت: متأسفانه در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها مزین گشته در حوزه دام شاهد رفتارهای عجیب از سوی دستگاه‌های اجرایی هستیم که مغایر با این سیاسیت کلی است، سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای دامداری تازه تأسیس و تغییر مالکیت داده شده به علت فوت یا معامله سوبسید بیمه تامین اجتماعی شاغلان در واحدهای دامداری را اعمال نمی‌کند.
انتهای پیام/484/ ت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/220163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان