عصر کرد

آخرين مطالب

عسگرخانی، انسانی فاضل و صاحب نظریه در حوزه روابط بین الملل بود علمي

عسگرخانی، انسانی فاضل و صاحب نظریه در حوزه روابط بین الملل بود
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


ایسنا/هرمزگان جامعه شناس و عضوء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم گفت: عسگرخانی فردی صاحب دیدگاه و حتی به جرأت می توانم بگویم صاحب نظریه در حوزه روابط بین الملل و سیاست بین الملل، در مسائل و موضوعاتی چون امپریالیسم و قدرت جهانی، سیاست و قدرت درخاورمیانه بود.
دکتر مصطفی عبدی در گفت و گو با ایسنا، افزود: استاد عسگرخانی، انسانی فاضل و اندیشمندی بود گرچه افتخار شاگردی ایشان را نداشتم، اما به دلیل برخی حوزه های مشترک مطالعاتی در ساعات استراحت در اتاق استادان از محضر وی بسیار استفاده کردم.
وی اضافه کرد: عسگرخانی فردی صاحب دیدگاه و حتی به جرأت می توانم بگویم صاحب نظریه در حوزه روابط بین الملل و سیاست بین الملل، در مسائل و موضوعاتی چون امپریالیسم و قدرت جهانی، سیاست و قدرت درخاورمیانه بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: عسگرخانی در خصوص مسائلی چون انرژی هسته ای و روابط بین الملل ایران، تحلیلی کاملاً متفاوت از بسیاری استادان علوم انسانی داشت. او در این رابطه از اهمیت اقتدار ملی و قدرت یک کشور در عرصه بین المللی بحث می کرد. به نظر وی اگر اقتدار و قدرت بین المللی یک کشور دستخوش دگرگونی شود، امنیت آن کشور در ابعاد مختلف بسیار متزلزل و شکننده خواهد شد.
عبدی با بیان اینکه قدرتِ تامین کننده امنیت خود وابسته به منابع قدرت است، یعنی اگر کشوری از منابع قدرت برخوردار نباشد، اقتدار و قدرت آن در داخل و بیرون متزلزل شده و بواسطه آن امنیت نیز دستخوش ضعف و فروپاشی قرار خواهد شد، عنوان کرد: طبق سخنان عسگرخانی، امروزه امنیت ایران متاثر از قدرتی است که‌ به‌ سه جزء و یا سه منبع مهم وابسته است. به تعبیر این استاد گرانقدر این سه جزء به مثابه اجزاء یک مثلث بایکدیگر در ارتباط بوده و تامین کننده یکدیگر هستند و با استمرار این سه، قدرت ایران در عرصه بین المللی موضوع بحث و برنامه ریزی ابرقدرت ها است.
جامعه شناس و عضوء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم با اشاره به اینکه اگر یکی از این سه تضعیف شود، کلیت قدرت ایران هدف قرار گرفته شده و زمینه مسائل بعدی فراهم خواهد شد، بیان کرد: در مدل نظری عسگرخانی نظام امپریالیسم جهانی و یا به زبان خود عسکرخانی، غربی ها و آمریکایی ها می خواهند آرام و گام به گام این سه جزء مثلث قدرت و امنیت را بزنند. سه ضلع این مثلث، یکی انرژی هسته ای به مثابه منبعی مهم و حیاتی در بحث انرژی، خصوصاً در آینده است، یعنی بعد از پیش روی آرام و اعمال فشارهای طاقت فرسا و فرسایشی از طریق تحریم بر استناد به مساله منع فعالیت هسته ای و کش دادن این فشارها زمینه را برای پذیرش این منع فعالیت و تعطیلی ابدی آماده کنند و در گام بعدی نیروی نظامی و خصوصاً سپاه، به مثابه یکی از بازوهای قدرت و فشار و بازی گردانی ایران در منطقه را تضعیف و منفعل و حتا منحل کنند و سومین گام دیپلماسی ایران است، پس در نهایت با منزوی کردن ایران از طریق نشانه گرفتن روابط بین الملل این، ایران را به کشوری منزوی و ضعیف و نا امن تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه این شرایط بستری است برای فروپاشی ایران و تجزیه آن به قدرت های کوچک( کشورهای کوچک) که قدرت مقابله و چانه زنی با قدرت های جهانی را ندارد، اضافه کرد: دنیا محل گذر است و فقط همین خاطرات است که باقی می ماند، عسگرخانی طوری زندگی کرد و طوری روابط انسانی خود را مدیریت که امروزه اکثریت کسانی که او را می شناسند از او به نیکی یاد می کنند.
عبدی با بیان اینکه در زمان مسؤلیتم در پردیس بین الملل قشم با مشاوره، راهنمایی و کمک های بی دریغ پروفسور عسگرخانی دو همایش ملی با محتوایی قابل استناد پژوهشگران برگزار کردیم، اضافه کرد: زنده یاد عسگرخانی واحد بین الملل قشم را همچون فرزند خود می‌دانست و با وجود اینکه امکان همکاری با دیگر دانشگاه‌های داخل کشور و خارج کشور را داشت اما به دلیل تعصبی که به بین الملل قشم داشت فارغ از انگیزه های مادی و مقام و مرتبه هیچ کمکی را به توسعه و بالندگی این پردیس دریغ نمی کرد. متاسفانه در ماه های واپسین عمرش، پس از سال ها مجاهدت در دانشگاه‌های مختلف کشور و بیش از همه واحد قشم، موجبات آزردگی خاطر این استاد و نظریه پرداز که از سرمایه های مهم کشور بود، فراهم شد.
به گزارش ایسنا، دکتر ابومحمد عسگرخانی استاد بازنشسته روابط بین‌الملل دانشگاه تهران که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، روز گذشته دارفانی را وداع گفت.مرحوم عسگرخانی متولد سال 1330 دکترای روابط بین‌الملل را از دانشگاه کوئینز کانادا دریافت کرده و دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تهران بود. رژیم‌های بین‌المللی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت‌های دانشگاهی او بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/244016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد