عصر کرد

آخرين مطالب

طرح امنیت غذایی مجلس و نگرانی از دولتی شدن تشکل‌های کشاورزی اقتصادي

طرح امنیت غذایی مجلس و نگرانی از دولتی شدن تشکل‌های کشاورزی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار ایرنا، روز سه‌شنبه نمایندگان تشکل های کشاورزی استان کرمانشاه نشستی با «عبدالرضا مصری» و «محمد رشیدی» نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی برگزار کردند تا پیرامون ابهامات نحوه فعالیت تشکل ها در طرح جدید امنیت غذایی گفت و گو کنند.
در ابتدای این نشست «کیوان کاشفی»؛ رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: مجلس شورای اسلامی قانون امنیت غذایی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب تغییرات بزرگی در حوزه کشاورزی ایجاد می کند و سطح کشاورزی را در کشور ارتقا می دهد.
او افزود: این طرح نقاط مثبت زیادی دارد و به حوزه کشاورزی در کشور استقلال می دهد و چسبندگی اش را به سازمان توسعه تجارت قطع می کند.
کاشفی ادامه داد: اما ماده 9 این قانون جای نگرانی دارد و به موجب آن سازمان تعاون روستایی تنها مرجع صادر کننده مجوز تشکل های صنفی تعیین شده است و تمام تشکل های صنفی موجود باید به سازمان تعاونی روستایی منتقل و ظرف مدت یک سال ساماندهی شوند.
وی تاکید کرد: ما حدود 80 تشکل صنفی بخش کشاورزی در کشور داریم که بعد از این همه سال باید مجدد زیرمجموعه یک بخش دولتی قرار بگیرند و این موضوع با سیاست های اصل 44 در تعارض است.
سوال دیگر کاشفی این بود که آیا تعاونی روستایی اصلا شرایط ساماندهی این تشکل ها را دارد؟ چرا که خود دولت هم به خاطر بار مالی با این موضوع مخالف است و باید پرسید چه چارچوبی برای اتاق اصناف کشاورزی در این قانون پیش بینی شده است؟

عصر کرد

زنجیره تولید و توزیع کشاورزی فلج است
در ادامه این نشست «عبدالرضا مصری» نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون امنیت غذایی گفت: قرار نیست تشکل ها زیر مجموعه تعاون روستایی قرار بگیرند.
او افزود: منظور از این قانون این است که هر موضوع و تخصصی باید فقط یک تشکل فراگیر در کشور داشته و همه تشکل ها در کشور زیرمجموعه این تشکل قرار بگیرند، به عنوان مثال نخود، جوجه یک روزه ، مرغ گوشتی هر کدام فقط یک تشکل داشته باشند.
وی بیان داشت: طبق این قانون تعاون روستایی تنها مرجع صادر کننده تشکل ها خواهد بود اما آنها همچنان زیر نظر اتاق بازرگانی به فعالیت خودشان ادامه می دهند.
وی در ادامه گفت: برخی از گره های کشور با مختصر اصلاحی به سادگی قابل حل است به عنوان نمونه 60 سال است که در کشور مشکل شر خری داریم و این افراد همانند وکلا برای خودشان دفتر داشتند تا اینکه در نهایت توانستیم با حذف چک حامل بساط شرخرها را جمع کنیم.
او افزود: در موضوع محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی نیز اگر دولت با همکاری کارخانه دارها قبل از فصل کشت قیمت تعیین کنند آن وقت کشاورز فکرش را می کند که آیا کشت گوجه فرنگی برایش صرفه دارد یا خیر؟
مصری ادامه داد: در بحث مجوز صادرات دام شاهد سیاست یکپارچه نیستم به عنوان نمونه با اینکه اکثر دامداران از صادرات دام منع شده بودند اما عده خاصی با رانت توانستند مجوز صادرات بگیرند.
وی بیان داشت: سازمان تعزیرات ما هنگامی که محصول کشاورزی ارزان است و کشاورز با ضرر می فروشد کاری ندارد اما به محض اینکه کسی محصول ارزان را خرید و انبار کرد و بعد با قیمت بالاتر فروخت آنگاه ورود می کند.
مشکل وثایق بانکی روستاییان دیگر موضوعی بود که مصری به آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از املاک روستایی سند تک برگی غیر مشاع ندارند.
عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با اینکه در تکنولوژی روز دنیا در بخش کشاورزی جزو 10 کشور اول دنیا هستیم اما در این جزییات مشکل داریم.
وی در ادامه بیان داشت: زمانی که مرغ کیلویی 6 هزار تومان بود و مرغدار ضرر می داد پیشنهاد دادیم مرغ توسط دولت کیلویی 9 هزار تومان خریداری شود اما این کار را نکردند نتیجه این شد که مرغداری ها دیگر جوجه ریزی نکردند و مرغ هم گران شد و مجبور به واردات شدند.
مصری افزود: کنترل قیمت گوشت به دلیل تولید آن است و در حالت عادی اگر یک پنجم ارز چهار هزار و 200 تومانی را در بخش کشاورزی تزریق می کردیم شاهد مشکلات کنونی نبودیم.
او تاکید کرد: دامدار اگر با سود بفروشد برای افزایش تولید تشویق می شود اما اگر ضرر کند از این کار بیرون می آید.
مصری زنجیره تولید و توزیع کشاورزی را فلج توصیف کرد و گفت: باید برنامه مدونی برای میزان مصرف و مازاد مصرف داشته باشیم اما امروز در فروش مازاد مصرف گرفتاریم.
وی ادامه داد: محصولات کشاورزی باید در خود مزرعه استاندارد سازی و درجه بندی شوند و محصولات به درجه یک ، 2 و غیره تقسیم شوند و هر کدام نرخ خود را داشته باشند در این صورت قیمت محصول درجه یک در کشور یکپارچه می شود.
طرح امنیت غذایی کشاوزی را به یک قطب قدرتمند تبدیل می کند
در ادامه این نشست «محمد رشیدی» دیگر نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون کشاورزی را از مظلومیت خارج و به یک قطب قدرتمند تبدیل می کند، اینکه کشاورزی در کشور ما ضعیف است به ضعیف بودن وزارت جهاد کشاورزی بر می گردد.
عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این قانون اقتدار وزارت صمت را شکستیم و از این به بعد وزارت جهاد کشاورزی متولی سیاستگذاری امنیت غذایی خواهد بود.
وی ادامه داد: تا پیش از این در بحث قیمت ها وزارت جهاد کشاورزی خود را هیچ کاره می دانست و وضعیت به گونه ای بود که بانک مرکزی، گمرک ، سازمان بنادر ، وزرات صمت و جهاد کشاورزی هر کدام یک قیمت می دادند.
رشیدی تصریح کرد: در دولت آینده وزارت جهاد کشاورزی جزو وزراتخانه های قوی خواهد بود.
وی از تعاون روستایی به عنوان یکی از بهترین و مترقی ترین سازمان های کشور نام برد و گفت: این سازمان از قبل از انقلاب شکل گرفت اما برای مدتی رها شد.
رشیدی افزود: با تصویب قانون امنیت غذایی قصد داریم تا تعاونی روستایی را تقویت کنیم اما بنا نیست تشکل های کشاورزی دولتی شوند بلکه فقط می خواهیم مجوزها یکی بشود و در خروجی تشکل ها فقط یک حرف واحد بشنویم.
او تاکید کرد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی برای کشور لازم دیدم تا تعاونی روستایی را به عنوان یک نهاد کنترلی قرار دهیم و با تصویب این قانون امضاهای طلایی از بین خواهند رفت.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: باید تمام سیاستگذاری ها به جهاد کشاورزی برگردد چرا که هم اکنون خودروساز برای صادرات با وزارت صمت سر و کار دارد در حالی که جهاد کشاورزی با توجه به نیاز دخلی باید بتواند مانع صادرات شود.
رشیدی افزد: در قانون خرید تضمینی دست دولت را در تنوع محصولات باز گذاشته ایم ، ضمن اینکه بانک مرکزی نیز مستقل از دولت می شود.
او تصریح کرد:در 6 ماهه دوم سال دیگر ارز چهار هزار و 200 تومانی نخواهیم داشت چرا که فساد زاست.
وی افزود: در قانون خرید تضمینی شورای اقتصاد را حذف و شورای جدیدی ایجاد کردیم که خود کشاورزان هم در آن نماینده داشته باشند.
رشیدی تاکید کرد: قانون خرید تضمینی انگیزه کشاورز را بیشتر می کند تا با استفاده از تکنولوژی افزایش محصول داشته باشد.
در این جلسه نمایندگان تشکل های کشاورزی استان به مشکلات در بخش خرید کود، سم و نهاده های دامی در تعاونی های روستایی اشاره کردند و از وضعیت توزیع ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور گلایه مند بودند که با وجود نیاز داخلی و انتظار چندین ساله کشاورزان برای تحویل تراکتور شاهد صادرات آن هستیم.
صادرات دام دیگر موضوعی بود که مطرح و عنوان شد که اگر صادرات دام آزاد شود و با قیمت مناسب به فروش برسد منجر به افزایش تولید می شود و گرنه با قوانین فعلی در سال آینده با کمبود تولید دام در داخل کشور مواجه می شویم.
تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در استان
بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.
داشتن 11 اقلیم آب و هوایی، بارش های 2 برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده می شود.
از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و 2 هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی تعاون روستایی اتاق بازرگانی ایران امنیت غذایی کرمانشاه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/220452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی