عصر کرد

آخرين مطالب

صاحب خانه شدن، نخستین وعده اقتصادی دولت سیزدهم/ پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر تا چه میزان می‌تواند وعده دولت آینده را محقق سازد؟ اقتصادي

صاحب خانه شدن، نخستین وعده اقتصادی دولت سیزدهم/ پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر تا چه میزان می‌تواند وعده دولت آینده را محقق سازد؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


یک کارشناس حوزه مسکن گفت: پروژه مسکن مهر، یک طرح عظیم عمرانی بود که به واسطه رشد اقتصادی ودرآمد بالای خانوار‌ها در یک مقطع زمانی توانست پاسخگویی بخش اعظمی از نیاز‌های بازار مسکن باشد؛ به نظر نمی‌رسد که بتوان برای بار دیگر آن مولفه‌ها تجربه کرد. گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ مهاجرت گسترده روستاییان به شهر و هزینه‌های مسکن امروزه به یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم تبدیل شده است و همواره در طول ماه این مولفه بخش قابل توجه‌ای از درآمد خانوار‌ها را به خود متمرکز می‌کند.
اکنون تیم اقتصادی دولت سیزدهم در تبیین اهداف اقتصادی خود در بخش هزینه خانوار‌ها به بحث هزینه‌های مسکن، حاشیه نشینی و مهاجرت معکوس جمعیت شهری به روستا و در آخر پاسخگویی به تقاضا مردم برای مسکن توجه ویژه‌ای شده است.
در چشم انداز این برنامه اقتصادی، تعیین شده است که تا سال 1404 (پایان عمر دولت سیزدهم) هزینه مسکن از 70 درصد به 35 درصد کاهش خواهد یافت و مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌ها پیشرفت چشم گیریتجربه خواهد کرد.
«فرهاد بیضایی» کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز به چالش‌های پیش رو دولت سیزدهم درخصوص پاسخگویی به تقاضای مردم در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: متقاضیان مسکن بخش مختلفی را از اقشار جامعه را شامل می‌شود، اما اکنون عمده این تقاضا به مسکن مهر بازماند.
این کارشناس حوزه مسکن افزود: در مقطع فعلی با گذشت چند سال از شروع پروژه مسکن مهر عمده واحد‌های این پروژه تحویل متفاضیان داده شده، اما اگر مسئله متفاوت‌تر این موضوع باشد و اکنون صحبت در این باره باشد که دولت سیزدهم پروژه‌ای به مانند مسکن مهر اجرا کند باید خاطر نشان کرد که این امر رابطه تنگاتنگی با توان اقتصادی کشور خانواده‌ها دارد.
وی تشریح کرد: در ابتدای شروع پروژه مسکن مهر به دلیل توان اقتصادی کشور و خانواده‌ها در آن مقطع زمانی کشور بسیار در وضعیت مناسبی قرار داشت و به قاطع می‌توان گفت که دیگر هیچ یک از دولت‌ها نمی‌تواند آن پروژه را در همان سطح از گستردگی، تولید و عرضه کند.
این تحلیلگر حوزه مسکن و شهر سازی خاطر نشان کرد: در آن مقطع کشور از چندین سال رشد اقتصادی مثبتی را به طور پشت سر هم تجربه کرد و همین دلیل در آن برهه زمانی بانک مرکزی نیز توان مالی مناسب برای نهاد‌های مالی برخوردار بود.
مهاجرت معکوس از شهر‌ها صرفا به معنای مهاجرت روستایان نیست
بیضایی در ادامه به موضوع حاشیه نشینی و مهاجرت جمعیت شهر‌ها به روستا‌ها اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی لزوم در خصوص مسکن خلاصه نمی‌شود و این موضوع یک بسته کاملی از موارد متفاوت را شامل می‌شود که صرفاً به بحث مسکن و عمران خلاصه نمی‌شود؛ در این راستا باید یک سلسله سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تدوین کرد تا به نوعی این چالش حل گردد.
این کارشناس حوزه مسکن افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که در بحث مهاجرت معکوس جمعیت شهری به روستا‌ها متاسفانه تعریف درستی وجود ندارد و در این سال‌ها تعریف جامعی که در حال خوانش این است که روستاییانی که در زمانی به شهر مهاجرت کردند باید به روستا‌ها باز گردد که به نظر من در اصل این تعریف یک تعریف اشتباه است.
وی تشریح کرد:مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا در دیگر نقاط جهان به شکلی است که کسانی که سال‌های در شهر زندگی کردن می‌توانند باقی عمر خود را با استفاده از برخی از تسهیلات دولتی در روستا بگذرانند و بر حسب نیاز این افراد دولت موظف است برخی از این زمینه‌ها را فراهم سازد.
 بیضایی متذکر شد: دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن در شهر‌ها علاوه بر تولید و عرضه مسکن در شهر‌ها موظف است شرایط مطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای مهاجرت همه اقشار مختلف جامعه را فراهم سازد و با اجرای این امر مهم، به نوعی بار جمعیتی شهر‌ها به ویژه کلانشهر‌ها کاهش می‌یابد
 این تحلیلگر بازار مسکن افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی از روستا‌ها قابل مهاجرت معکوس ندارد؛ به طور مثال برخی از روستا‌های مناطق کویری از ظرفیت بالایی برای این سیاست ندارند، این سیاست باید در نقاطی تقویت شوند که از پتانسیلی برای این طرح برخوردار باشد.
با افزایش درآمد خانوار‌ها اثر هزینه مسکن کم خواهد شد بیضایی در بخش آخر به موضوع هزینه‌های مسکن اشاره کرد و گفت:هزینه مسکن تنها اجاره بها نیست و این امر می‌تواند فراتر از این موضوع باشد. این مولفه ممکن است موضوعاتی نظیر قسط بانک، قبض آب یا برق تلفیقی از این موارد باشد در کنار هم می‌تواند تشکیل دهنده مولفه‌ای به نام هزینه مسکن را تشکیل دهد.
این کارشناس حوزه مسکن در آخر تاکید کرد: نکته‌ای که در خصوص هزینه مسکن وجود دارد این است که این مولفه سهم قابل توجه‌ای در سبد هزینه خانوار دارد و به هر میزان که درآمد و قدرت مالی خانوار‌ها افزایش یابد به همان میزان فشار این مولفه در معیشت مردم کمتر احساس خواهد شد. برچسب ها: مسکن ، مسکن مهر ، فرهاد بیضایی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000OcD

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/226971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد