عصر کرد
"جاده‌های مرگ"؛ تیتری تکراری، اما همچنان تلخ
چهارشنبه 23 تير 1400 - 09:27:13
عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، ایران یکی از کشور‌های رکورد دار در مرگ و میر‌های جاده‌ای در جهان است، استاندارد نبودن جاده‌های بین شهری در کشور یکی از دلایل این تصادفات است، جاده‌های کشور ما با دوری از معیار‌های بین المللی که ایمنی مسافران را تامین می‌کند، به عامل مرگ بسیاری از مردم تبدیل شده که به امید سفر و تفریح راه جاده‌های کشور را پیش می‌گیرند و قربانی جاده‌ها می‌شوند.
نگاهی به حوادث جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد متأسفانه به‌دلیل حادثه خیز بودن برخی نقاط جاده‌ای کشور و فرسودگی ناوگان عمومی بویژه اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ناصحیح رانندگی و مهم‌تر از همه آنها، خطای انسانی باعث شده آمار و مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای عدد بالا و قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر اصلاحات لازم در خصوص نقاط حادثه خیز کشور انجام گیرد و همچنین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نوسازی و بهسازی شود و البته رفع و کاهش عوامل دیگر در دستور کار قرار گیرد به‌طور قطع آمار مرگ و میر جاده‌ای روندی کاهشی به خود خواهد گرفت.
تردیدی نیست که مرگ نابهنگام یک انسان که از قضا اکثراً جزء نیرو‌های کارآمد، جوان و موثر جامعه است چه آسیب‌هایی را از نظر روحی و روانی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌سازد.
همیشه زنگ خطر در جاده‌های کردستان با صدای رسا شنیده می‌شد، اما روند توسعه‌ای در مسیر‌های جاده‌ای استان آنچنان به کندی پیش می‌رفت که همین اردیبهشت امسال در کمتر از 48 ساعت 6 جوان و نوجوان کردستانی در جاده سنندج به مریوان جان خود را ازدست دادند.

عصر کرد

هرچند گفته می‌شود که در تصادفات رانندگی سه وجه راننده، خودرو و جاده دخیل هستند، اما استان کردستان تاکنون در بخش جاده‌ای کارنامه قابل قبولی نداشته است.
مرگ 6 جوان کردستانی در کمتر از 48 ساعت
استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و 900 کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل 325 کیلومتر بزرگراه، 888 کیلومتر اصلی و 700 کیلومتر نیز فرعی و عریض است.‌
می‌توان گفت یکی از دلایل اینکه کردستان از ارتباطات بهینه زمینی (ریلی و جاده ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز از زیر ساخت‌های مناسب بهره چندانی نبرده، همین مسئله است.
جاده قدیم سنندج - مریوان به دلیل پیچ‌های زیاد و شرایط نامناسب همواره یکی از حادثه خیزترین مسیر‌های کردستان بوده است که اردیبهشت امسال در این محور تصادف یک تریلر با یک خوروی سواری منجر به فوت سه نفر از همشهریان شد.
با فاصله زمانی کمتر از 24 ساعت، در همان نقطه شاهد تصادف دیگری بودیم که منجر به فوت سه نفر دیگر شد.
مرگ 6 نفر در یک نقطه آن هم در فاصله زمانی کمتر از 24 ساعت یکبار دیگر زنگ خطر‌ها را به صدا در آورد.
کابوس تردد در جاده های کردستان
به گفته پزشکی قانونی استان کردستان در سال 99 حدود 360 نفر براثر تصادفات جاده‌ای جان خود را ازدست دادند که از این تعداد 302 نفرآقا و 55 نفر خانم هستند. به این آمار عدد 6 هزار و 107 را که تعداد مصدومان تصادفات جاده‌ای است را هم باید اضافه کرد.

عصر کرد

علیرغم بازتاب گسترده اینگونه حوادث در رسانه‌های محلی و استانی و همچنین هشدار به مسئولان مربوطه، متاسفانه سال هاست اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته به گونه‌ای که مقایسه آمار حوادث سالانه نشان می‌دهد این رقم نسبت به سال ماقبل آن افزایش داشته است.
پزشکی قانونی اعلام کرده که سال 98، 343 نفر فوتی ناشی از تصادفات جاده‌ای داشته ایم که 264 نفر آقا و 79 نفر خانم می‌باشد؛ بنابراین آمار می توان به افزایش 4 درصدی مرگ و میر در سال 99 نسبت به سال 98 اشاره کرد.
محور سنندج به مریوان پرترددترین محور استان است
یکی از نقاط پرتردد استان محور سنندج-سروآباد-مریوان-باشماق به طول 141.5 کیلومتر است. روزانه 7 هزار و 325 دستگاه انواع خودروی سنگین از این مسیر عبور میکنند. این مسیر با ثبت تردد 17 درصدی و میانگین تردد ساعتی 151 دستگاه، سهم مهمی را حمل و نقل بین المللی ایفا میکند. محور سنندج- مریوان- بامشاق یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان است.
مسیر ترانزیتی بندر شهید رجایی به مرز باشماق مریوان دومین مسیر ترانزیتی پر تردد در کشور می‌باشد. به گونه‌ای که در پایانه مرزی باشماق بیش از 2.6 تن کالا با بیش از 4.9 میلیارد دلار مبادله می‌گردد.
رامبد نوذری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در باره‌ی محور سنندج- مریوان- بامشاق اظهار داشت: در سال‌های 98 و 99 بالغ بر 60 میلیارد ریال برای ایمنی راه‌ها در این محور هزینه شده است.
حدود 2 هزار عدد تابلو‌های اخطاری انتظامی و تجهیزات ایمنی و... در این محور نصب شده هم چنین 3.5 کیلومتر روشنایی طولی,276000 متر خط کشی و 560 متر حفاظ بتنی برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای انجام شده است، اما باز هم برای ایمنی کافی و برای جلوگیری از تکرار تصادقات در این محور بالغ بر 3800 میلیلرد ریال اعتبار مورد نیاز است.

عصر کرد

نوذری افزود: 23240 متر حفاظ گاردریل,489 متر طول نیوجرسی,4738 عدد تابلو علائم ,50 عدد چراغ چشمک زن و 1 عدد روشنایی نقطه‌ای از جمله اقدامات دیگر می‌باشد که در این جاده‌ها به انجام رسیده است.
اصلاح و بهسازی 12 نقطه حادثه خیز در محور سنندج به مریوان
وقوع تصادفات جاده‌ای پیامد‌های ناگواری را به همراه کماکان شاهد مرگ و میر تاسف بار افراد جامعه در این محور‌ها خواهیم بود.
ساخت راه‌های جایگزین برای محور‌های حادثه خیز از راهکار‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از تصادفات دارد. تلفات انسانی، بدترین پیامد هر تصادف می‌باشد نقاط حادثه خیز در کردستان باید شناسایی و در باره‌ی ایمنی جاده‌ها فکر اساسی حاصل شود در غیر این صورت می باشد.
در راستای عملکرد ایمنی راه‌ها و حذف نقاط حادثه خیز 17 نقطه حادثه خیز در محور سنندج مریوان شناسایی شده است که از این تعداد 12 نقطه کار عملیاتی آن به پایان رسیده و 5 نقطه دیگر در حال انجام است.
محور اصلی سنندج مریوان با توجه به اهمیت ویژه ترافیکی و اقتصادی تنها راه مواصلاتی پایانه مرزی باشماق از این محل عبور میکند ضمن این که دلایل زیادی باعث توسعه خرابی‌ها در جسم و روسازی راه‌ها می‌باشد.
اتمام جاده سنندج به مریوان آن هم بعد از 16 سال در نهایت پروژه جاده جدید سنندج - مریوان با حضور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 8 تیرماه امسال بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید.

عصر کرد

طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) 52 کیلومتر است که در 6 قطعه اجرا شده و در طول مسیر سه تونل همرو با یک‌هزار و 326 متر، گزردره با 355 متر و باغان با یک‌هزار و 940 متر دارد.
احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال 1388 مصوب شد از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین‌راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان کردستان به ویژه مرزنشینان دو شهرستان سروآباد و مریوان مطرح بوده است.
به گفته مسوولان راه و شهرسازی کردستان، برای اجرای پروژه جاده جدید سنندج - مریوان 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
با بهره‌برداری این پروژه، مسیر سنندج ـ مریوان 30 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.
ارتقای ایمنی جاده و تسریع در روند توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان و کاهش تصادفات از تاثیرات مثبت افتتاح این پروژه است.
دلیل اول افزایش چشمگیر ترافیک عبوری به مقصد بازارچه باشماق و بالعکس، طی سنوات اخیر می‌باشد که قسمت عمده بار ترافیکی مذکور ناشی از عبور تانکر‌های سوخت بوده و البته آمار تصادفات قابل توجه تانکر‌های سوخت و تریلر‌های چند محور خود موید عدم کشش کافی محور مذکور و طرح هندسی ضعیف از طرفی و از طرفی نیز ساختار زمین شناسی منطقه و ضعف شدید در جسم راه و در نتیجه روسازی و آسفالت می‌باشد که توسعه خرابی‌ها را بیش از پیش به همراه دارد.

عصر کرد

دلیل مهم دیگری که خرابی جاده‌ها را باعث می‌شود وجود گردنه‌های متعدد در مسیر و توپوگرافی خشن در نتیجه برف روبی نمک پاشی و یخبندان در طول مسیر خود باعث خرابی‌های مختلف و بروز ترک‌های مختلف و ازدیاد و تصاعد حجم خرابی‌ها می‌باشد.
اداره کل راه و شهرسازی کردستان در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای پروژه ساخت جاده جدید سنندج مریوان از سال 82 وارد فاز مطالعاتی شده و عملیات آن از سال 84 آغاز شد.
این پروژه تاکنون 16 سال طول کشیده که دو سه سال به صورت جهشی با تلاش‌های استاندار و مدیر سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم تخصیص داده شد. اکنون با گذشت 16 سال از شروع این پروژه اداره کل راه و شهرسازی کردستان با افتتاح کل 52 کیلومتر این پروژه به اتمام رسید.
عرفان مرادی مدیر کل راه و شهرسازی از جزئیات این طرح گفت: طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) 52 کیلومتر است و در 6 قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و 630 متر که تونل باغان آن یک هزار و 886 متر است.
مرادی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: با بهره برداری از این پروژه مسیر سنندج - مریوان 30 کیلومتر کوتاه‌تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می‌رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد:کم عرض بودن جاده فعلی، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرارگیری در منطقه کوهستانی باعث شده از پرترافیک‌ترین مسیر‌های استان باشد که بهره برداری از جاده جدید می‌تواند در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر قدیمی، بخش عمده تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد.
استان کردستان به دلیل داشتن شرایط توپوگرافی و طبیعی و هم چنین به دلیل موقعیت ویژه این خطه در معادلات و تعاملات ژیوپولیتیکی تا کنون از ایجاد ارتباط بهینه زمینی (ریلی و جاده ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز از زیر ساخت‌های مناسب بهره چندانی نبرده است. در صورت توجه به این مهم می‌توان رشد اقتصادی، احتماعی و ارزش افزوده ناشی از تکاپو‌های ترانزیتی داد و ستد تجارت برآمده از آن در استان امیدوار شد.
تجهیز، تقویت و اتصال را‌های شریانی و متصل به نقاط مزری استان به شبکه و کریدور‌ها و بزرگراه‌های فراملی و آسیایی می‌تواند به عنوان راهبردی سرنوشت ساز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد. نگرشی به کریدور‌های عبوری از کشور اهمیت این موقعیت جغرافیایی را هویدا می‌سازد.
در نهایت باید گفت که افزایش تلفات در سوانح رانندگی مربوط به یک عامل به نام راننده یا عدم توسعه راه‌ها نیست، بلکه این یک مسئله ملی است و سامان دادن به آن از عهده یک وزارتخانه به نام وزارت راه خارج است و وزارتخانه و ارگان‌های مختلف و تک تک مردم در این امر مسئولند و تا سرمایه گذاری مناسبی چه از لحاظ معنوی مانند آموزش به مردم و چه مادی مانند توسعه جاده ها، فرودگاه و راه آهن صورت نگیرد راه مناسبی برای برون رفت از این معضل وجود ندارد.
انتهای پیام/ع

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/226975/"جاده‌های-مرگ"؛-تیتری-تکراری،-اما-همچنان-تلخ
بستن   چاپ