عصر کرد

آخرين مطالب

کرمانشاه؛ سرزمین پُر ظرفیت کشاورزی اجتماعی

کرمانشاه؛ سرزمین پُر ظرفیت کشاورزی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


ایسنا/کرمانشاه یکی از بخشهای اقتصادی پر پتانسیل استان کرمانشاه، بخش کشاورزی است که بارها مسئولین کشوری و استانی به آن اذعان کرده اند. مسئولین همواره از بخش کشاورزی بعنوان یکی از محورهای توسعه استان نام برده اند و در برنامه ریزیهای استانی نیز بخش کشاورزی استان از اولویت ها بوده و هست.
با نگاهی به پیش نیازهای بخش کشاورزی، یعنی آب، خاک و شرایط اقلیمی، می‌بینیم که کشاورزی کرمانشاه واقعا پتانسیل بالایی دارد.
استان کرمانشاه بواسطه بارش سالانه بیش از 480 میلیمتر یعنی چیزی حدود دو برابر میانگین کشور از استانهای برخوردار از نظر منابع آبی است. 
اقلیم استان کرمانشاه هم بسیار متنوع است، بگونه ای که اقلیم های مختلف را داشته و سه منطقه عمومی گرم، معتدل و سرد دارد و برخورداری از اقلیم چهار فصل استان کرمانشاه را برای توسعه کشاورزی مستعد کرده است.
خاک کرمانشاه نیز حاصلخیز بوده و محدودیتی برای کشت هیچ محصولی ندارد و تمام محصولات گیاهی در استان قابل کشت است. هرچند در گذشته گفته می شد که شرایط استان برای کشت برخی محصولات نظیر موز و نارگیل مناسب نیست اما با توجه به تولید موز در گلخانه‌های استان این ادعا رد شده است.
شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی موجب شده استان کرمانشاه مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی باشد و در حال حاضر استان در زمینه تولید محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، جو، کلزا و نخود جزو تولیدکنندگان برتر کشور است و البته نخود تولیدی در این استان بازارهای جهانی را قبضه کرده است.
کرمانشاه در زمینه تولید محصولات باغی هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. انگور یاقوتی نوبرانه کشور همه ساله از تاکستان های این استان برداشت می شود و در کندوله انواع ارقام انگور را می توان به چشم دید و خرید. خرمای رقم اشرسی را هم -که جزو خرماهای مرغوب است -در هیچ جای دیگری از کشور بجز قصرشیرین در استان کرمانشاه نمی‌توانید پیدا کنید و از طعم و مزه لیموشیرینش که دیگر چه بگویم که فقط باید آن را بچشید. سیب های درشت و خوشمزه منطقه سرتخت هم که بلافاصله بعد از برداشت راهی بهترین بازارهای پایتخت می‌شود.
استان کرمانشاه از حیث دامپروری نیز ظرفیت های قابل توجهی دارد و شرایط آن برای تولیدات دامی ایده آل است، تا جایی که گوسفند نژاد سنجابی پرورشی در استان نه فقط در کشور بلکه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شناخته شده است و عرب ها حاضرند برای خرید این گوسفند تا دو برابر بهای معمول آن پول بپردازند.
علی چاله چاله معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به مناسبت روز ملی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح سیمای کشاورزی استان، اظهار کرد: استان کرمانشاه با دارا بودن 939 هزار هکتار اراضی زراعی، 42 هزار هکتار باغ و یک میلیون و 720 هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی جزو استان های پرپتانسیل بخش کشاورزی در کشور به شمار می رود.
چاله چاله افزود: در بخش کشاورزی استان سالانه قریب پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود که معادل 4.5 درصد تولیدات کشور است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: استان کرمانشاه در حالی که 1.5 درصد مساحت کشور را دارد، چهار درصد اراضی قابل کشت کشور را در خود جای داده است. استان کرمانشاه هفت درصد اراضی دیم کشور و 1.9 درصد اراضی آبی کشور را دارد.
چاله چاله در ادامه تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان را 164 هزار نفر اعلام کرد و افزود: استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در بخش کشاورزی مطرح بوده و یکی از تولیدکننده های مهم کشور است.
وی با اشاره به خودکفا بودن استان در زمینه تولید مواد غذایی در حد قابل قبول، گفت: هم اکنون بجز تخم مرغ که اندکی کمبود داریم، در دیگر زمینه ها توان تامین نیاز استان را داریم. در زمینه تولید مرغ هم خودکفا هستیم هرچند در برخی مقاطع نیاز به تامین مرغ استان از دیگر استان ها داریم، اما چون در برخی فصول مازاد تولید داریم، در مجموع به اندازه نیاز سالانه استان در داخل استان مرغ تولید می شود.
محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف دارد، با این حال یکی از ظرفیت‌های مهم این استان، استعدادهای آن در حوزه کشاورزی اختصاص دارد.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف پرورش دام، طیور، شیلات و... دارد، ادامه داد: ظرفیت‌های کشاورزی استان کرمانشاه خیلی بیشتر از ظرفیت‌های صنعتی آن است، هرچند هنوز کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح نیست.
رشیدی با اشاره به تلاش برای دیده شدن کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور، گفت: در صورت تایید قطبیت کشاورزی استان بودجه های خوبی به سمت بخش کشاورزی سرازیر خواهد شد که زمینه تحول بخش کشاورزی را فراهم خواهد کرد.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای شکوفایی بخش کشاورزی استان، گفت: باید هرطور شده با جذب سرمایه گذاران، بخش کشاورزی استان را تقویت کنیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به اهمیت گذار کشاورزی استان از سنتی به مدرن، گفت: باید با استفاده از روش های علمی، بهره‌وری بخش کشاورزی استان را بالا ببریم.
رشیدی اشاره ای هم به آمار بالای فارغ التحصیلان کشاورزی استان کرمانشاه داشت و یادآور شد : باید با پای کار آوردن فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در جهت توسعه بخش کشاورزی استان گام برداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/230692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 بازیکن بعثت کرمانشاه به اردوی زیر 20سال تیم ملی دعوت شدند

برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه

پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

صحنه‌هایی متفاوت از بارندگی در جزیره هرمز

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای 3 فرزند در کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟