عصر کرد

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

کشتار مرغ با وجود ظرفیت مازاد همیشه با مشکل روبرو است اقتصادي

کشتار مرغ با وجود ظرفیت مازاد همیشه با مشکل روبرو است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: واحدهای مرغداری با ظرفیت مازاد در سنندج وجود دارد و این در حالی است که همیشه مشکل کشتار در این شهر وجود دارد.

فرید سپری، صبح امروز شنبه (9 مرداد ماه) در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کردستان با اشاره به اینکه نهاد های دامی با ارز 4 هزار و 200 تومانی در اختیار مرغداران قرار می گیرد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 33 هزار و 200 تن کنجاله سویا، ذرت 65 هزار و 627 تن و جو 14 هزار و 964 تن توزیع شده است.
وی تصریح کرد که در فروردین سال جاری قیمت کنجاله سویا سه هزار و 508 تومان، ذرت و جو دو هزار و 500 تومان بوده که پس از مدتی قیمت هر کدام از آن ها افزایش داشته است.
رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد که طی تیرماه سالجاری یک میلیون و 825 هزار و 584 قطعه مرغ با وزن 4 میلیون و 848 هزار و 601 کیلوگرم کشتار شده است و همچنین در مرداد ماه سالجاری نیز 274 هزار قطعه با وزن مرغ زنده 726 تن تحویل کشتارگاه شده است.
وی ادامه داد که در اواخر تیرماه سالجاری که در استان کمبود مرغ وجود داشت 155 تن مرغ وارد شبکه توزیع استان شده در حالی که نیاز استان روزانه حدودا 120 تن است و این نشان از خروج مرغ به استان های دیگر است.
سپری خاطرنشان کرد که عدم وجود نظارت یکی از مشکلات اصلی است و وجود سامانه‌های متعدد به منظور افزایش نظارت‌ها بر تولید و توزیع مرغ تعبیه است.
وی با بیان اینکه در مرداد ماه سالجاری 14 درصد جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است گفت: 80 واحد جوجه ریزی در کردستان دو برابر نیاز استان را تولید می‌کنند و به صورت روزانه کشتارگاه‌ بانه 22 تن، مریوان 32، کامیاران 28 تن، زاگروس 41 تن، مرغ پر 17 تن کشتار صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان یادآور شد که واحدهای مرغداری با ظرفیت مازاد در سنندج وجود دارد و این در حالی است که همیشه مشکل کشتار در این شهر وجود دارد.
محموله‌های مرغ ثبت نشده در سامانه رصد هوشمند شامل محموله‌های غیر مجاز هستند
بختیار خلیقی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد که 5 کشتارگاه استان در بستر سامانه جامع تجارت اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند هرچند تعداد دیگری از کشتارگاه‌ها کار ثبت اطلاعات خود را همچنان انجام نداده‌اند.
وی افزود که عدم وجود کد رهگیری اداره پست بر محموله‌های مرغ به معنی خروج تولیدات از چرخه مجاز فروش است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد که در طرح رصد هوشمند، کشتارگاه‌ها میزان مرغ قابل کشتار خود را در سامانه‌ای اعلام می‌کنند و سپس باید نام لاشه فروش و میزان لاشه را در سامانه پست ثبت کنند تا اداره‌کل پست برای هر محموله لیبل صادر کند و کشتارگاه‌ها میزان تولید روزانه خود را در سامانه تجارت ثبت می‌کنند و اسناد فروش نیز باید در سامانه پست ثبت شود.
وی عنوان کرد که این طرح از 10 تیر به عنوان پایلوت در کردستان اجرا شد و 2 هزار و 629 تن تولید صورت گرفته که یک هزار و 800 تن آن در سامانه پست ثبت شده‌اند و حدود 800 تن از تولید به دلیل عدم کشتار وارد بازار نشده است.
خرده فروشان مرغ قطعه‌بندی شده را به خارج از استان منتقل می‌کنند
مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه اظهار کرد که 855 هزار قطعه مرغ به خرج از استان صادر شده که 95 درصد آن تایید تخلیه شده و 440 هزار تن داخل استان توزیع گردیده که 90 درصد تایید تخلیه صورت گرفته است.
وی افزود که آمارهای مرغ تا رسیدن به کشتارگاه مشکلی ندارد اما در مرحله خرده فروشی مشکلات اصلی نمایان می‌شود و با وجود توزیع بسیار مناسب، در شهرستان‌های استان اقدام به قطعه بندی مرغ کرده و با خودرو شخصی به تهران و کرمانشاه و سایر استان‌های همجوار انتقال داده می‌شود که تعدادی خودرو در روزهای اخیر در این رابطه توقیف شده است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان خرده فروشان مشکل اصلی کمبودهای سطح بازار را رقم می‌زنند زیرا با قطعه بندی، مرغ 25 هزاری کیلویی 40 هزار به فروش می‌رسد.
علی شهامت، معاون سازمان بازرسی کردستان با اشاره به وجود آشفتگی و ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر در حوزه توزیع مرغ خاطرنشان کرد که منفعت طلبی و سود آنی افراد، مشکل اصلی توزیع مرغ در بازار را به وجود آورده است.
وی ادامه داد که وضعیت بازار چه در مورد گران فروشی و چه معطلی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و باید برای سامانه‌ رصد هوشمند توزیع مرغ باید آموزش‌های جامع درنظر گرفته شود.
معاون سازمان بازرسی کردستان با بیان اینکه با توجیه‌ مشکلات نیاز بازار رفع نمی‌شود و هرکس باید در جای خود وظیفه خود را به خوبی به انجام برساند تا فشار اقتصادی به مردم وارد نشود یادآور شد که برخوردهای جدی و قاطع در خصوص تخلفات خرید و فروش مرغ انجام خواهد گرفت.
لازم به ذکر است، در بازار قیمت هر کیلو ران مرغ 60 هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ 80 هزار می‌باشد که قطعه‌بندی آن سود زیادتری را عاید خرده فروشان خواهد کرد.
هرچند میزان کشتار تا 6 مرداد سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد افزایش داشته است و 144 تن مرغ منجمد با هدف کمک به اقشار کم درآمد با قیمت هر کیلو 19 هزار ک 800 تومان توزیع شده اما اختلاف قیمت و سود چند ده هزار تومانی بسیاری را به سمت سودجویی در بازار وسوسه می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/231673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا