عصر کرد

آخرين مطالب

سراب آب در کردستان مقالات

سراب آب در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شیر آب را باز می‌کند و با شلنگ، پیاده رو و جلوی مغازه را شستشو می‌دهد. به این هم راضی نیست، داخل خیابان را هم کمی آب‌پاشی می‌کند و خیلی‌ها هم بی‌تفاوت از کنارش رد می‌شوند.

به گزارش ایرنا، مغازه‌دار همچنان با شلنگ آب مشغول شسشتوی پیاده‌رو است. تلاش می‌کند زباله‌های ریز و کوچک جلوی مغازه را با فشار آب به داخل جدول کنار خیابان هدایت کند، یکی از عابران به حالت اعتراض، او را از این کار برحذر داشت که مغازه‌دار اصلا جوابش را هم نداد.
این صحنه‌ها هر روز در هر جایی ممکن است دیده شود. زنی که داخل کوچه و جلوی خانه را با شلنگ آب شسشتو می‌دهد یا داخل حیاط منزل فرش می‌شوید، مردی که شلنگ به دست مشغول آب دادن به گل و باغچه است.
شاید زمانی که وضعیت بارندگی و شرایط اقلیمی کشورمان مطلوب بود، چنین صحنه‌ها و رفتارهایی از مردم برایمان آنچنان جای تعجب یا سرزنش نداشت اما طی سال‌های اخیر به ویژه سال آبی جاری، کشور و استان کردستان از لحاظ بارندگی‌ها شرایط خوبی ندارد و دیگر نمی‌توان نسبت به استفاده درست از آب، این نعمت بی‌بدیل خداوندی، بی‌تفاوت بود.
طی ماه گذشته بخاطر ماموریت‌های کاری مختلف، رودخانه‌های زرینه‌رود سقز، قزل‌اوزن دیواندره و قشلاق سنندج و سدهای بانه، گاران و قشلاق را از نزدیک دیدم. حال و روز آبهای جاری استان کردستان و آب ذخیره شده پشت سدها اصلا خوب نیست و به راحتی می‌توان نتیجه کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری را از نزدیک مشاهده کرد.
بی‌تعارف بگوییم امسال با خشکسالی کم‌سابقه‌ای روبرو هستیم، آسمان انگار با زمین قهر کرده و حاصل آن کاهش 38 درصدی بارندگی‌ها و 54 درصدی رواناب‌ها در کردستان است‌.
در کنار این موضوع، براساس گفته مدیرعامل شرکت آبفای کردستان، در حال حاضر آب شرب 104 روستای استان با تانکر و به صورت سیار تامین می‌شود که احتمال اینکه با اوج گیری مصرف آب، تعداد این روستاها به حدود 300 روستا برسد، زیاد است و این موضوع و موارد اشاره شده در بحث سدها و رودخانه‌ها، نشان از آن دارد که تابستان سختی را به لحاظ تامین آب در استان پیش رو داریم.
اگر نگاهی به تقویم بندازیم اول تا هفتم تیرماه به "هفته صرفه‌جویی در مصرف آب" نامگذاری شده و قطعا امسال بخاطر شرایط خشکسالی این مناسبت پررنگ‌تر خواهد بود، چه بهتر که از این فرصت برای آگاهی مردم و هشدار نسبت به در خطر بودن منابع آبی و مشکلات پیش‌رو استفاده کنیم.
البته به منظور هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق، این هفته به نام "هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق( مدیریت مصرف)" نامگذاری شده است.
این هفته را بهانه‌ای کردیم برای بررسی وضعیت مصرف آب در استان، آخرین شرایط آب‌های جاری و سدها و همینطور نکات لازم جهت استفاده بهتر از انرژی، به این امید که همه با کمک هم بتوانیم تابستان گرم امسال را با کمترین مشکل و بدون چالش آبی سپری کنیم.

عصر کرد


کاهش 38 درصدی بارش‌ها در کردستان
در سال آبی جاری بارش‌ها به ویژه در زمستان و بهار در سطح کشور به شدت کاهش پیدا کرد، به طوریکه میزان بارندگی در کردستان نسبت به مدت مشابه پارسال 38 درصد کمتر شده است.
کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
میزان بارندگی سالانه در این استان در شرایط عادی اقلیمی، معادل 455 میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در رابطه با وضعیت بارش‌های امسال گفت: متوسط بارش‌های فروردین امسال در استان، 15 میلی‌متر بود که کمترین بارندگی این ماه در 50 سال اخیر است.
آرش آریانژاد ادامه داد: فروردین سال جاری میانگین بارش‌ها در کردستان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، 83 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت 80 درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه این مقدار بارش در طول دوره آماری 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، افزود: از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون، 293 میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به 477 میلیمتر مدت مشابه سال زراعی گذشته، 38 درصد کاهش نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه احتمال کم آبی در استان زیاد است و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرد، اضافه کرد: تقاضا برای مصرف آب در بخش کشاورزی نیز افزایش یافته است، ضمن اینکه کاهش بارندگی به افت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین منجر می‌شود و نیاز است برای برون رفت از این وضعیت، برنامه‌ریزی و همکاری ویژه‌ای بین کشاورزان و دستگاه‌های مسوول وجود داشته باشد.

عصر کرد


حجم رواناب‌های کردستان 54 درصد کاهش یافت
همانطور که اشاره شد، این روزها کردستانی‌ها با دیدن رودخانه‌های استان به راحتی می‌توانند به کاهش قابل ملاحظه رواناب‌ها نسبت به سال آبی گذشته و سال‌های قبل‌تر پی ببرند.
براساس اطلاعات دریافتی از شرکت آب منطقه‌ای کردستان حجم رواناب‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 54 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: حجم رواناب‌های استان در سال آبی گذشته چهار میلیارد مترمکعب بود؛ در حالیکه امسال این رقم به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسیده است.
آریانژاد با بیان اینکه میزان رواناب ورودی به سدهای استان و آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است، افزود: براساس اعلام سازمان هواشناسی، تابستان امسال خشک‌ترین و گرمترین تابستان 50 سال اخیر است که نشان از بحرانی بودن وضعیت دارد.
وی گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش‌ها، اولویت ما صرفا تامین آب شرب پایدار و سالم در فصل گرما است که امیدواریم با کمترین چالش از این بحران عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان ابراز امیدواری کرد در فصل تابستان شاهد جیره‌بندی و قطعی آب در استان نباشیم و اضافه کرد: مصرف کنندگان آب در بخش خانگی، کشاورزی، صنعت و شهرداری‌ها باید پای کار باشند و در زمینه مدیریت مصرف آب همکاری کنند، در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

عصر کرد

حجم آب سدهای کردستان 23 درصد کمتر شد
کاهش بارندگی‌ها در کردستان، تاثیر زیادی در کمتر شدن حجم آب ذخیره شده پشت سدهای استان داشته و این موضوع باعث نگرانی مردم و مسوولان شده است.
طبق آماری که از شرکت آب منطقه‌ای کردستان دریافت شده، در حال حاضر حجم آب مخازن سدهای استان یک میلیارد و 485 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل(یک میلیارد و 927 مترمکعب) 23 درصد کاهش نشان می‌دهد.
بد نیست به تفکیک اشاره ای به وضعیت کنونی سدهای استان داشته باشیم.
حجم نرمال مخازن سدهای استان کردستان 2 میلیارد و 797 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر در مجموع 53.1 درصد مخازن سدها پر است در حالیکه سال قبل این رقم 68.9 درصد بود.
حجم ورودی آب به سدهای استان هم اکنون یک میلیارد و 99 میلیون مترمکعب و سال گذشته در همین موقع 2 میلیارد و 788 میلیون مترمکعب بوده است که نشان از کاهش 39 درصدی دارد.
ظرفیت نرمال مخزن سد قشلاق 215 میلیون مترمکعب است که اکنون حجم آب مخزن آن 161 میلیون مترمکعب بوده و 75 درصد پر است، در حالیکه سال گذشته در همین مدت 98 درصد پر بود.
حجم مخزن سد سنگ سیاه 33 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر حجم آب مخزن این سد 16.79 میلیون مترمکعب است و سال قبل در همین مدت 24.45 میلیون مترمکعب بود.
همچنین از چهار میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد بانه، 2.26 میلیون مترمکعب آن پر است در حالیکه این رقم در مدت مشابه پارسال 4.12 میلیون مترمکعب بوده است. این سد اکنون 55 درصد پر و سال قبل در همین مدت 100 درصد پر بود.
از 64.91 میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد زریبار هم، اکنون این سد 43.65 میلیون مترمکعب آب دارد و 67 درصد آن پر است، در حالیکه سال گذشته همین موقع 98 درصد پر بوده است.
حجم نرمال سد چراغ ویس نیز 86 میلیون مترمکعب و حجم آن اکنون 47.53 میلیون مترمکعب است که نشان از پر بودن 55 درصدی آن دارد. این سد وضعیتش نسبت به پارسال بهتر است، چراکه سال گذشته در همین موقع 53 درصد حجم مخزن آن پر از آب بوده است.
سد گاران 84.42 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و در حال حاضر حجم آب مخزن این سد، 81.44 میلیون مترمکعب و 96 درصد پر است، در حالیکه سال قبل میزان پرشدگی 100 و حجم مخزن آن 84.51 میلیون مترمکعب بود.
در حال حاضر از حجم نرمال 16 میلیون مترمکعبی سد زیویه 2.19 میلیون مترمکعب آن معادل 53 درصد آن آب ذخیره و رقم ثبت شده حجم آب مخزن آن در سال گذشته و در همین موقع 4.12 میلیون مترمکعب است.
سد سورال 11.42 میلیون مترمکعب حجم نرمال آن بوده و اکنون 95 درصد آن پر و حجم کنونی آب مخزن آن 10.85 میلیون مترمکعب است که سال گذشته در همین زمان 11.42 میلیون مترمکعب بود.
اما حجم کنونی مخزن سد سیازاخ 6.70 میلیون مترمکعب و مدت مشابه سال گذشته 9.42 میلیون مترمکعب بود.
حجم آب حال حاضر مخزن سد عباس‌آباد بانه 3.92 میلیون مترمکعب و 28 درصد آن پر است، در حالیکه میزان پرشدگی آن در سال قبل 68 درصد و حجم آب موجود در مخزن 9.52 میلیون مترمکعب بوده است.
پارسال در این بازه زمانی 268.82 میلیون مترمکعب آب پست سد آزاد ذخیره و 90 درصد حجم مخزن آن پر بود اما اکنون 48 درصد مخزن این سد پر است و 144 میلیون مترمکعب آب وجود دارد.
حجم آب کنونی سد بوکان هم 415 میلیون مترمکعب و 51 درصد پر است؛ این در حالی است که در مدت مشابه پارسال 69 درصد این سد پر و 554 میلیون مترمکعب آب پشت آن ذخیره بود.
سد تلوار در حال حاضر 127 میلیون مترمکعب آب دارد و 91 درصد آن پر است در حالیکه سال گذشته این میزان 88 درصد بوده است.
از مخزن 555 میلیون مترمکعبی سد گاوشان نیز421 میلیون مترمکعب آن معادل 76 درصد پر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش یافته است.
18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

عصر کرد


بالا بودن سرانه مصرف آب شرب کردستان‍ی‌ها نسبت به استاندارد کشور/ آبرسانی سیار به 104 روستا
اما از شرایط سدها و بارندگی ها که بگذریم، بهتر است اشاره‌ای هم به وضعیت مصرف آب هم در کردستان و دسترسی روستاییان به آب شرب سالم داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در این رابطه با اشاره به وجود یک هزار و 677 روستا در استان و یک هزار و 16 روستای زیر پوشش آبفا، افزود: تا پایان سالجاری 20 روستای دیگر به روستاهای زیر پوشش این شرکت اضافه می شود.
علیرضا تخت‌شاهی با بیان اینکه در حال حاضر به 104 روستای استان آبرسانی سیار انجام می‌شود، اضافه کرد: انتظار داریم در تابستان پیش رو و با اوج گیری مصرف آب، تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار به 220 تا 300 روستا برسد.
وی مصرف آب مشترکان استان را بالاتر از حد نرمال اعلام کرد و اظهار داشت: سرانه مصرف آب شرب روزانه مشترکان کردستانی 25 لیتر بالاتر از استاندارد کشور(170 لیتر) است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان یادآور شد: در حال حاضر سرانه مصرف آب شرب روزانه مشترکان این استان، 195 لیتر بوده که بالاتر از استاندارد کشور است.
تخت‌شاهی با بیان اینکه البته سرانه مصرف آب شرب مردم در ایران بالاتر از استاندارد مورد نظر است، افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی، وقوع خشکسالی و کمبود بارندگی در سال جاری، نیاز است مردم آب را بهینه مصرف کنند.
وی به افزایش 18 درصدی مصرف آب در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال اشاره و اضافه کرد: برخی شهروندان نسبت به مصرف بهینه آب توجه ندارند، به گونه‌ای که کوچه و معابر عمومی را با آب شرب شسشتو می‌دهند.
مدیرعامل شرکت آبفای کردستان گفت: با توجه به در پیش بودن تابستان، استفاده از کولرهای آبی به جای گازی، کاهش زمان استحمام و بکارگیری سردوش‌های کاهنده مصرف و عدم باز گذاشتن شیر آب در هنگام مسواک زدن، از جمله راهکارهای ساده و کاربردی برای مدیریت مصرف آب است.
تخت‌شاهی ادامه داد: از آنجاییکه 30 درصد مصارف خانگی آب مربوط به استحمام است، استفاده از سردوش‌های کاهنده و کاهش زمان استحمام، می‌تواند ماهانه حدود چهار هزار لیتر مصرف آب خانواده‌ها را کاهش دهد.

عصر کرد


افزایش مصرف 25 درصدی برق
اطلاع دارید که امسال با توجه به کاهش شدید بارش‌ها و وقوع خشکسالی، شرایط برای مدیریت مصرف انرژی بسیار سخت تر شده است و این روزها با خاموشی‌های گاه و بیگاه برق، به خوبی وضعیت موجود را لمس می‌کنیم.
قطعا به دلیل کاهش بارندگی و کم شدن آب ذخیره پشت سدها، توان نیروگاه‌های برق‌آبی نیز برای تولید انرژی به شدت کاهش یافته است و چاره‌ای جز مدیریت مصرف و خاموشی برق نیست.
در رابطه با وضعیت مصرف برق مشترکان کردستانی با مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان گفت و گو کردم که اظهار داشت: در حال حاضر مصرف برق مشترکان نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همینطور هفته قبل، 25 درصد افزایش دارد.
کوهسار رسولی‌تبار، سقف تعیین شده برای مصرف برق استان را در این هفته 375 مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که مشترکان کردستانی به طور میانگین اکنون حدود 510 مگاوات برق مصرف می‌کنند.
او اضافه کرد: برای اینکه این 135 مگاوات مصرف اضافی مدیریت شود، ناچار به کمک گرفتن از مشترکان بخش کشاورزی و صنعتی( که تفاهم نامه همکاری با آنان منعقد شده) هستیم، به این صورت که این بخش‌ها در زمان اوج مصرف روزانه، از برق استفاده نمی‌کنند.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه خاموشی‌های روزانه نیز طبق برنامه زمان بندی شده اعمال می‌شود، افزود: اگر هر مشترک یک لامپ 100 واتی اضافی را در طول شبانه‌روز خاموش کند، می‌توان به راحتی انرژی را مدیریت و از اعمال خاموشی ممانعت کرد.
رسولی‌تبار این هم را گفت که مشترکان، کولر گازی را روی 24 درجه تنظیم، کولر آبی را روی دور کُند، استفاده از وسایل برقی پرمصرف را به اوایل صبح یا اواخر شب موکول کنند که این کارهای ساده، باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق می‌شود.
احساس مسوولیت نسبت به مصرف بهینه انرژی
بهرحال شرایط امسال نسبت به سال قبل بسیار متفاوت است. کاهش شدید بارندگی، کم شدن منابع آبی و وقوع خشکسالی، وضعیت را طوری برای ما رقم زده که جز با احساس مسوولیت و استفاده بهینه از آب و برق، نمی‌توان از تابستان و گرمای امسال عبور کرد.
این را هم باید پیش بینی کرد که ممکن است در فصل پاییز نیز بارش‌ها دیر شروع شود تا حتی باز هم کم باشد، پس لازم است که مردم و دستگاه‌های مسوول، با همکاری همدیگر برای مدیریت وضعیت موجود، تمام تلاش خود را بکار گیرند، ضمن اینکه ورود جدی تر رسانه‌ها و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار ضروری است.
در حال حاضر بیش از 470 هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب و 683 هزار مشترک نیز از خدمات شرکت توزیع نیروی برق بهره‌مند است.
برچسب‌ها
کردستان کم آبی بارندگی مصرف بهینه برق سنندج بهینه سازی مصرف انرژی سرانه مصرف آب

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/222780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!