عصر کرد

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

5470 هکتار اراضی آبی در کردستان به بهره‌برداری رسید اقتصادي

5470 هکتار اراضی آبی در کردستان به بهره‌برداری رسید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد که یک هزار 800 هکتار اراضی از سد گاوشان، سدهای امیر آباد و رمشت 600 هکتار، سد آزاد 800 هکتار، سد قشلاق 700 هکتار و گاران و جنوب دریاچه زریبار یک هزار 570 هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل شده‌اند.

فرید سپری ظهر امروز دوشنبه 28 تیرماه در آئین بهره برداری از طرح های آب و خاک کشور به مساحت 66 هزار هکتار با اشتغال 13 هزار نفر و سرمایه گذاری 2 هزار و 60 میلیارد تومان توسط ریاست محترم جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس، با اشاره به آب و هوای ویژه استان اظهار کرد که کردستان جز مناطقی به شمار می‌آید که کمترین میزان تبخیر آب را در کشور دارد و این یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در بخش کشاورزی به شمار می‌آید.
وی افزود که کردستان سرمنشأ 5 حوزه آبریز در کشور است که بخش عمده‌ای از 3 حوزه آبریز در استان واقع و تامین می‌شود و در شرایط نرمال 4.6 میلیارد متر مکعب منابع تجدید پذیر آب در استان وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کردستان رتبه ششم سطح زیر کشت بخش کشاورزی را دارد، تصریح کرد که متوسط سطح زیر کشت اراضی آبی در کشور 46 درصد است که این میزان در کردستان 12 درصد و با وجود کمبود اراضی آبی، استان در جایگاه هفدهمین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه 88 درصد از سطح زیرکشت کردستان را دیم زارها تشکیل می‌دهد و از این رو استان اول کشور به شمار می‌آید، عنوان کرد که طبق بررسی‌های مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان و موسسه خاک و آب کشور، کردستان 487 هزار هکتار اراضی مستعد آبی شدن دارد که تاکنون تنها 142 هزار هکتار اراضی آبی در استان وجود دارد.
سپری با بیان اینکه با تامین آب ارتفاع 300 متر، حداقل 227 هزار هکتار از اراضی کردستان آبی خواهند شد، ادامه داد که شاخص پوشش گیاهی یکی از روش‌های برآورد وضعیت خشکسالی است که در کردستان اجرا شد و مقایسه آن با استان کرمانشاه که اقلیم گرم و خشک‌تری نسبت به کردستان دارد حاکی از آن بود که پوشش سبز کرمانشاه به دلیل وجود سطح بیشتر اراضی آبی، زیادتر است.
وی با اشاره به تخصیص 100 هزار هکتار اراضی آبی به کردستان خاطرنشان کرد که قدم بعدی تامین اعتبار این تخصیص است که با برآوردهای سال 98 نیاز به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار شامل 10 هزار میلیارد برای تکمیل پروژه‌های آب و 4 هزار میلیارد نیز برای ایجاد شبکه‌های 3 و 4 آب‌رسانی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 100 هزار هکتار اراضی دیم 167 هزار تن تولید محصول و 10 هزار نفر اشتغالزایی را داشته که با آبی شدن آن تولید به یک میلیون 200 هزار تن و اشتغالزایی به 24 هزار نفر خواهد رسید.
وی با اشاره به طرح شبکه‌های فرعی آبیاری متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه مناطق مرزی اظهار کرد که سطح اولیه این طرح 402 هزار هکتار برای کل کشور بود و پیشنهاد اولیه کردستان 45 هزار هکتار بود که تنها 2 هزار 930 هکتار برای 4 منطقه کردستان درنظر گرفته شد که در نهایت با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس این میزان به 16 هزار و 810 هکتار ارتقا پیدا کند.
سپری با بیان اینکه 434 میلیارد تومان برای پروژه 16 هزار هکتار اراضی آبی هزینه شده است، افزود که 144 میلیارد تومان برای اتمام کل پروژه در استان کردستان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار ظرف مدت 2 ماه به اتمام خواهد رسید.
وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه 5 هزار 470 هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی تصریح کرد که یک هزار 800 هکتار اراضی از سد گاوشان، سدهای امیر آباد و رمشت 600 هکتار، سد آزاد 800 هکتار، سد قشلاق 700 هکتار و گاران و جنوب دریاچه زریبار یک هزار 570 هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل شده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد که تولید استان در این 5 هزار و 470 هکتار اراضی آبی جدید تولید محصول به 5 برابر افزایش خواهد یافت و درآمد ناخالص از 12 میلیارد تومان به 270 میلیارد تومان خواهد رسید و زمینه اشتغال یک هزار 800 نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.
محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کردستان سرچشمه بسیاری از رودهای مهم کشور است و 8 درصد از آب کشور را فراهم می‌کند عنوان کرد که کردستان سهم کمی از آب‌های خود به منظور تولید و ایجاد اشتغال در سال‌های گذشته برده است.
وی ادامه داد که سرسبزی دشت کامیاران در تابستان خشک یکی از نشانه‌های تولید، افزایش سرانه تولید و مایه افتخار برای مسئولان و خادمان ملت است.
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلسا خاطرنشان کرد که با تلاش استاندار کردستان و نمایندگان ادوار گذشته مجلس سهم کردستان از اراضی آبی بالاخره پرداخت شد.
وی گفت: با 5 برابر شدن تولید محصولات کشاورزی در کردستان توجه به صنایع تبدیلی یکی از ضرورت‌های آینده استان خواهد بود که باید توجه ویژه‌ای به آن شود تا هم ایجاد اشتغال در آن حوزه داشته باشیم و هم بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را تولید کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/228234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است

عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به 5 میلیون دلار رسید

مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند

فال انبیا فردا چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | فال پیامبران از حضرت شعیب تا حضرت خضر

ترکیه اس-400 را در مرز عراق مستقر می‌کند

کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

7500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد

کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است

افتتاح بیش از 80درصد پروژه‌های جهاد آبرسانی کرمانشاه تا پایان تیر

ضبط 700 کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب