عصر کرد

آخرين مطالب

بارقه‌های امید در شهرک صنعتی قروه اقتصادي

بارقه‌های امید در شهرک صنعتی قروه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مشکلات شهرک صنعتی آونگان قروه بعد از کش و قوس‌های فراوان به ویژه در زمینه تامین آب و همچنین برق چاه اصلی این شهرک برطرف شده و اینگونه بارقه‌های امید به آبادانی و توسعه صنعت و معدن کردستان در دل مردم زنده شد.

به گزارش ایرنا، آونگان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی در کردستان است که در هفت کیلومتری شهرقروه واقع شده و متولی ایجاد و تامین زیرساخت‌های آن از زمان تاسیس یعنی اواخر دهه 60 تا سال 1382 اداره تعاون بوده و از این سال به شرکت شهرک‌های صنعتی استان واگذار شده است.
شاید وقتی از قدمت این شهرک سخن به میان می‌آید همه فکرها به این سو کشیده می شود که حال جای سوزن انداختن در این شهرک صنعتی نیست و همه اراضی آن قطعه بندی و واگذار شده و کم و بیش هم چرخه تولید در آن در حال چرخش است.
با این تصور راهی شهرک صنعتی آونگان قروه شدیم ولی آنچه مشاهده کردیم از تصور ما تا واقعیت فرسنگ‌ها فاصله داشت اراضی زیادی که وسعت و ظرفیت موجود در این منطقه را نشان می داد، هنوز دست نخورده باقی مانده بود.
کارگران در ورودی شهرک مشغول بکار بودند که فعالیت بخشی از آنها مربوط به پروژه انتقال آب این شهرک و تعدادی هم در ارتباط با طرح راه آهن همدان- سنندج بود، چراکه قسمتی از ریل قطار از این ناحیه می‌گذرد.
تعداد واحدهای ایجاد شده در این شهرک که به صنایع معدنی و شیمیایی اختصاص دارد در یک نگاه قابل شمارش بود و در این بین چند واحدی هم وجود داشت که تنها از آنها ساختمان فرسوده و مخروبه‌ای باقی مانده بود.
رونق این شهرک به یکی دو واحد از جمله کارخانه تولید کنسانتره که طی هفته اخیر هم به طور رسمی افتتاح شد، برمی‌گشت واحدی که در زمینی به مساحت 9 هکتار احداث شده و از معدود واحدهایی بود که از دور فضای سبز ایجاد شده در محوطه آن بیانگر اهمیت و توجه ویژه به محیط زیست و اجرای دستورالعملی بود که واحدهای صنعتی را ملزم به ایجاد فضای سبز می کند.

عصر کرد


کمبود اعتبارات عامل تاخیر در ایجاد زیرساخت های شهرک صنعتی آونگان
علی‌رغم قدیمی بودن این شهرک هنوز هم معابر آن آسفالت و جدول گذاری نشده بود که معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان دلیل این مسئله را کمبود اعتبارات اعلام کرد و گفت: هم اکنون در مرحله آسفالت معابر شهرک هستیم و برای آسفالت و جدول گذاری آن به 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و قرارداد این پروژه با پیمانکار منعقد شده است.
مهمترین مشکل پیش‌روی شهرک صنعتی آونگان قروه هم چون دیگر شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود در کشور و به تبع کردستان به مسئله آب آن برمی‌گردد که طی 6 ماه اخیر این مسئله 2 مرتبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شده است.
مهمترین مشکل پیش‌روی شهرک صنعتی آونگان قروه هم چون دیگر شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود در کشور و به تبع کردستان به مسئله آب آن برمی‌گردد که طی 6 ماه اخیر این مسئله 2 مرتبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شده است.
در یکصد و شصت و پنجمین جلسه این کارگروه مقرر شد شرکت توزیع نیروی برق استان بدون در نظرگرفتن تمدید پروانه بهره‌برداری چاه این شهرک اقدام به ایجاد ترانس برق کند و شرکت آب منطقه ای هم متعهد شد ظرف مدت یک روز پروانه بهره برداری آنرا تمدید کند.
از آنجا که مهمترین مبحث مطرح شده در ارتباط با این شهرک به وضعیت چاه اصلی آن برمی گردد لذا علاوه بر بازدید از این شهرک پیگیر اجرایی شدن مصوبات مذکور و همچنین دلایل مشکلات پیش آمده برای آب آن از گذشته تا حال شدیم.

عصر کرد


اشتباهی که 30 سال شهرک صنعتی آونگان را از آب محروم کرد
معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین مشکل حوزه زیرساخت شهرک آونگان قروه را مربوط به تامین آب آن دانست و اظهار داشت: سال 69 براساس مکان یابی که توسط اداره تعاون متولی وقت این شهرک انجام شد چاه آبی در اراضی یکی از کشاورزان این محدوده حفر شد.
تفاهم نامه ای بین این کشاورز و اداره تعاون در آن دوره شکل گرفت که آکاشه احمدی در پاسخ به اینکه چه امتیازی برای این کشاورز در این رابطه در نظر گرفته شد اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اداره تعاون در جریان مفاد تفاهم نامه حفر چاه در زمین این کشاورز قرار دارد.
معاون تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیچ گونه مالکیتی برروی شهرک صنعتی آونگان و چاه حفر شده آن نداریم.
علی اصغر عباسی اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم هیچ گونه سابقه سازمانی هم در خصوص این توافق نامه هم در اختیار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیست.
مشکلات ناشی از اشتباهی که 30 سال پیش در حفر چاه آب شهرک صنعتی آونگان رخ داد تا به امروز گریبانگیر این شهرک بوده است، پروانه بهره برداری این چاه با ظرفیت سالانه 378 هزار مترمکعب برای تامین آب واحدهای صنعتی صادر شده و سال‌ها بجای صنعت به اراضی کشاورزی مالک زمینی که در آن این چاه حفر شده؛ اختصاص پیدا کرده بود.
مشکلات ناشی از اشتباهی که 30 سال پیش در حفر چاه آب شهرک صنعتی آونگان رخ داد تا به امروز گریبانگیر این شهرک بوده است، پروانه بهره برداری این چاه با ظرفیت سالانه 378 هزار مترمکعب برای تامین آب واحدهای صنعتی صادر شده و سال‌ها بجای صنعت به اراضی کشاورزی مالک زمینی که در آن این چاه حفر شده؛ اختصاص پیدا کرده بود.

عصر کرد


اختصاص آب به سه هکتار از اراضی کشاورزی از مفاد توافقنامه اداره تعاون و کشاورز آونگانی
امیر شیرزادی فرزند محمد شیرزادی کشاورزی که اداره تعاون 30 سال پیش با او توافقی مبنی بر احداث چاه آب شهرک صنعتی آونگان در اراضی کشاورزی او کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جزییات این توافقنامه و آنچه در این سال ها پیش آمده اشاره کرد و گفت: سال 69 اداره تعاون در توافقنامه ای که هنوز هم موجود است متعهد می شود که در ازای حفر چاه شهرک صنعتی در اراضی ما به سه هکتار از مزارع و باغات ما آب اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه در آن دوره سه، چهار واحد صنعتی در آونگان ایجاد شده بود، افزود: به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات وجود شیب زیاد اداره تعاون موفق به انتقال آب از چاه به بالادست نشد.
شیرزادی اضافه کرد: سال 1369 تا 1382 چاه را مسدود کردند و اجازه استفاده به ما هم ندادند و آن سال شکایت کردیم و دادگاه اداره تعاون را به پرداخت 46 میلیون تومان جریمه کرد.
وی با بیان اینکه مبلغ جریمه را از اداره تعاون دریافت نکردند، یادآور شد: با حکم دادگاه سال 82 چاه رفع انسداد شد و دوباره سال 1398 با شکایت امور آب چاه پلمب شد.
شیرزادی با اشاره به اینکه وسعت اراضی آنها در محدوده شهرک صنعتی آونگان 10 هکتار است و از این میزان سه هکتار آن فقط آبی است، اظهار داشت: تنها خواسته ما اختصاص آب مورد نیاز برای این سه هکتار است.
وی یادآور شد: محصول امسال اراضی آبی ما به دلیل قطع آب خشک شده و درختان آن هم اگر آب به آنها نرسد بزودی از بین می روند.

عصر کرد


آب در کوزه و تشنه لبان می گشتند
بدلیل این تصمیم اشتباه علاوه بر ضرر و آسیبی که به کشاورز وارد شده سال ها واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک و حتی واحدهای دیگری که در صورت وجود آب ایجاد می شدند از وجود این چاه آب بی نصیب بودند و همین می توانست یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در روند فعالسازی و توسعه این شهرک باشد. بدلیل این تصمیم اشتباه علاوه بر ضرر و آسیبی که به کشاورز وارد شده سال ها واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک و حتی واحدهای دیگری که در صورت وجود آب ایجاد می شدند از وجود این چاه آب بی نصیب بودند و همین می توانست یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در روند فعالسازی و توسعه این شهرک باشد.
مدیرواحد تولید انواع بلوک صنعتی مستقر در شهرک صنعتی آونگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیست سال سابقه فعالیت در عرصه تولید به ویژه تولید بلوک را دارم و از ابتدای امسال در این شهرک صنعتی کار خود را آغاز کردم.
امید الهیاری با اشاره به اینکه واحد او به 2 هزار مترمکعب آب در سال نیاز دارد، اضافه کرد: در حال حاضر میزان آبی که در اختیار ما قرار می گیرد جوابگو نیست و وعده داده شده به زودی چاه اصلی وارد مدار می شود و مشکل آب واحدهای این شهرک هم برطرف می شود.
وی افزود: شهرک صنعتی آونگان سال ها وضعیت متروکه ای داشت وحال حدود 2 سالی است که فعالیت هایی در راستای احیای آن آغاز شده و بی شک اگر طی این سال‌ها آب چاه اصلی به واحدهای تولیدی اختصاص می یافت هم اکنون شاهد استقرار واحدهای بیشتری در این شهرک بودیم.
این تولیدکننده کردستانی یادآور شد: امسال واحدهای تولیدی هم با مشکل آب و هم برق مواجه شدند و علاوه براین تامین مواد اولیه هم برای بسیاری از واحدها بسیار سخت شده است.
فک پلمب چاه آب با امضای تعهدنامه حفاظت
به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان سال 94-95 این شرکت بعد از اطلاع از تغییرکاربری غیرمجاز چاه آب شهرک صنعتی آونگان اقدام به معرفی آن به دادگاه می کند.
عرفان مومن‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: این کشاورزهم در دادگاه مدعی می شود که واحدهای صنعتی در این شهرک خود اقدام به حفر چاه غیرمجاز کردند که با دستور قاضی این مورد پیگیری و بعد از شناسایی دستور انسداد آنها هم صادر شد.
وی با اشاره به اینکه طی این سال ها به منظور حمایت از تولید و صنعت با حفر چاه جدید در محوطه شهرک تا تعیین تکلیف چاه اول موافقت شد، افزود: میزان آبدهی چاه دوم یک دهم چاه اول بود که جوابگوی نیاز واحدهای این شهرک را نداشت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: بتازگی شرکت شهرک های صنعتی استان میزان آب مورد نیاز برای واحدهای شهرک صنعتی آونگان را یک میلیون مترمکعب اعلام کرده که قابل تامین نیست.
مومن پور با اعلام اینکه چاه اول با حکم مراجع قضایی خلع ید و پلمب شده است، یادآور شد: برای فک پلمب و تحویل چاه به متولی اصلی آن یعنی شرکت شهرک های صنعتی و سپس تمدید پروانه بهره برداری آن؛درخواست امضای تعهدنامه ای از این شرکت به منظور محافظت از این چاه کرده‌ایم که این مهم تاکنون محقق نشده است.
مسوولان شرکت آب منطقه ای کردستان علت تاخیر در اجرای مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در تمدید پروانه بهره برداری را تعلل در امضای تعهدنامه حفظ و حراست از چاه اصلی شهرک صنعتی آونگان اعلام کردند و وعده دادند در صورت موافقت با این مسئله یک روزه فک پلمب چاه انجام می شود.

عصر کرد


برقدار کردن چاه اصلی شهرک صنعتی آونگان به بیش از یک میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
چاه اصلی شهرک صنعتی آونگان در گذشته با موتور دیزل کار می کرد که با توجه به هزینه بالای نگهداری و به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت برقدار کردن آن در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته است هر چند اداره برق شهرستان قروه هزینه لازم برای برقدار کردن این چاه را یک میلیارد و 688 میلیون ریال عنوان کرده ولی شرکت شهرک های صنعتی کردستان اعلام کرد یک میلیارد و 800 میلیون ریال را به حساب شرکت توزیع نیروی برق استان واریز کردند .
رییس شبکه توزیع برق شهرستان قروه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قرارداد برقدار کردن چاه آب شهرک صنعتی آونگان صادر شده است، گفت: چاله کنی و حفاری ایجاد ترانس برق برای چاه آب این شهرک به اتمام رسیده است.
فرهاد میمنت آبادی اضافه کرد: برقدارکردن چاه آب منوط به ارائه و تمدید پروانه بهره‌برداری آن است که با مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان شرکت توزیع نیروی برق بدون ارائه این مهم از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام به برقدارکردن این چاه کرده است.
وی اعلام کرد: اعتبار مورد نیاز برای برقردار کردن این چاه آب یک میلیارد و 688 میلیون ریال است که شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید آنرا پرداخت کند.
مشکلات آب آونگان رفع شد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رفع مشکلات شهرک آونگان قروه خبرداد و اعلام کرد: یک میلیارد و 800 میلیون ریال بابت هزینه مربوط به ترانس برق چاه اصلی آب شهرک آونگان در مورخ 21 تیرماه سال جاری به حساب شرکت توزیع نیروی برق استان واریز شده است.
احمد خسروی با بیان اینکه تعهدنامه مورد تقاضای شرکت آب منطقه ای استان هم مبنی بر حفاظت شرکت شهرک‌های صنعتی از چاه آب که فقط مورد استفاده واحدهای صنعتی قرار گیرد هم امضا شده است،افزود: براساس حکم دادگاه اجازه تخصیص آب از چاه اصلی به بخش کشاورزی را نداریم و آب آن تنها مصرف صنعتی دارد.
وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی آونگان 146 هکتار است، افزود: هم اکنون در فاز نخست این شهرک 35 واحد که بیشتر آنها سنگبری و پالایش روغن هستند استقرار دارد و در فاز توسعه‌ای هم 18 واحد صنعتی در حال اجرا هستند.
مهمترین مشکل زیرساختی شهرک آونگان یعنی مسئله مربوط به کمبود آب آن برطرف شده و اینگونه حرکت بر ریل پیشرفت صنعت و معدن در این شهرک باردیگر آغاز شده است و این مهم نوید بخش تولید و اشتغال بیشتر در شهرستان قروه است. مهمترین مشکل زیرساختی شهرک آونگان یعنی مسئله مربوط به کمبود آب آن برطرف شده و اینگونه حرکت بر ریل پیشرفت صنعت و معدن در این شهرک باردیگر آغاز شده است و این مهم نوید بخش تولید و اشتغال بیشتر در شهرستان قروه است.
سرانه زمین صنعتی در کشور 17 مترمربع و در استان کردستان 9.1 مترمربع و در شهرستان قروه 20 مترمربع است و این شاخص ظرفیت بالای این شهرستان را در توسعه صنعتی نشان می‌دهد که با همت و پشتکار سرمایه‌گذاران و حمایت ویژه مسوولان می توان به آینده درخشان بخش صنعت در منطقه امیدوار بود.
برچسب‌ها
کردستان شهرک صنعتی سنندج قروه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/229959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد