عصر کرد

آخرين مطالب

ظهور و بروز اراده ملی؛

ثبت روزی به نام انتخاب سياسي

ثبت روزی به نام انتخاب
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - 28خرداد روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا که با استقبال گرم مردم استان کردستان روبرو بود لازم است برای این حماسه حضور به نام روز انتخاب ثبت شود.

به گزارش ایرنا، روز جمعه که مصادف بود با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا بود، به همراه 2 نفر از همکاران برای تهیه گزارش میدانی از روند انتخابات به سمت فرمانداری سنندج اعزام شدیم تا خبرهای انتخاباتی را پوشش قرار دهند.
پس از کمی پرس و جو حدود ساعت 15 عصر سراغ شعب های اخذ رای داخل شهر و اطراف شهر سنندج، که از نزدیک بازدیدی از این شعبات داشته باشیم. خیلی هم هوا گرم نزدیک به 40 درجه سانتی گراد بود که تحملش حتی برای پنج دقیقه سخت بود.
بلاخره چند تا مدرسه رفتیم تقریبا شلوغ بود از همه قشری در پای صندوق های رای حضور داشتند از رای اولی ها تا خانم میان سال 93 ساله چنان با شور و شوق به سمت صندوق های اخذ رای قدم بر می داشتن که که هرچه زودتر در تعیین سرنوشت خود اقدام کنند.
بعد هم به سمت حاشیه های شهر سنندج رفتیم تقریبا جاده ها هم خلوت بودن حدود 10 کیلومتراز شهر سنندج خارج شدیم به سمت روستای "ننله" حرکت کردیم جاده آسفالت بود و دارای پیچ های پی در پی و کنار جاده فضای سبز چشم را نوازش می کرد.
تعدادی از اهالی روستا از حضور ما در روستایشان ابراز خشنودی می کردند و حتی برایمان آب سرد و شربت هم آوردند که در این گرمای هوا و تشنگی زیباترین استقبال بود که می شود از مهمان انجام داد.
شرایط انتخابات در این روستا بسیار متفاوت تر از شهر بود و هر کسی به فامیل و دوستان خودش که نامزد بود رای می داد و می گفتند: فلانی از طایفه ماست و برای شواری روستا بهتر است.
وقف کوتاهی جلو یکی از شعبات اخذ رای داشتیم دیدم هفت تا جوان داخل صف ایستاده بودند گویا دوتا از آنان رای اولی بودند با وجود گرما شدید داخل صف ایستاده بودند.
هدف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی را پرسیدیم جواب یکی از آنان برایم جالب بود که گفت: به امید اینکه حتی با رای ما بتوانیم در حل مشکلات کشورم کمکی کرده باشم.
وی اضافه کرد: ما به عهد خود وفا کردیم و در این روز به پای صندوق رای آمدیم . از مسوولان انتظار داریم در آینده کار و اشتغال را برای ما جوانان در آینده تامین کنند و منتخبان امروز به ما جوانان وعده های تو خالی ندهند.
بعد از توقف حدود یک ساعت درروستای ننله به سمت روستای قلیان راه افتادیم و چون این دو روستا فاصله بسیاری کمی داشتند خیلی زود به این روستا رسیدیم اما معابر این روستا پر از چاله و چوله و خاکی بود، حتی با کمترین سرعت که می رفتیم گردو خاکی به پا می شد.
به همراه همکاران خبرنگار خواستیم به داخل شعبه اخذ رای برویم پسر نوجوانی امد و فکر کرد که می‌خوام بروم برای رای دادن یواشکی بهم گفت آقا این کد یکی از کاندیداهای شورای این روستا است التماس دعا داریم.
خلاصه بعداز 10 دقیقه ای که در اولین شعبه اخذ رای روستای قلیان مصاحبه کوتاهی با مردم انجام شد بعد به سمت شعبه اخذ رای شماره 2 دهیاری قلیان رفتیم که در انتهای روستا قرار داشت که با چادر سایبانی درست کرده بودند، تا کسانی که در آنجا حضور دارند یا مراجعه می کنند در بیرون مقابل گرما اذیت نشوند.
در این شعبه اخذ رای هم با چند نفری در مورد انتخابات گفت و گو کردم.
دیدگاه های اهالی این روستا هم در زمینه انتخابات و مشارکت سیاسی مردم جالب بود و یکی از آنان که از ظاهر و شیوه لباس پوشیدن مشخص بود تنها شغل او کشاورزی نیست گفت: شرکت در انتخابات یک پروسه مهم اجتماعی است.
ناصر محمدی افزود: اکنون بهترین شرایط برای انتخاب مسوولان کشور است و ما باید از بین نامزدهای این دوره بهترین گزینه را انتخاب کنیم و در عین حال به سایر سلیقه ها هم احترام بگذاریم.
وی اضافه کرد: روستا یک جامعه کوچکتر از شهر است اما اینجا هم برای اخذ تصمیم های مهم و سرنوشت ساز برای اهالی نیاز به شورا دارد.
از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری کردستان یک میلیون و 219 هزار نفر بر اساس آخرین سرشماری جمعیت در سال 1395 واجد شرایط رای دادن هستند که 76 درصد جمعیت استان را شامل می شود و از مجموع رای دهندگان استان 28 هزار و 927 رای اولی هستند و برای نخستین بار در سرنوشت کشورشان مشارکت می‌کنند.
برای برگزاری انتخابات 28 خرداد در استان کردستان یک هزار و 419 شعبه اخذ رای تعیین شده که 584 شعبه آن شهری و 835 مورد نیز روستایی است؛حدود 30 هزار نفر کار برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را در کردستان انجام خواهند داد.
از 32 شهر استان، شورای اسلامی 25 شهر پنج نفره، 6 شهر هفت نفره، یک شهر 9 نفره و تعداد کرسی‌های اصلی 176 کرسی و مجموع کرسی‌های اصلی و علی‌البدل 287 مورد است.
تعداد کرسی‌های اصلی شوراهای اسلامی روستایی سه هزار و 998 کرسی و مجموع اصلی و علی‌البدل 6 هزار و 654 کرسی است، ضمن اینکه انتخابات در یک هزار و 314 روستا برگزار خواهد شد اما فعلا 51 روستا به حد نصاب نرسیده و امیدواریم این روستاها نیز به حد نصاب برسد. 
بیش از 200 نفر خبرنگار و عکاس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان را پوشش خبری می‌دهند که از این تعداد حدود 40 نفر عکاس و خبرنگار در مرکز استان به پوشش اخبار انتخابات می‌پردازند.
س.ر
برچسب‌ها
انتخابات 1400 شورای شهر ایرنا سنندج انتخابات ریاست جمهوری
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400؛ حضور مردم در روز تعیین سرنوشت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/221183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد