عصر کرد

آخرين مطالب

استاندار کردستان 10 میلیارد ریال را به منطقه هورامان اختصاص داد سياسي

استاندار کردستان 10 میلیارد ریال را به منطقه هورامان اختصاص داد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استاندار کردستان گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و رفع نواقص و ضعف‌های منطقه هورامان، خارج از اعتبارات دولتی و به سهم خود 10 میلیارد ریال را برای این منطقه اختصاص می‌دهم.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از تلاشگران و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو اظهار داشت: باید برای هورامان برنامه داشت و نباید این منطقه را به حال خود رها کرد که در این راستا آموزش جوامع محلی امری ضروری است.
وی افزود: مردم ما باید آگاه شوند که هورامان چه سرمایه عظیمی است در اختیار آنها قرار دارد که آثار این مسئله مهم در آینده خود را نشان خواهد داد.
استاندار کردستان ادامه داد: شورایی متشکل از افراد صاحب نظر و متخصص در مورد هورامان باید گرد هم آمده و با برنامه‌های خود نگذارند این منطقه به دست فراموشی سپرده شود.
وی از صدا و سیمای مرکز کردستان نیز خواست که مستندهایی را از هورامان تهیه کرده و در رسانه ملی پخش کند تا همه مردم ایران با هورامان آشنا شوند.
مرادنیا یادآور شد: ما درصدد بودیم که به مناسبت ثبت جهانی هورامان یک جشن ملی را در کردستان برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل وجود ویروس کرونا این امر برای ما محقق نشد اما امیدواریم که در آینده این مهم اجرایی شود.
هورامان ثروت بزرگی برای کشور است
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان نیز که از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان و دارای دکترای باستان شناسی است، در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان یکی از آرزوهای دیرینه مردم کردستان بود که به تحقق پیوست و امیدواریم غار کرفتو نیز در آینده در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.

عصر کرد


محمد ابراهیم زارعی افزود: طی چند سال اخیر کارهای بزرگی در کردستان صورت گرفته که در تاریخ ماندگار است و نمونه آن ثبت جهانی هورامان، افتتاح جاده سنندج - مریوان، پیاده راه فردوسی، راه آهن سنندج - همدان که فقط حدود هشت کیلومتر از آن باقی مانده تا تکمیل شود، برگزاری کنگره مشاهیر کُرد و نصب مجسمه ایثار و مقاومت در سنندج است.
وی از هورامان به عنوان ثروت عظیمی برای کردستان و ایران نام برد و ادامه داد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره‌گاه فرهنگی کردستان است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، ویژگی خاص هورامان را تعامل مردم آن با طبیعت دانست و اضافه کرد: قدیمی‌ترین سند معامله باغ در جهان، در هورامان نوشته شده است که هم اکنون در موزه لندن نگهداری می شود.
وی خواستار آموزش مردم این منطق ‌ه و فراهم کردن امکانات لازم در آنجا شد و افزود: باید از این اثر جهانی به صورت جدی مواظبت کنیم و آن را به تمام مردم ایران و اقصی نقاط جهان بشناسانیم.
منطقه هورامان باید حفظ شود
فعال فرهنگی و عضو دیگر شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز در این مراسم گفت: هورامان از گذشته تاکنون حفظ شده و اکنون در اختیار ما قرار گرفته است ما نیز باید از آن حفاظت کنیم.

عصر کرد


قطب الدین صادقی افزود: ما باید از گذشته و تاریخ خود شناخت داشته باشیم و روشنفکران جامعه را با اهمیت مسئله ثبت جهانی هورامان آشنا کنیم.
وی ادامه داد: ورود بی ضابطه گردشگر به منطقه هورامان آسیب جدی خواهد زد که باید برای این بخش و همچنین نحوه ساخت و سازها برنامه مدون داشته باشیم.
عضو شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز آموزش مردم محلی را امری دارای اهمیت دانست و یادآور شد: ما باید محتوا و برنامه های بروزی را برای هورامان تولید کنیم و در مورد جغرافیا، تاریخ و فرهنگ این منطقه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
ثبت جهانی هورامان 2 استان کردستان و کرمانشاه را با یکدیگر پیوند داد
پژوهشگر و یکی دیگر از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هم در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان کار بسیار بزرگی بود و در کمترین زمان ممکن 2 استان کردستان و کرمانشاه را با یکدیگر پیوند داد و پرونده آن تکمیل و برای یونسکو فرستاده شد.

عصر کرد


محمدعلی سلطانی گفت: باید برای هورامان برنامه داشته باشیم و نگذاریم این منطقه به دست فراموشی سپرده شده و همچون سایر آثار جهانی کشور رها شود.
وی خواستار ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم همچون جاده‌های استاندارد در این منطقه شد و افزود: باید برای هورامان سالن اجتماعات، پایانه حمل و نقل، رادیو، رسانه و نشریه چند زبانه داشته باشیم و همچنین برای فروش محصولات هنرمندان و صنعتگران آن بازارچه دایمی دایر شود.
این پژوهشگر و محقق اضافه کرد: کردستان در زمینه کارهای فرهنگی بسیار اقدامات خوبی انجام داده است که نمونه آن برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، جشن‌های نوروز و راه اندازی پژوهشکده کردستان شناسی است.
در پایان این مراسم از فعالان و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو تجلیل به عمل آمد.

عصر کرد


«منظرفرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد 1400 برابر با 27 جولای 2021) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از 700 روستا را در این 2 استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود 40 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.
2 هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد 930 اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی 793 اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 29 اثر منقول، 25 اثر میراث طبیعی و 93 اثر میراث معنوی است.
برچسب‌ها
گردشگری کردستان آثار تاریخی سنندج میراث فرهنگی اورامانات یونسکو
پروندهٔ خبری
اورامانات در مسیر جهانی شدن

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/242853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه