عصر کرد

آخرين مطالب

طرح «پایانه صادراتی محصولات کشاورزی» در کردستان اجرا می‌شود اقتصادي

طرح «پایانه صادراتی محصولات کشاورزی» در کردستان اجرا می‌شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تعاونی روستایی به تجمع مردم و اهالی یک روستا در قالب شرکت تعاونی گفته می‌شود که موضوع فعالیت آن‌ها کشاورزی و فعالیت‌های جانبی آن است.
از جمله اهداف تشکیل تعاونی‌های روستایی تجمیع سرمایه‌ها، تأمین نهاده‌های مشترک کشاورزی به‌صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم‌افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است به‌طوری‌که بیشترین سود به کشاورزان که زحمت اصلی تولید محصول را بر عهده‌ دارند، برسد.
متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران سازمان تعاون روستایی است که رئیس آن معاون وزیر جهاد کشاورزی است.
سازمان تعاون روستایی متولی بخش خصوصی تعاونی‌ها روستایی که رسالت اصلی تعامل تعاونی‌های کشاورزی و طبقه کشاورزان را با مسئولین دولتی باید بر عهده داشته باشد اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران است.
سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی باهدف ایجاد، سازمان‌دهی، ساماندهی، کارآمد سازی و توسعه کمی و کیفی تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی و سایر تشکل‌های مربوطه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور شکل گرفت.
184 هزار کردستانی در تعاون‌های روستایی سهام‌دارند
پیمان اسکندری مدیر تعاون روستایی استان کردستان بابیان اینکه تعاون روستایی از دو بخش عمده تشکیل‌شده است، گفت: قسمتی دولتی مربوط به سازمان تعاون روستایی است و وظیفه نظارت، هدایت و حمایت شرکت‌های تعاون روستایی موجود در داخل روستاها و تشکیل مجامع را بر عهده دارد.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان افزود: بخش دیگر این سازمان را هم خود مردم تشکیل می‌دهند که در حال حاضر بیش از 184 هزار نفر در استان کردستان در تعاون روستایی سهام‌دار هستند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 275 شرکت تعاونی روستایی در سطح استان کردستان فعالیت دارند که به‌وسیله خود سهام‌داران و اعضا تشکیل‌شده و مدیریت می‌شوند.
اسکندری با بیان اینکه در شرکت‌های تعاونی روستایی فعالیت‌ها به‌گونه‌ای است که نظارت خود مردم بر مردم است یادآور شد: در سالیان گذشته خدماتی همچون آرد رسانی، سوخت‌رسانی و توزیع سم و کود توسط همین شرکت‌های تعاون روستایی انجام می‌شد ولی اکنون نوع فعالیت هاعلل الخصوص در حوزه کشاورزی تغییر کرده است.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان اظهار داشت: شرکت تعاون روستایی در روستا یک اتحادیه شهرستانی تشکیل می‌دهند که این اتحادیه‌های شهرستانی همه باهم اتحادیه‌های استان کردستان را شکل داده و اتحادیه‌های استانی هم درنهایت منجر به تشکیل اتحادیه ملی می‌شوند.
توجه ویژه دولت به تعاونی‌های تخصصی کشاورزان
وی به شرکت‌های تعاونی تخصصی کشاورزان در استان اشاره کرد و گفت: در این تعاونی‌ها مردم در شغل‌های متفاوت یک تعاونی تشکیل می‌دهند که کارهای صنفی مربوط به تعاونی مربوطه را انجام می‌دهند.
اسکندری افزود: در دولت جدید توجه ویژه‌ای به تعاونی‌های تخصصی کشاورزان شده است تا این شرکت‌ها بتوانند خود به‌صورت مستقل امورات خود را انجام دهند.
وی بیان کرد: شرکت تعاونی تخصصی کشاورزان در هر شهر یک تعاونی و در هر استان نیز اتحادیه تشکیل می‌دهند.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان به تعاونی‌های تولید به‌عنوان یکی دیگر از تعاونی‌های این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: در این تعاونی‌ها تمرکز بر تولید و افزایش محصولات است.
اسکندری ادامه داد: قرار است 16 هزار هکتار از اراضی دیم استان به اراضی آبی تبدیل شود در این راستا تعاونی‌هایی تشکیل‌ می‌شود تا کشاورزان از خرد شدن اراضی جلوگیری کرده و این اراضی را یکپارچه‌سازی کنند.
فعالیت 2 تعاونی زنان در دهگلان و مریوان
وی با اشاره به اینکه در استان کردستان مالکیت اراضی بیشتر به‌صورت خرده مالکی است، افزود: برای این پروژه 10 تعاونی در شهرستان سنندج، 3 تعاونی در کامیاران و 3 تعاونی دیگر نیز در مریوان در نظر گرفته ‌شده است.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: در حال حاضر 2 تعاونی زنان در استان کردستان فعال هستند که یکی در دهگلان و دیگری در شهرستان مریوان است.
اسکندری بیان کرد: به دلیل مشارکت پایین زنان در این دو شهرستان این تعاونی‌ها فعالیت زیادی انجام نمی‌دهند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد فعالیت هرچه بیشتر بانوان و استقبال آنان از این تعاونی‌ها باشیم.
وی افزود: شرکت تعاونی روستایی زنان قروچای دهگلان در راستای اشتغال‌زایی و حمایت از صنعت فرش دست‌باف اقدام به راه‌اندازی کارگاه بافت و تولید فرش نموده است که بافندگان آن اعضای این شرکت تعاونی هستند.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان بابیان اینکه در این کارگاه در کنار فرش‌بافی اعضاء به پشم‌ریسی به‌صورت سنتی مبادرت می‌ورزند عنوان کرد: شرکت تعاونی روستایی زنان قروچای دهگلان در خردادماه سال 1373 با 127 عضو ثبت رسیده است.
وی افزود: اهم فعالیت این شرکت علاوه بر پشم‌ریسی و قالی‌بافی به‌صورت متمرکز در قالب کارگاه اقدام به فراوری پشم گوسفند تولید نخ دست ریس به‌صورت سنتی و غیرمتمرکز جهت بافت فرش گلیم، جاجم، تولید فرش دستباف، گلیم گبه و فرش‌های زیر پایی می‌نماید.
کشت قراردادی از اولویت‌های سازمان تعاون روستایی است
اسکندری با بیان اینکه کشت قراردادی جزو برنامه‌های اصلی سازمان تعاون روستایی است، گفت: هر ساله کشاورزان استان بعد از تولید محصول برای فروش و بازاریابی محصولات در سطح بازار با مشکل مواجه هستند که در این شرایط سازمان تعاون روستایی برای خریدوفروش این دست از محصولات ورود پیدا می‌کند.
وی افزود: در شرایط نابسامانی که قیمت برخی محصولات در بازار پایین بوده و کشاورز در این شرایط متضرر می‌شود پای دلالان به زمین‌های کشاورزی باز می‌شود و درصدد خرید محصول با قیمت پایین می‌شوند تا همان محصول را باقیمتی بسیار بالا روانه بازار مصرف کنند.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان بیان کرد: کشت قراردادی درمان درد نابسامانی‌های موجود در بازار است چراکه با این کار نه تولیدکننده متضرر می‌شوند و نه مصرف‌کننده، محصول موردنظر را با قیمت بیشتری از میزان واقعی از دلالان خریداری می‌کنند.
وی اظهار داشت: در این نوع کشت بر اساس نیاز، نهاده‌های لازم برای تولید محصول موردنیاز از جمله کود، سم و بذر در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود تا در پایان محصول تولیدشده جهت فروش و تأمین نیاز مصرف‌کننده باقیمت مناسب تحویل داده شود.
اسکندری با اشاره به اینکه در کشت قراردادی دیگر محصول ما تولیدمحور نیست بلکه تقاضامحور می‌شود عنوان کرد: با این اوصاف محصول قبل از تولید به فروش رسیده و تمام خدمات لازم به تولید در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان یادآور شد: کشاورزان استان استقبال خوبی از این نوع کشت قراردادی می‌کنند چراکه آنان خود به‌تنهایی قدرت فروش مناسب محصول خود را ندارد و در نهایت باقیمتی نامناسب به دست دلال می‌رسد.
کشت قراردادی در انتظار کشاورزان مریوانی
وی با بیان اینکه امسال 10 هزار تن ذرت در استان کشت قراردادی انجام‌شده است، تأکید کرد: سیاست جدید سازمان تعاون روستایی تعریف الگوی کشت مناسب برای کشاورزان و تأمین تمام نهاده‌ها برای تولید است.
اسکندری گفت: با توجه به فعالیت کارخانه صنایع تبدیلی ژینا نوش مریوان و عقد قرارداد با این کارخانه، به‌احتمال‌زیاد کشت محصولات در این شهرستان کم‌کم به سمت‌وسوی کشت قراردادی پیش خواهد رفت.
وی بابیان اینکه در سازمان تعاون روستایی 3 نوع خرید محصولات کشاورزی وجود دارد افزود: در خرید تضمینی قیمت محصول از طرف دولت تعیین‌شده و توسط خود دولت نیز محصول موردنظر خریداری می‌شود و تعاون روستایی در این میان نقش مباشر را ایفا می‌کند.
خرید تضمینی 103 هزار تن گندم در استان

عصر کرد

مدیر تعاون روستایی استان کردستان بیان کرد: سال گذشته 379 هزار تن گندم به‌صورت خرید تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد که این میزان امسال به یک‌چهارم یعنی معادل 103 هزار تن رسیده است.
اسکندری اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبار و با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه برخی محصولات کشاورزی همچون گوجه‌فرنگی نیز خرید حمایتی می‌شوند.
وی یادآور شد: سومین نوع خرید نیز خرید توافقی است که در این نوع خرید تعاون روستایی حلقه بین کشاورز و شخص خریدار است.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان در خصوص فعالیت سازمان تعاون روستایی در حوزه صادرات ادامه داد: یکی از معضلات سازمان تعاون روستایی استان کردستان صادرات میوه و تره‌بار و صیفی‌جات به اقلیم کردستان است که معمولاً از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و همین امر موجب از دست رفتن بازار هدف می‌شود.
اجرای طرح «پایانه صادراتی محصولات کشاورزی» در کردستان
وی از اجرای طرحی تحت عنوان «پایانه صادراتی محصولات کشاورزی» در استان خبر داد و گفت: این طرح در آستانه تصویب است که قرار است در اتحادیه تعاون روستایی مریوان و باهدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی انجام شود.
اسکندری افزود: در این پایانه قرار است محصول برداشت‌شده مراحل شست‌وشو و بسته‌بندی انجام‌شده و محصول با نام و برند استان به کشور اقلیم عراق صادر می‌شود.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان بیان کرد: سال گذشته 570 تن میوه و صیفی‌جات از استان کردستان به مقصد اقلیم کردستان عراق صادر شد.
وی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در سطح استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کالاهای تنظیم بازاری که قبلاً تنها در سطح شهرها توزیع می‌شد اکنون با همان قیمت و حتی کمتر نیز در سطح روستاهای استان نیز توزیع می‌شود.
اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر 28 فروشگاه زنجیره‌ای اترک در روستاهای بزرگ استان فعالیت دارند، یادآور شد: این فروشگاه‌ها به روش مدرن و جدید درحال خدمات به روستائیان استان هستند.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان به خرید میوه شب عید به‌عنوان دیگر فعالیت‌های تعاون روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: در همین راستا سال گذشته 985 تن سیب و پرتقال توسط تعاون روستایی استان به‌عنوان مباشر سازمان صنعت، معدن و تجارت خریداری‌شده و در این پایان سال بین شهروندان استان توزیع شد.
توزیع 8400 تن کود در استان
وی در خصوص تأمین و توزیع نهاده‌های دامی در کردستان افزود: در پنج ماهه امسال 8 هزار و 400 تن کود دامی در استان کردستان توزیع‌شده است.
اسکندری بیان کرد: همچنین سال گذشته بالغ‌ بر 32 هزار و 96 تن کود تأمین و در استان توزیع شد.
وی اظهار داشت: سال 99 بیش از 9 هزار و 661 تن بذر در سایت‌های فرآوری بذر استان تولید و در استان توزیع شد.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان به تأمین آرد روستاهای استان توسط تعاون روستایی اشاره کرد و افزود: هرساله 70 هزار تن آرد برای روستای استان تأمین و در سطح استان توزیع می‌شود.
سهمیه نفت خام استان کاهش‌یافته است
وی بیان کرد: با توجه به اینکه به اکثر روستاهای استان عملیات گازرسانی صورت گرفته سهمیه نفت خام نیزدراستان کاهش‌یافته است و در همین راستا سال گذشته 157 میلیون لیتر گازوئیل و نفت در سطح روستاهای استان توزیع شد.
اسکندری در ادامه گفت: در تمام روستاهای استان جایگاه توزیع نفت فعال بوده و در حال خدمات به روستائیان است.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان به فعالیت روستا بازارها در سه شهرستان سنندج، قروه و دیواندره خبر داد و تأکید کرد: روستابازار موجود در شهرستان قروه در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.
احداث روستابازار تعاون روستایی در کامیاران
وی بابیان اینکه روستا بازار دیگری نیز در شهرستان کامیاران در دست احداث است ادامه داد: در این روستا بازارها سعی بر این است که محصولات از تولید به مصرف مستقیم در سطح روستا عرضه شود.
اسکندری به خرید توافقی انگور سیاه نیز در استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت انگور سیاه در استان تاکنون بالغ‌بر 400 تن انگور توسط تعاون روستایی خریداری‌شده است.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: هدف از این خرید‌های توافقی کاهش واسطه‌ها در خرید و فروش محصولات کشاورزی و بازار نامتعارف است که درنهایت به سود کشاورز و مصرف‌کننده است.
پیش‌بینی خرید توافقی 5 هزار تن انگور سیاه در استان

عصر کرد

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 5 هزار تن انگور سیاه از باغداران کردستانی خریداری شود.
اسکندری عنوان کرد: هر جا شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی تشخیص دهند که در خریدوفروش محصول تولیدی دسترنج کشاورز توسط واسطه‌ها با نرخ غیرواقعی خریداری می‌شود وارد عمل می‌شوند.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: خرید حمایتی دولت و خرید توافقی که با منابع داخلی شرکت‌های تعاونی انجام می‌شود به پایداری اقتصاد کشاورزی کمک می‌کند.
اسکندری بیان کرد: اتحادیه و شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان مریوان و بانه با ورود به بازار فروش انگور سیاه، اقدام به بازار رسانی این محصول به‌صورت تازه خوری به دیگر استان‌های کشور کردند.
خرید 30 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان
مدیر تعاون روستایی استان کردستان افزود: از مجموع باغات کردستان، 17 هزار هکتار به کشت انگور اختصاص‌یافته است و از این مقدار، 12 هزار هکتار به‌صورت دیم و 5 هزار هکتار نیز به‌صورت آبی کشت می‌شود.اسکندری گفت: انگور سیاه یکی از مهم‌ترین محصولات باغی در کردستان است و 21 هزار نفر در حوزه بهره‌برداری از باغات انگور فعالیت دارند.
وی با تأکید بر اینکه زمانی که قیمت محصولی در بازار مناسب باشد دیگر تعاون روستایی برای خرید محصول موردنظر وارد کار نمی‌شود افزود: امسال تاکنون 30 هزار تن انواع محصولات از کشاورزان استان خریداری‌شده است.
اسکندری اظهار داشت: همچنین سال گذشته 76 هزار تن انواع محصولات باغی و کشاورزی در استان کردستان خرید توافقی شد.
فعالیت 91 سیلوی نگهداری گندم و غلات در استان
وی بابیان اینکه درحال حاضر 3 سیلوی ذخیره و نگهداری غلات در استان فعال هستند تأکید کرد: چهارمین سیلوی استان نیز طی چند ماه آینده در شهرستان سقز به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان افزود: طی دو سال گذشته بیش از 55 هزار تن به ظرفیت سیلوهای استان اضافه‌ شده است که پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر این میزان به 170 هزار تن افزایش یابد.
اسکندری با اشاره به اینکه درحال حاضر 91 انبار سیلو با ظرفیت 100 هزار تن در استان کردستان فعالیت دارند افزود: سالانه یک‌میلیون و 100 هزار تن گندم در استان تولید می‌شود که به‌طور متوسط 550 هزار تن آن خرید تضمینی می‌شود.
انتهای پیام/2330/79

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/245400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403