عصر کرد

آخرين مطالب

آخرین وضعیت ساخت مرکز تخصصی بازیافت پسماند در منطقه 22

افزایش 15 درصدی تفکیک در مرکز بازیافت پسماندهای شهری شهرداری تهران

افزایش 15 درصدی تفکیک در مرکز بازیافت پسماندهای شهری
  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهر: ساخت مکان مربوط به MRF (مرکز تخصصی بازیافت) در منطقه 22 هم اکنون در مراحل پایانی است و دستگاههای مرتبط مانند سرند، زیر سرند، فیدر و نوار نقاله هایی که قراراست در محل MRF نصب شود با همکاری مجموعه شهاب خودرو در مراحل پایانی ساخت به سر می برد و تا پایان تیرماه 1400 نصب این دستگاه ها شروع می شود.

به گزارش خبرنگار شهر ، طبق زمان بندی و برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در راستای اهداف این سازمان برای کاهش و ساماندهی پسماند شهر تهران قرار است در 8 پهنه سطح شهر تهران MRF (مرکز تخصصی بازیافت) هایی با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شود تا مجموعه روند جمع آوری و تفکیک پسماند، گرفتن شیرابه و تبدیل کردن آن به پسماند های تر برای کمپوست با خلوص بالا به صورت مکانیزه و با شکل صنعتی بهتر در این مجموعه ها انجام شود. هر کدام از این ایستگاه ها 3 تا 4 منطقه را در بر می‌گیرد و پسماندهای آنها را جمع آوری و در این ایستگاه ها پردازش می کند تا پسماند خشک با کیفیت تری به آرادکوه منتقل شود.
در بین این 8 پهنه، کار کارشناسی و شناسایی سرمایه گذار برای ایجاد ایستگاه میانی در 4 پهنه انجام شده که یکی از آنها در منطقه 13 پیشرفت قابل توجهی داشته و در منطقه 15 نیز ساخت این مرکز در مراحل ابتدایی است. همچنین ایجاد MRF در منطقه 4 در مرحله تحویل زمین و اقدامات اداری است و برای بقیه پهنه ها نیز به زودی فراخوانی برای جذب سرمایه گذار تهیه می شود. با راه اندازی این هشت پهنه عملا تغییر اصولی و جدی در حوزه مدیریت پسماند خصوصا در بحث تفکیک، گرفتن شیرابه و رعایت موضوعات زیست محیطی در سطح شهر تهران اتفاق خواهد افتاد.
22 دی ماه 1399 بود که کلنگ احداث مرکز پردازش و بازیافت یکپارچه پسماندهای شهری در محدوده منطقه 22 به زمین زده شد، مرکزی که سه منطقه 22، 21 و 5 را تحت پوشش قرار می دهد. در این مرکز باظرفیت پذیرش روزانه 800 تن زباله، از تکنولوژی روز دنیا در تفکیک استفاده خواهد شد؛ بدین صورت که شیرابه پسماند گرفته شده و تفکیک پاک و درست انجام می شود.
علاوه بر این ماشین های بزرگی که باعث ترافیک و نشت شیرابه در سطح شهر می‌شوند جمع‌آوری شده و انتقال به شکل پاک انجام می شود. ایستگاهی با این سبک و با این سطح از تکنولوژی و پردازش برای نخستین بار است که در شهر تهران احداث می شود. پروژه ای که در آن با وجود اینکه از مشاوره های خارجی کمک گرفته شده ولی ارزبری در این باره نداشته و در واقع بومی سازی شده است.

عصر کرد


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره مشکلات احتمالی انتشار بو و شیرابه ها برای اهالی و همسایه‌ها در محدوده این ایستگاه در حال حاضر گفته بود: ایستگاه قدیمی این محل بیش از 24 سال است که در حال فعالیت است و یکی از انگیزه‌های برای ایجاد مراکز پاک این است که در شرایط فعلی که این کار در محل روباز و در شرایط پخش شدن شیرابه و تفکیک ناصحیح در شهر انجام می‌شود باید با تغییر وضعیت در محیط سربسته انجام و شیرابه بلافاصله با پرس هایی که در این سیستم وجود دارد گرفته و تصفیه می‌شود.
در واقع یکی از کارها در این بخش، ایجاد مرکز تصفیه است که خروجی تصفیه شده وارد اگو شهری می‌شود که توافقات آن با آب و فاضلاب نیز انجام شده است. علاوه بر این برای اطمینان بیشتر مرکز پایش بو راه اندازی می شود تا بتوانیم وضعیت را رصد کنیم.
بر اساس این گزارش، ساخت مکان مربوط به MRF هم اکنون در مراحل پایانی است و دستگاههای مرتبط مانند سرند، زیر سرند، فیدر و نوار نقاله هایی که قراراست در محل MRF نصب شود با همکاری مجموعه شهاب خودرو در مراحل پایانی ساخت به سر می برد و تا پایان تیرماه 1400 نصب این دستگاه ها شروع می شود و تا پایان مرداد نیز این مرکز در منطقه 22 راه اندازی می شود.

عصر کرد


با این اتفاق در مراکز 22، 21 و 5 تفکیک از مبدا به صورت مدیریت یکپارچه انجام و حدود 15 درصد در حال حاضر و در یک برنامه 5 ساله 25 درصد افزایش پیدا می کند. گرفتن شیرابه و بوزدایی انجام و تصادفات جاده ای کاهش و کودکان کار و زباله گرد با این اقدام جمع آوری می شوند. مشکل شیرابه نیز با حمل ماشین های زباله دربسته در جاده حل می شود.
ایجاد مرکز پسماندهای حجیم برای نخستین بار در تهران
یکی دیگر از اقدامات جدید این دوره از مدیریت شهری ایجاد و احداث مرکز پسماندهای حجیم مانند سرشاخه، تیر و تخته و مبل است که دفن نمی شوند. به همت سازمان پسماند و منطقه 18 شهرداری تهران، سایتی به این منظور راه اندازی شده که در حال فعالیت است و این مرکز پسماندها و فراورده های چوبی را تبدیل به کود گرانوله می کند که در سطح شهر مصرف می شود. همچنین از این پسماندها در تهیه فراورده های چوبی که در صنعت نئوپان مورد مصرف قرار می گیرند که این کار سهم بزرگی در دفن نشدن این پسماند و تبدیل آنها به مواد اولیه دارد.

عصر کرد


در واقع برای اولین بار مرکز پسماند آلی و پسماندهای فضای سبز و چوبی در محدوده پارک جنگلی آزاد شهر در منطقه 22 تشکیل شده که زایدات فضای سبز طی پروسه هایی به کود کمپوست با خلوص بالای 70 درصد تبدیل می شود. ماده آلی که هیچ افزودنی غیرمجازی ندارد و بالاترین کیفیت کود کمپوست را دارد که بعد از فرایندهای مختلف در نهایت به کود گیاهی با کیفیت بالا تبدیل می شود. این کودهای گرانوله سازی شده، استاندارد کشاورزی دارد و در مناطق 22 گانه تهران مصرف می شود.

عصر کرد


در حال حاضر در این مرکز با احتساب کمپوست آرادکوه، حدود دو هزار و 500 تن کود کمپوست تولید می شود که در نوع خود رکورد محسوب می شود که در یک دوره دوساله در این دوره از مدیریت شهری اتفاق افتاده است.
خبرنگار : علی سی پی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/220519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند