عصر کرد

آخرين مطالب

صاحبان مشاغل خواهان ساماندهی و انتقال اصناف به خارج از شهر هستند اقتصادي

صاحبان مشاغل خواهان ساماندهی و انتقال اصناف به خارج از شهر هستند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بنا به گفته شهروندان چیزی که در زنجیره ناقص انتقال صنوف آلاینده بر رنج و نارضایتی مردم می‌افزاید، قول‌های نافرجام مسئولان بوده که برگزاری جلسات در راستای حل این معضل تنها کاغذ باطله‌ای بیش نبوده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، یکی از مهمترین مشکلات در سطح شهرها وجود صنوف مزاحم و آلاینده است که علاوه بر آلایندگی‌های صوتی باعث بروز ترافیک در بسیاری از معابر اصلی شده است.
نیاز است که ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم شهری با هدف حفظ امنیت و آرامش محیط زندگی شهروندان و زیباسازی فضای شهری در اولویت دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.
در میان آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی های صوتی به دلیل قابلیت بروز اختلالات فیزیولوژیک و روانی بر انسان از اهمیت ویژه برخوردار است در حالیکه افزایش فعالیت‌های مختلف در خدمات شهری برای گذراندن زندگی موجب شده تا آلودگی صوتی به عنوان یک مشکل اجتماعی بروز نماید.
مشاهده این وضعیت نابسامان، وجود مشاغل سخت که باعث آلودگی محیط زیست و سطح شهر شده و علاقه‌مندی خود اصناف به ایجاد یک مکان اختصاصی برای حفظ آرامش مردم از اولویت‌های این قشر بوده است.
متاسفانه اهمیت جایگاه آلودگی صوتی در کشور مانند بیشتر آلودگی‌ها چندان روشن و مشخص نیست و سرو صدای صنوف از مهمترین منابع آلاینده در ارتباط با آلودگی صوتی به شمار می رود.
دهگلان یکی از شهرهای استان کردستان است که امروز با داشتن رشد و پیشرفت بافت شهری آن، همچنان در‌گیرودار مشکل صنوف مزاحم است. با توجه به اینکه در سال 91 تصمیم به ساخت شهرکی برای انتقال صنوف آلاینده گرفته شد اما هنوز این طرح در پیچ و خم کاغذ بازی‌های اداری باقی مانده است و با گذشت چندین سال از ساخت شهرک برای انتقال صنوف، هنوز هم این شهرک به حالت نیمه کاره رها شده است.
شهر دهگلان دارای بیشترین آلودگی صوتی ناشی از صنف جوشکاران و تعمیرکاران در خیابان آزادی است که نیاز به ساماندهی در شهرک صنعتی را دارد و مردم این شهر سال‌هاست با مشکل آلودگی صوتی و دیگر معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند و در انتظار روزی هستند که شاید از این مشکل آلودگی صوتی نجات یابند.
یکی از دغدغه های مردم شهرهای استان کردستان انتفال صنوف آلاینده و مزاحم که گاهاً موجبات نارضایتی مردم را در پی دارد به خارج از محدوده شهر است که این مهم طی چندین سال با وجود اعتراضات مردم خیابان آزادی شهر دهگلان هنوز به سرانجام نرسیده و احداث شهرک در یک کیلومتری شهر دهگلان در حال فراموشی است.
نیاز است که با تلاش و همکاری صنوف زحمتکش همراه با نظارت، حمایت و همراهی دستگاه‌های اجرایی شاهد بهره‌برداری این پروژه در کمترین زمان ممکن باشیم که با انتقال صنوفی نظیر تراشکاری و جوشکاری و سایر صنوف به بیرون از شهر، بار ترافیکی و کاهش آلودگی صوتی در دهگلان رفع می‌شود.
اجرای طرح انتقال صنوف تسریع شود
محمدی از فروشندگان لوازم یدکی شهر دهگلان گفت: برای خرید این امتیاز 20 میلیون تومان پرداخت کردم و با اینکه هنوز‌ کاری در شهرک جدید انجام نشده است، اما باز هم هیأت مدیره درخواست سهم آورده بیشتری می‌ کنند این در حالی است که بعضی از متقاضیان 3 میلیون تومان حق السهم پرداخت کرده اند که واحد صنفی آنان تکمیل شده و کسانی مثل من 20 میلیون تومان پرداخت کرده ام اصلا حق السهم من احداث نشده و وجود خارجی ندارد که این نوعی بی عدالتی در حق متاضیان است.

عصر کرد

احمدی از ساکنان خیابان آزادی با بیان اینکه سال‌ها است که از صدای کسب ‌و کار برخی مغازه‌ها مانند جوشکاری و تعمیرات رنج می‌برم، افزود: باید هرچه سریع‌ تر این مغازه‌ها به خارج شهر منتقل شوند.
وی با بیان اینکه صوف آلاینده در شهر باعث آلودگی صوتی و ایجاد چهره زشت در این خیابان شده افزود: کسب و کار این صنوف آرامش را از خانواده‌ها این مسیر سلب کرده است و هیچ مسئولی تاکنون جهت رفع این مشکل جوابگو نبوده است.
رحیمی از دیگر ساکن این خیابان گفت: برخی از این مغازه‌ها درست در ساعاتی از روز که دیگر شهروندان به استراحت نیازمندند مشغول به کار می‌شوند هر چند این افراد هم تقصیری ندارند چرا که اگر در مغازه را برای کاسبی باز نکنند، چطور هزینه خانواده‌ شان را تأمین کنند بنابراین تنها باید مسئولان صدای مردم را شنیده و به مطالبه آن‌ها پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه انتقال صنوف آلاینده مزیت‌های زیادی را عاید کسبه و شهروندان می‌کند، گفت: از مسئولان خواستاریم در راستای ساخت واحد های صنفی شهرک تسریع نمایند و با درخواست کسبه برای انتقال صنوف به شهرک در اسرع وقت اقدام کنند.
امیری از کسبه‌ها این خیابان با بیان اینکه کاسبان هم به خاطراین شغل پر صدا شرمنده مردم هستند، گفت: مسئولان در ابتدای امر باید برای فعالیت این صنوف چاره‌اندیشی کرده تا این اختلافات در بین شهروندان به وجود نیاید.
میرکی یکی دیگراز کاسبان این خیابان گفت: امید است این انتقال هر چه سریع‌تر انجام شود چرا که خودمان هم از ایجاد این مشکلات در شهر به تنگ آمده‌ایم.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی پیش رو نمی‌توانیم برای همیشه در مغازه را ببندیم، افزود: متأسفانه نمی‌توان تعمیر کاری ماشین را بدون سر و صدا انجام داد.
نادری یکی دیگر از فروشندگان لوزام یدکی شهر دهگلان گفت: تاکنون مبالغی را برای خریدن امتیاز در شهرک صنوف مزاحم پرداخت کرده‌ایم و باز هم باید هزینه‌های بیشتری بپردازیم و از سوی دیگر مجبور به پرداخت اجاره‌ بهای این مغازه نیز هستیم که این موضوع باعث فشار مضاعف بر ما شده و درد سرساز است.

عصر کرد

بنا به گفته شهروندان چیزی که در زنجیره ناقص انتقال صنوف آلاینده بر رنج و نارضایتی مردم می‌افزاید، قول‌های نافرجام مسئولان بوده که برگزاری جلسات در راستای حل این معضل تنها کاغذ باطله‌ای بیش نبوده است.
وعده‌هایی که به سرانجام نرسید
با توجه به اینکه فرماندار وقت در سال 91 از آغاز عملیات اجرایی شهرک صنوف مزاحم در شهرستان دهگلان خبر داده است و در سنوات 95 و 97 و 98 نیز جلساتی با حضور فرمانداران در راستای حل این مشکل صورت گرفته اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی مانده و یک درصد تغییر در این راستا صورت نگرفته است.
هرچند در بسیاری از شهرهای کردستان کمتر به این موضوع مهم توجه شده و هنوز هم در بسیاری از شهرها، صنوف مزاحم ساماندهی نشده است.
با این اوصاف نیاز است که طرح شهرک صنوف آلاینده هرچه زودتر به نتیجه برسد تا این‌ گونه صنوف در این شهرکها مستقر شوند و مشکلات کسبه هم کمتر شود و اگر رفاه و آسایش شهروندان اهمیت دارد باید این صنوف در جای خود و خارج از شهر مستقر شوند چراکه فعالیت صنوف آلاینده در داخل شهربرای ساکنان بسیار آزاردهنده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/175247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی