عصر کرد

آخرين مطالب

روزگار ناخوش رودخانه قره‌سو مقالات

روزگار ناخوش رودخانه قره‌سو
  بزرگنمايي:

عصر کرد - آلودگی زیست‌ محیطی و ورود فاضلاب شهری به قره‌سو مانع از تحقق رویای این رودخانه برای تبدیل‌شدن به تفرجگاه و منطقه‌ای جذاب برای گردشگری شده است چرا که انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه و ساماندهی شبکه فاضلاب شهر کرمانشاه اعتبار کلان و یک عزم ملی می‌خواهد.
قره سو را نه تنها کرمانشاهیان، بلکه هر گردشگری که به شهر کرمانشاه قدم می گذارد می بیند و می شناسد، رودخانه ای که در نگاه اول با داشتن چندین آلاچیق و حصار گمان می رود ساماندهی شده و به منطقه ای برای گردشگری و تفرجگاهی برای دورشدن از زندگی ماشینی تبدیل شده است.
اما هراندازه که به این رودخانه نزدیک شویم بوی متعفن و آب کدر و آلوده قره سو، همه گمان ها را باطل می کند و قدم ها را از رفتن به سمتش منصرف می سازد و اینجاست که می فهمیم هنوز هم خبری از ساماندهی رودخانه ای که روزگاری ابهت داشته و خروشان بوده نشده است.
این رودخانه از دیرباز محبوبیت خاصی در بین ساکنان کرمانشاه و اهالی اطراف داشته و به دلیل تامین آب کشاورزی، شرب و آبزی پروری موجب شکل گیری تمدن های کوچک و بزرگ در حوالی خود شده بود ولی اکنون به دلیل بی توجهی و آغشته شدن با فاضلاب، به سیمایی نامناسب و پرخطر برای سلامت محیط زیست و انسان تبدیل شده است.
بنابه گفته مسوولان بهداشتی استان، جدا از تلاش های مسوولان برای مبارزه و کنترل برای آبیاری نکردن اراضی کشاورزی رودخانه با این آب آلوده، نمی توانیم اثرات این بوی آزاردهنده بر ضریب هوشی رهگذران را نادیده بگیریم، این در حالیست که پروژه های عمرانی و حتی آموزشی متعددی در حوالی این رود استقراریافته و بارها نارضایتی دانشجویان از این معضل شهری اعلام شده است.
با وجود اینکه آب بالادست رودخانه تا حدی زیاد است و خاصیت خودپالایشی دارد ولی بنا به گفته مسوولان بهداشتی، تولید فاضلاب سه مترمکعب در ثانیه از پایین دست شهرک های این رودخانه، جای نگرانی دارد.
اسفندماه سال 88 بود که کلنگ ساماندهی مرحله اول رودخانه قره‌سو درحد فاصل میدان امام حسین(ع) تا پل ولایت بر زمین زده شد و تاکیدات بر اجرای هرچه سریعتر این ساماندهی متمرکز شد، راه اندازی رستوران، پارکینگ، پیاده راه، پیست دوچرخه سواری، آلاچیق و مبلمان های شهری در این طرح دیده شد تا رودخانه مرده شهر احیا شود و اکنون که سالهاست از کوبیدن کلنگ بر زمین این رودخانه می گذرد چشم ها برای دریافت اعتبارات در انتظار باقی مانده است.
ورود فاضلاب خانگی و پساب صنعتی و جلوگیری از آغشته شدن آب قره سو با فاضلاب مهم ترین خواسته و توقع چندساله این رودخانه قدیمی شهرمان است چراکه در این فاضلاب انواع فلزات سنگین، میکروب، قارچ و تخم انگل وجود دارد که نه تنها سلامت خاک، آب و محیط زیست را در معرض خطر قرار داده است بلکه انتشار بوی بد آن خالی از خطر نیست.
ورود حجم زیادی از فاضلاب شهرهای کرمانشاه و روانسر و روستاهای اطراف به این رودخانه موجب شد که احداث تصفیه خانه و جداسازی فاضلاب را به عنوان یک اولویت در گام نخست ساماندهی این رودخانه لحاظ شود.
مدول نهایی تصفیه خانه کرمانشاه یکی از مطالبات جدی و قدیمی بود که در سفر دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری به کرمانشاه اعلام شد و در این سفر استاندارکرمانشاه نیز اعتبارات لازم از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد و بازدیدی از تصفیه خانه به منظور اطلاع از وضعیت آن به عمل آمد.
درست است که در طرح ساماندهی فاضلاب کرمانشاه به صورت پراکنده اقداماتی برای شهر شده ولی براساس تازه ترین خبرها، طرح ساماندهی فاضلاب کرمانشاه و طرح تصفیه خانه به دلیل مشکلات اعتباری و پاره ای از مسایل حقوقی هنوز تکمیل نشده است، در این طرح وجود سه مدول تصفیه فاضلاب ضروری است که تنها یکی از آن برای جمعیت تقریبی 350 هزار نفر ساخته شده است که نقص هایی در آن نیز وجود دارد.
در مصاحبه های پیشین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با ایرنا اعلام شد که براساس برآوردهای انجام شده برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه و تاسیسات آن به 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از این منابع قرار بود از محل تسهیلات بانکی خارجی (بانک ژاپن) تامین شود که به دلیل اعمال تحریم‌ها نشد این منابع جذب شود
علاوه براین 19 نقطه انفصال در خطوط انتقال وجود دارد که موجب ریختن فاضلاب به رودخانه می شود و 2 ایستگاه پمپاژ نیز برای اجرا باقی مانده است.
از سوی شرکت آب و فاضلاب استان به دلیل این اعتبار کلان درخواست شد نزدیک به 100 میلیارد تومان برای ساماندهی نقاط انفصال و 2 ایستگاه پمپاژ اختصاص دهند تا بتوان فاضلاب را تا حدودی از داخل شهر جمع کرده و ساماندهی کنند که این بدان معناست فاضلابی که به سمت رودخانه های قره سو و آبشوران سرازیر می شود را جمع کرده تا به سمت تصفیه خانه هدایت شود.
برای اینکه رودخانه شهرمان به رویای دیرینه و اقتدار گذشته خود برسد و به منبعی برای رونق اقتصادی استانی که سالهاست با نرخ بالای بیکاری دست و پنجه نرم می کند برسد، به عزمی ملی و پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و همه مدیران مربوطه نیاز دارد.
رودخانه قره سو از سراب شهر روانسر سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیر حدود 60 کیلومتری وارد شهر کرمانشاه می شود و در نهایت به رودخانه گاماسیاب و سیمره می ریزد./ ایرنا
منبع: ایران آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/158101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی