عصر کرد

آخرين مطالب

مشارکت مردم در انتخابات پشتوانه بزرگ دولت آینده در عرصه داخلی و خارجی اجتماعی

مشارکت مردم در انتخابات پشتوانه بزرگ دولت آینده در عرصه داخلی و خارجی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش ایرنا؛ مردم ایران در 100 سال گذشته برای تعیین سرنوشت‌شان 2 انقلاب بزرگ؛ مشروطه و انقلاب اسلامی و بسیاری از تحولات سیاسی دیگر را رقم زدند و در این راه یعنی حق رای، حق انتخاب داشتن حاکمان و مسوولان به دست خود؛ مجاهدت‌ها و شهدای فراوانی را تقدیم کردند تا با پیروزی انقلاب اسلامی به خواسته خود رسیدند.
برگزاری انتخابات یکی از شناخته ترین و منطق ترین روش برای انتقال قدرت در درون یک کشور و نظام های سیاسی است به این معنا که اگر اکثریت مردم یک کشور که فکر می کنند زمام امور شان را به کسانی دیگر بسپارند بهتر است از طریق برگزاری انتخابات این انتخاب را بدون توسل به خشونت و بروز مشکلی انجام می دهند.
خوشبختانه بزرگان انقلاب اسلامی در زمان تحریر قانون اساسی به اهمیت این موضوع واقف بودند و در این قانون به خوبی از این دستاورد بشری (برگزاری انتخابات برای انتخاب مدیران و مسوولان) استفاده کردند و آن را جز اساسی ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی قرار دادند.
مردم ایران اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی در قالب مردم سالاری دینی 42 سال است با برگزاری انواع انتخابات متعدد؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا و خبرگان از این طریق سرنوشت خود تعیین کردند.
مردم ایران همواره در انتخابات پرشور و فعال حضور پیدا کردند زیرا آن را تعیین سرنوشت، حفظ استقلال و آزادی کشور می دانند و به همین خاطر برای حفظ این دستاورد بزرگ هزینه های فراوان مانند هشت سال جنگ تحمیلی؛ تقدیم هزاران شهید، جانباز و آزاده و انواع تحریم ها اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جان خریده اند.

عصر کرد

شخصیت های بزرگ انقلاب اسلامی، احزاب ، اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی، مشارکت در انتخابات را به عنوان رکن مهم مشروعیت و مقبولیت نظام عنوان می کنند و همواره مردم را نسبت به هزینه های بالایی که در طول تاریخ برای رسیدن به این حق پرداخته اند یاد آور می شوند و شرکت آنها را در انتخابات پشتوانه قوی و مستحکم در برابر دشمنان و مسئولیت پذیری بیشتر مسوولان نظام در مقابله با مسائل و مشکلات داخلی برشمرده اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزگردی با حضور «مهدی نوروزی» دبیر حزب کارگزاران استان، « حسنعلی مهدوی چشمه گچی» دبیر حزب توسعه استان کرمانشاه، «حمید رضا صمدی» سخنگوی جبهه اصلاحات در استان و «امیر صالحی» دبیر حزب مردم سالاری در استان برگزار کرد.
شرکت در انتخابات پشتوانه عظیمی برای نظام است
دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان کرمانشاه با اعلام اینکه این حزب در انتخابات شرکت می‌کند؛ معتقد است: تقریبا همه رهبران نظام در طول این 42 سال تاکید دارند هرچه در انتخابات مشارکت بیشتر باشد پشتوانه عظیمی برای نظام است بنابراین مشارکت گسترده بیش از آنکه برای تغییر دولت‌ها باشد معمولا برای مشروعیت و اعلام وفاداری به نظام مطرح می شود.
«مهدی نوروزی» افزود: کاهش 30 تا 40 درصدی مشارکت در انتخابات این دوره نسبت به دورهای قبل آن گونه نظرسنجی ها خبر می دهند، اصلا عواقب خوبی برای نظام ندارد و این پیام را می رساند که 30، 40 درصد مردم وفاداری شان را از نظام گرفته اند که امیدوارم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتفاقی بیفتد و این وضعیت تغییر کند در غیر این صورت کاهش 40 درصدی شرکت کننده ها که آقای کدخدایی می گوید از لحاظ حقوقی و شکلی مشکلی پیش نمی آورد، برعکس خیلی مشکل ساز است.
وی اظهار داشت: مشکل این است وقتی مردم مشارکت ندارند قطعا به سطحی از آگاهی رسیده اند و متوجه شده اند حضورشان در دوره های قبل برای تغییر سرنوشت شان نتیجه ای نداشته و ممکن است عدم حضورشان نتیجه داشته باشد و این خطرناک است.
جای احزاب در ساختار سیاسی کشور خالی است
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: نکته دوم اینکه یکی از مشکلات ساختار سیاسی ما علاوه بر شورای نگهبان؛ نبود 2 و سه حزب قدرتمند است در حالی که ساختار دموکراتیک، نهاد انتخابی و مشارکت بالای مردمی را داریم، ولی در وضعیت و سرنوشت مردم تغییری حاصل نمی شود؛ زیرا که احزاب جایگاه قوی ندارند حتی در کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق که 15 ساله دارای ساختارهای دموکراتیک شدند اما در خصوص نهادینه کردن احزاب قوی از ما جلوترند.
نوروزی افزود: در قانون اساسی تشکیل حزب آمده؛ اما جایگاه آن بسیار ضعیف است؛ الان 200 و 300 حزب داریم و این نشان می دهد این احزاب اصلا هیچ کارکردی ندارند نمی توانیم به آنها حزب بگوییم، جایگاه حزب بین مردم کجاست؟، پس نیاز به اصلاح دارد. جریان های اصطلاح طلبی، اصولگرای، میانه روی هستند اما چون ساختار حزبی نیست و حزب کاندید ها را معرفی نمی کنند پس منجر به تحولات مثبتی نخواهد شد.

عصر کرد

مهدی نوروزی؛ دبیر حرب کارگزاران سازندگی کرمانشاه
او تصریح کرد: قانون اساسی باید اصلاح شود؛ زیرا در این 42 سال گذشته شاهد بودیم شورای نگهبان ابتدا صلاحیت رییس جمهورها را تایید کرده و مقام معظم رهبری نیز حکم آنها را تنفیذ فرمودند اما عده ای برای پاسخ به مشکلات معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می گویند انتخاب فلان رییس جمهور اشتباه بود که این قبیل پاسخ ها اصلا قابل قبول نیست؛ بحث 2 سال و چهار سال که نیست بگویند آزمون خطا بوده بحث 42 سال است پس نیاز داریم قانون اساسی اصلاح شود.
او ادامه داد: استقلال کشور یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست اما وقتی بعضی مسائل محرمانه و پشت پرده اتفاق می افتد و مردم می بینند به این اصل اساسی انقلاب خدشه وارد شده و منافع ملی به راحتی قربانی منافع دیگران می شود و استقلالی که فکر می کردند هست اما نیست سرخورده می شوند، بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم قانون اساسی حتما نیاز به اصلاح دارد.
رفع مشکلات داخلی نیاز به اصلاح سیاست های خارجی دارد
دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری گفت: به نظرم تغییر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تابع اصلاح سیاست های خارجی است همه می گویند اولویت اول اقتصاد، عدالت و در نهایت برنامه داشتن است ولی بپذیریم توسعه اقتصادی تابع سیاست خارجی مانند حل مساله برجام و مباحث دیگر است که با دنیا به توافق و نتیجه برسیم.
نوروزی افزود: برجام به عنوان افتخار دولت آقای روحانی مطرح بود اما متاسفانه دور زدن تحریم ها تبدیل به یک تئوری افتخار آمیز شد و این چشم انداز سیاست ایران برای توسعه؛ "دور زدن تحریم ها" در عقل سیاسی و منطق سیاسی واقعا جای ندارد و کار درست نیست.
وی اظهار داشت: رییس جمهور آینده حتما باید روی تنش زدایی و تعامل با دنیا و به نتیجه رسیدن برجام با همین ساختار را در اولویت کاری خود قرار دهد زیرا اگر بتوانیم سیاست خارجی را توسعه دهیم امنیت سرمایه گذاران تامین می شود و سرمایه گذاری می کنند، کارآفرینان اعتماد می کنند و میسر توسعه فراهم می شود و اشتغال و تولید افزایش پیدا می کند.
جمهوریت نظام با مشارکت مردم در انتخابات تبلور می یابد
دبیر حزب توسعه استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری، جمهوریت و اسلامیت را 2 رکن اصلی نظام دانست و گفت: جمهوریت نظام با حضور مردم در قالب انتخابات و صندوق رای تبلور می یابد و شرط اصلی آن است، اگر مردم نباشند جمهوریت نظام زیرسوال می رود.
«حسینعلی مهدوی چشمه‌گچی» افزود: مشروعیت و مقبولیت نظام به دست مردم است، هرچند مشروعیت نظام جمهوری اسلامی با عنایت به نظریه ولایت فقیه ابعاد دیگر نیز دارد و از یک منشاء دینی نیز سرچشمه می گیرد اما در تمام دنیا جا افتاده مردمان به نظام مشروعیت می‌دهند، در صدر اسلام نیز مولا علی (ع) در خانه مشروعیت داشت اما خودش می فرماید من زمانی حکومت به دست گرفتم که مردم به درب منزل من هجوم آوردند.
او توضیح داد: مقبولیت نیز یکی از اراکان اصلی هر نظام سیاسی است و براساس میزان مشارکت جامعه در انتخابات سنجیده می شود بر عکس صحبت آقای کدخدایی که گفت کاری به مقبولیت انتخابات نداریم. انصافا این دیدگاه خطرناک است.

عصر کرد

حسینعلی مهدوی چشمه گچی؛ دبیر حزب توسعه کرمانشاه
رای بالا پشتوانه محکمی برای رئیس جمهور است
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه این میزگرد خبری افزود: رییس جمهوری که با رای بسیار کمی انتخاب شود، طبیعتا از مشروعیت و مقبولیت مردمی برخوردار نیست، در عرصه بین الملل دیگر رهبران جهان در چانه زنی و رایزنی خارجی او را نماینده واقعی ملت نمی دانند و نادیده اش می گیرند و در داخل کشور نیز دیگر نهاد و اقشار مردمی زیاد روی برنامه ها و دستور العمل های او حساب باز نمی کنند و کلا به زیان کشور و نظام است.
مهدوی چشمه‌گچی، افزود: زمانی که آقای خاتمی با 30 میلیون رای رییس جمهور شد و این پشتوانه عظیم مردمی باعث شد سفرای خارجی به کشور برگردند و سیاست گفت و گوی تمدن های او در نظام بین الملل مورد پذیرش همگانی قرار بگیرد و به تبع آن سرمایه گذاری خارجی فراوان وارد کشور شد.
او گفت: اما کاهش مشارکت انتخاباتی در کشور ما تاثیر بسیار منفی دارد درست است که مشارکت انتخاباتی پایین در کشور توسعه یافته به خاطر وجود نهادهای قوی حزبی زیاد مهم نیست اما برای نظام ما بسیار مهم است زیرا مقبولیت و مشروعیت نظام را دچار مشکل می کند.
تعامل با دنیا در اولویت رئیس جمهور آینده باشد
دبیر حزب توسعه استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: متاسفانه اصولگرایان وقتی از دولت آقای روحانی بحث می کنند بیشتر بحث اقتصادی و معیشتی را مطرح می نمایند، اما نمی گویند علت مشکلات اقتصادی و معیشتی چیست؟ لذا رییس جمهور آینده هرکسی که باشد اولین اولویت او سیاست خارجی و به نتیجه رساندن مذاکرات باید باشد.
مهدوی چشمه‌گچی، افزود: همه موضوعات امنیت، اقتصاد و سیاست خارجی همه تابعی از هم هستند، وقتی نتوانیم با دنیا تعامل کنیم و دور خودمان یک دیوار بکشیم چطور می‌خواهیم داد و ستد کنیم؟ امروز؛ عصر پاردایم جهانی شدن است یعنی نمی توانیم بدون تعامل با کشورهای دیگر انتظار گشایش مشکلات را داشته باشیم.
او گفت: اگر یادمان باشد در زمان انتخابات دولت آقای خاتمی بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی داشتیم. باوجود اینکه دولت او متهم به توسعه سیاسی بود اما بریم نگاه کنیم بیشترین سرمایه گذاری خارجی آن دوران بود ، به چه علت؛ به این دلیل رویه تعامل با دنیا و گفت و گوی تمدن ها در پیش گرفت، سفرای که از کشور رفته بودند برگشتند و یک نوع تنش زدایی داشتیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: به نظرم بدون حل مساله برجام مشکلات معیشتی و اقتصادی حل نمی‌شود، هیچ چاره ای نیست که مساله هسته ای و برجام را به یک سرانجامی برسانیم والا دولت با چه پولی می خواهد جامعه را اداره کنند، حقوق کارمندان را بدهد وقتی ما درآمد روزی 100 هزار بشکه نفت داشته باشیم، راهی جز به سرانجام رساندن سیاست خارجی به ویژه تا زمانی که دولت بایدن سرکار است، نداریم.
احزاب در ساختار سیاسی ایران خالی از فلسفه وجودی شان هستند
سخنگوی جبهه اصلاحات استان کرمانشاه نیز اعتقاد دارد: بحث پارلمان، ریاست جمهوری، انتخابات و مردم سالاری بحث مدرنی است و کارکرد و فلسفه خاصی دارد و یکی از الزامات آن برگزاری انتخابات با وجود احزاب فعال و قوی در ساختار سیاسی است؛ چون وقتی موضوع انتخاب کردن پیش می آید که ایده و افکار حزبی در سطح جامعه وجود داشته باشد و مردم در عرصه انتخابات برحسب دیدگاه شان نماینده را انتخاب و رای دهند.
«حمید رضا صمدی» افزود: احزاب تولیدکننده مدیران، رهبران و استعدادها در جایگاه های مانند ریاست جمهوری، نمایندگان و در همه سطوح مدیریتی و به دنبال کسب قدرت و تاثیر گذاری هستند اما احزاب در نظام سیاسی ما چنین جایگاه ندارند خالی از کارکرد و فلسفه وجودی شان هستند، تعداد زیادی حزب داریم که اگر عناوین و اسم آنها برداریم نمی دانیم متعلق به چه جناحی هستند چه خط مشی، تفکر و برنامه و اصولی برای رسیدگی به امور جامعه دارند.
او گفت: در این مدت گروه ها و احزاب هر کدام به شکلی و امیدی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند اما از سال 76 که برای اصلاحات به میدان آمدیم تا امروز نه تنها گامی در این راستا (تقویت نهادهای دموکراتیک) پیشرفت نداشتیم بلکه عقب رانده شدیم.

عصر کرد

حمیدرضا صمدی؛ سخنگوی جبهه اصلاحات استان کرمانشاه
برای رفع مشکلات باید تنش‌زدایی کنیم
وی اضافه کرد: به نظرم مشارکت مردم در انتخابات نشانگر این است مردم نسبت به حاکمیت و نظام خوش بین و گرایش دارند و در عرصه روابط بین الملل و داخل کشور بسیار تاثیر گذار است، اما متاسفانه نتیجه عملکرد مشارکت در دوره های قبل عده ای را به این نتیجه رسانده که نهادهای انتخابی در این ساختار فاقد توان و قدرت برای اصلاح امور است مثلا برای رفع تنش همه اتفاق نظر داریم اما مگر دست رییس جمهوری است، بنابراین ما از نهادی مانند ریاست جمهوری توقع حل مشکلاتی را داریم که توانش را ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: بدون تردید تا وقتی تعامل و رابطه بهتری با دنیا نداشته باشیم و تنش ها را کنار نگذاریم و افکار و ایده های مان را بر مبنا وضعیت رفاهی مردم قرار ندهیم به هیچ جایی نخواهیم رسید نه مشکلات مردم حل خواهد شد و نه از این وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خارج خواهیم شد.
صمدی افزود: عده‌ زیادی حتی اصول گرایان، رفع تنش ها، ایجاد رابطه دوستانه، منطقی و تعاملی را مثل تمام دنیا پیش نیاز حل همه مشکلات و اولویت دولت آینده می دانند زیرا اداره مملکت پول و بودجه و درآمد می خواهد، اما به نظرم پیش نیاز حل همه مشکلات اصلاح ساختار سیاسی است و باید تلاش کنیم احزاب در این ساختار نقش و جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند تا نهادهای انتخابی در نظام ما از شکل ظاهری و نمایشی و فاقد توان و کارکرد به جایگاه واقعی خودشان برسند.
حل ساختار سیاسی زمینه ساز حل مشکلات است
دبیر حزب مردم سالاری استان کرمانشاه نیز در بخش پایانی این میزگرد خبری گفت: انتخابات در ایران و سایر کشوهای دموکراتیک 2 تفاوت عمده دارد؛ مردم در کشورهای توسعه یافته در خصوص بسیاری از موضوعات اجتماعی و زندگی خود به حکومت مراجعه نمی کنند، زیرا مسائل اجتماعی‌شان به شکل قانونمند در اجتماع حل شده و قانون نقش خودش را ایفا می‌کند و دولت حدقل مداخله‌گری را دارد.
«امیر صالحی» افزود: اما در کشور ما افراد برای پایین ترین سطوح مناسبات اجتماعی تا مسائل حیاتی و مهم زندگی شان مانند کسب و کار و درآمد با حکومت و سیستم اداری به طور مدوام در سایش و فرسایش هستند به همین خاطر بحث انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما برای مردم نقش ویژه و برجسته ای دارد، اما برای حاکمیت تعداد مشارکت کنندگان در انتخابات در راستای تاثیرات بین الملل آن مهم است و این یک آسیب است زیرا بخش عمده ای از مردم را با چرایی شرکت در انتخابات مواجهه می کند.
او گفت: نکته ای دیگر باید به آن اشاره کرد تفاوت بررسی صلاحیت کاندیدها در ایران و دیگر کشورهای است، در کشورهای دموکراتیک نامزدهای اتخاباتی را از این لحاظ که مشکل امنیتی، مالیاتی، اخلاقی و شخصیتی نداشته باشند بررسی می کنند اما در ایران نظارت استصوابی در ریزترین موارد رفتار، گفتاری، نماز خواندن و نخواندن، رفت و آمد کاندیدها که هیچ ارتباطی با مباحث کلان مدیریتی آن پست و حوزه ندارد وارد می شود که متاسفانه کیفیت کار را پایین می آورد و تاثیر زیادی در روند نزولی انتخاب مدیران و حاکمان شایسته در تمام سطوح کشور دارد و بخش عمده ای از مردم از مشارکت کردن حذف می کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: یک نکته دیگر این است در کشورهای دموکراتیک رییس جمهور و نماینده پارلمان توسط حزبی که مردم به آن رای دادند، انتخاب می شود و حزب موظف است رییس جمهور، نماینده پارلمان و نخست وزیر را رها نکنند و موضوعاتی را که مطرح کرده، وعده داده به نمایندگی از مردم از آنها بازخواست کنند.
صالحی اظهار داشت: اما ساختار شکل گیری حزب در کشور ما به این شکل نیست و حزب کارکردی ندارد وقتی در انتخابات سال 76 و انتخابات 96 بدنه قابل توجه ای از مردم جامعه پشت حاکمان مستقر قرار گرفتند به دلیل نبود حلقه نخبگان و احزاب بین مردم و حکومت به مرور زمان این پتانسیل حامی از بین رفت و نتیجه آن نارضایتی، سرخوردگی و البته نادیده گرفتن مطالبات مردمی شد و الان عدم مشارکت در انتخابات که در این روزها خیلی زیاد می شنویم یکی از نتایج بارز آن است.
او گفت: درست است در ساختار نظام سیاسی ما تضادهای وجود دارد که به نتایج نامطوبی منجر می شود اما حاکمیت ایران 2 گانه نیست؛ سیاست های کلی و سیاست خارجی توسط رهبری تعیین می شود و طبیعتا هر دولتی روی کار بیاید موظف است از این سیاست ها پیروی کند و تاثیری ندارد چه دولتی باشد.
مشارکت مردم در انتخابات برای حاکمیت مهم است
دبیر حزب مردم سالاری در استان کرمانشاه افزود: آرا مردم، مشارکت و شرکت آنها در انتخابات در کل برای حاکمیت خیلی مهم و بسیار مورد تاکید است زیرا در عرصه خارجی اگر رییس جمهوری با یک پشتوانه رای 50 درصدی و بالاتر در مجامع عمومی و بین المللی حاضر شود کلامش نافذتر از رییس جمهوری با رای حدقلی است.

عصر کرد

امیر صالحی؛ دبیر حزب مردم سالاری در کرمانشاه
صالحی افزود: اینجا یک تفاوت ظریفی بین حکومت های توسعه یافته نسبت به کشور ما وجود دارد که باید در نظر بگیریم این است که آنها به دلیل برخوردی احزاب و ساختار قانونمند کار سیاست را به سیاسیون واگذار می‌کنند، مردم به احزاب رای می‌دهند و احزاب می‌روند کار انجام می‌دهند زیاد به صورت ریز در مسائل مداخله نمی‌کنند پس شاید با رای 40 تا 50 درصد نظام‌های مقبولی روی کار بیایند اما این در کشور ما به دلیل عدم وجود جامعه نخبگان اثرگذار و احزاب واسط حکومت و مردم قابل قبول نیست به همین خاطر روی مشارکت بالا در انتخابات تاکید می شود و جنبه های عرفی - مذهبی به بحث مشارکت داده می‌شود.
وی اضافه کرد: طبیعتا از رییس جمهور آینده انتظار می‌رود در راستای منافع ملی، رفع چالش‌های بین‌المللی در راس آن حل مساله برجام به منظور تقویت همکاری‌های بین المللی به ویژه تنش‌زدایی منطقه را در اولویت کارهای خود قرار دهد.
او گفت: باوجود اینکه در منطقه هزینه بسیار زیادی داده ایم و موفق عمل نکردیم و به جای محبوبیت مردمی در منطقه یک نوع نفرت عمومی بخصوص در کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، لبنان افغانستان علیه ایران شکل گرفته است، چون روش های ما غلط بوده منجر به این مساله شد، تنش زدایی در منطقه و بحث برجام مهم است زیرا پایه و زیربنایی حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مسائل و ساختار سیاسی است.
صالحی تصریح کرد: در خصوص جریان اصلاح طلبان نیز به نظرم برگزاری رفراندوم قانون اساسی در اولویت خواسته های آنها باید باشد و خودشان نیز باید از این پوسته خشک و متصلب که همیشه محدود و محصور به یک سری از افراد شده اند خارج شوند و به سمت رویکردهای دموکراتیک پیش بروند تا منجر به تقویت بنیان های دموکراتیک کشور مانند کم رنگ تر شدن نقش افراد و جایگاه های فردی و پررنگ شدن نقش احزاب و نهادهای مدنی شود که طبیعتا به نفع جامعه و رویکرد دموکراتیک در کشور است.
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه 28 خرداد 1400 در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.
در این انتخابات یک میلیون و 577 هزار و 639 کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد 780 هزار و 322 نفر زن و 797 هزار و 317 نفر مرد هستند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 35 شهر، 32 بخش، 88 دهستان و هزار و 769 روستای بالای 20 خانوار دارد.
برچسب‌ها انتخابات 1400 احزاب و انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی کمیسیون مشترک برجام کرمانشاه اصلاح طلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/220935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد