عصر کرد

آخرين مطالب

کنکور در قاب کرونا مقالات

کنکور در قاب کرونا
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - این روزها که بزرگترین ماراتن علمی کنکور کشور در حال برگزاری است و کرونا همچنان در جامعه می‌تازد، داوطلبان آزمون سراسری کنکور امسال نیز مانند سال قبل به اجبار کنکور با ماسک را تجربه کردند.

به گزارش ایرنا، به عنوان یک خبرنگار چند روز مانده بر برگزاری کنکور امسال برای تهیه گزارش از این ماراتن بزرگ خودم را آماده کرده بودم و دوست داشتم بار دیگر پس از حدود 15 سال از زمانی که خودم برای نخستین بار در این آزمون شرکت کرده بودم دوباره وارد این حس و حال شوم حتی چندین سوال مختلف از داوطلبان دختر و داوطلبان پسر و دغدغه‌های آنان قبل و بعد از آزمون آماده کرده بودم.
سرانجام روز موعود فرا رسید و با شور و اشتیاق برای رفتن به یکی از حوزه‌های امتحانی هماهنگی کردم اما با وجود اینکه چند سالی است خبرنگار حوزه آموزش و پرورش هستم و مسوولان برگزاری کنکور در کردستان را می شناسم اما با درخواستم برای حضور در جلسه آزمون موافقت نشد.
پس از یکی دو روز از برگزاری آزمون کنکور که منتظر مجوز برای حضور در حوزه برگزاری آزمون بودم به این نتیجه رسیدم که تلاش هایم در این خصوص موفقیت آمیز نبوده و به همین دلیل بدون مجوز وارد عمل شدم.
نزدیک ساعت 11:30ظهر روز جمعه، همزمان با سومین روز برگزاری ماراتن بزرگ کنکور سراسری داخل حیاط یکی از مدارس شهر سنندج که محل برگزاری آزمون بود رفتم و از پشت پنجرها شرکت کنندگان در این ماراتن را نگاه کردم.
مدرسه در سکوت عجیبی فرو رفته بود با اینکه صدها دانش آموز داخل بودند انگار کسی آنجا نبود و مسأله جالب توجه این بود که برخلاف سال‌های گذشته خبری از تجمع خانواده‌ها نبود و اگر هم کسی آمده بود در مسیر آزمون نبود و بیرون از محیط مدرسه چند نفر محدود را دیدم و حدس زدم که خانواده داوطلبان باشند.
صندلی ها با فاصله زیادی از هم قرار گرفته و تمام دانش‌آموزان و مراقبین ماسک داشتند و جالب اینکه مواد ضدعفونی هم کنار صندلی‌ها قرار داشت و فضا به گونه ای بود که از همان پشت شیشه هم می‌توانستی متوجه بشوی که پروتکل‌های بهداشتی تا چه اندازه رعایت می‌شود.
برخی از شرکت کنندگان به گونه ای غرق در سوالات بودند و بعضی نیز گاهی ماسکشان را بالا و پایین می‌کردند و نگاهی به اطراف می‌انداختند حالا یا از ماسک کلافه بودند یا سوالات آزمون.
بعد از چند دقیقه ای از جلوی شیشه کنار رفتم و گوشه ای از حیاط به انتظار نشستم اولین نفری که از سر جلسه آزمون بیرون آمد دختری با چهره‌ای خندان اما کلافه از ماسک بود، چون به محض بیرون آمدن ماسکش را درآورد و با کلافگی گفت اه خفه شدیم.
پرسیدم امتحانت خوب بود دوباره خنده روی لبانش نقش بست و گفت به نظر خودم که عالی بود گفتم پس چرا کلافه ای گفت از دست این ماسک داشتم خفه می شدم این کرونای لعنتی تمام نمیشه راحت بشیم.
این داوطلب که خود را سمیرا ملایی معرفی کرد در پاسخ به این سوال که سرجلسه موارد بهداشتی رعایت می شد گفت: آره واقعا خیلی خوب بود، اصلا بدون ماسک کسی را راه نمی‌دادند، مواد ضدعفونی هم در دسترس بود، در ضمن اجازه ندادند مثل گذشته خانواده‌ها دم درب تجمع کنند حداقل در این مدرسه اینگونه بود و تقریبا همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده بود.

عصر کرد


وی اظهار داشت: صبح پدر و مادرم همراهم آمدند و بیشتر از اینکه نگران آزمونم باشند نگران عدم رعایت موارد بهداشتی بودند ولی از همان جلوی در وقتی وضعیت را دیدند تا حدودی خیالشان راحت شد و به منزل برگشتند.
ملایی همچنین در پاسخ به این سوال که کرونا تاچه‌اندازه بر روند برنامه ریزی اش برای کنکور تاثیر گذاشت گفت: قطعا کرونا تاثیر منفی زیادی بر برنامه ریزی های من و سایر همسن و سالانم برای کنکور گذاشت، همین تعطیلی مدارس و در خانه ماندن خود بیشترین ضربه را به ما زد.
وی با بیان اینکه تا قبل از کرونا بیشتر اوقاتم را بعد از مدرسه در کتابخانه برای درس خواندن می‌گذارندم، گفت: با ورود کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها و مدارس خیلی از برنامه‌هایم عقب افتادم اما چون یکسال تاکنکور فرصت داشتم تلاش کردم خودم را با شرایط وفق بدهم هرچند سخت بود اماخواستن توانستن و است و همین که امروز امتحانم خوب بود دیگر هیچ چیزی حتی کرونا برایم اهمیت ندارد.
این داوطلب کنکور در پایان گفت: راستی چرا این‌همه سوال پرسیدی از صدا و سیما آمدی دوربین هم که نداری؟ حالا اگر سوال دیگه ای نیست من برم الان احتمالا پدرو مادرم دنبالم آمده باشند و منتظر جواب من نشد و با خنده دور شد.
یک لحظه به پشت سرم نگاه کردم دیدم چند نفر دیگری هم از سر جلسه آزمون بیرون آمده اند و حیاط مدرسه کم‌کم از هیاهوی آنان پر شده در هر گوشه ای چند نفر از داوطلبان در مورد سوالات با هم صحبت می کردند اما هیچ کدام بدون ماسک نبودند و تجمع ‌ها هم از سه یا چهار نفر فراتر نرفته بود.
در این میان دختری که ماسکش را دور دستش پیچیده بود و مدام حرف می زد، توجهم را به خود جلب کرد نزدیک شدم و گفتم چرا ماسکت نزدی نمی ترسی کرونا بگیری خندید و گفت نه یک بار گرفتم و تمام.
بعد از اینکه خودم را معرفی کردم اجازه خواستم چند سوال بپرسم که با همان شوخ طبعی و بی خیالی گفت در خدمتم.
وی خود را نگار سلیمی معرفی کرد در پاسخ به این سوال که وضعیت آزمون و رعایت پروتکل‌ها چگونه بود، گفت: من‌خودم‌ یک بار خانوادگی کرونا گرفتیم البته خیلی سخت نبود یا شاید ما سخت‌ نگرفتیم اما در مجموع عقیده ای به زدن ماسک ندارم و به نظرم خیلی کارایی ندارد و امروز هم اگر اجازه می دادند سرجلسه‌ هم استفاده نمی‌کردم.
این داوطلب کنکور یادآور شد: اگر منظور شما از رعایت پروتکل ها همین ماسک و ضد عفونی و فاصله‌گذاری است که بله اینجا خیلی رعایت می شد و حتی ناظر بهداشتی هم حضور داشت و همه چیز را بررسی می‌کردند.
سلیمی همچنین در پاسخ به اینکه آزمونت را خوب دادی گفت: به نظر خودم که‌متوسط بودم نه خیلی عالی و نه بد بود هرچند به طور قطع نمی‌توان در این زمینه نظر داد به هرحال تلاش خودم را کردم هرچه بادا باد.
حرف هایمان که تمام شد دیدم حیاط در حال خلوت شدن است و مراقبین مدام گوشزد می کنند که تجمع نکنید و بیشتر دانش آموزان در حال خارج شدن بودند.
کنکور، آزمونی که از آن به عنوان تعیین سرنوشت و آینده نام می‌برند همیشه با ترس و استرس برای داوطلبان و خانواده‌ها همراه بوده و الان 2سال است که وجود ویروس کرونا این مهمان ناخوانده، نوع ترس و استرس آن را تغییر داده و ترس از نرسیدن به نتیجه مطلوب و یا قبول نشدن جای خود را به ترس از مبتلا نشدن به این ویروس داده است.
بی شک داوطلبان شرکت کننده در این ماراتن علمی بیش از هر چیز دیگری نیازمند آرامش فکری، ذهنی و ایجاد محیطی آرام و بدون دغدغه از سوی خانواده‌ها هستند حال آنکه اگر خانواده‌ خود استرس را به آنان تزریق کنند، قطعا به نتیجه دلخواه نخواهند رسید.
با نزدیک شدن به روزهای برگزاری این آزمون خانواده ها ترسشان چندین برابر شد خیلی ها حتی تصمیم گرفتند اجازه ندهند فرزندشان در این آزمون شرکت کند چون معتقد بودند که سلامتی فرزندنشان مهمتر از دکتر و مهندس شدنشان است.
اما مسوولان و متولیان امر با برنامه ریزی‌های منسجم این اطمینان خاطر را به خانواده ها دادند که حوزه‌های آزمونی پاک است و هیچ خطری نمی تواند سلامتی فرزندانشان را تهدید کند.
یکی از این برنامه ریزی ها وجود ناظران بهداشتی در حوزه‌های امتحانی بود که دانشگاه علوم پزشکی با همکاری آموزش و پرورش و سایر متولیان این مهم را به خوبی پیش برد.
نظارت 88 ناظر بر روند برگزاری کنکور در کردستان

عصر کرد


معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: به منظور نظارت بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدت زمان برگزاری آزمون سراسری کنکور، 88 ناظر بهداشتی قبل و حین این آزمون نظارتهای لازم را انجام می‌دهند.
ابراهیم قادری گفت: 99 حوزه کار برگزاری آزمون سراسری کنکور را به مدت چهار روز بر عهده دارند که در حوزه های پرجمعیت یک ناظر و در حوزه های کم جمعیت هر دو یا سه حوزه، یک ناظر بر روند رعایت پروتکلهای بهداشتی نظارت می کنند.
وی با بیان اینکه 232 نفر نیز در طول زمان برگزاری این آزمون برای بازدید و نظارت موردی پیش بینی شده است، افزود:: در روزهای قبل از برگزاری آزمون نظارتهای لازم بر محلهای برگزاری انجام و تمام موارد بهداشتی توصیه و نواقص موجود نیز بر طرف شده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تعیین اتاق‌های قرنطینه برای بیماران و افراد مشکوک به کرونا، افزود: چینش صندلی ها با فاصله مناسب بوده و ضدعفونی محل برگزاری آزمون نیز بصورت مرتب انجام شده و تاکنون هیچ مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.
وی تاکید کرد: داوطلبان کنکور سراسری، باید رعایت بهداشت فردی از جمله ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی را با دقت مدنظر داشته باشند، ضمن اینکه محل برگزاری آزمون از نظر تهویه ارزیابی شده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده باید کمترین ازدحام حین کنکور سراسری را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه خانواده‌های داوطلبان از سلامت و رعایت نکات بهداشتی در حوزهای آزمون سراسری اطمینان داشته باشند از آنان خواست از همراهی فرزندان خود در حوزه های آزمون خودداری کنند تا ازدحام به حداقل برسد.
در این میان مدیر کل آموزش و پرورش کردستان نیز در دومین روز از برگزاری آزمون از چند حوزه بازدید و از نزدیک نحوه برگزاری آزمون و چگونگی رعایت پروتکل ها را مشاهده کرد.
حوزه‌های آزمونی کاملا بهداشتی است

عصر کرد


رشید قربانی با بیان اینکه در حوزه های برگزاری آزمون موارد بهداشتی به طور کامل رعایت می شود، گفت: آزمون سراسری کنکور در استان براساس پروتکل های ابلاغی و بهداشتی برگزار می شود و هیچ خطری داوطلبان را تهدید نمی کند.
وی افزود: تمام عوامل و داوطلبان در حوزه های آزمونی از ماسک استفاده کرده و در چینش صندلی های داوطلبان فاصله گذاری لازم رعایت و از طریق دانشگاه علوم پزشکی و ناظران حوزه بهداشت و درمان بر این موضوع نظارت های لازم انجام می‌شود.
رقابت بیش از 29 هزار داوطلب کردستانی در کنکور امسال
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان یادآور شد:در کنکور سراسری امسال 29 هزار و 43 داوطلب در استان در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه با هم رقابت می‌کنند.
وی افزود: از مجموع شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال 1400 تعداد 16 هزار و 296 نفر دختر و 13 هزار و 797 نفر پسر هستند که طی چهار روز با هم به رقابت می‌پردازند.
قربانی اظهار داشت: از تعداد داوطلبان امسال 2 هزار و 141 نفر در گروه آزمایشی ریاضی، 12 هزار و 438 نفر در گروه آزمایشی تجربی و هشت هزار و 474 نفر در گروه آزمایشی انسانی با هم به رقابت می‌پردازند.
وی اضافه کرد: همچنین 2 هزار و هشت نفر در گروه آزمایشی هنر و سه هزار و 982 نفر در گروه آزمایشی زبان های خارجه با هم رقابت می‌کنن، ضمن اینکه امسال نیز بیشترین شرکت کننده مربوط به گروه علوم تجربی است.
براساس زمان بندی انجام شده آزمون کنکور سراسری رشته هنر صبح روز چهارشنبه 9 تیر، ریاضی و فنی و انسانی صبح روز پنجشنبه 10 تیر ، تجربی صبح روز جمعه 11 تیر و زبان‌های خارجی صبح روز شنبه 12 تیر برگزار می شود.
در کنکور سراسری 1399 در استان کردستان 21 هزار و 971 داوطلب با هم به رقابت پرداختند.
برچسب‌ها
کرونا ماسک آزمون سراسری دانشگاه علوم پزشکی کردستان کنکور

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/224347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل