عصر کرد

آخرين مطالب

گفتگو ایسنا با منصور عبدی قهرمان کشور

ورزشکاری که قهرمانی را با دست خالی به ارمغان می آورد ورزشي

ورزشکاری که قهرمانی را با دست خالی به ارمغان می آورد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان منصور عبدی متولد دی ماه سال 72 در سنندج است که در رشته دوگانه و سه‌گانه عنوان‌های متعددی در کشور کسب کرده و در حال حاضر در اردوی تیم ملی دوگانه برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا حضور دارد.

تریاتلون یا مسابقات سه‌گانه یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی شامل شنا، دوچرخه سواری و دو با یکدیگر رقابت می‌کنند. مسافت هر یک از این مرحله‌ها بسته به نوع مسابقه تغییر می‌کند. در طول زمان نیز این مسافت‌ها دست‌خوش تغییر شده‌اند.
در ایران در سال 1380، این رشته تحت عنوان کمیته ورزش سه‌گانه به صورت زیرمجموعه‌ای از فدراسیون دو و میدانی شروع به فعالیت کرد. در سال 1382 تحت عنوان انجمن ورزش سه‌گانه کشور به کنفدراسیون سه‌گانه آسیا معرفی شد.
با تعیین سرپرست فدراسیون ورزش سه‌گانه در سال 1385 و تهیه اساس نامه مربوطه، نهایتاً در خرداد 1386 فدراسیون ورزش سه‌گانه به عنوان بیست و یکمین عضو کنفدراسیون ورزش سه‌گانه آسیا انتخاب شد.
استان کردستان هم با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های موجود ورزشکاران مستعدی که در این رشته دارد توانسته‌است در مسابقات کشوری عناوین مختلفی برای استان کسب کند. منصور عبدی از جمله این ورزشکاران است که حدود یک ماه قبل در مسابقات کشوری دوگانه عنوان سوم را کسب کرد و به اردوی تیم ملی دعوت شد.
منصور عبدی متولد دی ماه سال 72 سنندج است که در رشته دوگانه و سه‌گانه عنوان‌های متعددی در کشور کسب کرده است در حال حاضر در اردوی تیم ملی دوگانه برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا حضور دارد.
برای آشنایی بیشتر با این ورزشکار سرویس ورزشی ایسنا مصاحبه ای با منصور عبدی داشته است که خواند آن خالی از لطف نیست.
ورزش را از کجا شروع کرده اید ؟
همانند اکثر بچه ها، آن دوره من هم ورزش را با فوتبال شروع کردم تا اینکه به سن نوجوانی رسیدم و به سمت دوومیدانی و ماده های استقامتی گرایش پیدا کردم.
چگونه با ورزش سه‌گانه آشنا شدید؟
سال 91 در پیست دوومیدانی ملک نیا سنندج با آرش کلاه زری که سه‌گانه کار می‌کرد، آشنا شدم و زیر نظر وی تمرینات (سه‌گانه دوومیدانی، شنا و دوچرخه سواری) انجام می‌دادم و کم کم وارد این رشته شدم.
اولین مسابقه کشوری که در آن عنوان کسب کردید؟
سال 93 در رقابت‌های سه کیلومتر دوومیدانی نیروهای مسلح ایران مقام اول کشور را به دست آوردم و بعد از آن هم چندین عنوان دیگر را تجربه کردم.
بعد از کسب این عنوان حدود دو سال از دنیای ورزش و قهرمانی فاصله گرفتید، در این مورد بگوید؟
به علت یک سری مشکلات از جمله نبود اسپانسر و امکانات از 94 تا اوایل سال 96 حدود دو سال به طور کلی ورزش را کنار گذاشتم که دوباره با درخواست مربی‌ام آرش کلاه زری به عرصه ورزش برگشتم.
بعد از بازگشت به دنیای قهرمانی چه عنوان‌هایی را کسب کردید؟
سال 97 در رقابت‌های دوگانه (دوچرخه و دوومیدانی) قهرمانی کشور به میزبانی استان البرز عنوان دوم کشور را کسب کردم که این اولین مقام کشوری من در این رشته ورزشی بود و با کسب این عنوان انگیزه ما برای ادامه راه قهرمانی بیشتر شد و در همان سال مسابقات سه‌گانه نیروهای مسلح ایران به مقام چهارم رسیدم و در سال 98 دوباره عنوان دوم کشور در بخش دوگانه را تکرار کردم.
در رقابت‌های اسکای رانینگ هم عنوان کسب کرده‌اید؟
بله سال 97 در رقابت‌های کشوری اسکای رانینگ که در لرستان به مسافت 15 کیلومتر برگزار شد، موفق شدم عنوان دوم را کسب کنم که انتظار کسب چنین عنوانی را نداشتم چون تمام نفرات مطرح دوهای استقامتی ایران در این مسابقات حضور داشتند.
سال گذشته باز هم در این رشته عنوان کسب کردید؟
بله در سال 99 مسابقات دوگانه قهرمانی کشور با حضور نخبه های ایران در تبریز برگزار شد که من با اختلاف زمانی بسیار نسبت به نفر سوم عنوان دوم را کسب کردم.
سال جاری در چه مسابقاتی حضور داشته‌اید؟
در سال 1400 ابتدا در مسابقات سه‌گانه کارگران کشور مقام قهرمانی کسب کردم و در مرداد ماه هم در رقابت‌های سه‌گانه قهرمانی کشور بزرگسالان عنوان سوم کشور را کسب کردم.
در اردوهای تیم ملی سه‌گانه حضور داشته‌اید؟
بله، بارها به اردوی تیم ملی دعوت شدم که آخرین بار دو هفته قبل بود که در اردوی آماده سازی تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیای مالزی و جهانی اسپانیا حضور داشتم که قرار است بعد از رکوردگیری درون اردویی نفراتی که بتوانند رکورد ورودی را کسب کنند به این مسابقات اعزام شوند.
نحوه تمرینات شما چگونه است؟
روزی دو جلسه در روز تمرین می‌کنم، در هفته 12 جلسه تمرین و یک روز استراحت دارم و تمرینات من در هر جلسه شامل سه هزار متر شنا، 12 کیلومتر دو و 50 کیلومتر دوچرخه است که این مسافت‌ها در طول هفته متغیر است. در کنار آن هم بدن‌سازی کار می‌کنم که مربی تخصصی شنای من پژمان ساعدی است و همچنین تمرینات دو و دوچرخه در خدمت آرش کلاه زری هستم.
در مسابقات سه‌گانه و دوگانه از دوچرخه اختصاصی استفاده می‌کنید؟
بله، هر ورزشکار دوچرخه مخصوص به خود دارد و هر کس که شرایط مالی بهتر و یا اسپانسر داشته باشد دوچرخه مناسب‌تری سوار می‌شود که در ثبت رکورد وی تأثیر بسیاری دارد. یک دوچرخه متوسط برای این رقابت‌ها حدود 60 میلیون تومان ارزش دارد که تهیه آن برای کسانی که اسپانسر ندارد خیلی سخت است.
از مشکلات این رشته در استان بگویید؟
کمبود منابع مالی بزرگ‌ترین مشکل این رشته ورزشی در استان کردستان است چون سه‌گانه یک رشته پر هزینه و سنگین است به همین خاطر ورزشکاران استان همیشه دغدغه مالی و حمایت داشته‌اند و به همین خاطر نمی‌توانند فکر خود را معطوف به قهرمانی و ثبت رکورد بهتر کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اگر ورزشکاران ما حمایت شوند این پتانسیل و توانایی را دارند که در مسابقات کشوری و حتی بین‌المللی برای کردستان عنوان کسب کنند.
مسئولین ورزش استان و هیأت استان از شما حمایت کرده‌اند؟
حمایت‌های آنان در حد دو میلیون تومان بوده است که این مبلغ برای ورزشکاری که در اردوی تیم ملی بوده خیلی کم است و فقط جوابگوی هزینه رفت و برگشت است.
از طریق اداره کل ورزش و جوانان مبلغی برای کمک به من به هیأت سه‌گانه استان پرداخت شده است که مسئولین هیأت این مبلغ را به من پرداخت نمی‌کنند! آیا واقعاً این برخوردها با یک ورزشکار اردونشین صحیح است؟ قول می‌دهم اگر مسئولین ورزش استان از من حمایت کنند در ایران و آسیا عنوان کسب کنم.
برنامه و هدف شما برای آینده چیست؟
در حال حاضر چون اسپانسر و حامی مالی ندارم در بلاتکلیفی محض به سر می‌برم. با توجه به توانایی که دارم هدف من قرار گرفتن در میان سه نفر برتر آسیا و 10 نفر برتر جهان است و کسب این عناوین نیازمند حمایت جدی است که تا کنون شاهد این حمایت‌ها نبوده ایم.
رقابت‌های دوگانه و سه‌گانه بیشتر در چه مسافت‌هایی برگزار می‌شود؟
این مسابقات در مسافت‌های مختلفی برگزار می‌شود اما مسافت استاندارد و المپیکی سه‌گانه شامل 1500 شنا، 40 کیلومتر دوچرخه و 10 کیلومتر دو صحرا نوردی است. در بخش دوگانه هم 10 کیلومتر دو، 40 کیلومتر دوچرخه و 5 کیلومتر دو استاندارد جهانی است.
کسانی که وارد رشته سه‌گانه می‌شوند باید چه شرایطی داشته باشند؟
اولین شرط علاقه است چون کسی که وارد این رشته سخت، طاقت فرسا و هیجانی می‌شود باید عاشق این رشته باشد. در مرحله بعدی باید در رشته شنا و دوومیدانی قوی باشد، رشته سه‌گانه چون در طبیعت کوه، دشت و دریاست به ورزشکاران صبر و استقامت یاد می‌دهد و انسان را به فردی صبور در جامعه تبدیل می کند.
سخن پایانی...
از مربیان آرش کلاه زری، پژمان ساعدی، کیومرث امانی و همچنین پیشکو فاتحی که در زمینه وسایل و تجهیزات و گرشاسب اردلان، آرش لحیمی و بردارم پژمان عبدی که کمک حال ما بوده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/242001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو