عصر کرد

آخرين مطالب

اختصاص ده میلیارد ریال به منطقه هورامان اقتصادي

اختصاص ده میلیارد ریال به منطقه هورامان
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،بهمن مرادنیا استاندار کردستان شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از تلاشگران و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو اظهار داشت: باید برای هورامان برنامه داشت و نباید این منطقه را به حال خود رها کرد که در این راستا آموزش جوامع محلی امری ضروری است.
مرادنیا افزود: مردم ما باید آگاه شوند که هورامان چه سرمایه عظیمی است در اختیار آن‌ها قرار دارد که آثار این مسئله مهم در آینده خود را نشان خواهد داد.
استاندار کردستان ادامه داد: شورایی متشکل از افراد صاحب نظر و متخصص در مورد هورامان باید گرد هم آمده و با برنامه‌های خود نگذارند این منطقه به دست فراموشی سپرده شود.
او از صدا و سیمای مرکز کردستان نیز خواست که مستند‌هایی را از هورامان تهیه کرده و در رسانه ملی پخش کند تا همه مردم ایران با هورامان آشنا شوند.
مرادنیا یادآور شد: ما درصدد بودیم که به مناسبت ثبت جهانی هورامان یک جشن ملی را در کردستان برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل وجود ویروس کرونا این امر برای ما محقق نشد، اما امیدواریم که در آینده این مهم اجرایی شود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان نیز که از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان و دارای دکترای باستان شناسی است، در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان یکی از آرزو‌های دیرینه مردم کردستان بود که به تحقق پیوست و امیدواریم غار کرفتو نیز در آینده در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.
محمد ابراهیم زارعی افزود: طی چند سال اخیر کار‌های بزرگی در کردستان صورت گرفته که در تاریخ ماندگار است و نمونه آن ثبت جهانی هورامان، افتتاح جاده سنندج - مریوان، پیاده راه فردوسی، راه آهن سنندج - همدان که فقط حدود هشت کیلومتر از آن باقی مانده تا تکمیل شود، برگزاری کنگره مشاهیر کُرد و نصب مجسمه ایثار و مقاومت در سنندج است.
او از هورامان به عنوان ثروت عظیمی برای کردستان و ایران نام برد و ادامه داد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره‌گاه فرهنگی کردستان است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، ویژگی خاص هورامان را تعامل مردم آن با طبیعت دانست و اضافه کرد: قدیمی‌ترین سند معامله باغ در جهان، در هورامان نوشته شده است که هم اکنون در موزه لندن نگهداری می‌شود.
او خواستار آموزش مردم این منطق ه و فراهم کردن امکانات لازم در آنجا شد و افزود: باید از این اثر جهانی به صورت جدی مواظبت کنیم و آن را به تمام مردم ایران و اقصی نقاط جهان 
فعال فرهنگی و عضو دیگر شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز در این مراسم گفت: هورامان از گذشته تاکنون حفظ شده و اکنون در اختیار ما قرار گرفته است ما نیز باید از آن حفاظت کنیم.
قطب الدین صادقی افزود: ما باید از گذشته و تاریخ خود شناخت داشته باشیم و روشنفکران جامعه را با اهمیت مسئله ثبت جهانی هورامان آشنا کنیم.
او ادامه داد: ورود بی ضابطه گردشگر به منطقه هورامان آسیب جدی خواهد زد که باید برای این بخش و همچنین نحوه ساخت و ساز‌ها برنامه مدون داشته باشیم.
عضو شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز آموزش مردم محلی را امری دارای اهمیت دانست و یادآور شد: ما باید محتوا و برنامه‌های بروزی را برای هورامان تولید کنیم و در مورد جغرافیا، تاریخ و فرهنگ این منطقه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
پژوهشگر و یکی دیگر از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هم در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان کار بسیار بزرگی بود و در کمترین زمان ممکن 2 استان کردستان و کرمانشاه را با یکدیگر پیوند داد و پرونده آن تکمیل و برای یونسکو فرستاده شد.
محمدعلی سلطانی گفت: باید برای هورامان برنامه داشته باشیم و نگذاریم این منطقه به دست فراموشی سپرده شده و همچون سایر آثار جهانی کشور رها شود.
او خواستار ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم همچون جاده‌های استاندارد در این منطقه شد و افزود: باید برای هورامان سالن اجتماعات، پایانه حمل و نقل، رادیو، رسانه و نشریه چند زبانه داشته باشیم و همچنین برای فروش محصولات هنرمندان و صنعتگران آن بازارچه دایمی دایر شود.
این پژوهشگر و محقق اضافه کرد: کردستان در زمینه کار‌های فرهنگی بسیار اقدامات خوبی انجام داده است که نمونه آن برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، جشن‌های نوروز و راه اندازی پژوهشکده کردستان شناسی است.
در پایان این مراسم از فعالان و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو تجلیل به عمل آمد.
«منظرفرهنگی هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد 1400 برابر با 27 جولای 2021) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از 700 روستا را در این 2 استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود 40 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.
2 هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد 930 اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی 793 اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 29 اثر منقول، 25 اثر میراث طبیعی و 93 اثر میراث معنوی است.
انتهای پیام/م

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/242875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس