عصر کرد

آخرين مطالب

انگور سیاه سروآباد و رنجی که برای کشاورزان باقی می‌ماند سياسي

انگور سیاه سروآباد و رنجی که برای کشاورزان باقی می‌ماند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - این روزها سود واقعی برداشت انگور سیاه دیم که از محصولات مهم سروآباد است، به جیب دلالان می‌رود و فقط سختی و مشقت آن برای تولیدکنندگان باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای تهیه گزارشی از برداشت و فروش انگور سیاه که به نام "هه‌نگوره ره‌شه" ثبت ملی شده است به منطقه ژاورود بخش مرکزی شهرستان سروآباد رفتم، منطقه ای که هرساله در اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه بازار این محصول بسیار داغ است و می توان گفت که تمام ساکنان این منطقه به کار کشت و برداشت و فروش انگور سیاه مشغول هستند.
در سال های اخیر تقاضا برای انگور سیاه شهرستان سروآباد در بازارهای فروش، کارخانجات تولیدی و فرآوری افزایش قابل ملاحظه ای داشته و آن هم به دلیل ارگانیک بودن این محصول است که تولیدکنندگان آن از هیچ کود و سم شیمیایی استفاده نمی کنند و همین امر باعث شده مصرف آن در بازار افزایش پیدا کرده و از طرفی نیز اهالی روستاهای شهرستان سروآباد باغات انگور سیاه خود را توسعه دهند.
به روستای "پایگلان" و "ژنین" که رسیدم انبارهای زیادی را دیدم که مملو از انگور سیاه بود و وانت های سایپا و کامیونت هایی که در صف بودند تا این محصول را به بازارهای خارج از استان و کارخانجات تولیدی و فرآوری حمل کنند.
می توان به جرات گفت که تمام ساکنان این منطقه مشغول برداشت و فروش انگور سیاه بودند و عملا هیچ کار دیگری در این منطقه انجام نمی شد، فقط و فقط برداشت و فروش انگور سیاه بود که به چشم می آمد.
قیمت محصولات باغداران را دلال ها تعیین می کنند
یکی از باغداران روستای پایگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر باتوجه به کیفیت بسیار بالای انگور سیاه دیم این منطقه و افزایش تقاضا برای این محصول، تعداد دلالان و واسطه ها افزایش پیدا کرده است.
علی محمدی افزود: هرساله در اواخر شهریور دلالان به منطقه می آیند و محصول باغداران را با قیمت هایی که خودشان تعیین می کنند خریداری کرده و به واسطه ها و یا خودشان به کارخانجات تولیدی و فرآوری می فروشند.
وی یادآور شد: باغداران منطقه نیز برای جلوگیری از زیان محصول خود مجبور هستند به قیمت هایی که دلالان تعیین می کنند محصول خود را به فروش برسانند که سود واقعی آن در جیب دلالان و واسطه ها می رود.
این باغدار نمونه شهرستان سروآباد اضافه کرد: نبود سردخانه و صنایع تبدیلی، هزینه های بالای تولید، دسترسی نداشتن به بازارهای مناسب، نداشتن خودروهای یخچال دار برای حمل محصول تا مقصد و از همه مهمتر ترس از به فروش نرسیدن محصول از مهمترین دلایلی است که باعث شده باغداران منطقه برای فروش محصول خود به دلال ها روی بیاورند.

عصر کرد


به فروش نرسیدن محصولات باعث استرس باغداران شده است
باغدار دیگری هم وارد بحث شد و گفت: امسال قیمت محصول ما بسیار پایین آمده است و قیمت هر کیلوگرم انگور سیاه دیم بین 6 تا 90 هزار ریال است که اصلا جوابگوی هزینه های تولید آن و زحمات ما باغداران نیست.
رضا رضانژاد افزود: محصول ما از لحاظ کیفیت و ارگانیک بودن درجه یک به شمار می رود چرا که در تولید این محصول از هیچ نوع کود و سم شیمیایی استفاده نمی کنیم و برای درمان برخی بیماری ها بهترین دوا است.
وی یادآور شد: نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان سروآباد و حتی استان کردستان باعث شده که هرساله در هنگام برداشت محصول خود با نگرانی ناتوانی برای فروش روبرو شویم.
این باغدار ادامه داد: برای جلوگیری از ضرر و زیان مجبور هستیم محصول خود را به قیمت های بسیار پایین به دلالان به فروش برسانیم و آنها هم محصول ما را با قیمت های خوب به فروش می رسانند و فقط زحمت و مشقت آن برای ما باقی می ماند.
وی اضافه کرد: امسال قیمت های تعیین شده برای خرید انگور نسبت به سال گذشته بسیار پایین است و عملا با این کار می خواهند محصول ما را نابود کنند تا ما مجبور شویم با قیمت هایی که خودشان تعیین می کنند به فروش برسانیم.
مهمترین خواسته تولیدکنندگان انگور سیاه ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی است
به سراغ یک خریدار انگور رفتم که در انبارش نشسته بود و گفت: روستای پایگلان قطب تولید انگور سیاه دیم در استان و حتی کشور است و وجود باغات قدیمی 100 ساله در این روستا گواه بر این ادعا است.
عدنان عبداللهی افزود: هرساله بیش از هزار و 200 تن انگور سیاه در روستای پایگلان تولید و روانه بازار مصرف می شود محصولی که ارگانیک و با کیفیت بوده که در تولید آن از هیچ نوع کود و سم استفاده نمی شود فقط با آب باران است که به ثمر می نشیند.

عصر کرد


وی ادامه داد: ما هر ساله انگور سیاه خودمان و باغداران دیگر را خریداری می کنیم و متاسفانه به دلیل نبود سردخانه مجبور هستیم در این انبارها محصول خود را جمع آوری کرده و برای جلوگیری از ضایع نشدن آن به سرعت به بازارها انتقال دهیم.
وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد همکاری بسیار خوبی با باغداران و تولیدکنندگان این منطقه دارد و ما نیز هرساله پیگیر احداث یک سردخانه و یا صنایع تبدیلی در منطقه هستیم تا محصول ما با قیمت های پایین به فروش نرسد.
عبداللهی با بیان اینکه تاکنون خواسته ما باغداران به دلیل آنچه که مسوولان جهاد کشاورزی کمبود اعتبار عنوان می‌کنند، محقق نشده است افزود: اگر مسوولان ارشد استانی نسبت به احداث سردخانه و صنایع تبدیلی در این منطقه کنند باعث حذف دلالان و واسطه ها شده و از همه مهمتر انگیزه ما تولیدکنندگان را برای تولید بیشتر افزایش داده که نتیجه آن اشتغالزایی بیشتر و رونق و توسعه منطقه خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر شرکت های تعاونی نیز تشکیل شده و به درستی مدیریت شوند و محصولات باغداران و کشاورزان را در وقت و زمان مناسب با قیمت های خوب خریداری کنند سبب رونق گرفتن کشاورزی منطقه شده و سود واقعی را در جیب تولیدکنندگان قرار می دهد.
این باغدار نمونه گفت: پیگیر آن هستیم تا انگور سیاه که به نام انگور "ره شه" ثبت ملی شده است را به نام این منطقه کنیم چون این کار باعث می شود محصول ما بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی معرفی شود و با این کار حداقل دست دلال ها و واسطه ها کمتر شده و کارخانجات تولیدی و فرآوری مستقیما از خود ما خرید کنند.
تولید بیش از 14 هزار تن انگور سیاه در شهرستان سروآباد
کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد هم اظهار داشت: 2 هزار و 400 هکتار باغ انگور سیاه در این شهرستان وجود دارد که 20 درصد کل مساحت شهرستان سروآباد را شامل می شود.
سیروان محمدی افزود: متوسط برداشت در هر هکتار هفت تن است و پیش بینی می شود امسال بیش از 14 هزار تن انگور سیاه ارگانیک در باغات شهرستان سروآباد تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی یادآور شد: برداشت و فروش انگور سیاه دیم در شهرستان سروآباد برای سه هزار و 500 خانوار ایجاد اشتغالزایی کرده است.

عصر کرد


وی افزود: بیشترین باغات انگور دیم سیاه در شهرستان سروآباد در روستاهای منطقه ژاورود بخش مرکزی شامل "پایگلان"، "ژنین"، "بیساران" و "گواز" قرار گرفته است.
کارشناس جهاد کشاورزی سروآباد گفت: وجود خاک حاصلخیز، شرایط آب و هوایی مناسب و بارش سالانه بیش از 750 میلی متر باران در این شهرستان شرایط بسیار خوبی را برای تولید محصولات باغی فراهم کرده است.
به گفته وی در سال های گذشته طرح توسعه باغات دیم در شهرستان سروآباد بسیار موفقیت آمیز بوده و در سال های آینده شاهد افزایش تولید محصولات باغی در این شهرستان خواهیم بود.
بدون تردید ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی کوچک در شهرستان سروآباد که قطب تولید محصولات باغی در استان کردستان است ضمن اینکه سود واقعی تولید این محصولات نصیب تولیدکنندگان آن می شود باعث رونق تولید و اشتغال در منطقه خواهد شد.
سروآباد بدلیل شرایط خوب آب و هوایی مکان مناسبی برای توسعه فعالیت‌های زراعی و باغی است، براساس آمارها تنها سه درصد زمین‌های کشاورزی و باغی استان کردستان در این شهرستان قرار دارد در حالیکه بیش از 15 درصد محصولات باغی و زراعی استان کردستان در این شهرستان کشت و تولید می‌شود، این مهم بیانگر استفاده حداکثری مردم از زمین برای کشاورزی و باغداری است که با حمایت بیشتر از آنها می‌توان شاهد افزایش تولید را سال‌های آینده شاهد باشیم.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
برچسب‌ها
کردستان صنایع تبدیلی برداشت محصول ایرنا سروآباد بازار محصولات کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/243969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس